Automatisch uit- en inschakelschakeling voor versterkers

De rest......
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

JuuL

Automatisch uit- en inschakelschakeling voor versterkers

Bericht door JuuL »

Ik ben bezig om een schakelingetje te maken die automatisch mijn versterkers in- en uitschakelt als er een signaal aanwezig/afwezig is op de ingang van mijn versterkers.
Als het signaal niet meer aanwezig is blijven de versterkers gedurende 15 minuten (lijkt me wel een mooie tijd) aan. En als er in die tijd geen signaal meer is aangeboden worden de versterkers uitgeschakelt.

Ik ben al zo goed als klaar met de schakeling, en het werkt al bijna helemaal goed :D.
Maar misschien weten jullie nog leuke dingen om hieraan toe te voegen. Of miss kan het nog wel simpeler.
Ik zou eventueel een gelijkspannings beveiliging voor de speakers kunnen inbouwen. Dat als er een gelijkspaning op een uitgang van de versterkers komt dat de versterkers uit worden geschakelt en uit blijven.
Ook zou ik miss een schakeling kunnen toevoegen die ervoor zorgt dat er bij een te hoge ingangsspanning de versterkers niet aan gaan.

Ik vroeg me ook nog af wat een mooie drempelwaarde van het signaal is om de versterkers in te schakelen. Ik heb nu iets van 20mV.

Het schema post ik straks, ik ben alles weer kwijt door multisim zie ik :?
Laatst gewijzigd door JuuL op di 05 nov 2019, 15:12, 2 keer totaal gewijzigd.
voodooless
Contacteer:

Bericht door voodooless »

JuuL

Bericht door JuuL »

Euhm.... LOL hele dag voor niks aan het prutsen geweest ;)
Alhoewel ik m wel zo laat denk ik.

En weer wat geleerd van opampjes ;).
Rudy

Bericht door Rudy »

Ooit gewoon aan een trigger input gedacht, die gewoon van je preamp komt. Groot voordeel dat er niets constant moet gepowerd zijn.

Groetjes
Rudy
JuuL

Bericht door JuuL »

Euhm hoe bedoel je? En ik heb toch geen preamp? :roll:
Rudy

Bericht door Rudy »

Gewoon, je hebt normaal een apparaat dat je altijd wel opzet, dus van dit aparaat een 12V spannign nemen, en dit meenemen met een draad naar je amp of iets anders, en hier intern gewoon met een relais de hoofdschakelaar overbruggen.

Als je apparaat dat je opzet dit natuurlijk niet heeft is het geen optie.

Dit word vaak gedaan met subwoofers, en soms ook actieve speakers.
Bij Amps gebeurd dit meestal andersom, en is het de amp die de trigger out geeft aan de pramp en cdspeler, dit wel pas bij duurdere aparaten, de goedkopere schakelen gewoon de 230V van de andere aparaten.

Groetjes
Rudy
JuuL

Bericht door JuuL »

O, dus dat ik de voeding uit mijn pc haal bijvoorbeeld? En daar de boel mee aanstuur.

Dan vind ik dit mooier en beter te realiseren. Anders zou ik het bijvoorbeeld alleen achter mijn pc kunnen gebruiken ;). Ik heb er immers verder niks achter hangen. Ik pak gewoon een klein trafotje, dan is het nog steeds een klein printje.
JuuL

Bericht door JuuL »

Ik krijg het trouwens maar niet voor elkaar om een TL071 of een LM393N op een enkele voeding aan de gang te krijgen. Symmetrisch werkt wel.
Ik heb een inverterende versterker geprobeerd (2 weerstandjes met opamp verder niks) waar ik een sinus in heb gestopt, maar dit werkt niet...

Weten jullie of dat kan? Of dat ik wat fout doe...
Rudy

Bericht door Rudy »

Kladblad Juul, tekenen :lol:

Maw, snap niet wat je bedoeld :p

Mzz, misschien toch wel begrepen, je moet de signaal grond op de helft van je voedingsspanning leggen, dmv een weerstandsdeling of extra stabilisator en daarmee een symmetrische voedingsspanning genereren ( tov van je signaal ).

Groetjes
Rudy
JuuL

Bericht door JuuL »

Thx! Dat kan ik wel eens proberen.
JuuL

Bericht door JuuL »

Ik heb hem eindelijk een beetje aan de gang.

De ingang symm om 1/2V+ en de weerstand naar "gnd" ook.
Nu versterkt hij wel fatsoenlijk.
JuuL

Bericht door JuuL »

Met een beetje gepruts en geexperimenteer heb ik nu dit schema:
[img]/ASO.JPG[/img]
Mzz ik heb de input + een offset gegeven ipv de input -......
Verder heb ik de weerstandswaardes zo gekregen met experimenteren, behalve 2 weerstandjes voor de versterking.

