Pagina 1 van 2

leuk GoT draadje - bouw een bose beatertje

Geplaatst: za 21 feb 2009, 13:18
door indoubt
Er loopt een grappig draadje op GoT.

http://gathering.tweakers.net/forum/lis ... 9#31522939

Ik doe voor de grap mee, ik heb namelijk mijn testluidsprekers in de garage opgeblazen en dus wat nieuws nodig.

Geplaatst: za 21 feb 2009, 14:21
door danielv
Wie is Seers dan? ( Of mike kiwi of interficior? Zelfde pic)

Geplaatst: za 21 feb 2009, 14:47
door Tommy
Te zien aan de foto van een sub die hij heeft gepost is het interficior.

Geplaatst: za 21 feb 2009, 14:49
door danielv
B_force ook al actief daar :D

Geplaatst: za 21 feb 2009, 15:58
door Vuurkat
Volgens mij is Bose nog wel wat kleiner dan wat daar wordt gemaakt.
VIRTUALLY INVISIBLE® cube luidsprekers
Enkelvoudige cube luidsprekers, die elk slechts 7,8 cm zijn...
en bij de 3-2-1 dingen (satellieten):
GEMSTONE®-luidsprekers • 6,4 x 14 x 10,5 cm

Geplaatst: za 21 feb 2009, 16:01
door danielv
@vuurkat er is ook een model die ongeveer net zo groot is;)




Specificaties
Afbeelding
Afmetingen (H x B x D):
12,2 cm x 6,5 cm x 12,3 cm

Gewicht:
rechterluidspreker • 0,6 kg
linkerluidspreker • 0,5 kg



Inhoud van de doos

Twee BOSE® Computer MusicMonitor™ luidsprekers
Afstandsbediening
Voedingskabel, verbindingskabel
Demonstratie-cd


Geplaatst: za 21 feb 2009, 16:03
door Vuurkat
Ah, ik dacht aan de bosedingen die ik in de winkel en reclame had gezien ](*,)

Die speakertjes van Interficior zien er trouwens wel erg schattig uit :lol:

Geplaatst: za 21 feb 2009, 16:51
door b_force
danielv schreef:
B_force ook al actief daar :D
Daar ben ik al heel lang actief, althans vroeger.

Tegenwoordig kom ik er niet zo vaak meer, omdat er niet echt boeiende dingen meer zijn en mijn interesses wat opgeschoven zijn.

Volgens mij heb ik daar via voodooless ZBA leren kennen :P

Geplaatst: za 21 feb 2009, 19:54
door indoubt
bedoeling is niet precies dezelfde afmetingen aan te houden. het gaat om hoge waf en een beter geluid. Als je alles exact hetzelfde houdt kom je ook op hetzelfde uit (gek hé)

Ik was vroeger ook vaker actief op GoT. Via Got ben ik ook op ZBA terecht gekomen. Er is destijds een leuke diy contest georganiseerd (is ook wel al wat jaartjes geleden)

Het linkje heb ik gepost "just for fun"

Geplaatst: za 21 feb 2009, 20:26
door teacher
got? :P

Geplaatst: za 21 feb 2009, 21:29
door Vuurkat
Gathering of Tweakers :mrgreen:

Geplaatst: zo 22 feb 2009, 13:28
door b_force
lol, hoef je niet aan teacher uit te leggen hoor, hij is/was zelf mod daar :lol: :lol:

Geplaatst: zo 22 feb 2009, 14:54
door Vuurkat
Daarom de emoticon :wink:
ik twijfelde of teacher het wel wist of niet, ik dacht van wel

Geplaatst: ma 23 feb 2009, 20:26
door wouter
Ook een leuk draadje daar!

Die bose van het plaatje hierboven heeft meen ik zelfs 2 passieve membraampjes face 2 face in dat sleufje. Het wappert daartussen goed in ieder geval.

Heb zelf kort geleden een alternatief gemaakt voor de Blue Sat, met peerless 3 1/2 " en dayton in 1 litertje, qua ontwerpen leuker dan het luisteren...

Ben benieuwd wat het resultaat gaat worden daar.

Geplaatst: di 24 feb 2009, 16:30
door JBHC
Heeee, loopt het Tweakers draadje hier ook al :lol: :lol:

Geplaatst: ma 02 mar 2009, 21:50
door Skef
indoubt schreef:
Ik was vroeger ook vaker actief op GoT. Via Got ben ik ook op ZBA terecht gekomen. Er is destijds een leuke diy contest georganiseerd (is ook wel al wat jaartjes geleden)
Och, die goeie ouwe tijd, toen ik meer tijd had voor mijn hobby's... Was wel een leuke middag @ S&C in Haarlem toen, jij had toen ook een leuk setje gebouwd.

Ik heb dus echt al 4 jaar een project (bijna) klaar liggen, een complete surround-set gebaseerd op mijn befaamde Xenos-kistjes, de W4-657SC en de Vifa ringeradiator. Moet ze alleen nog afbouwen, maar ja, druk druk druk hè...

