Hypex modules - ST vs HQ
Moderator: Beheerdersteam
Hypex modules - ST vs HQ
Beste Versterker bouwers,
Ik denk er over om een aantal hypex UcD400 modules te bestellen. Ik twijfel alleen nog of ik voor de HQ of ST versie moet gaan, de HQ is toch een stuk duurder en ik weet niet hoe hoorbaar het verschil is.
Heeft iemand hier ervaring mee of kan iemand hier iets zinnigs over zeggen? Is er een duidelijk meetbaar en/of hoorbaar verschil tussen de twee?
Vleer
Ik denk er over om een aantal hypex UcD400 modules te bestellen. Ik twijfel alleen nog of ik voor de HQ of ST versie moet gaan, de HQ is toch een stuk duurder en ik weet niet hoe hoorbaar het verschil is.
Heeft iemand hier ervaring mee of kan iemand hier iets zinnigs over zeggen? Is er een duidelijk meetbaar en/of hoorbaar verschil tussen de twee?
Vleer
Wellicht is dit anders bij de HG versie, maar de 4 ST's die ik thuis heb, die ruisen allemaal.
Ik vind het nog net niet irritant, maar dat viel me wel tegen voor de alom geprezen UCD en het verbaasd me dat je er niet meer over hoort/leest.
Zelf ben ik ook benieuwd naar _hoorbare_ verschillen, want daar gaat het om
Ik volg je draadje!
Ik vind het nog net niet irritant, maar dat viel me wel tegen voor de alom geprezen UCD en het verbaasd me dat je er niet meer over hoort/leest.
Zelf ben ik ook benieuwd naar _hoorbare_ verschillen, want daar gaat het om
Ik volg je draadje!
Nope, geen losliggende kabeltjes, alles netjes met afgeschermde Hypex kabel en Tasker verbonden. Spanning zo kort mogelijk en geen kruisende/onderliggende kabels.
Je hoort het overigens ook al als je niets aansluit behalve de spanning en alleen een speaker (in mijn geval een Tangband W2-800si, welke juist ongevoelig zijn). Ik heb hier nu twee UcD180ST's rev.7 en 2 rev.8
Ik heb het trouwens wel over 60cm afstand en stille kamer. Het viel me op, omdat ik verder nog nooit een fabrieksversterker heb horen ruizen. M'n Marantz SR8500 is bijv. doodstil.
Misschien ben ik gewoon te kritisch!
Je hoort het overigens ook al als je niets aansluit behalve de spanning en alleen een speaker (in mijn geval een Tangband W2-800si, welke juist ongevoelig zijn). Ik heb hier nu twee UcD180ST's rev.7 en 2 rev.8
Ik heb het trouwens wel over 60cm afstand en stille kamer. Het viel me op, omdat ik verder nog nooit een fabrieksversterker heb horen ruizen. M'n Marantz SR8500 is bijv. doodstil.
- Bart0l0meus
Om je even uit de dromen te helpen Michael.MichaelB schreef:Nope, geen losliggende kabeltjes, alles netjes met afgeschermde Hypex kabel en Tasker verbonden. Spanning zo kort mogelijk en geen kruisende/onderliggende kabels.
Het is absoluut niet normaal dat je modulus ruisen.
Als ik men bron mute meet ik op de uitgang een wisselspanning van 2mV, en een DC spanning van 0,0V en met men oor in de speaker is er nog geen brom te horen dus dan doe je toch ergens iets niet goed.
Verder back to topic.
@ Vleer,
Het is een kwestie hoeveel geld je er voor over hebt en hoe handig je bent.
Ik heb de ST modulus gekocht en ze zelf gemodificeerd. Heb de Opamp en de voeding van de Opamp vervangen en ook enkele elco`s zoals de grote 470uF elcos.
Ben hier in totaal nog geen 10 euries voor kwijt geweest en het verschil is absoluut hoorbaar.
Het ligt er dus aan of je daar ook handig genoeg voor bent om dat zelf te doen.
In iedergeval succes ermee!
@Bart
Ervaring heb ik niet en de theorie ken ik ook nog niet. Ik leer dan weer wel heel erg snel dus als je misschien kort kan uitleggen wat er beter kan aan de ucd st (opamps vooral?) en misschien ook kort erbij waarom dan, kan ik de rest zelf wel uitzoeken!
