12 kanaals volumeregeling (advies gevraagd)
Moderators: Barry2001, Beheerdersteam
12 kanaals volumeregeling (advies gevraagd)
Ik ben van plan om een uitgebreide dsp pré te maken. Het analoge/digitale signaal moet eerst naar een Bronkeuzeregeling gaan, daarna naar Dsp boards, en een volume regeling die minimaal 12 kanalen kan regelen.
De vereisten zijn dus een >12 kanaals volumeregeling die evt. te bypassen is.
Bronkeuze met bijv 2 dig. ingangen en 5 analoge.
Ik heb geen ervaring met programmeren, dus een afstandsbediening optie zal wel lastig worden.
Ik ben benieuwd wat de mogelijkheden zijn en welke onderdelen ik nodig zou hebben!
De vereisten zijn dus een >12 kanaals volumeregeling die evt. te bypassen is.
Bronkeuze met bijv 2 dig. ingangen en 5 analoge.
Ik heb geen ervaring met programmeren, dus een afstandsbediening optie zal wel lastig worden.
Ik ben benieuwd wat de mogelijkheden zijn en welke onderdelen ik nodig zou hebben!
Met PGA231x chips? Ikzelf ga in mijn voorversterker ook een 2e uitgang maken die ook volumegeregeld is door een 2e PGA parallel te zetten aan de eerste. Dat is een kwestie van enkele pinnen doorlussen naar het volgende IC.
Misschien dat je wat info kunt vinden in het topic over de 6 kanaals volumeregeling.
Groeten Mark
Misschien dat je wat info kunt vinden in het topic over de 6 kanaals volumeregeling.
Groeten Mark
die PGA's moet je in serie zetten he, niet parallel (daisy-chainen dus).
Voor PGA's moet je eigenlijk ook een microcontrollerbordje hebben. Voor degenen die daar niet zelf aan willen beginnen is het een tip om eens naar de zogenaamde Arduino's te kijken. Dat is een kant en klaar ontwikkelbordje, met USB, en de nodige IO. Software is open source, en er zijn zat voorbeelden en tutorials voorhanden. Programmeersoftware lijkt een beetje op C geloof ik, maar is erg snel te doorzien.
Voor PGA's moet je eigenlijk ook een microcontrollerbordje hebben. Voor degenen die daar niet zelf aan willen beginnen is het een tip om eens naar de zogenaamde Arduino's te kijken. Dat is een kant en klaar ontwikkelbordje, met USB, en de nodige IO. Software is open source, en er zijn zat voorbeelden en tutorials voorhanden. Programmeersoftware lijkt een beetje op C geloof ik, maar is erg snel te doorzien.
- Soundexcel
- b_force
- Ook commercieel actief
- Contacteer:
PGA's zijn in feite gratis te samplen bij TI.
Een dergelijke controller ook bij maxim (leuke ATTiny ofzo).
Ik heb overigens ook schakelingen gezien waar geen programmeer werk aan te pas kwam.
Hier hadden ze heel simpel een rotary encoder toegepast met de nodige ic dit dit kon vertalen naar de PGA's.
Een dergelijke controller ook bij maxim (leuke ATTiny ofzo).
Ik heb overigens ook schakelingen gezien waar geen programmeer werk aan te pas kwam.
Hier hadden ze heel simpel een rotary encoder toegepast met de nodige ic dit dit kon vertalen naar de PGA's.
zou me verbazen .. maar het kan.
de pga's hebben een SPI interface.
volume wordt ingesteld door waarden in registers te veranderen.. als je dat kan zonder programmeerwerk.. chapeau
linkje ?
edit: volgens mij kan het inderdaad wel met schuifregisters bv, maar je maakt het jezelf dan wel knap lastig ! (en onnodig
)
De pga's zijn inderdaad makkelijk te samplen..
de pga's hebben een SPI interface.
volume wordt ingesteld door waarden in registers te veranderen.. als je dat kan zonder programmeerwerk.. chapeau
linkje ?
edit: volgens mij kan het inderdaad wel met schuifregisters bv, maar je maakt het jezelf dan wel knap lastig ! (en onnodig
De pga's zijn inderdaad makkelijk te samplen..
- b_force
- Ook commercieel actief
- Contacteer:
Op zo'n IC kwam ik via de Voti website.
Ik zal even zoeken of ik het nog terug kan vinden.
edit:
hier http://www.voti.nl/winkel/p/SW-ROT-01.html
Als je de links en plaatjes bekijkt, zie je oa dat er een LS7184 wordt gebruikt.
Daar heb ik later op verder gezocht en er zijn meer van zulke dergelijke oplossingen.
