Upcoming: Hypex UcD400HG HxR + SMPS400

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

fluppie

Upcoming: Hypex UcD400HG HxR + SMPS400

Bericht door fluppie »

Zoals de titel doet vermoeden, de UcD400HG with HxR modules in samenwerking met de nieuwe schakelende voeding voor audiotoepassingen van Hypex. Meer info volgt :).
Bijlagen
UcD400HG2.jpg
hxr.jpg
image003.jpg
cve

Bericht door cve »

Daar zat ik al een hele tijd op te wachten. Misschien dat we ze eens naast de Green Frog kunnen beluisteren in de toekomst (2010 in Breda).
Wat wordt het? Passief, actief, monoblok etc.?

Groet, Co
fluppie

Bericht door fluppie »

Ik ga voor een passieve eindbak. Dual mono in 1 behuizing, of er moesten 19/2" behuizingen van Hifi2000 bestaan, dan zou ik 2 monoblokken bouwen.
Het interessante aan de SMPS is dat deze maar een 300gr weegt, samen met de 160gr van een UcD400 module is dat nog geen halve kilo voor 400W RMS :). Mijn LM3886 amp daarentegen weegt 17kg :D... En die kan "maar" 300W RMS in 4 ohm.

In Breda 2010 zal deze zeker aanwezig zijn !
fluppie

Bericht door fluppie »

fluppie schreef:
Ik ga voor een passieve eindbak. Dual mono in 1 behuizing, of er moesten 19/2" behuizingen van Hifi2000 bestaan, dan zou ik 2 monoblokken bouwen.
Het interessante aan de SMPS is dat deze maar een 300gr weegt, samen met de 160gr van een UcD400 module is dat nog geen halve kilo voor 400W RMS :). Mijn LM3886 amp daarentegen weegt 17kg :D... En die kan "maar" 300W RMS in 4 ohm.

EDIT 28/04/2009: De onderdelen staan in bestelling :-) !
Xander

Bericht door Xander »

fluppie schreef:
fluppie schreef:

Ik meen dat de SMPS400 pas volgende week voor het eerst verzonden wordt? Ik ben nog aan de twijvel, voor een 2x UcD180ST met een SMPS400. :)

Volgens mij is het trouwens enorme overkill om iedere UcD z'n eigen SMPS te geven. Het maakt het ook enorm mveel duurder. Terwijl er maar minimaal vooruitgang is.
Jan-Peter
In memoriam †
Contacteer:

Bericht door Jan-Peter »

Xander schreef:
fluppie schreef:
fluppie schreef:

Ik meen dat de SMPS400 pas volgende week voor het eerst verzonden wordt? Ik ben nog aan de twijvel, voor een 2x UcD180ST met een SMPS400. :)

Volgens mij is het trouwens enorme overkill om iedere UcD z'n eigen SMPS te geven. Het maakt het ook enorm mveel duurder. Terwijl er maar minimaal vooruitgang is.
Voor de power hoef je inderdaad echt niet iedere UcD zijn eigen voeding te geven, maar voor de beste audio performance is het wel wenselijk om links en rechts een eigen voeding te geven.

Jan-Peter
cve

Bericht door cve »

maar voor de beste audio performance is het wel wenselijk om links en rechts een eigen voeding te geven
Helemaal mee eens, er is een duidelijk hoorbaar verschil tussen versterkers met apart opgebouwde voedingen per kanaal en versterkers die dat niet hebben.

Co
fluppie

Bericht door fluppie »

Daarom dat ik ook 2 SMPS 400's heb besteld ;). Nog even geduld :-).
Treb

Bericht door Treb »

Nu jullie het toch over UcD hebben...

Moet je die modules eerst zelf in elkaar zetten of zijn die al helemaal compleet geassembleerd? Is het bouwen van een UcD versterker alleen die modules onderling met wat dropveters verbinden?

Niet dat ik niet kan solderen hoor, ik heb al eens twee LM3886 monoblokjes gemaakt. Momenteel ben ik bezig met een mini Aleph, wel iets anders dan UcD. Wellicht dat ik ook nog eens UcD ga doen...
ray5150

Bericht door ray5150 »

Het zijn kant en klare modules. je hoeft ze alleen aan te sluiten.
Treb

Bericht door Treb »

OK da's duidelijk. Heb je voor 't maken van zo'n UcD nog bijzondere kennis en apparatuur nodig of kan je volstaan met een multimetertje, een soldeerbout, de handleiding en gezond verstand? Hebben er hier al eens mensen zo'n UcD gemaakt? Wat zijn de ervaringen?
fluppie

Bericht door fluppie »

De UcD is erg populair in de DIY community. Een UcD bouwen is als met LEGO spelen. Waar je je in kan onderscheiden is in afwerking & bouw. Ik heb zelf al een UcD180HG met HxR gebouwd, topic slingert hier ook ergens rond op het forum.

