vraag: hypex

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
nai

vraag: hypex

Bericht door nai »

Hallo beste mensen,

Een aantal weken geleden ben ik begonnen met het bouwen van een geluidsinstallatie. Ik heb gekozen voor de Event 2-weg, met het transmissielijn-principe. En deze zijn af. En ben er erg blij mee :)

Maar nu ben ik bij de volgende stap aangekomen. En daar heb ik wat hulp bij nodig.
Ik wil graag een class D versterker maken van hypex. Maar heb wat vragen.

1- Als ik een versterker bouw van hypex dan bouw ik een eind-versterker, maar hoe zit het met de voor-versterker? Wat sluit hier goed op aan?

2- Ook kom ik bij mijn zoektocht informatie tegen waar ik niet goed mee uit de voeten kan, namelijk:
- HxR regulators
en wat is het verschil tussen:
- UcD180ST en de UcD180hg
en wat gebeurt er met de amplifier-module als daar de HXR regulators opkomen?

Dit was het tot zover. Alvast bedankt!

Nai
Bijlagen
event2
event2
event1
event1
Paul

Bericht door Paul »

bij de hypex modules kun je kiezen voor een passieve of een actieve voorversterker.

mocht je nu maar een bron hebben dan kun je een erg high end passieve voorversterker maken bij een stappenregelaar van ebay (ebaysearch op stepped attenuator)

over de hypex spullen is verder erg veel te vinden met de searchfunctie
nai

Bericht door nai »

hoi

In principe ben ik van plan er een doodgewone cd/ dvd speler voor te plaatsen.
nai

Bericht door nai »

Ik ben van plan een pioneer dv-410v-s als bron te gebruiken. Het uitgangs signaal is daarvan 200mVrms ( 1kHz -20db) kan ik dan een passieve versterker gebruiken of is dan een actieve voor versterker nodig.
Paul

Bericht door Paul »

Volgens mij is 0,2 volt wel erg weinig voor een passieve VV Het max volume wordt dan teveel beperkt.

Je zou kunnen kiezen voor een actieve vv bv http://www.eijndhoven.net/jos/relaixed/index.html

Je zou ook een andere dvd speler kunnen kiezen die wel een fatsoenlijk uitgangsvoltage van bv 2 volt heeft....
fluppie

Bericht door fluppie »

Een Hypex module ziet graag 1,4Vrms... En als je hem ongebalanceerd aansluit verlies je ook weer 6dB geloof ik
nai

Bericht door nai »

Oke dat klinkt duidelijk. maar wat nu als ik een active versterker heb gebouwt en ik besluit later een ander bron er op aan te sluiten die 2volt of meer af geeft. is de voor versterker dan nog wel bruik baar? of zit er in de voor versterk voor dat soort gevallen een aparte schakeling?.

gr nai
Paul

Bericht door Paul »

ja, je volumeknop :wink:
richard

Bericht door richard »

Mijn cd-speler is heel lang via een potmeter op de versterker aangesloten. Maar sinds er een fatsoenlijke voorversterker tussen zit ben ik toch veel blijer met het geluid.
fluppie

Bericht door fluppie »

richard schreef:
Mijn cd-speler is heel lang via een potmeter op de versterker aangesloten. Maar sinds er een fatsoenlijke voorversterker tussen zit ben ik toch veel blijer met het geluid.
Tuurlijk :-), nu heb je tenminste een beetje een stabiele uitgangsimpedantie. Alsook je ingangsimpedantie. En die variëren nu niet meer mee met je potmeter. Vandaar de hoorbare verbetering. Daarom, voor mij geen passieve VV meer !
nai

Bericht door nai »

ik heb besloten om een actieve voor versterker te bouwen. welke het word vind ik nog lastig. hebben jullie daar voor nog tips? en ben op zoek naar iets van rond de twee honder euro.
nai

Bericht door nai »

hallo

In het antwoord hierboven had ik aangegeven dat mijn cd/dvd-speler een uitgangssignaal heeft van 200mVrms ( 1kHz -20db). Dit heb ik uit de technische gegevens. Nu heb ik dit na gemeten met een universeel meter op de audio uitgangen. En blijkt het 7,5 Volt te zijn. Ik heb de meting uitgevoerd tijdens het afspelen van een cd. Nu snap ik dit verschil niet tussen deze waardes. En van welke moet ik uitgaan?

Nai
fluppie

Bericht door fluppie »

nai schreef:
hallo

In het antwoord hierboven had ik aangegeven dat mijn cd/dvd-speler een uitgangssignaal heeft van 200mVrms ( 1kHz -20db). Dit heb ik uit de technische gegevens. Nu heb ik dit na gemeten met een universeel meter op de audio uitgangen. En blijkt het 7,5 Volt te zijn. Ik heb de meting uitgevoerd tijdens het afspelen van een cd. Nu snap ik dit verschil niet tussen deze waardes. En van welke moet ik uitgaan?

Nai
Even een cdtje branden met een 0dbfs 50hz signaal. Google vind je zon wavje wel. Dan kan je namelijk met een standaard multimeter correct meten. Die meet enkel juist of 50hhz AC, tenzij je een dure true RMS meter hebt :).
disco

Bericht door disco »

nai schreef:
ik heb besloten om een actieve voor versterker te bouwen. welke het word vind ik nog lastig. hebben jullie daar voor nog tips? en ben op zoek naar iets van rond de twee honder euro.
Twee batterijtjes en een handvol onderdelen http://www.ti.com/lit/gpn/tl072.
Vinculum
Contacteer:

Bericht door Vinculum »

nai schreef:
Zonder het voorgaande verhaal gelezen te hebben: Is de Audiolink iets voor je? Ik ben net begonnen aan de bouw en als je het goed doet haal je dat wel binnen je budget.
nai

Bericht door nai »

hallo

Ik heb de meting opnieuw uitgevoerd op cd/dvd speler. Deze keer met een geluidsfragment van 50 hz. mijn cd speler blijkt nu uitgang signaal van 7,5 volt te hebben.

Dus begin ik weer te twijfelen. tussen passie of actief. Dit is mijn twijfel:

-passie: goedkoop en makkelijk te bouwen, geluidskwaliteit goed.
-actief: duur, moeilijk te bouwen. geluidskwaliteit zeer goed.

of is deze gedachte vel heel kort door de bocht?

gr Nai
audiomanics
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

nai schreef:
-passief: goedkoop en makkelijk te bouwen, geluidskwaliteit goed.
-actief: duur, moeilijk te bouwen. geluidskwaliteit zeer goed.

of is deze gedachte wel heel kort door de bocht?

gr Nai
Heeeeeel erg kort.
Passief kan heel duur zijn (ook als je ze zelf bouwt) en monsterachtig goed klinken en zelfs moeilijk te maken.. Denk maar eens aan van die fraaie trafotjes met heel veel aftakkingen.
Actief hoeft helemaal niet duur te zijn: een enkele simpele transistor maakt het al actief. Erg complex hoeft het ook niet te zijn en de geluidskwaliteit valt en staat met de gebruiktte onderdelen en het concept..(er zijn echt waaaaaardeloze actieve VV's..)

Kortom.. je kunt nog even doorgaan met twijfelen.. Of beter: lees eens wat lectuur door als bijv l'Audiophile.. Veel achtergrond en mooie ontwerpen... en weer eens wat anders dan de standaard schakelingetjes..

Kees
Plaats reactie