Ontopic : Of er hoorbare verschillen zijn is blijkbaar erg subjectief, om het dus wat makkelijker te maken : zijn er duidelijk meetbare verschillen tussen de twee uitvoeringen?
Ervaring heb ik niet en de theorie ken ik ook nog niet. Ik leer dan weer wel heel erg snel dus als je misschien kort kan uitleggen wat er beter kan aan de ucd st (opamps vooral?) en misschien ook kort erbij waarom dan, kan ik de rest zelf wel uitzoeken!
Ontopic : Of er hoorbare verschillen zijn is blijkbaar erg subjectief, om het dus wat makkelijker te maken : zijn er duidelijk meetbare verschillen tussen de twee uitvoeringen?
Het is een misverstand dat alles meetbaar is wat met de oortjes wordt waargenomen. Indien aan deze kennis geld viel te verdienen was de wetenschap waarschijnlijk een aantal stappen verder. Het tegenovergestelde doet juist opgang: matige apparaten worden in advertenties aangeprezen met quasi wetenschappelijke prietpraat.Vleer schreef:Ontopic : Of er hoorbare verschillen zijn is blijkbaar erg subjectief, om het dus wat makkelijker te maken : zijn er duidelijk meetbare verschillen tussen de twee uitvoeringen?
Het is niet mijn bedoeling om een geloofsoorlog te starten over audio maar een beetje tegengas is soms op zijn plaats
Groeten, Jaap
- b_force
- Ook commercieel actief
- Contacteer:
Meetbaar verschil?
Nauwelijks, maar een ja.
Hoorbaar verschil?
Nee
Maar zoals je wellicht al begrepen hebt, zijn zulke vragen "gevaarlijk" en behoorlijk subjectief in die zin of je het moet kopen of niet.
Ik sluit me dus aan bij Montana.
Maargoed soms kun je dingen ook voor je eigen gemoedsrust kopen. Het idee dat het dan sowieso goed moet zijn en je niet onnodig bezuinigd hebt. (heh Jeroen
)
Mijn tip. Kijk of je bij forum genoten wellicht beide versies kan horen en bepaal dan voor je zelf.
Zelfs dan nog is het lastig genoeg, omdat er veel te veel dingen niet hetzelfde zijn.
@ disco
Quasi wetenschappelijk is natuurlijk niet echt wetenschappelijk (verreweg van). Meestal zijn het meer drogredeneringen en zijn dus in feite argumenten die "niet echt waar zijn" (nouja, met een flinke knipoog/"maar" waar zegmaar). Maargoed er is altijd nog een verschil wat de waarheid is en wat "men" zelf als waar wil zien (of horen in dit geval). Aan iedereen de keuze die zij/hij wil maken daarin. Het blijft een discussie die denk ik nooit zal rusten.
Nauwelijks, maar een ja.
Hoorbaar verschil?
Nee
Maar zoals je wellicht al begrepen hebt, zijn zulke vragen "gevaarlijk" en behoorlijk subjectief in die zin of je het moet kopen of niet.
Ik sluit me dus aan bij Montana.
Maargoed soms kun je dingen ook voor je eigen gemoedsrust kopen. Het idee dat het dan sowieso goed moet zijn en je niet onnodig bezuinigd hebt. (heh Jeroen
Mijn tip. Kijk of je bij forum genoten wellicht beide versies kan horen en bepaal dan voor je zelf.
Zelfs dan nog is het lastig genoeg, omdat er veel te veel dingen niet hetzelfde zijn.
@ disco
Quasi wetenschappelijk is natuurlijk niet echt wetenschappelijk (verreweg van). Meestal zijn het meer drogredeneringen en zijn dus in feite argumenten die "niet echt waar zijn" (nouja, met een flinke knipoog/"maar" waar zegmaar). Maargoed er is altijd nog een verschil wat de waarheid is en wat "men" zelf als waar wil zien (of horen in dit geval). Aan iedereen de keuze die zij/hij wil maken daarin. Het blijft een discussie die denk ik nooit zal rusten.
Laatst gewijzigd door b_force op di 26 mei 2009, 0:59, 2 keer totaal gewijzigd.
Daar ben ik het ook zeker mee eens als het om luidsprekers gaat! Bij luidsprekers is ook niet duidelijk wat ideaal is (bundelend vs rondstralend?)
