Scan speak ontwerp

incl oude discussies en bouwverslagen

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Scan speak ontwerp

Bericht door Martijn H »

Ten eerste: Mijn dipool/gesloten project gaat gewoon door! Het hout voor de subs wordt momenteel gezaagd en er wordt vollop nagedacht over de filters!

Bij het zien van deze kasten was ik echter verkocht. Deze kasten zijn wat mij betreft redelijk compromisloos gebouwd qua design en gebruikte materialen. Slim ontworpen kabinetten tegen staande golven, Met een cnc apparaat zijn variabele wanddiktes, het front en de voet gemaakt. De baskast is gebraced. Een kast waar ik echt niks op aan te merken heb eigenlijk!

Ik ga proberen hier een mooi filter voor te maken! De Scanspeak 8545 midwoofer vervang ik misschien nog door de Usher 8948A midwoofer. De woofer is de 21W4555-0 met een extra magneet en de tweeter is de 9900.
Bijlagen
PICT3156.JPG
PICT3154.JPG
Laatst gewijzigd door Martijn H op do 19 feb 2009, 13:35, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Bericht door dre »

dat lijkt me een zeer muzikale combinatie 8)
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

Wat zijn ze mooooiiii :P .
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

Lijkt een beetje op usher en avalon vind ik zelf.

Ik heb de 8545 eringezet. Daar ga ik het voorlopig eens mee proberen!

Voorlopige metingen laten zien dat de midwoofer een notch moet krijgen rond 800Hz. De tweeter misschien een op 14kHz.
Bijlagen
PICT3159.JPG
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Bericht door dre »

die aansluiting tussen de ronding en de tweeter is echt subliem 8)
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

kun je wel een speaker op MP kopen en dan hier showen :wink: :lol: 8)

Desalniettemin heb je altijd nog voldoende werk aan het filter.
hopelijk wil dat een beetje lukken :)
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

Hier wat metingen. De units stralen rond op +/- 2KHz.

De bruine grafiek is de 21W en de zwarte de 18W. Deze metingen bevatten enkele reflecties. Een close up meting laat zien dat de respons van de 21W vlak blijft tot zo een 500Hz. Hiermee wil ik de overgang van 21W naar 18W filteren. De groene en roze grafiek zijn van de 18W. De notch op 800Hz is erg noodzakelijk. Ik snap niet hoe fabrikanten als wilson audio deze woofer kunnen gebruiken, zonder hem een notch te geven.

crossoverpunten komen waarschijnlijk rond 350Hz en 2khz te liggen.
Bijlagen
9900 respons.JPG
21W+18W respons.JPG
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Fabrikanten als Wilson zijn niet geïnteresseerd in een neutraal klinkende speaker. Ze willen een zich onderscheidende speaker. Als je alleen al de basrespons ziet van de watt/puppy 7 en 8, vette resonantie op 80Hz, ideaal voor liefhebbers van harde rock met knallende bas. Ook de door jou genoemde 800Hz resonantie geeft een prettig klinkende kleuring aan het geluid, voor de liefhebber.
Gebruikersavatar
Porcino
Berichten: 699
Lid geworden op: zo 19 feb 2006, 10:54
Locatie: Arnhem

Bericht door Porcino »

Audiodata-clone ;)

http://www.audiodata-hifi.de/produkte/k ... lance.html

Wel extreem gaaf!

Heb je er tekeningen van? Ben eigenlijk erg geinteresseerd...
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

Porcino schreef:
Audiodata-clone ;)

http://www.audiodata-hifi.de/produkte/k ... lance.html

Wel extreem gaaf!

Heb je er tekeningen van? Ben eigenlijk erg geinteresseerd...
Ik heb geen tekeningen. Is inderdaad "hetzelfde", alleen de prijs is anders. Die speaker heeft geen 8"woofer en is daarom iets anders gedimensoneerd. Eigenlijk vind ik die van mij nog iets mooier in verhouding :P Zij gebruiken ook geen notch op de 18W..
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

Een eerste filteropzet heb ik intussen gemaakt. Ik heb wat geimproviseerd om goed de totale respons te kunnen zien. Voor de overgang van 21W naar 18W en de overgang van 18W naar 9900 heb ik aparte metingen gebruikt. De impedantie van de 4 ohm woofer zakt richting 2 ohm op 80Hz, door de grote cap. Dat vraagt dus om een UcD achtige versterker! Misschien kan dat nog anders, maar laag crossen gaat hier samen met een lage impedantie..

Grafiek heeft een 2dB schaal!
Bijlagen
filter 17 jan.JPG
respons vanaf 100Hz.JPG
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Waarom gebruik je die zuigkring over de woofer niet? Dat zou het probleem van de impedantiedaling bij 80Hz moeten verhelpen.
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

jeroen_d schreef:
Waarom gebruik je die zuigkring over de woofer niet? Dat zou het probleem van de impedantiedaling bij 80Hz moeten verhelpen.
Dan zakt hij naar 1.5ohm, hoewel de impedantiepiek van de woofer wel zakt.. :?

Wat ook gek is is dat het electrische filter van de woofer 1dB dipt op 30Hz en 2dB boost op 60Hz.

De electrische respons van de mid laat ook zien dat hij opslingert op 60Hz.

Zou dat een meetfout zijn en is dat te negeren?
Bijlagen
electrische curve.JPG
Laatst gewijzigd door Martijn H op di 17 feb 2009, 19:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Dat dippen en boosten voor de woofer is weg als je een goede impedantiecorrectie toepast.

Kijk eerst eens naar de woofer + filter afzonderlijk. Die zou echt niet moet dippen naar 1.5ohm.

