Exodus Shiva-X

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Johannes
Berichten: 48
Lid geworden op: di 20 jan 2009, 0:04
Locatie: Delft

Exodus Shiva-X

Bericht door Johannes »

Omdat Montana me hier de Shiva-X van Exodus aanraadde, heb ik 'em maar besteld.

De levertijd uit Zweden was minder dan een week (ik neem aan slechts een paar dagen). Maar omdat ik op vakantie was, kreeg ik hem vandaag pas van een buur aangereikt. Dit ding is groot en zwaar trouwens. Wow :shock:

M'n eerste subwoofer 8)
Bijlagen
DSC02653.JPG
DSC02652.JPG
DSC02651.JPG
DSC02650.JPG
DSC02649.JPG
DSC02648.JPG
DSC02647.JPG
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

staat ie nou op een stoel/bankje???? Allemachtig wat een monster!!!

zet er eens een cd-tje naast ter vergelijking :D

jan
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

Leuk dat je ermee aan de slag gaat! :D

Heb je al een ontwerp in gedachten?
Johannes
Berichten: 48
Lid geworden op: di 20 jan 2009, 0:04
Locatie: Delft

Bericht door Johannes »

Wowly schreef:
staat ie nou op een stoel/bankje???? Allemachtig wat een monster!!!

zet er eens een cd-tje naast ter vergelijking :D

jan
Hij staat op de Henriksdal.
Hierbij meer foto's!
Montana schreef:
Leuk dat je ermee aan de slag gaat! :D

Heb je al een ontwerp in gedachten?
Heb ook de Hypex DS 4.0 besteld :twisted: , eens even kijken hoe groot dat is en dan maar eens in 3ds aan de gang.

Een gesloten kast van ca 50L (op jouw aanraden :)) en een aparte ruimte voor de versterker leken me wel wat. Aangezien ik nog bijzonder weinig ervaring heb met houtbewerken en hoe meer ik ga doen, des te meer kan er fout gaan, leek me dat wel het gemakkelijkste :shock:

Ik ben nog aan het bekijken wat ik met bracing en loodbitumen wil gaan doen.
Bijlagen
DSC02654.JPG
DSC02655.JPG
DSC02656.JPG
Gebruikersavatar
Paul
Berichten: 1577
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 22:27
Locatie: Rotterdam

Bericht door Paul »

Wat voor behuizing ga je ervoor maken? Ik heb een kubus van 44cm gemaakt..

En heeft ie nu een rubberen of schuim surround?
Johannes
Berichten: 48
Lid geworden op: di 20 jan 2009, 0:04
Locatie: Delft

Bericht door Johannes »

Paul schreef:
Wat voor behuizing ga je ervoor maken? Ik heb een kubus van 44cm gemaakt..

En heeft ie nu een rubberen of schuim surround?
Het voelt en ruikt naar rubber :lol:
Verder zou ik niet weten hoe ik er achter kom.

Behuizing weet ik nog niet, simpel lijkt me prima, maar ik wil de versterker achter de speaker gaan plaatsen. Op deze manier gaan de speaker en de bediening van de versterker op tegenovergestelde vlakken komen. Ik moet nog even met het de mogelijkheden spelen :-)
Laatst gewijzigd door Johannes op zo 01 feb 2009, 23:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Audioslave
Berichten: 82
Lid geworden op: vr 12 jan 2007, 20:08

Bericht door Audioslave »

:shock:

Wat lijkt die woofer erg op mijn woofer :?
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

De truc met subs is om goed te bracen, wat de kast stijf maakt. De buitenwanden hoeven dan ook niet heel erg dik te zijn. De woofer drukt en trekt heel hard tegen de wanden.

Bitumen brengt de eigenresonantie van de panelen weer naar beneden en dat wil je niet als het om een subwoofer gaat. Bitumen zou ik dus alleen gebruiken in midkasten. Subkasten met lichte maar stijve wanden geven de minste kastkleuring voor subgebruik. Als je bang bent dat hij gaat weglopen tijdens films s het misschien een idee om massa op de bodemplaat te lijmen.

Ik bouw momenteel subs met de SDX 15. Die heeft een vergelijkbare motor als de shiva. Ik hou een kubus aan.

Er zijn zagerijen die de planken wel voor je op maat kunnen zagen.
Johannes
Berichten: 48
Lid geworden op: di 20 jan 2009, 0:04
Locatie: Delft

Bericht door Johannes »

Ah, geen loodbitumen maakt dingen al iets makkelijker :-)

Ik ga eerst zelf maar proberen de zaken goed te zagen. Ik heb wel toegang tot een cirkelzaag en laatst een eigen bovenfrees gekocht, dus deze moeten wel goed gebruikt worden!

Een 2x2 matrix qua bracing lijkt me wel genoeg gepriegel voor mij (misschien dat ik ooit later nog een andere kast bouw), hoe dik is een "lichte wand"?
vinnie411
Berichten: 432
Lid geworden op: wo 20 feb 2008, 20:15
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door vinnie411 »

misschien is het wat om de woofer downfireing te maken?
soals bijvoorbeeld de svs box?
[/img]
Bijlagen
svs_pb1-isd_rear.jpg
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

Johannes schreef:
Ah, geen loodbitumen maakt dingen al iets makkelijker :-)

Ik ga eerst zelf maar proberen de zaken goed te zagen. Ik heb wel toegang tot een cirkelzaag en laatst een eigen bovenfrees gekocht, dus deze moeten wel goed gebruikt worden!

