Pagina 1 van 3
TBTL
Geplaatst: vr 05 jun 2009, 16:02
door Vuurkat
Omdat ik geen speakers meer heb, ga ik de
TBTL maken. De onderdelen daarvoor heb ik bij Juoigâ besteld en zijn vandaag binnengekomen. Bij het uitstallen voor de foto's viel het me op dat er behoorlijk veel filteronderdelen in zitten (ja dit is maar voor 2 speakers)

.
Foto van alles:
Geplaatst: vr 05 jun 2009, 16:15
door Martijn M
Wat wordt 't precies? En uhm... had jij niet zo'n mooie monitor met AL130 en 19mm tweeter?
Geplaatst: vr 05 jun 2009, 16:18
door Vuurkat
Het wordt een
3-weg vloerstaander met de woofer in een TL.
Die monitoren had ik inderdaad (AL130 en G20SC), maar die heb ik verkocht aan m'n vader (vloerstaanders bevielen me beter dan twee monitoren met een subwoofer, onder andere omdat m'n bureau enorm resoneert bij 200Hz en ik een subwoofer om een of andere reden niet goed kan laten aansluiten op de monitoren).
Geplaatst: vr 05 jun 2009, 16:39
door RUben
jaa ik hou wel van dat hout aan de zijkant en zwart voorop

ik ben benieuwd!
Geplaatst: vr 05 jun 2009, 16:46
door Martijn M
Ziet er in ieder geval mooi uit. Nu maar hopen dat het beter zal zijn dan wat je had

.
Geplaatst: vr 05 jun 2009, 16:50
door arjank
Leuk ontwerp, ik ken hem.
Zorg er wel voor dat als je lekker gaat luisteren dat jouw oren op de tweeter hoogte zitten. Deze magnetostaten bundelen verticaal behoorlijk. Je wordt hierdoor wel getrakteerd op een strak stereobeeld (in ieder geval, dat was bij mijn tweeweg dayton monitors wel het geval die een soort gelijke tweeter hadden)
Succes!
Geplaatst: vr 05 jun 2009, 17:08
door Vuurkat
Is het een probleem als ik 5 graden naar boven zit?
Geplaatst: vr 05 jun 2009, 18:39
door Fokko
Zeer mooie luidspreker. Heb hem zelf ook eens overwogen. Ben benieuwd! Al ideeën over de afwerking?
Geplaatst: vr 05 jun 2009, 20:10
door Vuurkat
Ik heb al over de afwerking zitten denken, plakplastic wil ik niet en ik weet niet of fineer me gaat lukken dus het wordt denk ik gewoon verf (zwarte acrylverf, zijdeglans).
Geplaatst: vr 05 jun 2009, 20:24
door Arno
Vuurkat schreef:... en ik weet niet of fineer me gaat lukken ...
Natuurlijk wel. Gewoon eerst een klein oefenkistje fineren.

Geplaatst: vr 05 jun 2009, 20:45
door RUben
Jah ik moet zeggen dat het niet zo lastig was om te fineren, ik had het pas voor de eerste keer gedaan met kontactlijm. Stukken fineer net over elkaar heen plakken, goed aankloppen, dan alles glad schuren en als laatst gewoon aflakken.
Je zou dat wel losse zijkanten moeten maken en deze later aan de kast lijmen. Enuh Elesgoflex is ook niet lelijk hoor...
Geplaatst: za 06 jun 2009, 10:57
door arjank
Is het een probleem als ik 5 graden naar boven zit?
Dat is nog acceptabel, maar 10 graden wordt te veel.
Geplaatst: za 06 jun 2009, 12:48
door Henkjan
denk ik ook... anders gewoon de speakers wat achterover laten kantelen

