Sub met Monacor SPH-315

't Houtwormen forum. Ook voor metaal, poly, en andere materialen.
Hier gaat t over de technieken, niet de tools zelf

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
gerdinio

Sub met Monacor SPH-315

Bericht door gerdinio »

hey guys, terug een projectje gestart een weekje geleden. Nl een sub met een monacor sph-315. Deze driver had ik al een tijdje liggen maar mijn eerste project hiermee was toch niet echt zo geslaagd. Daarom dus eens opnieuw proberen. Dus nieuw kastje ... Deze moet dus gebruikt worden voor bij te zetten in mijn HT. Voor film dus. Een vriend vertelde dat ik moest gaan voor 6th Order dus bij deze dit ook gedaan. Na wat berekening en wat navraag bij hem moest het dit worden: de monacor liggend met ondercompartiment 40l baspijp dia 80mm, 60mm diep en bovencompartiment 30l baspijp dia 80mm, 100mm diep, met in het ondercompartiment een 10 tal (mss zlef iets meer nog, niet echt gemeten) cm heel grof zand in een jute zak. Toen dit klaar was de test dus, maar hier komt voor geen meter lage tonen uit. Je moet een m voor de sub staan om iets van de bas te horen. Wat heb ik mis gedaan? Of kloppen de afmetingen niet? baspijpen? Teveel zand? Suggesties. Versterker hierop is een Quad 405. 1 uitgang 100W naar sub. Filter via Yamaha surround versterker.

grtz
voodooless
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Heb je misschien van die persoon die de berekening gedaan heeft ook een plaatje van de simulatie gezien? Want hier klopt absoluut niks van. Mijn simulatie laat idd zien dat je niet erg veel zult horen met je huidige kast. Snap zowiso niet dat ie je 6e orde bandpass aanraadt... maar goed.

Probeer liever 80 Liter Bassreflex met tuning op 22 Hz ofzo. Dat geeft een mooie curve, en een erg net, diep laag.
vigier

Bericht door vigier »

Hoi,

80 liter bassreflex is inderdaad een heeeel stuk beter, maar ik vind de tuning op 22 Hz dan wat aan de lage kant; het effect van de reflexpijp is dan erg laag. ik zou eerder rond de 30 Hz, of misschien zelfs wel iets hoger tunen. (uitgaande van 80 liter dan he!)

Groet, Joris
voodooless
Contacteer:

Nou, tel de roomgain bij de curve op, en hij loopt mooi vlak :) Daarnaast is de groupdelay erg mooi, en de belastbaarheid in het sub-sub laag is beter. maar goed, het is natuurlijk ook smaak gebonden want je lekker vind. Wil je wat meer plonken, dan moet je idd wat hoger afstemmen.
gerdinio

Bericht door gerdinio »

hey guys, eerst en vooral al bedankt voor de reacties. Heb helaas geen simulatie gezien van die persoon, maar is iemand die ook regelmatig projecten doet met subs daarom dus dat ik beetje blind zijn raad opvolgde. Hij stelde 6th order voor omdat dit het beste zou zijn voor HT volgens hem. Heb zelf ook een simulatie, wel eigenlijk een berekening gedaan via WinISD en kwam dacht ik ook zoiets uit van waarden voor de inhoud van de kast. Hoewel er wel een fout gegeven werd in WinISD (weet niet precies meer wat). De curve natuurlijk niet goed bekeken (en eigenlijk ben ik hier nog niet echt vertrouwd mee met simulaties). Is 6th order dan geen goed idee voor HT? Kan iemand dit eens proberen of de waarden die ik kreeg in Win ISD wel correct waren wat ik uitkwam. Weet het niet precies meer maar was denk ik eens 20 en eens 30 L?

thx
voodooless
Contacteer:

Dat heb ik dus gedaan, en resultaat postte ik al in mijn eerste post:
Mijn simulatie laat idd zien dat je niet erg veel zult horen met je huidige kast.
Misschien heb je verkeerde parameters in gevoerd ofzo... Ik acht bandpass eigenlijk nooit als een goede oplossing. Sure, hebt bonkt en plonkt, maar zelfs voor HT is dat niet echt geweldig. Liever strak en diep laag. De gedachte dat alle lucht door dat kleine gaatje moet zegt al genoeg. Heb je zo'n mooie grote woofer die flink wat lucht gaat verplaatsen, stop je hem achter een gaatje :(
gerdinio

