Wat is het verschil tussen series en ladder schakeling?
Het verschil in schakeling snap ik wel, maar is de één beter dan de ander, en waarom?
"The design of the ladder-type adopts the advantages of both serial-type and shunt-type attenuators. Like the shunt-type attenuator, audio signal only pass through two resistors in ladder-type. Therefore it has lower noise floor than a serial-type. While the impedance in shunt-type is ever changing, ladder-type attenuator is more stable. "
Dit las ik op een site waar ze ladder type attenuators verkopen: verkooppraatje of waar?
stepped attenuators
Moderator: Beheerdersteam
- b_force
- Ook commercieel actief
- Contacteer:
Het hangt er naar mijn idee volledig van af waar je het in de schakeling toepast.
Als je hem bv gebruikt tussen 2 opamps in (eventueel buffers) maakt het helemaal niks uit wat je gebruikt.
Als je hem echt volledig passief gebruikt dan zou het zo kunnen zijn dat het eea elkaar beïnvloed.
Dat de ruisvloer verandert doordat het door weerstanden moet, vind ik maar een spook-verhaal. Tenzij je ultra brakke oude rot dingen gebruikt.
Als je hem bv gebruikt tussen 2 opamps in (eventueel buffers) maakt het helemaal niks uit wat je gebruikt.
Als je hem echt volledig passief gebruikt dan zou het zo kunnen zijn dat het eea elkaar beïnvloed.
Dat de ruisvloer verandert doordat het door weerstanden moet, vind ik maar een spook-verhaal. Tenzij je ultra brakke oude rot dingen gebruikt.
Of het apparaat is zo goed ontworpen dat het de theoretische ruisvloer al bereikt heeft ^^ en elk weerstandje daar invloed op heeft (thermische ruis).b_force schreef:Dat de ruisvloer verandert doordat het door weerstanden moet, vind ik maar een spook-verhaal. Tenzij je ultra brakke oude rot dingen gebruikt.
Maar inderdaad tussen 2 buffers maakt het niet uit, maar als de regelaar bijvoorbeeld voor een ungebufferde (analoge)toonregeling komt dan heeft de uitgangsimpedantie zeker invloed.
- b_force
- Ook commercieel actief
- Contacteer:
Ik vind het wel knap de ruisvloer van een weerstandje te kunnen meten. Die is nmlk bizar laag.Sikalot schreef:Of het apparaat is zo goed ontworpen dat het de theoretische ruisvloer al bereikt heeft ^^ en elk weerstandje daar invloed op heeft (thermische ruis).b_force schreef:Dat de ruisvloer verandert doordat het door weerstanden moet, vind ik maar een spook-verhaal. Tenzij je ultra brakke oude rot dingen gebruikt.
Maar inderdaad tussen 2 buffers maakt het niet uit, maar als de regelaar bijvoorbeeld voor een ungebufferde (analoge)toonregeling komt dan heeft de uitgangsimpedantie zeker invloed.
Dat ligt er net aan hoe je het weerstandje toepast en welke waarde de weerstand heeft.. de thermische ruis van een weerstand aan de ingang van een gevoelige versterker kan inderdaad merkbaar zijn.b_force schreef:Ik vind het wel knap de ruisvloer van een weerstandje te kunnen meten. Die is nmlk bizar laag.
Groetjes,
Martin