Geplaatst: za 06 jun 2009, 15:00
door wouter
fineer kun je meestal krijgen met voegnaad, waardoor je de juiste afmetingen kunt krijgen.
Met z'n 2 en werk het beter dan alleen, maar het is te doen.
Beide delen met tix lijm inlijmen en na een poosje wachten samenbrengen. Latjes ertussen en die verwijderen bij het aan rollen, vanaf een kant, bijv. van bovenkant naar onderkant v/d zijwand.
De overstekende delen frees ik met een rechte frees met kopieerlager (hoe heet zo'n freesje eigenlijk) af, waardoor je zeer scherpe hoeken houdt. Ik gebruik een 20 cm brede behangroller voor het aandrukken. Daarna nog even kort en stevig aandrukken/schuren met een plankje+schuurpapier. 45 graden hoeken kun je de bocht om schuren. De 45 graden hoek frees ik pas nadat beide zijkanten gefineerd zijn. De voorzijde is dan 1 geheel, en het fineer op de zijkant is zo scherp (en) onder 45 graden. Als laatste gaat bij mij de bovenkant erop.
Er zijn ook andere handige lijmsoorten, bijv. houtlijm die na droogtijd met stijkbout weer op temperatuur wordt gebracht op te lijmen.
Eenvoudig en snel is een voorzijde met zwart velours (zelfklevend) en zijwanden van massief of multiplex
Succes in ieder geval
Geplaatst: wo 10 jun 2009, 16:45
door Vuurkat
Bedankt.
Ik ben nu bezig met het filter, maar achteraf gezien zitten een paar componenten van correctienetwerkjes niet helemaal op de goede plaats. Het lijkt me dat de spoel en de condensator omgedraaid mogen worden, maar is het erg als de weerstand ertussen komt (dus L-R-C)?
Geplaatst: do 11 jun 2009, 15:57
door Vuurkat
Het filter ziet er nu zo uit, zal ik nog wat spoelen omdraaien, of zit het zo goed?
Geplaatst: do 11 jun 2009, 17:37
door Henkjan
die rechtsboven izze nie goe nie, daar eentje 90° draaien
zie dit advies:

Geplaatst: do 11 jun 2009, 20:39
door Walt
idem rechtonder
Geplaatst: vr 12 jun 2009, 8:28
door bartsegers
Coils...
Geplaatst: vr 12 jun 2009, 16:33
door Vuurkat
Bedankt, ik het die kleine spoel 90 graden gedraaid. Ik weet niet of het ook gaat lukken met die ene rechsonder, is het erg als die zo blijft staan?
Ik heb het zoveel mogelijk gedaan als Hobby Hifi, maar die gebruikte kleinere spoelen.
Geplaatst: vr 12 jun 2009, 18:57
door Henkjan
tja... HH let niet op de plaatsing van de spoelen over t algemeen...
Geplaatst: za 13 jun 2009, 1:13
door k.p.
Wat gebeurd er als de spoelen niet goed geplaatst zijn? Hoe schadelijk is dit, want bij mijn luidsprekers heb ik er ook niet op gelet, maar ik heb zelf nog geen rare dingen gehoord.
Geplaatst: za 13 jun 2009, 12:00
door Henkjan
je krijgt dan overspraak van het signaal dat door de ene spoel gaat op de andere spoel. als je nog 2 spoelen hebt liggen, moet je eens het volgende experiment doen: sluit 1 sopel (met in serie een weerstand) aan op de versterkeruitgang alsof het een luidspreker is, dan de andere spoel er bovenop leggen en de poten daarvan op een luidspreker aansluiten, en zet dan een CD op....
Geplaatst: za 13 jun 2009, 12:39
door Vuurkat
Maar als de spoelen meer dan 10 cm uit elkaar staan valt die overspraak toch weg tegen de rest?
Het hout is trouwens binnen

zometeen even naar de Speaker & Co voor inslagmoeren.
Edit: inslagmoeren gehaald, heb maar voor de zekerheid M4 genomen voor de mid maar M5 bleek ook te kunnen.
Geplaatst: za 13 jun 2009, 12:55
door Henkjan
Casper schreef:Maar als de spoelen meer dan 10 cm uit elkaar staan valt die overspraak toch weg tegen de rest?
dan lijkt het me geen probleem