polyurethaanlijm

't Houtwormen forum. Ook voor metaal, poly, en andere materialen.
Hier gaat t over de technieken, niet de tools zelf

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

polyurethaanlijm

Bericht door dre »

ik gebruik deze lijm voor m`n kasten vooral om oneffenheden en kiren mee te vullen.
ook is het ideaal om de baffle er mee te verlijmen.
nu heb ik dit op m`n werk in blikken van 12,5kg,maar kom er net achter dat fit ook verkrijgbaar is voor de hobbyist 8)
geen krimp,oersterk,goed schuurbaar enz.

http://www.bison.nl/upload/3e0ebb0fc4fbd88d50963.pdf
Gebruikersavatar
solitaire
Berichten: 164
Lid geworden op: ma 18 aug 2008, 12:06

Bericht door solitaire »

Als dat hetzelfde spul is dat ik van je ontvangen heb, zijn m'n eerste ervaringen ermee positief.

De 'consumenten verpakking' is wel een erg minimale hoeveelheid ... Dat doen ze vaker zo bij Bison, da's soms wel een ellende.



Wolf
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Bericht door dre »

ze hebben ook een blik :wink:

maar ik kan altijd wel wat regelen.
De Timmerman
Berichten: 155
Lid geworden op: zo 04 mar 2007, 13:13
Locatie: Maassluis

Bericht door De Timmerman »

Er zijn ook flessen met ca 3/4 liter bij de bouwmarkt. Voor een setje speakers ruimschoots voldoende; werkt ook handiger dan een klein flesje i.v.m. grootte van het "tuutje". Grote hoeveelheden zijn voor de consument niet altijd handig, omdat het geopend niet heel erg lang goed schijnt te blijven (het hardt uit).
Gebruikersavatar
Teigetje
Berichten: 274
Lid geworden op: do 28 apr 2005, 8:44
Locatie: Duiven

Bericht door Teigetje »

Bij de Arnhemse Fijnhouthandel verkopen ze het in spuitkokers van 310 ml (voor in de kitspuit) voor €10,20 ex BTW. Ze bestempelen daar de lijm als: "Dit is de fijnste lijm waar ik ooit mee gewerkt heb!"

Groet, Frank
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Bericht door Arno »

Polyurethaanlijm komt in meerdere vormen voor. Dre doelt hier op een twee komponenten pastalijm. Deze is superieur op het gebied van open tijd, vullend vermogen en sterkte. Druipt niet, draadt niet, bruist niet en je hebt ruimschoots de tijd om je contructie dicht te lijmen. Dit is natuurlijk vooral een uitkomst bij ingewikkelde constructies, zoals buigwerk.

Als je er voor het eerst mee werkt, is het wel een beetje een gedoe met het afwegen van de komponenten (even een huishoudfolietje over de weegschaal), en het mengen, maar de voordelen worden al snel duidelijk.

Vooral als de verbinding niet zo mooi past is deze lijm echt geschikt. Je voegt eigenlijk gewoon een hoogwaardige kunststof toe waar wat materiaal ontbreekt :D

@dre: Wat doe jij eigenlijk voor werk, als ik vragen mag?
Gebruikersavatar
solitaire
Berichten: 164
Lid geworden op: ma 18 aug 2008, 12:06

Bericht door solitaire »

Teigetje schreef:
Bij de Arnhemse Fijnhouthandel verkopen ze het in spuitkokers van 310 ml (voor in de kitspuit) voor €10,20 ex BTW. Ze bestempelen daar de lijm als: "Dit is de fijnste lijm waar ik ooit mee gewerkt heb!"

Groet, Frank
ha, exact dat zeiden ze ook van de Simson Polyurethaanlijm Tack die ik bij hun kocht :lol:


W.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Bericht door dre »

@dre: Wat doe jij eigenlijk voor werk, als ik vragen mag?
alle mogenlijk werkzaamheden aan camper en caravans,maar vooral schadeherstel.

en van die lijm smeer ik wel een kilo of 200 per jaar weg :D

het is echt subliem spul icm hout,je vult gaten van centimeters met gemak 8)
ik lijm er kunsstof,hout,aluminium en staal mee.
Plaats reactie