Ontopic: Leuk draadje @ GoT, wellicht dat er hier ook mensen tijd/zin hebben om er in mee te denken.

Geplaatst: ma 02 mar 2009, 23:48
door teacher
Skef schreef:
Och, die goeie ouwe tijd, toen ik meer tijd had voor mijn hobby's...
pfoe... ik ken dat.. Ik heb al jaren niks meer gebouwd (of ik moet de speakahs in de scootah van mijn neefje meetellen..)...

Geplaatst: di 03 mar 2009, 20:11
door indoubt
Nog even tijd gehad om de garage in te duiken

Tangband W3-315SC behuizing
Afbeelding

Vaasje gekocht in de lokale kroeg. Er zat een stickertje van de Xenos op dus voor de liefhebbers moet het te krijgen zijn.
Afbeelding

Afgezaagd op de plek waar de diameter 34 mm is. Daarna vijlen met een halfronde vijl tot het gat 32 mm is
Afbeelding

En de bovenkant afgekort op lengte
Afbeelding

En klaar is het tweeterhuis. ER moet nog wel worden gepolijst en er moet nog een bevestigingsgat gemaakt worden om het tweeterhuis te bevestigen op het huis van de middentoner. Ik verwacht ruim boven de 4Khz te crossen maar een meting zal dat moeten uitwijzen
Afbeelding

Geplaatst: wo 04 mar 2009, 23:25
door JBHC
Geniaal :D

Geplaatst: wo 04 mar 2009, 23:54
door indoubt
Ik zal mijn bouwsels een eigen topic geven. dit draadje was meer om enthousiastelingen attent te maken

viewtopic.php?t=8402

edit: was helemaal geen edit

Geplaatst: do 05 mar 2009, 15:59
door wouter
Ontopic: Leuk draadje @ GoT, wellicht dat er hier ook mensen tijd/zin hebben om er in mee te denken.

Afbeelding

Met bovenstaande SPH100C van Number One (monacor) heb ik 45 Hz op -3dB gemeten in mijn kamer bij een normale opstelling. Dit was in 1,5 liter met een passief membraankit van visaton op basis van een 13 cm woofer.

Klonk met een 25 mm tweeter X-over 2kHz verbazingwekkend lekker.

Geplaatst: do 05 mar 2009, 17:22
door bertor
indoubt schreef:
Vaasje gekocht in de lokale kroeg. Er zat een stickertje van de Xenos op dus voor de liefhebbers moet het te krijgen zijn.
Is het idee daar dus ontstaan? Wat zei de barman/vrouw? :)

Het ziet er in elk geval mooi uit, misschien wordt het zelfs een B&W beatertje.

Geplaatst: do 05 mar 2009, 18:37
door Marp
bertor schreef:
Wat zei de barman/vrouw? :)
Gnnrrffrrrr.... wélke gladiool heeft die rozen in een glas bier gezet??!!!!

Afbeelding

Geplaatst: do 05 mar 2009, 21:21
door indoubt
bertor schreef:
indoubt schreef:
Vaasje gekocht in de lokale kroeg. Er zat een stickertje van de Xenos op dus voor de liefhebbers moet het te krijgen zijn.
Is het idee daar dus ontstaan? Wat zei de barman/vrouw? :)

Het ziet er in elk geval mooi uit, misschien wordt het zelfs een B&W beatertje.
Ik heb het maar niet uitgelegd waar het voor was behalve dat de zaag erin ging. :D

Dit model zal, wat mij betreft, hooguit met de buromodellen concurreren. Ik weet dat het bij bose misschien niet beter is maar met 0.5mm lineaire x-max zou ik het niet als hoofdluidspreker willen bestempelen.

Geplaatst: ma 29 jun 2009, 23:09
door wouter
is het een idee dat deze zoektocht naar een 'bose alternatief' nog onder de aandacht blijft hier? ik vond het reuze interessant maar het is nog niet voltooid.

Ik hoop zelf in 0,3 liter BR (-6dB 120 Hz) met een peerless 2" binnenkort wat spelend te hebben. Dit komt voort uit het proces van steeds compacter en eenvoudiger een actieve MP3 speaker te maken. Een 1 liter BR met de BB3.01 met basboost/EQ + T-amp moet nog even de vriezer in. Ik ben nog niet thuis in de actieve tripatjes en EQ berekeningen... :? En daarvoor moet ik wat meer tijd hebben.

Nu wil ik voor deze een opvolger met de Peerless 2"
Afbeelding
Afbeelding

nog niet meteen een bose killer, al zou een 2" peerless in een cube x 2 al la bose wel potentie hebben met een leuke sub erbij.

De Bose musicmonitor is afgezien van de prijs erg bijzonder. Wat pics
Afbeelding

Afbeelding