Is deze driver wat? - Sub werkend!

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

KoenVW

Is deze driver wat? - Sub werkend!

Bericht door KoenVW »

Hallo,

Ik kan van mij stage adres gratis een DAP audio AB-15 woofer krijgen: http://www.soundxplosion.nl/nl/webshop/ ... /8965.html

Nu heb ik deze parameters gevonden:

Driver Properties
--Description--
Name: DAP AB-15
Type: Standard one-way driver
Company: DAP
Frame: Aluminium
--Configuration--
No. of Drivers = 1
--Mechanical Parameters--
Fs = 46,7 Hz
Qms = 4,03
Vas = 122,3 liters
Cms = 0,118 mm/N
Mms = 98,43 g
Rms = 7,167 kg/s
Xmax = 5,5 mm
Xmech = 8,25 mm
P-Dia = 329,8 mm
Sd = 855, sq.cm
P-Vd = 0,47 liters
--Electrical Parameters--
Qes = 0,631
Re = 7,2 ohms
Le = 2,63 mH
Z = 8,64 ohms
BL = 18,17 Tm
Pe = 400, watts
--Electromech. Parameters--
Qts = 0,546
no = 1,903 %
1-W SPL = 94,94 dB
2.83-V SPL = 95,4 dB

Kan ik hiermee een goede sub maken? Ik heb nog een Mivoc AM80 liggen dus mischien zou ik die kunnen gebruiken in combinatie met de DAP driver. Ik hoop dat jullie me kunnen helpen!
Laatst gewijzigd door KoenVW op do 16 apr 2009, 20:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Ronkel

Bericht door Ronkel »

Tja, dat gaat een sub opleveren die veel herrie maakt, maar weinig bas produceert. Als je zo'n ding gaat corrigeren om er wel laag uit te krijgen, gaat ie misschien vervormen. Je hebt wel veel oppervlak.

Enige optie is een flinke BR kast denk ik, of toch gesloten met correctie (maar dan niet superlaag). Hij heeft voor BR eigenlijk weer een wat hoge Q. Een ander probleem is de hoge Fs.
Vuurkat

Bericht door Vuurkat »

Is inderdaad eigenlijk voor PA.

Neem de unit, verkoop 'm en koop van het geld een unit die goed laag komt :D .
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

nee joh, lekker TL van bakken! krijg je, zeker voor muziek, echt wel genoeg laag mee, en met zo'n rendement is die AM80 sterk genoeg
Rademakers

Bericht door Rademakers »

In nog geen 5 minuten spelen met Hornresp:
bestandsbron: http://img157.imagevenue.com/img.php?image=25726_Dap_AB-15_122_90lo.jpg&loc=loc90
bestandsbron: http://img157.imagevenue.com/img.php?image=25726_Dap_AB-15_122_90lo.jpg&loc=loc90
Voordeel van een tapped hoorn is dat de Fs 1,414 (tot 2x) zo hoog kan zijn als de Fc (cut-off) van de tapped hoorn. Met een Fs van 46,7 Hz kom je dus al op een leuke 30 Hz uit.

Mocht je zelf willen ontwerpen, zorg dan dat L12 en L34 vrij lang zijn (~50 cm) en lage compressie. Van dit ontwerp (tapped tube) heb ik eventueel nog wel een bouwtekening liggen.

Mvg Johan
KoenVW

Bericht door KoenVW »

Ik heb zelf nog nooit speakers ontworpen met winisd oid, alleen standaard ontwerpen nagebouwd :oops: .

Alsnog, ik zou het erg gaaf vinden om met jullie help hier een sub van te maken, ik hoef alleen dan het MDF te betalen dus goedkoper kan het niet 8). Kan iemand mij uitleggen hoe ik hier een TL voor kan ontwerpen?
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

op de frontpage van de site, in onze bibliotheek, staat een artikel van Sietse over TLs. verder staat er op www.quarter-wave.com veel info. als je concreet een afmeting wil gaan bepalen, dan is er hier viewtopic.php?t=5502 een excel sheet wat erg handig is. en als je echt in detail wil gaan simuleren, dan kn je hier viewtopic.php?t=8512 een stel mathca sheets daarvoor downloaden.
bartsegers

Bericht door bartsegers »

Ik ken deze driver uit het drive-in verleden, en hij is zeer zeker solide van opbouw. Ik heb ze gehoord in hoorngeladen baskasten, en dat ging perfect!

