(mogelijk) nieuw project met Morel drivers

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
amanda
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Contacteer:

(mogelijk) nieuw project met Morel drivers

Bericht door amanda »

Binnenkort wil ik een nieuw project starten.
Het wordt een 2.1 systeem welke in de loop van tijd uitgebouwd kan worden naar 5.1 of 7.1

Drivers waar ik aan denk (Morel drivers dus) zijn de:
- UW1258, dit is een 12 inch woofer welke in een 180 liter br kast komt, loopt door tot zo'n 19Hz
- SCM 634 voor het laag/mid in een br kastje van 15 liter of kleiner
- ST1048 voor het hoog

Zoveel Morel speakers zie je hier niet voorbij komen, laat maar horen wat je er van denkt :wink:

De SCM 634 zie ik nog nergens te koop staan, iemand een idee waar ze verkrijgbaar zijn?

De sub wordt rond de 50 Hz gefilterd dus die neemt alleen het echte sublaag voor zijn rekening. Aangezien er geen bassboost nodig is lijkt (mij) een mega plate-amp niet nodig.

Hier onder foto's van de drivers:
Sub
Afbeelding

Laag/mid Afbeelding

Hoog Afbeelding
amanda
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Contacteer:

Bericht door amanda »

Aangezien ik zelf niet genoeg kennis heb over het filteren wil ik dat aan iemand anders over laten :roll:
dre

Bericht door dre »

heb je de units al beluisterd?
richard

Bericht door richard »

In het verleden vond ik de Morel luidsprekers erg veel van Dynaudio hebben, zowel in uiterlijk als prestatie.
De woofers waren door hun parameters (hoge Qts en laag rendement) wat lastig toe te passen, eigenlijk alleen geschikt in een TL of een aperiodiek gedempte kast (met variovent). Bij de luidsprekers met Morel tweeters die ik heb gehoord was de hoogweergave uitstekend.

Het lage rendement leek me het grootste nadeel, je hebt veel versterker nodig om de boel in beweging te krijgen. Misschien zijn de eigenschappen van de woofers verbetert, er zijn immers nieuwe sterkere magneetmaterialen op de markt.
amanda
Contacteer:

Bericht door amanda »

Nee heb ze nog niet beluisterd, de SCM 634 is ook nog maar een paar maandjes op de markt... Heeft trouwens een rendement van 89db volgens de specificaties, lijkt me prima.

Van de UW 1258 heb ik wel een driver test gelezen, komt er heel goed uit.
indoubt

Bericht door indoubt »

Is 180 liter niet wat groot, zeker voor een enkele 12`
TubeHead

Bericht door TubeHead »

wel mooi dat carbon achtige look van die mid/laag
Paul

Bericht door Paul »

indoubt schreef:
idd, sowieso ongunstig om zo'n grote kast te bouwen, wordt bizar onhandelbaar als je zoiets net zo stevig wilt krijgen als een 50 liter kastje

ten tweede, die 6 (vermoed ik op basis naam?) inch tot 50 hz inzetten; ik zou liever voor een 2.2 opzet gaan en hoger filteren, dat levert echt mooier mid op, ook het gebied 50- +/-200 wordt mooier weergegeven door een grotere driver
richard

Bericht door richard »

indoubt schreef:
Een flinke kast. Maar wil je een lage grensfrequentie met een behoorlijk rendement ontkom je niet aan een grote kast. Het zal inderdaad niet meevallen deze stijf genoeg te houden, al is dat met de nodige vaardigheid niet onmogelijk.
amanda
Contacteer:

Bericht door amanda »

Die 180 liter is vrij groot maar zal qua maken geen probleem zijn, de 100 liter sub die ik laatst gemaakt heb ging ook prima en zijn super stijf.
Ik wil een sub hebben die makelijk tot 20 Hz gaat, met een gesloten sub gaat dat ook wel maar moet je toch een flinke amp hebben en de uitslag is dan enorm.
Mijn conclusie is dat een enkele sub in een br kast de oplossing is. 2.2 wordt me te veel :roll:
De sub zal verwerkt worden in een kast waar mijn tv op staat, aangezien die 50 inch plasma is kan die aardig wat volume krijgen 8)

Een andere gedachte is/was om ipv de UW1258 2 stuks UW1058 te gebruiken.......... alleen gaat ie dan maar tot 23Hz :oops:

Amanda 8)
Martijn H

Re: (mogelijk) nieuw project met Morel drivers

Bericht door Martijn H »

amanda schreef:

Zoveel Morel speakers zie je hier niet voorbij komen, laat maar horen wat je er van denkt :wink:
Morel heeft een sterke eigenklank, door hun vrij hoge vervorming in vergelijking met andere units die evenveel kosten. Het moet dus maar net jouw smaak zijn..

