Pagina 1 van 2
Stereo sub
Geplaatst: ma 30 mei 2005, 10:55
door hifi@toon
Hallo allemaal
Dit is me eerste post hier
Ik wil in deze vakantie graag stereo sub maken voor mijn setje
mijn setje staat uit onkyo A8200 met 2 B&w DM110i.
Hierbij wil ik twee subs maken omdat ik voor films en muziek wat laag mis.
Ik ben graag niet te veel geld kwijt.
Liefst 100 euro voor twee drivers. Versterker heb ik al dus.
Of kan ik toch beter voro een enkele sub gaan.
Heeft er iemand tips????
Re: Stereo sub
Geplaatst: ma 30 mei 2005, 10:57
door voodooless
100 euro is niet erg veel. Misschien kun je beter die 100 euro uitgeven aan een enkele driver.
Heb je ook al een actief filter? Zoniet, dan zul je dat ook moeten hebben.
Re: Stereo sub
Geplaatst: ma 30 mei 2005, 11:20
door DIY_Freak
hifi@toon schreef:Hallo allemaal
Dit is me eerste post hier
Ik wil in deze vakantie graag stereo sub maken voor mijn setje
mijn setje staat uit onkyo A8200 met 2 B&w DM110i.
Hierbij wil ik twee subs maken omdat ik voor films en muziek wat laag mis.
Ik ben graag niet te veel geld kwijt.
Liefst 100 euro voor twee drivers. Versterker heb ik al dus.
Of kan ik toch beter voro een enkele sub gaan.
Heeft er iemand tips????
Ik dacht dat je je setje verkocht had? (
hififorum)
Voor 100 eur kun je het basbereik van die speaker niet of nauwelijks verbeteren m.i. Misschien dat je meer kans maakt met een tweedehands subwoofer (kant en klaar). Van die 100 eur gaat nl. minimaal 30 eur op aan hout, lijm, spijkers, nagels en verf. Wat je dan nog overhoudt voor een woofer of twee èn filtering is niet genoeg.
Geplaatst: ma 30 mei 2005, 17:25
door hifi@toon
Ik dacht dat je je setje verkocht had?
hahahahaha
nee ik had dat setje verkocht van dk digital niet deze
maar die 100 euro was puur voor de drivers
kan ik beter 1 driver pakken
zijn daar ook geode resultaten mee te behalen in stereo???
graag voorstellebn van jullie
Geplaatst: ma 30 mei 2005, 17:58
door Henkjan
hifi@toon schreef:.....beter 1 driver pakken
zijn daar ook geode resultaten mee te behalen in stereo???
ja hoor, wel laag genoeg inzetten
Geplaatst: ma 30 mei 2005, 19:10
door DIY_Freak
hifi@toon schreef:maar die 100 euro was puur voor de drivers
kan ik beter 1 driver pakken
zijn daar ook geode resultaten mee te behalen in stereo???
graag voorstellebn van jullie
Ja, beter uitgeven aan 1 woofer. Hier zijn een paar 10" woofers die (bijna) binnen het budget vallen:
Peerless CCX 315
Peerless CSX 257
Seas WP 251D
Seas WD 255
Vifa M26WR
Geplaatst: ma 30 mei 2005, 20:10
door jeroen_d
En geef dan eventueel nog eens dat geld uit voor een tweede driver. Met een tweede sub heb je, als je ze symmetrisch tov elkaar en de luisterruimte opstelt, vaak veel minder last van staande golven. En het nadeel van een sub, zeker voor muziek, is vaak juist meer last van staande golven die ten koste gaan van strakke bas.
Begin met één. Als het goed bevalt, des te beter. Als je vindt dat de bas erg boemerig en wollig wordt, dan kun je een tweede sub overwegen. Het maakt bij mij thuis iig erg veel uit. Mijn tweede sub heb ik eerder voor de strakheid en controle van staande golven dan voor meer bas.
Vaak vinden mensen twee grote luidsprekers mooier dan 2 kleine met 1 sub. Ik heb door mijn eigen ervaring sterk het vermoeden gekregen dat dat in een aantal gevallen kan komen door hierboven aangevoerde reden.
Groet, Jeroen
Geplaatst: ma 30 mei 2005, 20:36
door hifi@toon
en carwoofers zoals de eltax atomic 15"??? of 12"??
Geplaatst: wo 01 jun 2005, 16:14
door hifi@toon
niemand?????
Geplaatst: wo 01 jun 2005, 16:52
door michiel
Beetje gedult kan geen kwaad.