De functie van een versterker is echter veel duidelijker denk ik en dus ook makkelijker te meten. Ik verwacht dan ook eigenlijk altijd een meetbaar verschil bij hoorbaar (duidelijk) verschillende versterkers, of zie ik iets over het hoofd?
De functie van een versterker is echter veel duidelijker denk ik en dus ook makkelijker te meten. Ik verwacht dan ook eigenlijk altijd een meetbaar verschil bij hoorbaar (duidelijk) verschillende versterkers, of zie ik iets over het hoofd?
- b_force
- Ook commercieel actief
- Contacteer:
Overigens vind ik het frappant dat Hypex (voor zo ver ik weet) geen metingen heeft om de verschillen tussen de ST en HQ te laten zien.
Als we uitgaan van de omschrijvingen, dan lees ik dat ze het een stuk beter moeten doen, maar harde cijfers worden niet genoemd. Het zijn sowieso beiden top producten van de hoogste rang.
Het is dan ook een kwestie van afwegen. Heb je ruim het geld, kan je best een HQ nemen. Moet je elke cent bij elkaar rapen, dan lijkt mij de ST een prima keuze.
Als we uitgaan van de omschrijvingen, dan lees ik dat ze het een stuk beter moeten doen, maar harde cijfers worden niet genoemd. Het zijn sowieso beiden top producten van de hoogste rang.
Het is dan ook een kwestie van afwegen. Heb je ruim het geld, kan je best een HQ nemen. Moet je elke cent bij elkaar rapen, dan lijkt mij de ST een prima keuze.
- JvS
- LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Misschien is dit topic interessant om ook te bekijken
http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?t=5239
http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?t=5239
Het lijkt mij bij een keuze als deze verstandig als je even aangeeft over welke apparatuur je al beschikt en waar je heen wilt in de toekomst.
Is +1/3 van de prijs voor een module die ansich al prijzig is in vergelijking met de concurrentie en waarbij een verbetering die theoretisch niet uit een datasheet te halen valt en waarbij (nog) vrij weinig vergelijkingen op internet te vinden zijn je extra waard?
Zoja doen. Twijfel? Dan zou ik lekker de centen in de zak houden voor andere upgrades. Je kan Jan-Peter even PM-en. Hij representeert Hypex op dit forum en is absoluut een topper wat betreft klantenservice.
Je kan het natuurlijk zo gek maken als je wilt. Maar veelal heb ik het gevoel dat een bepaald percentage wordt betaald voor enkel de gemoedstoestand.
Is +1/3 van de prijs voor een module die ansich al prijzig is in vergelijking met de concurrentie en waarbij een verbetering die theoretisch niet uit een datasheet te halen valt en waarbij (nog) vrij weinig vergelijkingen op internet te vinden zijn je extra waard?
Zoja doen. Twijfel? Dan zou ik lekker de centen in de zak houden voor andere upgrades. Je kan Jan-Peter even PM-en. Hij representeert Hypex op dit forum en is absoluut een topper wat betreft klantenservice.
Je kan het natuurlijk zo gek maken als je wilt. Maar veelal heb ik het gevoel dat een bepaald percentage wordt betaald voor enkel de gemoedstoestand.
- Bart0l0meus
Ik heb zelf een voeding gemaakt die de HxR vervangt en ik moet zeggen dat ik het niet hoor.Fokko schreef:Hoort iemand nog verschil tussen de HG en de HG met de HxR? Ik overweeg ook om een setje UcD's te kopen. Maar zie door de bomen het bos niet meer nu.
echter voelt het wel fijner dat er niet de standaard transistor voeding in zit omdat ik toch weet dat die erg lelijk zijn.
Echter is het op het voedingssignaal zeker meetbaar, echter hoor ik het niet terug, maar ik denk dat dit ook sterk afhankelijk is van de PSSR die per opamp veel kan verschillen.
Er bestaan diverse onvermelde technische eigenschappen omdat de consument hiermee niets begint zonder elektrokennis.Vleer schreef:De functie van een versterker is echter veel duidelijker denk ik en dus ook makkelijker te meten. Ik verwacht dan ook eigenlijk altijd een meetbaar verschil bij hoorbaar (duidelijk) verschillende versterkers, of zie ik iets over het hoofd?
Hoe deze resultaten vervolgens moeten worden geintepreteerd is vers twee.
Bij audio is het de kunst om een gunstige afweging te maken tussen meerdere kwaden (kwalen). Perfektie is voor het hiernamaals