12E1 buizen mono versterkers + voorversterker

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

sevenup

12E1 buizen mono versterkers + voorversterker

Bericht door sevenup »

Op dit moment ben ik bezig met het verzamelen van onderdelen voor mijn grootste en waarschijnlijk mooiste project tot nu toe. Ik ben van plan een set mono buizen versterkers te maken. Ook komt er een buizen voorversterker bij.

Buizen bezetting:

Eindversterker: 2x 12E1 eindbuizen en 1x ECC99 fasedraaier
Voorversterker: 2x 6CG7 ( Schema moet ik nog bedenken )

De 12E1 is een buis die veel in gestabiliseerde voedingen werd gebruikt. Hij draait op een relatief lage spanning 200-250V en veel stroom ( tot 250mA ) Ik heb een set van 7 buizen kunnen kopen voor een prikkie. De ECC99 is een uit de kluiten gewassen dubbeltriode die gemaakt is om zware eindbuizen aan te kunnen sturen.

Ook heb ik een paar hele grote elco's gekocht voor een paar euro. Ze zijn 2700u bij 485V. Als ik ze ga gebruiken ga ik een inschakelvertraging met softstart inbouwen om de opstartstroom te beperken :) Het circuit dat ik hiervoor heb bedacht schakelt ook direct de hoogspanning af naar de buizen, zodat de hoogspanning direct weg is als de versterker uit wordt gezet.

Hieronder alvast een paar plaatjes met impressies...
Bijlagen
7.jpg
6.jpg
4.JPG
3.jpg
2.JPG
1.JPG
TubeHead

Bericht door TubeHead »

mooi buizen en sketches zo !! teminste... is toch Sketchup ?
sevenup

Bericht door sevenup »

Nog een paar schetsen :)
Bijlagen
9.jpg
8.jpg
pipootje

Bericht door pipootje »

http://www.audiopro.co.jp/kairozu/ap919bk.jpg

een pentode als driver is ook een goed idee
sevenup

Bericht door sevenup »

Eerste opzet voor de voorversterker. Simpele SRPP schakeling. Voeding volgt nog...
Bijlagen
10.jpg
sevenup

Bericht door sevenup »

Heb net even een inschakelvertraging gemaakt. Hij draait rechtstreeks op de 6,3V gloeispanning. Deze komt waarschijnlijk in de voorversterker te zitten. Dan kan ik mooi alles met 1 knop aan en uit zetten. 220V en schakelsignaal zullen dan met een 4 aderig snoer naar de eindversterkers gaan. Mooi met Neutrik PowerCon connectoren...

Hierbij het schema in ´MichielCAD´ :D
Bijlagen
12.JPG
11.JPG
audiomanics
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

Ik zou er nog een diodetje bijzetten: tussen de basis van de transistor en de plus. (anode aan de basis) .. Waarom? Als je dan de zaak even uitzet (kan ook een korte onderbreking van de netspanning zijn bijv) dan loopt de elco op de basis veel sneller leeg en zal, als je 'm weer bijzet de vertraging weer gewoon werken. Anders zal die elco ook wel leeg lopen, maar dat duurt wat langer..

Kees
sevenup

Bericht door sevenup »

audiomanics schreef:
Ik zou er nog een diodetje bijzetten: tussen de basis van de transistor en de plus. (anode aan de basis) .. Waarom? Als je dan de zaak even uitzet (kan ook een korte onderbreking van de netspanning zijn bijv) dan loopt de elco op de basis veel sneller leeg en zal, als je 'm weer bijzet de vertraging weer gewoon werken. Anders zal die elco ook wel leeg lopen, maar dat duurt wat langer..

Kees
Bedankt voor de tip.
Op dit moment is die elco na een paar seconden leeg. Alleen als je hem direct weer aanzet is de vertraging wat korter. Zal het proberen :D
sevenup

Bericht door sevenup »

Die extra diode werkt perfect :D Bij uit en direct weer aan is de vertraging nu precies even lang als bij normaal inschakelen.
RobertD
Contacteer:

Bericht door RobertD »

Hé, jouw MichielCad lijkt erg op mijn RobertCad :wink:

't is wel makkelijk om die diode er dan even bij te tekenen.
sevenup

Bericht door sevenup »

RobertD schreef:
Hé, jouw MichielCad lijkt erg op mijn RobertCad :wink:

't is wel makkelijk om die diode er dan even bij te tekenen.
Yep, idd.
sevenup

Bericht door sevenup »

Ben nu aan het testen met dit schema. De elco's laden netjes op met ongeveer 40V per seconde erbij. Als ik hem uit doe worden de elco's netjes ontladen via de 47K weerstand.
Bijlagen
DSCF2151.JPG
TubeHead

Bericht door TubeHead »

zo met die transistor en elco gebruik ik ook voor mijn hoofdtelefoon versterker. Alleen vraag ik me af wat die diode die parallel over weerstand 38ohm doet ?
sevenup

Bericht door sevenup »

TubeHead schreef:
zo met die transistor en elco gebruik ik ook voor mijn hoofdtelefoon versterker. Alleen vraag ik me af wat die diode die parallel over weerstand 38ohm doet ?
Als je de versterker uitzet, wordt de 1800u elco zeer snel ontladen via de diode en dan door de transistor naar het relais.