Als je zulke driver in een Tapped horn zet dan houdt je hart maar vast!
Ik de redelijk korte frontloaded hoornkasten gingen ze erg laag, dus dat wordt alleen nog maar beter dan....

(ps, neem de TSP met een korrel zout. ik ben ook toendertijd andere tegen gekomen namelijk.)
Meten is weten!
KoenVW

Bericht door KoenVW »

Ik heb hem inmiddels thuis, ik ga me is in het hele TL gebeuren verdiepen. Het is meer de bedoeling dat ik een goed klinkende sub heb die rustig meespeelt dan de het hele huis op zijn grondvesten te laten schudden
:P , Is natuurlijk leuk voor een feetje maar ik moet de buren ook te vriend houden :wink: . Ik heb hem even direct aan mijn vesterker aangesloten om te testen of hij uberhaupt wel werkte, enja dus dat is een goed begin :lol:

Zou ik de TS parameters moeten laten meten? Hoeveel ben ik daar ongeveer aan kwijt?
Bijlagen
DSC01839.JPG
DSC01837.JPG
DSC01836.JPG
richard

Bericht door richard »

Lekker ding!
KoenVW schreef:
Zou ik de TS parameters moeten laten meten? Hoeveel ben ik daar ongeveer aan kwijt?
Zou ik niet doen, gewoon uitgaan van de opgegeven waardes, voor een gesloten box of TL komt dat toch niet zo kritisch. Bovendien zullen de parameters veranderen met de tijd (inspelen).

Overigens lijkt het me meer een woofer voor een basgitaar o.i.d.
KoenVW

Bericht door KoenVW »

Ik ben wat aan het spelen met de TL alignment excel sheet, alleen ik heb nog een paar vragen:

1.Wat houd tapsheid in en wat moet ik daar instellen?
2.Wat voor TL afstemming moet ik voor deze driver instellen (hz)?
3. De kast komt nu uit op de formaten :

Hoog 66,1 cm
Breed 44,0 cm
Diep 105,4cm

Een diepte van een meter is niet te doen op mijn kamer, dit zijn ongeveer de maximale afmetingen:

Hoog 80 cm
Breed 44 cm
Diep 55 cm

Is dit uberhaupt wel mogelijk met deze driver?

lastig ben ik he, met al die vragen, ik ben dan ook nog een beginner.... :oops:
bartsegers

Hoi koen,
Je gaat dus voor een TL?
Waarom geen tapped horn :twisted: :twisted:
(wordt waarschijnlijk ook wat groot)
Enfin, jouw vragen.
De tapsheid is een getal wat de verhouding tussen de oppervlakte van het begin van de "line"en het oppervlakte aan het eind van de line weer geeft.

Hoe tapser, hoe korter de line mag worden, dus dat is ontwerptechnisch gezien in je voordeel meestal.

Aangezien jij met dit mooie PA (want het is absoluut geen gitaar speaker) speakertje aan de slag gaat, tune je de TL net rond of boven de Fs van de speaker. Deze is gegeven? dan neem die Fs afstemming voor je TL.
Anders ga je rond de 40 hz zitten.

als je eenmaal de tapsheid hebt gekozen, bv factor 10, dan is het uittekenen van een rechte line een fluitje van een cent. Maar niemand neemt een rechte line in huis, tenminste niet van die afmetingen. Daarom ga je de line vouwen. Kun je met Acad overweg, dan is ook dit weer een fluitje van een cent.

als je me de specs stuurt, kan ik thuis wel even kijken hoe en wat. Ik heb nog 1 of twee ontwerpe voor een 15" TL liggen namelijk.

