Rudy schreef:Juul,
Normaal zet je je softstart weerstanden/relais voor je trafo, dit omdat je trafo zelf ( ringkern ) ook een behoorlijk piekstroom geeft bij de opstart, zo kan je ook normale waarden aanhouden voor je zekering.
Nu je het zegt, ik had hem wel voor de trafo
Je kan het combineren, je neemd de uitgang van de schakeling van je relais voor het opzetten via de muziek, en bij die uitgang voorzie je een vertraging van 0.5 ~ 1 sec, en dan overbrug je de weerstanden.
Jah, maar als de weerstanden niet zijn overbrugt, dan staat er meteen de voedingsspanning op de versterkers dus issie aan.
Het probleem met 1 relais is dat je tussen 2 situaties kunt schakelen, ik heb 3 nodig nl:
- 230 er vol op
- Weerstanden in serie = softstart
- aan/uit relais van Automatic shut off, want met het andere relais schakel je tussen 230 en die weerstanden in serie met 230.
Voor die extra wikkeling over je trafo voor je eindversterker moet je niet noodzakelijk van die koperdraad gebruiken, gewoon standaard kabel dat je nog liggen hebt van 0.1mm² tot 0.5mm² dikte, met een een gewoon plastik/rubber rand, en deze leg je aan de buitenkant van je plastik dat rond je trafo zit, maar wel nog binnen de twee rubbers die de trafo op zen plaats houden, zodat ze niet meer kunnen bewegen, dus niet je plastik van je trafo halen om ze hierna tussen je andere wikklingen te gaan leggen, liever zo niet.
Dat van die wikkelingen loshalen was ik niet van plan nee!
Ik zal wel dun draad hiervoor nemen als ik het spul heb.
Ivm met je schakeling, je mist enkele stapjes.
1 -> versterkertrap van ~ 100 a 200keer
2 -> aktieve gelijkrichter ( diodes in terugkoppeling )
3 -> comperator , vergelijken of het ingangssignaal wel degelijk hoog genoeg is om te schakelen ( instelbaar best )
4 -> een astabiele multivibrator, een schakeling die het opkomen van een ingangssignaal direkt aanspringt en als er na enkele min. geen signaal meer is afspringt.
5 -> eventueel een vertraging van 0.5sec voor de softstart.
Probeer eerst de stappen zo simpel mogelijk te simuleren ( zelfs op een sym voedingsspaning eerst ), daarna assymetrisch en dan overgaan naar het bijeennemen van sommige deelschakelingen.
Ik was al bezig om het stap voor stap op te bouwen, maar ik kom niet echt verder dan stap 1

. Dit is de 100x versterker, die ik afvlak met een elcotje om er een DC spanning van te maken.
Die comparator en uitschakelvertraing die je mist had ik al in mijn gedachten, alleen werkt het eerste deel nog niet, dus dat moet eerst werken. Miss ligt het aan het ontbeken van de gelijkrichter.
Ps. Met een symm voedingsspanning heb ik alles al wel werkent gekregen.