Componentkeuze (soort) in een filter

Conventionele filters zonder actieve elektronica.

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Chris_T

Componentkeuze (soort) in een filter

Bericht door Chris_T »

Hallo medebouwers, ik zit al een tijdje met een brandende vraag die waarschijnlijk al vaker gesteld is, maar waar ik geen antwoord op kan vinden en dat is namelijk de componentkeuze in een filter.
Ik bedoel daar niet mee het bepalen van een waarde, maar de soort die het beste is om toe te passen.

Er zijn namelijk een aantal plekjes in het filter waar het signaal niet direct doorheen gaat.
Een paar voorbeeldjes is de condensator in een zobel en de spoel in het hoogdoorlaat filter.
Van de zobel heb ik al het antwoord gevonden, maar hoe zit het met de spoel, is het mogelijk om daar gewoon een kernspoel in te zetten zonder dat het invloed heeft op de geluidskwaliteit?
Martijn H

Bericht door Martijn H »

Op dit gebied zal altijd een tweestrijd blijven woeden tussen mensen die vooral dure bandspoelen en condensators aanraden en mensen die daar geen waarde aan hechten.

Zelf neem ik altijd componenten met een geringe afwijking en componenten die hun waarden blijven houden en niet veranderen. Elko's dus liever niet, hoewel ik die nog wel zou gebruiken om hoge waarden te krijgen door ze parallel met mkt's of mkp's te zetten. Het nut van een "goede, dure" condensator in serie met het signaal is er wat mij betreft niet. Goed is goed genoeg. Ik gebruik meestal deze: De Clarity cap apw of de iets duurdere Clarity Cap px, de Q4 van audyn caps en andere Mkp's. afwijking 5% De condensators met een afwijking van 2% heb ik nooit nodig gehad. De kwaliteit van verschillende condensators onderling is onhoorbaar voor mij.

Voor het laag luchtspoelen. In 2 wegjes gebruik ik 1mm luchtspoelen en in drie wegjes vaak 1.4mm lucht of kern op het laag als het te duur dreigt te worden. Het is belangrijk dat de spoelen in ieder geval niet kunnen verzadigen.

Ik gebruik net zo lief cement als mox weerstanden.
Roland
Contacteer:

Bericht door Roland »

Montana schreef:
Ik gebruik net zo lief cement als mox weerstanden.
Bij Cement weerstanden even opletten of ze inductief zijn of niet. Dat is voor een tweeter niet altijd goed extra inductie. Ik meen dat er hier op het forum wel eens gemeten is aan de inductie van cement weerstanden. Staat me bij dat er behoorlijke mH waardes uitrolden.

Zie cement weerstanden als een goedkope manier om belastbaarheid te krijgen. Dus voor LCR in het laag. Voor een mid (daar zit toch meestal ook al een spoel) etc. Voor een tweeter zou ik willen aanraden toch die paar cent extra uit te geven voor een non inductieve weerstand.

Over C's voor het laag. In extreme gevallen zijn elco's niet hoog belastbaar genoeg. In bijvoorbeeld PA speakers kan het gebeuren dat ze springen.

Ik "meen me te verbeelden" dat een foliespoel iets meer detail geeft als een backlack en een backlack weer net iets meer detail als een los gewikkelde spoel. Voor papier en polyprop drivers pakt een folie vaak goed uit. Voor metal / ceramiek niet altijd.

Groet Roland
jantje-secuur

Bericht door jantje-secuur »

Ik heb zelf een groot aantal cementweerstanden doorgemeten en allemaal vallen ze ver binnen de van 20 tot 20kHz. Niets van inductie te bekennen hier.

Dat komt echter ook omdat ze de draad eerst hebben dubbelgevouwen en daarna pas hebben gewikkeld. Hierdoor krijg je een netto magneetveld van 0.
Roland
Contacteer:

Bericht door Roland »

Kan prima kloppen, ik heb het over de cement weerstand variant waar wel een spoeltje inzit als weerstand. Die kan je beter niet voor een tweeter gebruiken.
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

Ik heb net als interficior ook wat cement weerstanden (en ook draadgewonden) gemeten, en daar is gene inductie te bekennen.

Voor monitoren (kleine 2 wegjes en dergelijke) kun je prima uit de voeten met een kernspoel.
Meestal draai je speaker al tegen zijn xmax voordat je daadwerkelijk vervorming gaat krijgen of wordt het simpelweg te luid.
Roland
Contacteer:

Bericht door Roland »

Hoi,

Ik kan nu natuurlijk het topic niet vinden. Maar ik heb toch echt hier op ZBA metingen aan cement weerstanden voorbij zien komen. Iemand een idee waar ze staan?
richard

Bericht door richard »

Roland schreef:
Hoi,

Ik kan nu natuurlijk het topic niet vinden. Maar ik heb toch echt hier op ZBA metingen aan cement weerstanden voorbij zien komen. Iemand een idee waar ze staan?
Misschien bedoel je dit. De meting is niet goed uitgevoerd, en de uitkomsten lijken me niet betrouwbaar.
Roland
Contacteer:

Bericht door Roland »

Dank je,

Het linkt door naar een ander topic over weerstanden:
http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?t=512

Ook interresant.
Chris_T

Bericht door Chris_T »

Bedankt voor de reacties allemaal, het is alleen niet helemaal waar ik op doelde ;).
Ik bedoel de componenten die niet in de signaalweg zitten, zoals bijvoorbeeld de spoel in een hoogdoorlaat filter van een tweeter.

Het gaat mij erom of ik daar gewoon een el cheapo kernspoel mag gebruiken aangezien deze toch parallel staat aan de tweet.

Met andere woorden, brengen alleen componenten in serie met een driver ongewenste vervorming, weerstand, inductie etc. mee in de schakeling?

Het zou voor mij heel logisch zijn, maar ik wil het toch even zeker weten van iemand die meer electronica kaas heeft gegeten ;).
Roland
Contacteer:

Bericht door Roland »

Hoi,

Een El Cheapo kernspoeltje parallel aan de tweeter kan. Als je 30 a 40 cent wilt uitsparen tov een lucht spoel. De kans dat het ding verzadigt is klein.

Nog mooier zou een 0.50 mm lucht draad spoeltje zijn. Als je die kunt vinden.
jantje-secuur

Bericht door jantje-secuur »

Roland schreef:
Hoi,

Ik heb zojuist een 15 ohm cement doorgemeten. Overigens valt deze nog nét binnen de toleranties. :roll:

Afbeelding

De zelfinductie is maar liefst een whopping 1,35 µH op 10kHz en 6 µH op 1kHz.

Zojuist een 15 ohm mox gepakt, deze heeft op 1kHz een inductie van 7µH maar op 10k duikt ie net onder de 1 µH. Al met al ga ik me er niet druk om maken.
Roland
Contacteer:

Bericht door Roland »

Dank je,

Myth busted!
Plaats reactie

Terug naar “Filterontwerp & Passieve Filters”