Bericht door gerdinio »

ja dat is inderdaad de bedoeling, strak en diep laag. Zal het project dan maar eens opnieuw bekijken en een BR van maken. Nog een paar kleine vraagjes als ik mag:
Speelt het een rol hoe de sub in de kast zit, ik bedoel daarmee bv Downfiring of niet. Hoe moet een goeie curve er precies uitzien bij zo een simulatie of waar moet je precies op letten?

Deepspace: zeker en vast al bedankt voor het eens te herberekenen, weet ik tenminste al waarom het niet klinkt.

grtz
voodooless
Contacteer:

Vragen mag altijd, dit is immers een forum ;)

1e punt: downfiring. Dat kan niet altijd goed werken. Adire heeft daar een mooi artikel over geschreven: http://www.adireaudio.com/Files/TechPap ... tation.pdf
2e punt: hoe moet de curve eruit zien? Tja, dat is niet zo makkelijk. Aan de curve alleen kun je nog niet zoveel zien eigenlijk. In ieder geval moet je zorgen dat je geen grote bult krijgt. Bij WinISD (gebruik de Pro versie, die is veel beter!) kun je de Q van het BR systeem zien. Belangrijk is dat je deze rond de 0.7 houdt. Over het algemeen wordt dat als een mooie waarde gezien. Sommigen vinden 0.6 beter, sommigen hebben het liever wat bonkiger en hebben liever iets van 0.8. Kijk ook even naar de group delay grafiek. Het liefst heb je een zo laag mogelijke group delay.

Het handigste is het om gewoon wat screenshots online te zetten als je het niet zeker weet. Dan kunnen mensen er hier hun mening over geven :) Check ook ff de WinISD help pagina's, daar staat ook nog wat info in. Tevens ook op de frontpage van het forum!
gerdinio

Bericht door gerdinio »

net ook nog eens in WinISD opnieuw alles berekend en simulatie gedaan met bestaande kast van de 6th order. Indien ik het tussenschot eruit haal kom ik aan een kast met een inhoud van 74,22l (zonder bracing of iets dan, enkel kastinhoud). De curve lijkt dan ook zo goed als op die van de simulatie met de 80l (allebei getuned op 22Hz). Kan dit kloppen?Zou dit een goeie optie zijn? dan kan ik de kast van nu hergebruiken. Het enige nog is dat ik met 2 gaten zit van de bandpass (diam 80). Kan ik deze gaten nog hergebruiken dan of beter 1 bassreflex gebruiken (diam 80 nog steeds of groter?) van 36cm (volgens het programma)?

Grtz
gerdinio

Bericht door gerdinio »

deepspace: had net je vorige reply gemist. Bedankt voor de uitleg en voor de vragen die ik mag stellen. Dat van die group delay heb ik niet helemaal begrepen maar zal dat wel eens opzoeken in die handleiding of op het net.
Ga voortaan eerst suggesties vragen hier online vooraleer ik begin aan iets. Dan denk je dat je er eens goed aandoet en blind vertrouwt op iemand. Beter toch meerdere meningen vragen.
Ga nog effe zien of er nog iets gestuurd wordt op mijn laatste bericht hier en dan richting bed. Moet er morgen terug vrij vroeg uit. Maar in de namiddag thuis en dan verder doe het zelven aan de speaker ziekte :D .
Heb ook 2 couplets gemaakt (Visaton, was gemakkelijk aan te raken hier in Belgie) en beetje herwerkt omwille van de WAF factor. Bezig ondertussen met de afwerking.
Iedereen toch al bedankt voor de reacties en mss tot binnenkort (hou jullie op de hoogte van het sub project).
Grtz
voodooless
Contacteer:

Ja, je huidige kist is op zich groot zat. Twee poorten kan op zich, maar dan worden ze erg lang. Ik zou er gewoon eentje dicht maken. Beschouw het gewoon als testkast. Speel ook een beetje met de lengte van de poort. Altijd handig.
Plaats reactie