Mocht je toch nog eens naar een Tapped Horn kijken, dan horen we het wel....
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

bartsegers schreef:
..... tune je de TL net rond of boven de Fs van de speaker.
met de Qt van deze speaker (0.55) kan je 'm ook wel wat lager dan fs afstemmen hoor. waarvoor wil je de sub gaan gebruiken? muziek of film? let met een grote tapsheid wel op dat de poort niet te klein wordt
KoenVW

Bericht door KoenVW »

De sub zal het meeste gebruikt worden voor muziek, samen met 2 keer deze zuil:
http://www.mivoc.com/mivoc/details-syst ... =XSB%20250

Ik heb nu wel een ontwerp gemaakt met behulp van de TL alignment sheet, maar hoe ik nu de lijn moet gaan vouwen om een kleinere kast te creëren is voor mij nog abracadabra...

Ik sta nog wel open voor tapped horn, maar is dat wel verantwoord op een slaapkamer op de 1e verdieping van een tussenwoning? :lol: Ik heb liever een goede, diep klinkende sub die ik rustig mee kan laten spelen dan een die bij de buren de schilderijen van de muren laat vallen zeg maar :wink:

@bartsegers: Bedankt voor de uitleg, ik ben wel geïnteresseerd in die ontwerpen, wat voor gegevens naast de TS parameters die in de eerste post staan moet je dan hebben, de afmetingen oid? Is zo'n ontwerp wel inzetbaar voor any old 15 inc woofer of moeten er dan aanpassingen aan gedaan worden?

Zo, dat waren de vragen voor nu :P
bartsegers

Ik gebruik nog altijd de vuistregels om een TL te maken, en dan gebruik ik naast de Sd van een woofer en zn Fs niks anders.
Wel in de gaten houden dat je poort nit te klein wordt idd.

ff kijken, ik voeg wat ontwerpjes toe, kun je zien waaraan je moet denken. de jouwe wordt waarschijnlijk iets langer, ontwerpje was voor in de auto namelijk.
Bijlagen
HPIM0705.edit.JPG
15 inch TL.jpg
KoenVW

Bericht door KoenVW »

Dat ziet er wel goed uit, hoe kan ik het ontwerp wat de TL Alignment sheet me gaf, omwerken tot een zoals in die ontwerpen van jou? Ik heb nu de tapsheid op 1/10 staan en de TL afstemming op 35 hz. Nu heb ik een poort van 7,8 cm.

De hoogte en breedte die de TL alignment sheet aangeeft is goed, alleen hij moet van 92,7 cm diep naar max 55 cm....

EDIT:

ik heb het ontwerp wat de excel sheet voor me maakte in sketchup gemaakt maar volgens mij klopt er geen hout van.... HELP :cry:
Bijlagen
cghjk.JPG
bartsegers

ik denk dat ik weet waar hhet fout gaat.

Als je terug gaat rekenen, vanaf de poort, dan zie je dat de sheet daar een pak'm beet 350cm2 voor aanhoudt. Om dan toch een tapsheid van 1/10 te krijgen, rekent hij terug, en zo kom je op een So (begin van de line, waar de driver zit) van 3500cm2. (Ja, en dat is groot...)
Nu is er vast 1 maat welke je zowieso kan aanhouden, en dat is de breedte van je baffle. neem daarvoor 5cm, zodat je intern op een dikke 41cm uit komt.
De oppervlakte van de poort heeft dus ook al 1 bekende in het sommetje: Bxh. (de B dus)
Nu vind ik een poort van 350cm wel erg fors, dat kan kleiner vind ik.
Terug rekenen zal laten zien dat je dan dus én kleiner eindigt, én kleiner begint.

Neem eens aan voor de poort een 200cm2 (ongeveer 1/4 van je membraan oppervlak) Weer een vuistregel, maar swa, hij werkt.