Ik denk dat hetgeen je hebt voldoende is om een UcD te bouwen. Lees ook eens op www.diyclassd.com
audioot
In memoriam †

Bericht door audioot »

ik heb twee ucd 400 gebouwd en het is een fluitje van een cent als je uit je doppen kijkt
ik zou voor personen die geen ervaring hebben met statisch gevoelige apparaten toch aanraden om de rode platiekjes ,die op de achterkant zitten met een elastiekje, te laten zitten tot het ding gemonteerd zit-dan het elastiekje doorknippen en klaar is kees
mvg
audioot
fluppie

Bericht door fluppie »

De SMPS400's en de modules zijn onderweg :D ( worden morgen op de deurmat verwacht :) )!
Laatst gewijzigd door fluppie op do 28 mei 2009, 20:58, 1 keer totaal gewijzigd.
audioot
In memoriam †

Bericht door audioot »

ik kijk uit naar jouw ervaringen fluppie
mvg
audioot
fluppie

Bericht door fluppie »

Zo mijn speelgoed is gearriveerd :-) !
Bijlagen
mini-IMG_5998.JPG
mini-IMG_5997.JPG
mini-IMG_5995.JPG
cve

Bericht door cve »

Wat een schatjes 8) Moet dat die enorme kolossen waar ze op staan gaan aansturen?

Co
fluppie

Bericht door fluppie »

Inderdaad, dat is zon leuk 15" Dayton subje ;), sub nr. 2 is in aanbouw.
Nog even een kastje bij Hifi2000 bestellen voor de UcD in te herbergen :-).
fluppie

Bericht door fluppie »

Gisteren tijdens het schuren en frezen de rest van mijn toekomstige installatie aan het inbeelden. Ik wil sowieso 3/4 weg actief gaan. Na luistersessies bij asterduc en Breda V ben ik volledig into DSP. Dit wil wel zeggen dat ik 3/4 versterkers nodig heb om mijn configuratie volledig te bouwen ( Dayton sub + Budget Concave ).

Beetje door cve ben ik nu het idee van een monoblok aan het overwegen. Bij hifi2000 hebben ze de Galaxy Mag., mooie compacte behuizingen, 230x170 of 230x230. Dankzij de compacte UcD met schakelende audiovoeding kan dit allemaal in zon kleine behuizing. Nu is de LM3886 amp wel één geheel, en daar bestaan ook geen passende monoblok behuizingen voor...

Dus ofwel een standaard 19" formaat, 2U voor beide, of 2 losse monoblocks.

Zaken, zoals praktisch & optisch spelen hier beide een rol. Graag jullie mening !
cve

Bericht door cve »

Dact heeft ook een mooi kastje.

Outer dimensions of the enclosure are
- 330mm (13.0”), face plate width
- 207mm (8.2”), depth
- 79mm (3.1), height incl. feet

Co
Bijlagen
black-side-front.jpg
fluppie

Bericht door fluppie »

Het is een zwarte 2U Slimline behuizing van Hifi2000 geworden :-). Dezelfde als van mijn voorganger, de ucd180
fluppie

Bericht door fluppie »

Behuizingen ( eentje is voor een toekomstige DSP, hup Jan-Peter, releasen die Hypex DSP :twisted: ) zijn gearriveerd.
Ik heb al een kabeltje gemaak om de modules eens te testen. Die molex inserts solderen valt niet mee ! Priegelwerkje ! En dan met mini stukjes krimpkous elke ader afkrimpen en daarna een grote over de gebalanceerde ingang.
Foto's zeggen meer !
Bijlagen
mini-IMG_6078.JPG
mini-IMG_6072.JPG
mini-IMG_6071.JPG
k.p.

Bericht door k.p. »

Een beetje noob misschien, maar waarom pas je die kabel zo aan?? Ben jij trouwens ook fluppie van het GOT forum? Je had nog een keer gevraagd hoe het met mijn creolites stond;). Gister stonden ze voor het eerst te spelen op mijn kamer. En ik ben zeer tevreden:). In het topic van de mini desktop zuil in 'algemeen' kun je het resultaat zien. Binnenkort wel een duidelijkere foto maken en hoe het nu opgesteld staat.
fluppie

Bericht door fluppie »

k.p. schreef:
Een beetje noob misschien, maar waarom pas je die kabel zo aan?? Ben jij trouwens ook fluppie van het GOT forum? Je had nog een keer gevraagd hoe het met mijn creolites stond;). Gister stonden ze voor het eerst te spelen op mijn kamer. En ik ben zeer tevreden:). In het topic van de mini desktop zuil in 'algemeen' kun je het resultaat zien. Binnenkort wel een duidelijkere foto maken en hoe het nu opgesteld staat.
Inderdaad ! Misschien leuk om hier bij showcase ook je Creolite's te posten ?

De rode afgeschermde kabel is de gebalanceerde ingang, het kleine kabeltje van de flatcable is de enable pin van de schakelende voeding.
Van de flatcable heb ik ook nog een pin nodig voor de DC protection van de voeding. De andere pinnen heb ik niet nodig, vandaar de toetakeling van de flatcable, ik ga hem ook nog rond maken mbv een krimpkous.
k.p.

Bericht door k.p. »

Ik zal de creolites bij de showcase zetten, maar misschien maak ik eerst nog een paar mooie steunen. Wat opzich wel grappig is, is dat deze monitoren groter zijn dan de yamaha sub die ik eerst had aangesloten:D. De kasten zijn ook een tuk stiller en hoewel de bas wat minder diep is, is hij wel een stuk strakker:D. Nu nog een mooie nieuwe sub/bijzettafel bouwen voor bij de films:D.
Plaats reactie