Hoewel een PIC of Attiny oid wel mooie is natuurlijk
Ik zal even zoeken of ik het nog terug kan vinden.
edit:
hier http://www.voti.nl/winkel/p/SW-ROT-01.html
Als je de links en plaatjes bekijkt, zie je oa dat er een LS7184 wordt gebruikt.
Daar heb ik later op verder gezocht en er zijn meer van zulke dergelijke oplossingen.
Hoewel een PIC of Attiny oid wel mooie is natuurlijk
ik gebruik zelf zo'n ic (LS7184) in m'n audio link van elektuur.
Die geeft uiteindelijk niets meer/minder af dan pulsjes.
De pin waarop pulsjes komen hangt af van de draairichting van je microcontroller.
Hoedanook niét rechtstreeks aan de PGA te hangen..
een simpele microcontroller volstaat echter wel
Die geeft uiteindelijk niets meer/minder af dan pulsjes.
De pin waarop pulsjes komen hangt af van de draairichting van je microcontroller.
Hoedanook niét rechtstreeks aan de PGA te hangen..
een simpele microcontroller volstaat echter wel
- b_force
- Ook commercieel actief
- Contacteer:
Ze sluiten hem toch ook direct aan op een digitale pot?
Die min of meer dezelfde input heeft?
Of is dat wezenlijk echt iets heel anders?
(de AD5220 als voorbeeld)
Als ik nog eens goed alles bekijk, werken die PGA's via een seriële input, maar werken die digitale potmeters UP/DOWN Direction Increment Control.
Ik dacht dat ze dezelfde input hadden.
Overigens hoef je zelf niks te programmeren. Er zijn tig codes te vinden via google die je zo kunt gebruiken.
Enkel moet je het ding even bij iemand laten programmeren.
Die min of meer dezelfde input heeft?
Of is dat wezenlijk echt iets heel anders?
(de AD5220 als voorbeeld)
Als ik nog eens goed alles bekijk, werken die PGA's via een seriële input, maar werken die digitale potmeters UP/DOWN Direction Increment Control.
Ik dacht dat ze dezelfde input hadden.
Overigens hoef je zelf niks te programmeren. Er zijn tig codes te vinden via google die je zo kunt gebruiken.
Enkel moet je het ding even bij iemand laten programmeren.
poeh veel abracadabra antwoorden!Soundexcel schreef:Vanwaar de twaalf kanalen volume regeling?
Ga je 6weg actief?
Ik heb nu al 8 kanalen nodig. Twee extra kanalen zijn nodig als pre out, omdat de volume regeling achter de dsp komt. En dan nog 2 kanalen voor een mogelijkheid om naar een 12kanaals dsp met volumeregeling achter de processing uit te wijken.
Ik heb alleen geen flauw benul wat ik voor onderdelen nodig heb, waar te kopen en hoe deze aan elkaar gekoppeld moeten worden. Even zelf iets programmeren is er echt niet bij.. Je zou kunnen stellen dat het allemaal te hoog gegrepen is, maar ik zou zo snel niet weten hoe ik anders, dan met dergelijke chipjes, aan een hoge kwaliteits 12 kanaals regeling kan komen..
Laatst gewijzigd door Martijn H op wo 11 feb 2009, 15:30, 1 keer totaal gewijzigd.
- just-sounds
- Ook commercieel actief
- Contacteer:
Maar dan ben ik het bedrag kwijt van 6 losse Jos van Eindhoven printjes? Of werkt het anders?just-sounds schreef:De Jos v Eijndhoven Relaixed kan meerdere volumeregelingen simultaan aansturen dat zou een optie kunnen zijn.
Verder is er bij dantimax.dk misschien nog iets.
Als je voor de DAC voor de buffalo van twisted pear zou kiezen dan kun je de ingebouwde volumeregelaar gebruiken.
Kan je meer vertellen over die Dantimax dingen? Zijn die ook te koppelen?
- Marp
- Beheerder / Sysadmin
1 Controller board + 6 stereo PGA boards?
Volgens mij kan je de attenuators van Dantimax ook gewoon koppelen, voor zover dat al niet met elke PGA2310-gebaseerde regelaar zou kunnen. Bij "ChipVol1" zie ik de mogelijkheid nu niet zo snel staan, maar volgens ben ik dat eens ergens op die website tegengekomen.
Volgens mij kan je de attenuators van Dantimax ook gewoon koppelen, voor zover dat al niet met elke PGA2310-gebaseerde regelaar zou kunnen. Bij "ChipVol1" zie ik de mogelijkheid nu niet zo snel staan, maar volgens ben ik dat eens ergens op die website tegengekomen.
