BVS - Oftewel, weer een Budget VloerStaander

incl oude discussies en bouwverslagen

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

BVS - Oftewel, weer een Budget VloerStaander

Bericht door Vinculum »

Alsof ik met niet genoeg projecten bezig was...
Maar deze is voor een goed doel. Een goede vriend van me is altijd helemaal audiofiel geweest maar is nooit bij het leuke spul terecht gekomen door omstandigheden. Hij is nu al even gepensioneerd en woont in een redelijk klein huisje. Met zijn pensioentje zag hij een leuke speakerset nooit meer gebeuren. Nu speelt hij met 1 of ander zelfvernietigend jvc/sony/iets japans setje. Je kent ze wel, 5 van die zilveren botervlootjes en een dreunende sub.

Deze man doet altijd heel veel voor anderen, staat altijd klaar en doet ook veel vrijwilligerswerk en nu wilde ik als verrassing een speakersetje voor hem maken.
Veel ontwerpen zijn in aanmerking gekomen zoals de Titan FAST en de Pipe Six en vooral vanwege de kosten een variant op de welbekende Needle.
Hoewel de Needle een mooie speaker is was ik bang dat hij in het laag wat te kort zou schieten. Na overleg in een ander topic werd mijn vermoeden bevestigd. Daarom de keus voor de Budget VloerStaander (BVS) ontworpen door Edo.

De bezetting zal iets anders zijn dan de originele BVS.
De woofer blijft de Peerless SDS-164-THP
Afbeelding

De tweeter zal de Seas 27TFF worden
Afbeelding

Het filter blijft ongewijzigd.
Afbeelding
De onderdelen daarvan komen van Roland van Caps & Coils. De caps zijn van ClarityCaps uit de PX reeks. De 1.5mH spoel voor de woofer heeft een draaddikte van 1.4mm en de 0.27mH voor het hoog bestaat uit 0.7mm dik koper.

Spullen zijn besteld dus het feest kan beginnen. Ik heb nog geen mooie 3d tekening voorbij zien komen dus die zal ik binnenkort even plaatsen voor de mensen die ook deze speaker willen bouwen.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Bericht door ray5150 »

Leuk dat je dat voor die man gaat doen, ik denk dat je hem heel blij gaat maken. :D
Van een tekort in het laag zul je met deze speaker geen last hebben. :wink:
Succes met de bouw.
Hoe ga je kasten afwerken?
Gebruikersavatar
cobaltjeh
Berichten: 1583
Lid geworden op: di 23 jun 2009, 14:12
Locatie: Dongen

Bericht door cobaltjeh »

Als ik zo al die ontwerpjes zie krijg ik zin om ze allemal te bouwen, en te luisteren.

Componenten zien er netjes uit. Succes met de bouw.
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Bericht door Vinculum »

cobaltjeh schreef:
Als ik zo al die ontwerpjes zie krijg ik zin om ze allemal te bouwen, en te luisteren.
Doen dan! Wat let je?
Gebruikersavatar
TubeHead
Berichten: 1949
Lid geworden op: ma 16 feb 2009, 23:00
Locatie: Arnhem

Bericht door TubeHead »

Heeel tof dat je het voor die beste man wilt doen !! Klasse !
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Bericht door ray5150 »

Vinculum schreef:
Doen dan! Wat let je?
Wat dacht je van tijd & geld?
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Bericht door Vinculum »

ray5150 schreef:
Wat dacht je van tijd & geld?
Tja, crisis he? ;) Een setje Needles kost je nog geen 100,- En de basis kast, dus zonder afwerking, heb je in 1 dag gemaakt dus dat is geen excuus.
TubeHead schreef:
ead"]Heeel tof dat je het voor die beste man wilt doen !! Klasse !
Ach zo probeer je eens wat terug te doen. Maaruh, sponsoring mag hoor! ;)
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Bericht door Arno »

Vinculum schreef:
Ach zo probeer je eens wat terug te doen. Maaruh, sponsoring mag hoor! ;)
Ik vind het ook een erg leuk gebaar van je.

Geld heb ik niet, maar ik zou je wel kunnen helpen met zaag/freeswerk. :wink:
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Bericht door Vinculum »

Arno schreef:
Vinculum schreef:
Ach zo probeer je eens wat terug te doen. Maaruh, sponsoring mag hoor! ;)
Ik vind het ook een erg leuk gebaar van je.

Geld heb ik niet, maar ik zou je wel kunnen helpen met zaag/freeswerk. :wink:
Dank je maar ik laat het gewoon bij de Hubo in ons dorp onder verstek zagen. Dan is het in elkaar zetten een eitje.
Gebruikersavatar
cobaltjeh
Berichten: 1583
Lid geworden op: di 23 jun 2009, 14:12
Locatie: Dongen

Bericht door cobaltjeh »

ray5150 schreef:
Vinculum schreef:
Doen dan! Wat let je?
Wat dacht je van tijd & geld?
Geld is niet echt het probleem, maar waar laat je ze als ze klaar zijn. Aangezien ik nog thuis woon.

