Pagina 1 van 1
1 kanaal valt soms weg bij het aanpassen van het volume
Geplaatst: wo 29 apr 2009, 12:03
door psygarden
Hoe pak ik het aan om mijn versterker (Sony STR-DE415) te herstellen?
Probleem:
Soms valt 1 kanaal weg bij het regelen van het volume (rechts front), andere kanalen blijven gewoon spelen.
tijdelijke oplossing:
Beweeg ik de volumeknop eens 3/4 heen en weer dan speelt alles terug.
Wat is volgens jullie de beste oplossing?
Openmaken? spray? kan ik makkelijk aan nieuwe knop geraken?
Geplaatst: wo 29 apr 2009, 13:32
door b_force
klikt als een gare potmeter.
Ik zou hem gewoon vervangen voor een nieuwe.
Geplaatst: wo 29 apr 2009, 14:54
door RobertD
Sony? Vaak eerst even doorsolderen.
Geplaatst: wo 29 apr 2009, 18:27
door SARK
Is wegvallen echt wegvallen of begint het kanaal te kraken

Geplaatst: wo 29 apr 2009, 23:41
door psygarden
SARK schreef:Is wegvallen echt wegvallen of begint het kanaal te kraken

Geen gekraak tot nu toe, het geluid kan soms ook al eens wegvallen op dat ene kanaal als ik nergens aankom. Vervolgens de knop eens heen en weer draaien lost het weer op...
ik heb zo'n vaag vermoeden dat er toch nog iets anders aan de hand is ook, misschien ligt de potmeter aan de oorzaak, maar toen het geluid op dat kanaal vandaag nog eens wegviel gebeurde dit geleidelijk aan, over 1-2 seconden...
Geplaatst: do 30 apr 2009, 0:28
door b_force
Ik heb hier een Technics SU-V460 bij de computer staan. Die heeft sinds kort ook dezelfde symptomen en het is hier 100% de potmeter.
Dat heb ik kunnen meten, maar ook als je een ram tegen de potmeter geeft doet hij weer normaal.
Maargoed wellicht is het bij jou niet helemaal hetzelfde. Altijd moeilijk te bepalen op afstand. Potmetertje vervangen is zo gedaan. Als je het dan nog hebt, weet je dat je ergens anders moet zoeken.
Geplaatst: do 30 apr 2009, 11:28
door psygarden
Heeft er hier iemand goede techische bronnen om te achterhalen welke potmeter ik nodig heb om deze te vervangen?
dan moet ik eventueel niet alles afsluiten / demonteren en mogelijk langere tijd zonder versterker zitten...
ps. alvast bedankt voor alle feedback !!
Geplaatst: do 30 apr 2009, 13:18
door pdjonghe
Ik zou eerst eens proberen om daar wat contactspray in te spuiten met grafiet. Dan een minuutje goed heen en weer en heen en weer ... en dikwijls is kees dan wel klaar hoor en werkt die boel weer voortreffelijk. Vergeet wel de stekker niet uit te trekken voor je gaat spuiten.
Geplaatst: do 30 apr 2009, 13:43
door Vuurkat
Reken er dan maar wel op dat het probleem over een tijdje weer terugkomt, contactspray werkt maar tijdelijk.
Geplaatst: do 30 apr 2009, 16:49
door b_force
Ik vind contact spray maar rommel.
Daarbij is het meestal een klein werkje om even de volume potmeter te vervangen.
Geplaatst: do 30 apr 2009, 18:39
door danielv
ik heb de manual voor je, stuur maar een pb als je hem wilt hebben
Geplaatst: do 30 apr 2009, 19:21
door audioot
als er een relais tussen de speakeruitgang zit ter beveiliging en inschakelvertraging kan dit ook de oorzaak zijn(vuile kontakten-gebruik ik tuner 600 voor)
mvg
audioot
Geplaatst: ma 04 mei 2009, 11:39
door danielv
hier is de manual

Geplaatst: di 05 mei 2009, 12:29
door psygarden
Bedankt allemaal, ik laat nog weten hoe het afloopt!