De bedoeling hiervan is dat ik bij een kleine ingangsspanning (muziek) van ongeveer 10mV a 20mV een gelijkspanning na dit circuit krijg.
Deze gelijkspanning gebruik ik als indicator voor of de versterkers aan moeten. Dit doe ik door hier een comparator achter te schakelen.
Hierna komt een transistor met een buffer aan de ingang om hem hoogohmig te maken (ik heb geen fets ofzo en dit snap ik beter).

Ik kan het zo wel werkend krijgen, maar zien jullie nog verbeteringen?
Ik zou de schakeling iig wat meer gevoeliger willen hebben voor de ingangsspanning, want met een kleine ingangsspanning zie ik de uitgang maar iets omhoog gaan. Ik zou het liefst willen dat hij een flink stuk omhoog gaat, dus dat hij gevoeliger is.
Laatst gewijzigd door JuuL op di 05 nov 2019, 15:12, 1 keer totaal gewijzigd.
JuuL

Bericht door JuuL »

Rudy schreef:
Juul,
Normaal zet je je softstart weerstanden/relais voor je trafo, dit omdat je trafo zelf ( ringkern ) ook een behoorlijk piekstroom geeft bij de opstart, zo kan je ook normale waarden aanhouden voor je zekering.
Nu je het zegt, ik had hem wel voor de trafo :oops:
Je kan het combineren, je neemd de uitgang van de schakeling van je relais voor het opzetten via de muziek, en bij die uitgang voorzie je een vertraging van 0.5 ~ 1 sec, en dan overbrug je de weerstanden.
Jah, maar als de weerstanden niet zijn overbrugt, dan staat er meteen de voedingsspanning op de versterkers dus issie aan.
Het probleem met 1 relais is dat je tussen 2 situaties kunt schakelen, ik heb 3 nodig nl:
- 230 er vol op
- Weerstanden in serie = softstart
- aan/uit relais van Automatic shut off, want met het andere relais schakel je tussen 230 en die weerstanden in serie met 230.
Voor die extra wikkeling over je trafo voor je eindversterker moet je niet noodzakelijk van die koperdraad gebruiken, gewoon standaard kabel dat je nog liggen hebt van 0.1mm² tot 0.5mm² dikte, met een een gewoon plastik/rubber rand, en deze leg je aan de buitenkant van je plastik dat rond je trafo zit, maar wel nog binnen de twee rubbers die de trafo op zen plaats houden, zodat ze niet meer kunnen bewegen, dus niet je plastik van je trafo halen om ze hierna tussen je andere wikklingen te gaan leggen, liever zo niet.
Dat van die wikkelingen loshalen was ik niet van plan nee!
Ik zal wel dun draad hiervoor nemen als ik het spul heb.
Ivm met je schakeling, je mist enkele stapjes.
1 -> versterkertrap van ~ 100 a 200keer
2 -> aktieve gelijkrichter ( diodes in terugkoppeling )
3 -> comperator , vergelijken of het ingangssignaal wel degelijk hoog genoeg is om te schakelen ( instelbaar best )
4 -> een astabiele multivibrator, een schakeling die het opkomen van een ingangssignaal direkt aanspringt en als er na enkele min. geen signaal meer is afspringt.
5 -> eventueel een vertraging van 0.5sec voor de softstart.

Probeer eerst de stappen zo simpel mogelijk te simuleren ( zelfs op een sym voedingsspaning eerst ), daarna assymetrisch en dan overgaan naar het bijeennemen van sommige deelschakelingen.
Ik was al bezig om het stap voor stap op te bouwen, maar ik kom niet echt verder dan stap 1 :D. Dit is de 100x versterker, die ik afvlak met een elcotje om er een DC spanning van te maken.
Die comparator en uitschakelvertraing die je mist had ik al in mijn gedachten, alleen werkt het eerste deel nog niet, dus dat moet eerst werken. Miss ligt het aan het ontbeken van de gelijkrichter.

Ps. Met een symm voedingsspanning heb ik alles al wel werkent gekregen.
Laatst gewijzigd door JuuL op di 05 nov 2019, 15:11, 1 keer totaal gewijzigd.
JuuL

Bericht door JuuL »

Hehe hij doet het! :D

Dit is het schema:
[img]/ASO.JPG[/img]
Laatst gewijzigd door JuuL op di 05 nov 2019, 16:50, 1 keer totaal gewijzigd.
sietse

Bericht door sietse »

Dit is het schema:
:?:

'k zie niks :?:
JuuL

Bericht door JuuL »

Sorry schema had ik inmiddels al gedeleted, tekort aan upload ruimte.

Afbeelding
Dit issie geworden :lol:
Werkt perfect!

Bij deze print zitten ook wat voedingkjes op voor mijn actief2weg. Alleen 1 ding wil me zo nog ff niet lukken. Dat is de softstart. Ik heb nl een verkeerd relais gekocht :evil:. De spoelweerstand is 800 Ohm ipv 1200 Ohm, daardoor is de spanning over het relais net te weinig.