Maar ik heb er nog nooit wat van gehoord!
Geplaatst: wo 01 jun 2005, 17:25
door Roland
Je kan beter geen carwoofers gebruiken tenzij je alle parameters kunt vinden, die zijn vaak onbekend bij car audio spul, om een kast te berekenen heb je in ieder geval deze parameters nodig:
Qts
Qes
Qms
Vas
fs
Geplaatst: wo 01 jun 2005, 21:24
door hifi@toon
die heb ik kijk maar op
http://www.eltax.com/products/salgelekt ... renr=11211
Daar staat alles op.
Als ik dit simuleer in WinISD dan kom ik uit op een 125 liter kast met een poort van 14x14 en 40 cm diep
f3 kom ik dan onder de 30 hz
Kan deze woofer wat hebben?? Goed voor films? Voor muziek??
Later kan ik er eventueel een tweede bij maken en dan krijg ik stereo maar probeer eerst met een.
Alvast bedankt iedereen
Geplaatst: zo 05 jun 2005, 17:37
door hifi@toon
Kan iemand me antwoord geven??
Geplaatst: zo 05 jun 2005, 19:40
door Wowly
Niet iedere luidspreker is bekend hier, misschien zul je het gewoon moeten proberen.....
Geplaatst: zo 05 jun 2005, 22:33
door JuuL
Raveland had ook een leuke budgetsub. Kijk maar eens bij *uhum* conrad.
Geplaatst: wo 08 jun 2005, 21:49
door hifi@toon
en pa drivers????
Geplaatst: wo 08 jun 2005, 22:03
door voodooless
PA is meestal niet geschikt al subdriver.
Geplaatst: do 09 jun 2005, 21:35
door hifi@toon
Ik heb nu nu de mds08 van intertechnik gezien.
Is niet duur en schijnt het goed te doen.
Weten jullie hier iets van ?
Speakerland heeft em ook.
Past dat bij mij set?
Geplaatst: do 09 jun 2005, 21:43
door voodooless
Over de MDS 8 heb ik wel vaker goede dingen gehoort ja. Volgens mij zijn er ook best wel wat projectjes mee te vinden op inet. Het is wel een redelijk kleine woofer, maar kan best leuk zijn.
Geplaatst: do 09 jun 2005, 21:53
door hifi@toon
mijn fronts hebben ook een 8" woofer.
Met twee van deze subjes moet dat genoeg zijn.
Geplaatst: do 09 jun 2005, 21:56
door voodooless
Hmm, dan vraag ik me af of je met wat grotere niet beter uit zou zijn...
Geplaatst: vr 10 jun 2005, 15:49
door Henkjan
deepspace schreef:Over de MDS 8 heb ik wel vaker goede dingen gehoort ja. Volgens mij zijn er ook best wel wat projectjes mee te vinden op inet.
hier op t forum zelfs
viewtopic.php?t=103
ben zeer tevreden over de klank. echt laag gaat t niet natuurlijk in een gesloten kast, maar in een BR gaat t prima (bij S&Co hebben ze dacht ik een subje MDS8 BR te luisteren staan, in elk geval een tijdje geleden nog).
en de maat alleen zegt niet zo veel over laagweergave: in m'n oude speakers had ik 2 stuks 8" Vifa midwoofers per kant en daar vond ik t laag minder van dan deze ene die zich alleen met t laag mag bezig houden.....
Geplaatst: vr 10 jun 2005, 19:36
door hifi@toon
Ik heb gelezen dat deze subjes uitermate geschikt zijn voor muziek klopt dat?
Ik ga ze namelijk hoofdzakelijk voor muziek gebruiken.
Geplaatst: zo 12 jun 2005, 16:45
door Henkjan
hifi@toon schreef:Ik heb gelezen dat deze subjes uitermate geschikt zijn voor muziek klopt dat?
Ik ga ze namelijk hoofdzakelijk voor muziek gebruiken.
ik ben er dik tevreden over. waar woon je ergens? kom eens langs als je in de buurt bent.
wat voor sats ga je erbij zetten? en wat voor versterker voor de sub?
Geplaatst: di 14 jun 2005, 11:09
door hifi@toon
Woon in de buurt van tiel.
Volgens mij ligt dat niet in de buurt.
Satalieten wil ik niet echt van spreken.
Ik wil de twee subjes gebruike bij B&W dm110i.
Versterker wordt een oude sony stereoversterker met actief filter ervoor.
Binnenkort heb ik rijbewijs wie weet kom ik keer langs.