Tweedehands versterker testen

over het kant & Klare spul dus

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
dBRob

Tweedehands versterker testen

Bericht door dBRob »

Mannen,

Stel, ik ga bij een particulier een tweedehands versterker kopen; hoe kan ik dit apparaat aan de tand voelen over het functioneren. Is grondig luisteren voldoende, of zijn er simpel uit te voeren tests die nog een beter beeld geven dan een luistersessie alleen?

Dank voor eventuele antwoorden.

Groet,

Rob
ray5150

Bericht door ray5150 »

Dat hang ervan af of je beschikking hebt over meetapperatuur, dan denk ik voorlopig aan een scoop en een functiegenerator,
of met een laptop en wat software (Rightmark Audio Analyzer, is Freeware) kom je ook al een heel eind.

een hele simple test is een koptelefoon aansluiten, niks op de ingang, volume flink open, en dan aan alle knoppen draaien en op de schakelaars drukken.
Zo krijg je een goed beeld van eventuele ruis,brom en krakende (lees: versleten of vuile) potmeters en schakelaars.
Nils_vn

Bericht door Nils_vn »

vind ik wel een goeie vraag, meestal als je ergens particulier een 2e hands versterker gaat bekijken, heb je niet meteen een heel lab meetapparatuur bij.
dBRob

Bericht door dBRob »

Bedankt voor de reactie.
ray5150 schreef:
Dat hang ervan af of je beschikking hebt over meetapperatuur, dan denk ik voorlopig aan een scoop en een functiegenerator,
of met een laptop en wat software (Rightmark Audio Analyzer, is Freeware) kom je ook al een heel eind.
Een scoop en functiegenerator heb ik niet tot mijn beschikking helaas; staat op het verlanglijstje... Het testen via software op laptop had ik zelf nog niet aan gedacht. Zal uitzoeken wat voor eisen gesteld worden aan hardware/soundcard en hoe ik dergelijke uitslagen moet interpreteren.
ray5150 schreef:
een hele simple test is een koptelefoon aansluiten, niks op de ingang, volume flink open, en dan aan alle knoppen draaien en op de schakelaars drukken.
Zo krijg je een goed beeld van eventuele ruis,brom en krakende (lees: versleten of vuile) potmeters en schakelaars.
Klinkt erg logisch. Wel te hopen dat die potmeters zich gedragen anders krijgen m'n trommelvliezen het moeilijk, zeker met de inear-plugs die ik heb ;). Ik zal het rustig opbouwen...

Als ik nog even hardop denk: Krijg ik nog nuttige aanvullende informatie (buiten luistertest met luidsprekers) over belastbaarheid en symmetrie in reactie tussen kanalen, als ik een dummy load inschakel, het volume flink opendraai, en onder het aanbod van een 50 hz sinus een multimeter over de uitgang zet?
Plaats reactie