Hoe is dit filter te verbeteren?

Conventionele filters zonder actieve elektronica.

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Gebruikersavatar
KoenVW
Berichten: 400
Lid geworden op: vr 09 feb 2007, 23:03
Locatie: De Bilt

Hoe is dit filter te verbeteren?

Bericht door KoenVW »

Hallo,

Ik ben bezig met de bouw van een setje Mivoc XSB 250 speakers, en daar zit een standaard filter bijgeleverd. Nu heb ik helaas geen meetapparatuur of heel erg ervaren oren. Zijn er dingen die ik zowizo al kan verbeteren/vervangen aan dit filter?

Volgens mij is er geen rekening gehouden met de plaatsing van de spoelen... ik kan het plaatje even niet vinden, maar tussen spoelen moest toch een bepaalde afstand zitten?
Bijlagen
FILTER2.JPG
FILTER1.JPG
Gebruikersavatar
paulebappie
Berichten: 236
Lid geworden op: ma 03 dec 2007, 19:03

Bericht door paulebappie »

Nou zal een poging doen, het blijft matchen met filter en speakers dus alles kan. Maar grofweg:

Spoelen in het laag groter nemen, minder weerstand = betere koppeling met de versterker. Dus een trafospoel met dezelfde waarde aanhouden maar dikker draad nemen.
Condensator in het hoog is al een MKP = niet slecht.
Parallel netwerkjes upgraden heeft minder invloed op het geheel.
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Bericht door richard »

paulebappie schreef:
Spoelen in het laag groter nemen, minder weerstand = betere koppeling met de versterker.
Dat is zo, maar een dikkere spoel kan ook een nadelige invloed hebben als het kastvolume en de poortafmetingen zijn bepaald rekening houdend met deze spoel.
Plaats reactie

Terug naar “Filterontwerp & Passieve Filters”