Afbeelding
Dit is het schema van de softstart.

Ik kan 3 dingen doen:
- 12 Volt Relais gebruiken met een spoelweerstand van 200 Ohm
- 24 Volt Relais gebruiken met een spoelweerstand van 800 Ohm
- Nieuw Relais kopen met de geschikte spoelweerstand

Hoe kan ik dit schema ombouwen door 1 van de 2 relais werkend te krijgen? R3 heb ik al overbrugt, dit hielp niet. Miss weerstandje in serie met het relais (dus relais+weerstand parallel aan de elcos).
Of R1 en R2 verlagen? Hoe werken die met C1 samen tot impedantie?
Ik vraag liever eerst even, voordat de boel ontploft ofzo :P. Het is immers 230V...
Laatst gewijzigd door JuuL op di 05 nov 2019, 15:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Rudy

Bericht door Rudy »

Hoi Juul,

Je moet enkel de cap een beetje verhogen in waarde, probeer is met gewoon 100nF a 150nF er bij over ( parrallel over c1 dus ), let wel dat ie best wat spanning aankan.

R3 mag je eigenlijk niet overbruggen. En weerstanden in serie met je relais gaat ook niets helpen, word enkel de stroom door de kring nog kleinder.

Trouwens Rc = 1 / ( 2 * pi * f * C ) dus ~ 10k
Komt op een goei 20mA terecht door het geheel, is idd misschien net niet genoeg.

Groetjes
Rudy
JuuL

Bericht door JuuL »

Hallo Rudy! (lang niet gesproken :P)

Op jou wachtte ik een beetje :)
Bedankt voor de heldere uitleg!

Ik heb een geschikte cap gevonden uit een schakelende (pc) voeding.
220nF, die maar eens parallel eraan zetten? (en R3 terugzetten, miss wat grotere waarde nemen)
Laatst gewijzigd door JuuL op di 05 nov 2019, 15:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Rudy

Bericht door Rudy »

Die kan je idd proberen, meet wel de spanning over die 2 elco's na, dat deze niet te groot word, zowel voor hun als voor die relias zelf.

Groetjes
Rudy
JuuL

Bericht door JuuL »

Kheb een cap van 470nF gepakt met het Relais van 800 Ohm, werkt perfect nu :D

Btw spanning = 21 Volt en Stroom = 32mA
En R3 heb ik 330 Ohm genomen.

[img]/Aso3.JPG[/img]
Die lichtblauwe grote C is het geworden, zit wel goed :) Deze kwam uit een monitor :lol: LOL
Laatst gewijzigd door JuuL op di 05 nov 2019, 16:46, 1 keer totaal gewijzigd.
JuuL

Bericht door JuuL »

Dat trafotje wordt best warm!
35 a 40 graden wel denk ik. Mag dat/ is dat normaal?
Rudy

Bericht door Rudy »

Daar hangt toch enkel die ene relais op en de elektronica voor het op en afzetten, en de trafop lijkt me op het zicht een ~ 10VA, die mag wel wat opwarmen maar dit moet wel best traag gebeuren dan, pas voelbaar na een 10tal minuten, is het egt sneller dan kan je een probleempje hebben in je schakeling, zal je deel per deel moeten zie wie hier verandwoordelijk voor is.

Op zich is 40°C geen egt probleem.

Groetjes
Rudy
JuuL

Bericht door JuuL »

Dan denk ik dat het goed is, ding staat al paar uur te bakken.
Alles hangt eraan, op het rechtse relais na, met kleine componentjes.

En ja idd hij is 10 VA :lol:

Ik zit namelijk met die tijdsvertraging te klooien, irritant te testen. Maar hopelijk werkt het nu naar behoren.
JuuL

Bericht door JuuL »

Ik heb een probleem.

Als de 15 minuten voorbij zijn, moeten de relais schakelen.
Maar als ze schakelen krijg ik een storinkje op mijn detectie circuit (ik meet dit duidelijk op de uitgang van U10A) hierdoor blijven de relais klikken (tik tak tik tak, niet ratelen ofzo).
Ik heb mijn ics al ontstoort met 10 nF caps maar dit heeft niet geholpen.

Hoe kan ik dit oplossen?

dit is mijn schema:
ASO.ms7

ps Als ik een korte vertragingstijd neem, dan ontlaadt C9 zo snel dat ik hier geen last van heb.

/edit
Het werkt! :lol: Ik heb het opgelost door een cap van 10uF achter R9 te zetten.
Moet hier nog een diode tussen? Zodat de cap zich niet ontlaadt over de opamp? Hoeft in dit geval niet he?
Laatst gewijzigd door JuuL op di 05 nov 2019, 15:09, 1 keer totaal gewijzigd.
JuuL

Bericht door JuuL »

[img]/Aso4.JPG[/img]
Hij is klaar :)
Laatst gewijzigd door JuuL op di 05 nov 2019, 16:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie

Terug naar “Overige Audio-elektronica”