CD EQ Hoorn
Moderator: Beheerdersteam
CD EQ Hoorn
Ik wil binnenkort eens een Constant Directivity Hoorn met een bandtweeter en een 12" gaan bouwen. 12" moet nog uitgekozen worden; CD hoorn+bandtweeter is al aanwezig. Nu heb ik eens wat gezocht op het net en kwam tegen dat een CD hoorn een equalizing nodig heeft boven de 4kHz (meestal). Want door de hoorn valt het hoog af met 6dB/oct vanaf deze frequentie. Nu vroeg ik mij af (aangezien ik reeds met Thelaudio werk) of onderstaande link niet de juiste component is?
http://www.thel-audioworld.de/module/Fi ... e/TCF3.htm
http://www.thel-audioworld.de/module/Fi ... e/TCF3.htm
Re: CD EQ Hoorn
Cd-equalizing is een heel specifieke curve. Ik denk niet dat dat met dit stukje electronica lukt. De meeste actieve crossovers uit de pro-sector hebben wel een cd-eq functie dus ik denk dat je daar meer aan hebt.
En een bandje met een hoorn? - is een bandje niet te kwetsbaar om hornloading aan te kunnen?
En een bandje met een hoorn? - is een bandje niet te kwetsbaar om hornloading aan te kunnen?
Hoi Wilko,
Ben al actief bezig en heb een high shelving Linkwitz filtertje gemaakt. Werkt erg goed! Deze met opa2134 gerelaiseerd. En door meerslagenpotmeters te gebruiken voor de weerstanden kun je de attenuation en de f3 instellen. Verder is deze sa8520 magnetostaat juist geschikt voor cd-loading. Zie onderstaand ARTA screenshot; let niet op dip rond 200-300Hz (meetruimte).

Ben al actief bezig en heb een high shelving Linkwitz filtertje gemaakt. Werkt erg goed! Deze met opa2134 gerelaiseerd. En door meerslagenpotmeters te gebruiken voor de weerstanden kun je de attenuation en de f3 instellen. Verder is deze sa8520 magnetostaat juist geschikt voor cd-loading. Zie onderstaand ARTA screenshot; let niet op dip rond 200-300Hz (meetruimte).
Best aardig gelukt toch? Dank je.Wilko schreef:Netjes vlakgetrokken hoor.
Heb gefilterd op 950Hz 24dB faserein met Thelaudio module (SAW30).
En dan voor de tweet een linkwitz high shelving en voor een nare bult van 4dB tussen 600 en 900Hz bij de woofer een actief notch filter van Linkwitz. Aangesloten op 2 monoblok el84 pp UL (tweet en woofer dus eigen amp). Klinkt erg fraai!
Nu ff optimaliseren qua resonanties voor de hoorn (eigen kastje, zandgevuld) en tweede speaker bouwen. Ben erg benieuwd!
Gr,
Ramon
-
wouter
- Ook commercieel actief
Misschien dat je het met een waterval spectrum in beeld kan brengen... vlak trekken heeft zo zijn gevaren...
en de stappen van 10dB, kun je het ook verkleinen?
Succes in ieder geval!
en de stappen van 10dB, kun je het ook verkleinen?
Succes in ieder geval!
Smoothing gedaan om lijn wat leesbaarder te maken voor de forummers. Zelf doe ik altijd de analyse op 1/12 of 1/24 smoothing. En die 10dB schaal is niet zo relevant als ik al zie dat ik binnen de 3dB bandbreedte zit. Ik ben niet van de smijt alle regeling er maar tegenaan om een rechte lijn te krijgen.
CSD Waterfall ziet er netjes uit, maar dat kun ik ook al horen aan de pink noise die ik er t.b.v. elke meting doorheen gooi. Je ontwikkelt er een soort zesde zintuig voor. Fase problemen of foutieve filtering, alsmede rare resonanties vallen meteen op.
Gr,
Ramon
CSD Waterfall ziet er netjes uit, maar dat kun ik ook al horen aan de pink noise die ik er t.b.v. elke meting doorheen gooi. Je ontwikkelt er een soort zesde zintuig voor. Fase problemen of foutieve filtering, alsmede rare resonanties vallen meteen op.
Gr,
Ramon