Jawel.. Dat moet ook, omdat het dan niet digitaal gedempd hoeft te worden. Dus na de gezamenlijke volumeregeling moet er per kanaal een potmetertje tussen komen.b_force schreef:Jeetje Marp, das nu een prijs waar je het niet voor kunt laten.
Eigenlijk zou je ook wel willen dat je de volumes apart kunt regelen, of is dat niet nodig Martijn?
In de Combinations sectie staat een voorbeeld van een multichannel setup. In combinatie met het Control2 en de relais boardjes zegt hij dat je ook de volumes van de kanalen onderling kan regelen.Marp schreef:Volgens mij kan je de attenuators van Dantimax ook gewoon koppelen, voor zover dat al niet met elke PGA2310-gebaseerde regelaar zou kunnen. Bij "ChipVol1" zie ik de mogelijkheid nu niet zo snel staan, maar volgens ben ik dat eens ergens op die website tegengekomen.
Zijn wel leuke kitjes, en ook nog wel te betalen!
die multichannel setup is echter beperkt tot 6 kanalen. Het controllerbord kan 3 onafhankelijke stereo volumeregelingen aansturen.GeertM2 schreef:In de Combinations sectie staat een voorbeeld van een multichannel setup. In combinatie met het Control2 en de relais boardjes zegt hij dat je ook de volumes van de kanalen onderling kan regelen.Marp schreef:Volgens mij kan je de attenuators van Dantimax ook gewoon koppelen, voor zover dat al niet met elke PGA2310-gebaseerde regelaar zou kunnen. Bij "ChipVol1" zie ik de mogelijkheid nu niet zo snel staan, maar volgens ben ik dat eens ergens op die website tegengekomen.
Zijn wel leuke kitjes, en ook nog wel te betalen!
http://www.twistedpearaudio.com/control/jt.aspx
ik weet niet hoeveel van deze boards je aan 1 controller kunt linken, bij de vorige versie van 3 stuks geen probleem, ze schieten alleen niet heel erg op met het redesign; hoewel er nu tenminste plaatjes van de nieuwe staan. De prijs was wel veel schappelijker dan bijvoorbeeld de JvE...
nu met prijzen en helaas ongeveer 2x zo duur als de zeer aangenaam geprijsde voorganger
ik weet niet hoeveel van deze boards je aan 1 controller kunt linken, bij de vorige versie van 3 stuks geen probleem, ze schieten alleen niet heel erg op met het redesign; hoewel er nu tenminste plaatjes van de nieuwe staan. De prijs was wel veel schappelijker dan bijvoorbeeld de JvE...
nu met prijzen en helaas ongeveer 2x zo duur als de zeer aangenaam geprijsde voorganger
Laatst gewijzigd door Paul op za 14 feb 2009, 0:30, 1 keer totaal gewijzigd.
- Marp
- Beheerder / Sysadmin
Dat is dan jammer. Zou het niet mogelijk zijn om 2 controllers met 1 rotary encoder aan te sturen? (Ik ga er even van uit dat een rotary encoder wordt gebruikt, want de website is op dit moment niet bereikbaar). Anders zou een stereo rotary encoder uitkomst kunnen bieden, al weet ik niet of die bestaan. Mechanisch koppelen is dan misschien een andere optie.daniel schreef:die multichannel setup is echter beperkt tot 6 kanalen. Het controllerbord kan 3 onafhankelijke stereo volumeregelingen aansturen.
--
V.w.b. Twisted Pear.....
1 november 2007 20:54, [url=http://www.twistedpearaudio.com/forum/default.aspx?g=posts&t=183]op Twisted Pear Audio[/url], Brian Donegan schreef:Below that in the bottom-right it the Pogo prototype (this is an early test design). It is based around the PGA2320 stereo volume control chip from Burr Brown, and features +-15V swing. The general idea is that each module comprises two single-ended channels, or a single balanced channel, and is controlled via an SPI daisy-chain, allowing you to add as many channels as you want.
Al in 2004 maakte Brian Donegan (Twisted Pear) melding van een werkend prototype van bovengenoemde volume controller, maar nog altijd staat "the Pogo" niet op zijn website. Aangezien hij hierboven spreekt over "a couple of months", is het misschien toch de moeite om eens te informeren naar de status.11-20-2007 11:00 PM, [url=http://www.diyaudio.com/forums/showthread.php?postid=1356418#post1356418]op diyaudio[/url], BrianDonegan schreef:We are working on one* now based on the PGA2320. The controller will allow you to add as many two channel modules as you want, so 14 channels will be seven modules, and you can control each independently. Will be a couple months before it's ready.
*) a multichannel volume control