Daarnaast tijd, ik bouw zoiets niet in 1 dag, daar is mijn ervaring nog niet goed genoeg voor :).
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Bericht door Vinculum »

Zoals beloofd in de eerste post hier de 3d tekeningen...
Bijlagen
BVS.jpg
pietje
Berichten: 84
Lid geworden op: do 05 jun 2008, 11:14

Bericht door pietje »

Hoi Vinculum,

Ik zag in je vorige topic dat je aan het twijfelen wat tussen de needle en de low budget. Ik heb ze beide gebouwd, maar de low budget van edo is toch meer speaker. Ik heb de needle nu staan in een 2.1 opstelling en ik ben er zeer over te spreken, maar die subwoofer heb je ook echt nodig. Maar de low budget is gewoon veel meer speaker, zeker in het laag. Kortom, goede keuze gemaakt :wink:
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Bericht door Vinculum »

De spullen zijn binnen! Snelheidsrecord ligt bij Caps & Coils, donderdagmiddag besteld en vrijdag al binnen.

Het feest kan beginnen...
Waar kan ik ergens tijd bestellen?
Bijlagen
IMG_2351 [1024x768].JPG
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Bericht door bartsegers »

Looking good!

Kriebelt altijd die plaatjes niet?
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Bericht door Vinculum »

Vreselijk! Ja kriebelt heel erg. Vooral omdat dit natuurlijk een iets ander project is. Ik verheug me nu al op het moment dat ik ze kan geven. Heb daar wel een leuk plannetje voor. De voorpret is idd helft van de lol.
Beetje egoïstisch moet ik wel zijn want mijn mailserver is net gecrashed en ik moet nu dus met spoed een nieuwe opbouwen. Nu is dat op zich geen ramp maar mijn te bouwen mediacenter moet die taak ook gaan verrichten. Maar goed daar komt ook wel weer een topic over. Pff, ik lijk onderhand wel een topicspammer! :oops:
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Bericht door Vinculum »

Het is even stil geweest maar het feest gaat nu toch echt losbarsten.
Het filter voor de BVS blijft gewoon in originele staat.
Om het wat duidelijker te maken heb ik er even een template van gemaakt voor montage op een plankje mdf.
Bijlagen
Filter_Layout.gif
Filter_Schema.gif
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Bericht door Vinculum »

En zo ziet dat er dan gebouwd en wel uit...
Bijlagen
IMG_2558 (Large).JPG
IMG_2555 (Large).JPG
Gebruikersavatar
TH0M
Berichten: 280
Lid geworden op: di 26 aug 2008, 12:36
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door TH0M »

Dat is wel een fijne manier om een filter te bouwen. Kunt zo van te voren mooi schuiven en proberen, en in het echt is het gewoon je plaatje volgen!

Netjes!
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Bericht door Vinculum »

Klopt! Dat is ook het idee erachter. Anders moet je tig keer de pootjes van je cap verbuigen tot het punt dat ze afbreken. Dit is ook iets makkelijker om een filterschema te interpreteren.

Zojuist het houtpakket opgehaald. Keurig verstek gezaagd door onze lokale hubo.
Bijlagen
IMG_2571 (Large).JPG
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Bericht door Vinculum »

Jeetje wat werkt dat makkelijk als het verstek gezaagd is!
Heb nu de kale kasten in elkaar. Wat een verschil met mijn Stiletto's!
Als je je afvraagd of dit nu binnen in mijn hal is dan klopt dat. Helaas ben ik mijn klusruimte kwijtgeraakt...
Bijlagen
IMG_2575 (Large).JPG
IMG_2573 (Large).JPG
Gebruikersavatar
TH0M
Berichten: 280
Lid geworden op: di 26 aug 2008, 12:36
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door TH0M »

Kiek, das opschieten!

Wat kost dat nou, zo op maat laten zagen? En hoe lever je je zaaglijst in bij de hubo? Excel sheet ofzo? Schuine kanten aangeven is dan lastig!
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Bericht door Vinculum »

Het kostte mij precies 38 euro voor 2 kasten.
Ik heb het als volgt gegeven:

CODE: Selecteer alles

Buitenmaten complete kast :900x185x250

Alle maten zijn in mm!
MDF 18mm

Onderstaand in verstek (45graden)

900*250 4x
900*185 4x
250*185 4x

**Niet in verstek**
40*150	6x
40*214	6x

En de rest van de foto's...
1 kast is ook al helemaal voorzien van demping, en bracing. Beide kasten hebben alle gaten voor speakers & baspoort. Mijn lijm was op dus morgen weer verder.
Bijlagen
Even gebroederlijk naast elkaar...
Even gebroederlijk naast elkaar...
IMG_2577 (Large).JPG
IMG_2576 (Large).JPG
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Vinculum schreef:
Klopt! Dat is ook het idee erachter. Anders moet je tig keer de pootjes van je cap verbuigen tot het punt dat ze afbreken. Dit is ook iets makkelijker om een filterschema te interpreteren.
Waarmee teken je dat als ik vragen mag?

Ik heb ooit een formule gehad om in Excel een raster van bv 5x5mm te maken, maar die ben ik kwijt. Dat tekende echt gemakkelijk. Ik zoek namelijk nog een eenvoudig 2D tekenprogramma waarin je in mm kunt werken.

Groeten,
Mischa
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Bericht door Vinculum »

Ik teken alles in Sketchup.
Bijlagen
Filter_3D.jpg
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Daar was ik al bang voor. Klinkt heel simpel, maar ik kom er gewoon niet mee uit de voeten.

Groeten,
Mischa
Gesloten