Dan reken je terug, bij een tapsheid van 10, en kom je op een oppervlak voor het begin van je line van 2000cm. (En dat is nog fors!) Maar, al die liter zullen je straks wel bevallen :twisted:

Met die 2000cm2 voor de So, zit je intern op een maar van 41cm x +/-50cm. Dan heb je vervolgens een line die een lengte moet hebben van ongeveer 155 cm. na die 155cm zit je line nog op 40x5 cm. (je poort)

Nu is het kunst dit zaakje te vouwen dus...
In Acad is het nu kinderspel, maar heb er even geen tijd voor nu.
Snap je het nu een beetje?
Dat het totale volume nu een stuk kleiner wordt is niet zo gek, en of dit nog veel verschil uitmaakt voor de sheet variant weet ik niet. Ik denk dat je met zulke drivers toch de grenzen van het progje opzoekt.

Vergeet trouwens de demping en bracing niet, erg belangrijk! (zeker met zulke joekels van subs)

PS op new-line.nl/forum is Rademackers ook eens bezig geweest met een TL voor 15" units, echter voor Pa gebruik.
Succes
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

het excel sheet gaat uit van afstemmingstabellen, je kan niet zonder meer zeggen ik ga t ding half zo klein maken.... ik zeg niet dat t niet gaat werken (zie tabellen zijn niet almachtig) maar zonder sim zou ik het niet zomaar doen....

mijn 1e gooi zou zo zijn: 1:11 afstemmen 35Hz, H:B gulden snede, en ja dan wordt t ding erg diep.....
Bijlagen
woof koenvw 11 35Hz.png
bartsegers

wat bedoel je precies met half zo klein?
De Lengte van de line is niet veranderd, alleen het totaal volume.
Maar zoals ik al aangegeven had, die parameters zijn niet heilig.
de BL factor vind ik best hoog bv, verlaag je deze dan ziet het er alweer anders uit.
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

de doorsnede van de lijn moet ook "kloppen"... het is niet alleen de lengte.. anders krijg je te veel of te weinig uit de lijn
KoenVW

Bericht door KoenVW »

Hallo allemaal,

Ik durf het bijna niet te vragen... maar zou iemand zo vriendelijk willen zijn om in zijn vrije tijd voor mij een zo compact mogelijke kast te ontwerpen voor deze woofer? Ik zie zelf door de bomen het bos niet meer... De maximale afmetingen zijn 55 cm diep, 85 cm hoog en 45 cm breed. Alsnog bedankt voor het proberen uit te leggen! alvast hartstikke bedankt!

Koen van Wijk
sietse

Bericht door sietse »

Zal ik ff over nadenken. Moet kunnen, zelfs met een TL met 1/4 line. Maar het ontwerpje van Bart is ook nog zo gek niet.
weidok

Bericht door weidok »

hm.. TL met zo'n woofer moet kunnen

afstemmen met Qts= 0.55 of ca. 35 Hz zoals HenkJan
is een mooi uitgangspunt..

met de ZBA tabellen krijg je wel grote kasten

veel fabriekskasten met grote woofers gaan (gingen)
uit van ca. 1,5 /2,5 * Sd als begin van de line
en van ca. 0,6 / 1,25 * Sd

dus als je de lengte van de totale line op 190 / 230 cm maakt
en de woofer op 1/3 van de line aanbrengt
kom het vast wel goed

sim in Akabak
denk om de inbouwdipte van de woofer
vooral als ook nog demping achter komt :)

dus ca. 25/ 30 cm
Bijlagen
DAB_AB_15.jpg
Pjotr

Bericht door Pjotr »

richard schreef:
Lekker ding!
KoenVW schreef:
Zou ik niet doen, gewoon uitgaan van de opgegeven waardes, voor een gesloten box of TL komt dat toch niet zo kritisch. Bovendien zullen de parameters veranderen met de tijd (inspelen).

Overigens lijkt het me meer een woofer voor een basgitaar o.i.d.
Lijkt mij idd een gitaar speaker. "DAP Audio" is Chinese semi pro audio. De XLR kabels van ze kosten weliswaar geen drol, ze vallen ook in no time uit elkaar.

Lijkt mij toch niet onverstandig als iemand hem voor je na meet.
sietse

Bericht door sietse »

Een 1/4 TL met die speaker binnen de gewenste afmetingen gaat niet lukken.
Ik denk dat Koen moet gaan voor het ontwerp van bartsegers.
Plaats reactie