Zonder deze diode is de vertraging korter dan normaal, als je de versterker snel uit/aan doet.
pipootje

Bericht door pipootje »

Ben wel benieuwd welke uitgangstransformator je gebruikt.
Ik heb een doos met praktisch dezelfde buizen (S11e12) en moet daar ook nog iets mee.
sevenup

Bericht door sevenup »

pipootje schreef:
Ben wel benieuwd welke uitgangstransformator je gebruikt.
Ik heb een doos met praktisch dezelfde buizen (S11e12) en moet daar ook nog iets mee.
http://www.amplimo.nl/index.php/Push-Pu ... e.tpl.html
pipootje

Bericht door pipootje »

Nog even een aanvullend vraagje:

de schema's die ik heb gebruiken allemaal minstens 100 volt en meer hoogspanning dan jij gebruikt. Hoe ben je aan die 210 volt gekomen c.q. wat zijn de overwegingen ?
Hoeveel mA gaat er in jouw schema door de eindbuizen ?
sevenup

Bericht door sevenup »

pipootje schreef:
Nog even een aanvullend vraagje:

de schema's die ik heb gebruiken allemaal minstens 100 volt en meer hoogspanning dan jij gebruikt. Hoe ben je aan die 210 volt gekomen c.q. wat zijn de overwegingen ?
Hoeveel mA gaat er in jouw schema door de eindbuizen ?
Ik stel ze in rond de 120mA per buis, -28V negatief. Deze buizen zijn veel meer lineair bij lagere spanningen.

Als je ze in triode schakelt kun je niet hoger dan 300V, aangezien het max screen voltage van de 12E1 300V is.
Bijlagen
12e1_instelling.JPG
audiomanics
Contacteer:

Met dit diagram kom ik aan de volgende vraag:
Je OPT? Wat is de primaire impedantie bij de correcte belasting? Of de wikkelverhouding, Lprimair, etc...
Gezien je instelling wil je zolang mogelijk in klasse A blijven en is het vermogen niet het meest belangrijk?

Kees
sevenup

Bericht door sevenup »

audiomanics schreef:
Met dit diagram kom ik aan de volgende vraag:
Je OPT? Wat is de primaire impedantie bij de correcte belasting? Of de wikkelverhouding, Lprimair, etc...
Gezien je instelling wil je zolang mogelijk in klasse A blijven en is het vermogen niet het meest belangrijk?

Kees
De amplimo 40W push-pull trafo ( zie link een paar posts terug ) heeft een primaire Raa van 4K.
audiomanics
Contacteer:

kom op ca 2,3W klasse A.. AB komt ie niet..

Kees
Gydotron
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.

Bericht door Gydotron »

Een voorversterker waar wij mee spelen is er eentje met een Full Music D101 buis. Voor de gloeispanningen gebruiken we de DHT printjes van Tentlabs. De De voeding bestaat uit een shuntregeling met een 6FD7.

Grtn Guido
Bijlagen
TRISMOS.GIF
Gydotron
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.

Bericht door Gydotron »

:arrow:
Laatst gewijzigd door Gydotron op wo 25 mar 2009, 19:42, 1 keer totaal gewijzigd.
sevenup

Bericht door sevenup »

audiomanics schreef:
kom op ca 2,3W klasse A.. AB komt ie niet..

Kees
Hoe bereken je zoiets?
audiomanics
Contacteer:

sevenup schreef:
Hoe bereken je zoiets?
Nou, men neme de grafiek van de 12E1, en op je werkpunt zet je de belastingslijn van 3545 Ohm (de Raa van de trafo) . Omdat je niet verder mag dan 300V bij deze buis is dat je bovengrens. Het snijpunt van 300V met deze belastinglijn ligt op 98mA.
Het verschil tussen je voedingspanning en de 300V is 90V. Het verschil in stroom is 125-98=27mA 90V*0.027 = ca 2.3W bij push-pull..
Het zou ook beter passen als je hier een trafo zou gebruiken met een Raa van 1000 Ohm of nog iets lager en de stroom door de buis nog iets hoger zou nemen.. Voor het gemak heb ik de belastingslijn van 1K er ook in getekend..

Beter is het om ook de andere zijde uit te plotten en om van de Vg uit te gaan om het maximum vermogen te berekenen..
Het kantelpunt om van klasse a naar b te gaan kun je vinden door het punt waar de belastingslijn door de nul gaat.. Vanuit de linker kant ga je dan verder met een belastingslijn Raa/2..
(B.J.Thomson construction... zie ook literatuur van Menno van der Veen etc)

Kees

Kees
Bijlagen
12E1.jpg
Plaats reactie