Hoi,
zijn hier mensen die al luidsprekers gemeten hebben met LabView van National Instruments? Veronderstel dat daar ook gemakkelijk een meetsysteem mee te bouwen is?
LabView
Moderator: Beheerdersteam
Labview heeft alle data-acquisitie en processing ingebouwd. Dus wat dat betreft moet het kunnen. Voglens mij kan dat zelfs via de geluidskaart. Tis alleen een beetje met een kanon op een mug schieten, je moet immers alle 'wiskunde' zelf samenstellen. Da's een project op zich, dus zoiets als ARTA gebruiken is iets gebruiksvriendelijker
ik gebruik labview zowat dagelijks, voor vanalles en nogwat, dus ik dacht, waarom niet om metingen te doen? prijs van het pakket is geen issue, en de datacollectiekaarten ook niet, die hebben we natuurlijk in "overvloed" liggen. Ik zat er eigenlijk aan te denken om op die manier metingen te kunnen doen met een gewone microfoon. Moet natuurlijk wel eerst aan een manier denken om die te ijken. Veel signal processing is al ingebouwd in standaard modules in labview dus ik vermoed dat het niet eens zoveel werk is.
Je zult uit moeten zoeken welke signalen gegenereerd moeten worden, hoe je die moet meten, en hoe je de meetsignalen vervolgens correleert met de uitgangssignalen. En hoe je vervolgens de uitkomsten vertaalt naar 'luidspreker' eenheden.
MLS - signaalgeneratie is aanwezig, evenals diverse ruissoorten. FFT is natuurlijk geen enkel probleem.
Als je het gaat proberen ben ik benieuwd naar je bevindingen!
Maar of je nou labview gebruikt of niet, een microfoon zul je altijd moeten calibreren. Dat kan aan de hand van een referentiebron, maar volgens mij ben je beter af met een gecalibreerd setje van bijvoorbeeld IBF.
MLS - signaalgeneratie is aanwezig, evenals diverse ruissoorten. FFT is natuurlijk geen enkel probleem.
Als je het gaat proberen ben ik benieuwd naar je bevindingen!
Maar of je nou labview gebruikt of niet, een microfoon zul je altijd moeten calibreren. Dat kan aan de hand van een referentiebron, maar volgens mij ben je beter af met een gecalibreerd setje van bijvoorbeeld IBF.
Tuurlijk kan dat met LabView. Maar dat gaat wel een project op zich worden, dus ja wat is je doel, speakers en je ruimte serieus meten (galm curves) of er een beetje mee spelen?
Ben je met ARTA volgens mij beter af. Anyway, zou ik toch de manuals van ARTA eens grondig doornemen over de ins en outs van e.e.a. zoals MLS versus ruisbursts versus sineweeps etc. Voordat je dat allemaal zelf goed op op de rails hebt met LabView ben je wel een tijdje verder.
Maar het kan natuurlijk allemaal wel en als je het leuk vindt om daar in te duiken waarom niet?
Ben je met ARTA volgens mij beter af. Anyway, zou ik toch de manuals van ARTA eens grondig doornemen over de ins en outs van e.e.a. zoals MLS versus ruisbursts versus sineweeps etc. Voordat je dat allemaal zelf goed op op de rails hebt met LabView ben je wel een tijdje verder.
Maar het kan natuurlijk allemaal wel en als je het leuk vindt om daar in te duiken waarom niet?
Qua richtingskarakteristiek is een 'normale' microfoon echt ongeschikt om mee te meten. Veel te groot membraan, waardoor je iets vergelijkbaars aan een bafflestep krijgt, op de 'baffle' van je microfoon. Vooral onder hoeken ga je daar ernstig last van krijgen, en je kunt er eigenlijk niet tegenop calibreren (of je moest zo gek zijn om de richtingskarakteristiek te gaan modelleren...
).
Leuk om een keer meegemaakt te hebben misschien, maar als je toch zo'n diep project in gaat ) dan kun je m.i. beter een paar tientjes uitgeven aan een redelijke meetmic.
Leuk om een keer meegemaakt te hebben misschien, maar als je toch zo'n diep project in gaat ) dan kun je m.i. beter een paar tientjes uitgeven aan een redelijke meetmic.