Het opslingeren bij 60 Hz is gewoon de impedantiepiek van de mid die je terugziet doordat je slechts een eerste orde filter gebruikt (68uF).
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

jeroen_d schreef:
Dat dippen en boosten voor de woofer is weg als je een goede impedantiecorrectie toepast.

Kijk eerst eens naar de woofer + filter afzonderlijk. Die zou echt niet moet dippen naar 1.5ohm.

Het opslingeren bij 60 Hz is gewoon de impedantiepiek van de mid die je terugziet doordat je slechts een eerste orde filter gebruikt (68uF).
Bedoel je zo?

Als ik dit doe zakt hij alsnog naar 2 ohm. Met het filter erop verandert er helemaal niks aan het opslingerende gedrag. De br is op 25Hz getuned dus rond 14Hz zal ook nog een piek zitten.

edit: ik zie niet goed of het nou 2 of 3 ohm is. Geloof dat het richting 2.8ohm gaat..
Bijlagen
imp correctie.JPG
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Wat is dan de impedantie zonder filter? Van de woofer bedoel ik.
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

jeroen_d schreef:
Wat is dan de impedantie zonder filter? Van de woofer bedoel ik.
4 ohm

De impedantie correctie lijkt 0 effect te hebben op de electrische respons.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Kan niet dat de impedantiecorrectie geen effect heeft. Hier gaat iets fundamenteel fout, ik weet helaas niet wat?

Daarnaast kan je niet een enkele waarde voor de impedantie opgeven. Wat is de gemeten impedantie van de woofer in zijn behuizing zonder filter?
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

impedantie zonder filter. 4 ohm nominaal dus..

Wellicht dat het met speakerworkshop wel gaat.. :lol: Het kan inderdaad niet dat het geen effect heeft, misschien zit er ergens een error..

Het zal deze woofer wel zijn: http://www.aos-lautsprecher.de/deutsch/ ... 1W4555.htm
Bijlagen
naamloos.JPG
naamloos.JPG
Laatst gewijzigd door Martijn H op di 17 feb 2009, 21:59, 2 keer totaal gewijzigd.
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

De impedantiecorrectie in het laag zit parallel aan het filter + woofer. Dan zou dat toch enkel invloed moeten hebben om de stroomvraag vanaf de versterker (en zo dus de imp. moeten afvlakken), zonder invloed op de filterwerking (bij een stabiele versterker)?
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

pff.. heb het voor elkaar! dom dom dom.. Bijna te idioot voor woorden wat ik fout deed! Zette hem voor de spoel ipv achter de spoel.. :oops:

impedantie zakt tot 3ohm op de afstemfreq van de br.

Zal wel een prijzig filtertje worden als ik luxer dan de elko ga..
Bijlagen
filter 17 jan.JPG
electrische curve.JPG
Laatst gewijzigd door Martijn H op di 17 feb 2009, 23:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Martijn M schreef:
De impedantiecorrectie in het laag zit parallel aan het filter + woofer. Dan zou dat toch enkel invloed moeten hebben om de stroomvraag vanaf de versterker (en zo dus de imp. moeten afvlakken), zonder invloed op de filterwerking (bij een stabiele versterker)?
Maar dat is ook niet de juiste manier als je uitgaat van stabiele versterkers die geen probleem hebben met een wat grillige impedantie (UcD bv). Impedantiecorrectie doe je mijns inziens dan vooral voor een juiste filterwerking en dan moet de correctie direct parallel aan de woofer staan. Gelukkig heeft montana het zelf ontdekt, ik was vanavond weg. :)
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

Inmiddels is het een filter geworden met een 12dB electrisch filter met een xo op 300Hz en 18 dB/octaaf filter op 1700Hz. Ik heb geoptimaliseerd voor een net fase- en afstraalgedrag. Voor dit filter ga ik de onderdelen bestellen en dan aan de hand van "real time" metingen alles tunen. Dat gaat nog wel wat tijd kosten! Hopelijk pakt het allemaal goed uit! :twisted:
Bijlagen
filter 18 jan.JPG
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

Kon het niet laten om het filter te bouwen..

Had de onderdelen in huis om voor 1 speaker het filter te maken, zonder correctie voor de impedantie nog. Het midfilter moest iets anders worden. De waarden van de notch klopten niet helemaal vanuit de simulatie.

Dit is het resultaat van het hoogmid en apart de mid om de notch te controleren. Respons op 8 graden is dit..

Nu moet ik nog het laagfilter in elkaar zetten en het niveau van de mid en tweeter daarop aanpassen.
Bijlagen
midhoog respons.JPG
midrespons.JPG
Laatst gewijzigd door Martijn H op do 19 feb 2009, 9:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

Op de impedantiecorrectienetwerken na is één filter "af". De speaker meet nu enorm vlak. Het laag valt volgens de metingen onder 150Hz een heel klein beetje af, maar de speaker staat in het midden van de kamer. In de buurt van een muur wordt daar de overige bafflestep gecompenseerd en hou ik hopelijk een vlakke respons over.

Ik heb wel het gevoel dat de bas een klein beetje boomy klinkt. Met de impedantienetwerken demp ik het gebied van 60Hz 2dB en valt alles hopelijk op zijn plaats! Voor de rest kan ik er mono nog weinig over zeggen. De respons meet in ieder geval beter dan ik had verwacht dat mogelijk was met deze mid en tweeter. De onregelmatigheden die te zien zijn, zijn voornamelijk reflecties.
Bijlagen
PICT3162.JPG
respons totaal.JPG
Gesloten