Ik denk dat dat de reden is waarom men vrij weinig morel toepast in zelfbouw.
audioot
In memoriam †

Bericht door audioot »

de grote baas van morel schijnt vroeger voor dynaudio gewerkt te hebben en is daarna voor zichzelf begonnen(ik meen dit gelezen te hebben in één van de luidsprekerspecials van elektuur)
mvg
audioot
richard

Re: (mogelijk) nieuw project met Morel drivers

Bericht door richard »

Montana schreef:
Ik denk dat dat de reden is waarom men vrij weinig morel toepast in zelfbouw.
Ik dank dat de beperkte beschikbaarheid ook een belangrijke reden is. Geen idee of ze een bovengemiddelde vervorming hebben, de tweeters zijn in ieder geval bovengemiddeld goed.
jantje-secuur

Bericht door jantje-secuur »

De woofers hebben in ieder geval erg veel vervorming, tot in den treure toe (hogere ordes ook vooral).

Wel een gave tweeter in ieder geval, maar als ik jou was zou ik eerder kijken voor een Eton laag, dat past goed klankmatig bij Morel.
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

De tweeters zijn niet bovengemiddeld goed, gewoon goed in de prijsklasse als je voor de duurdere exemplaren gaat.

De (mid)woofers zou ik gewoon links laten liggen...
dre

Bericht door dre »

er staat een mooie mid in de verkoop sectie(seas)
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

Ik zou sowieso niet kiezen voor drivers van die prijsklasse zonder dat je daar al teveel dingen van weet (vervorming met name, toch iets wat deels je filter zal bepalen).

Morel woofers hebben volgens diverse metingen meestal een hoge vervorming. Er zijn mensen die er van houden, andere niet.

Uit het verhaal begrijp ik dat het een 2.1 systeem wordt, dus met een aparte subwoofer en 2 monitor speakers er bij.

180liter is overdreven groot. Afgezien dat je zo'n bakbeest kwijt moet kunnen, is er kans dat je last kunt gaan krijgen door het formaat ivm staande golven in de kast zelf.
Als het een 12inch moet zijn, zou ik eerder voor een mooie Dayton gaan, Peerless, Shiva (zie elders op het forum) etc.

Als je toch de ruimte hebt (ivm die 180 die je had), kun je zelfs voor een 15inch of 18inch gaan. Je hebt dan aan zo'n 40-90 liter voldoende (hangt een beetje van de driver af).
Zeker de grotere drivers kunnen gesloten prima 20Hz halen. (overigens maakt die 2-3Hz nu ook niet weer zo giga veel uit).

Ik weet overigens niet of je helemaal Morel "fan" bent, maar voor het geld zijn er alternatieven.
mischa72
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

amanda schreef:
Een andere gedachte is/was om ipv de UW1258 2 stuks UW1058 te gebruiken.......... alleen gaat ie dan maar tot 23Hz :oops:

Amanda 8)
Ik weet inmiddels hoe je woont. Jij wil dus binnenkort vrijstaand wonen :D :D ??

Groeten,
Mischa
Bertje
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door Bertje »

Waar staan die vervormingsmetingen dan, want op zaph en mark k staan maar eens stuk of 4 Morel drivers getest. Morel maakt er wel een paar meer toch?
Rob.
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

In de hobby hifi van 2009/1 zijn de CAW 638 en ECM 638 getest. De vervorming ligt al snel 10 tot 20dB hoger dan die van de andere geteste midwoofers. In het geval van de ECM 638 ligt de derde harmonische op maar liefst 3% en dan heb je het over een driver van zo'n 140euro!
amanda
Contacteer:

Bericht door amanda »

......... misschien toch maar wat anders dan.........
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

dre schreef:
er staat een mooie mid in de verkoop sectie(seas)
Is echt heel mooi, de M15CH002.
Plaats reactie