Een 2x2 matrix qua bracing lijkt me wel genoeg gepriegel voor mij (misschien dat ik ooit later nog een andere kast bouw), hoe dik is een "lichte wand"?
Als je alles uit 1 plaat laat zagen is dat wellicht het goedkoopste. 22 mm mdf wanden met 2*2 bracing van 22mm zou vrij sterk stijf moeten worden. Wand van de woofer zal je dubbel moeten uitvoeren als je de woofer verzinkt.

Ik denk dat meranti multiplex ook erg goed zal werken. Ik twijfel nog tussen mdf en multiplex.

De optimale vorm voor een subwoofer is een kubus. Dan hou je de staande golven in de kast het kleinst.
Gebruikersavatar
Paul
Berichten: 1577
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 22:27
Locatie: Rotterdam

Bericht door Paul »

Montana schreef:

Als je alles uit 1 plaat laat zagen is dat wellicht het goedkoopste. 22 mm mdf wanden met 2*2 bracing van 22mm zou vrij sterk stijf moeten worden. Wand van de woofer zal je dubbel moeten uitvoeren als je de woofer verzinkt.

Ik denk dat meranti multiplex ook erg goed zal werken. Ik twijfel nog tussen mdf en multiplex.

De optimale vorm voor een subwoofer is een kubus. Dan hou je de staande golven in de kast het kleinst.
Das exact hoe ik het heb aangepakt..
Johannes
Berichten: 48
Lid geworden op: di 20 jan 2009, 0:04
Locatie: Delft

Bericht door Johannes »

Ben er uit, ik laat de planken toch zagen.

Ik was vandaag bij de Gamma en zag daar dat ze MDF in planken van 244x122cm hebben, 22mm dik.

Ben van plan hetvolgende eruit te halen voor een 44x44x44 (binnenmaat) cubus:

6x A = 44x44cm
2x B = 44x48,4cm
2x C = 48,4x48,4cm

Dus 4 keer A voor de 2x2 matrix bracing en de rest voor de cubus.

Iemand enige ervaring met planken laten zagen bij de Gamma? Zijn ze nauwkeurig genoeg? (niet dat ik verwacht dat ik het beter zou kunnen :roll:, maar misschien is het ergens anders beter...)
En hoe leg je uit wat je wil? Zijn de afmetingen en het aantal goed genoeg?
Veel vragen, sorry :-)


Het is in ieder geval niet duur, plank + verzagen voor minder dan 40 euro.
Bijlagen
planken.jpg
Gebruikersavatar
CarloPJB
Berichten: 1786
Lid geworden op: wo 30 aug 2006, 21:09
Locatie: Mijnsheerenland

Bericht door CarloPJB »

post aangepast.

Had niet goed gekeken :oops: :lol:
Laatst gewijzigd door CarloPJB op di 03 feb 2009, 16:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
danielv
Berichten: 613
Lid geworden op: za 19 jan 2008, 16:31
Locatie: zuidhorn

Bericht door danielv »

gamma is precies ze kunnen op 0,5mm precies zagen, met gamma pas is het gratis en zonder 50 cent per zaagsnede;)
Vuurkat
Berichten: 2008
Lid geworden op: di 11 dec 2007, 16:36

Bericht door Vuurkat »

Je moet misschien wel de medewerker vertellen dat het netjes moet (eventueel geef je een fooi) want ze mogen (en doen dat soms ook) er een paar mm ernaast zitten.
Johannes
Berichten: 48
Lid geworden op: di 20 jan 2009, 0:04
Locatie: Delft

Bericht door Johannes »

-> CarloJP, ok :-)
Had een heel verhaal geschreven hier...!
Johannes
Berichten: 48
Lid geworden op: di 20 jan 2009, 0:04
Locatie: Delft

Bericht door Johannes »

Vuurkat schreef:
Je moet misschien wel de medewerker vertellen dat het netjes moet (eventueel geef je een fooi) want ze mogen (en doen dat soms ook) er een paar mm ernaast zitten.
Goed dat je het zegt, ik zal het vragen :-)

Dien ik nog wat meer dan alleen de afmetingen te geven? (Moet ik dit krabbeltje in het net uitwerken dus? :-p)
Gebruikersavatar
CarloPJB
Berichten: 1786
Lid geworden op: wo 30 aug 2006, 21:09
Locatie: Mijnsheerenland

Bericht door CarloPJB »

Laat ze alle maten die hetzelfde moeten in een keer zagen en de zijdes die te lang kunnen zijn ook iets te lang zodat je deze later op maat kunt schuren.Dit is minder werk als dat het te kort zou zijn en dan plamuren.
Johannes
Berichten: 48
Lid geworden op: di 20 jan 2009, 0:04
Locatie: Delft

Bericht door Johannes »

Het was erg gezellig bij de Gamma. De gast die m'n plankje :shock: in stukken ging zagen zei dat 440mm 440mm zou zijn en nadat ik dat gigantische zaag-apparaat had gezien was ik overtuigd.

Heb net even de uitsparing voor de driver gemaakt en deze past prima. Zal wel een paar dunne bouten moeten gebruiken omdat er niet alteveel ruimte zit tussen de bevestigingspunten en m'n uitsparing.
Nu nog even hopen dat m'n DS 4.0 snel binnenkomt en dan kan het lijm-feest beginnen.

Ik ben niet meer bang dat ik loodbitumen nodig ga hebben om 'em te verzwaren. Deze driver weegt zelf 14kg, het hout een stuk meer (25-30 maar hier gaat nog flink wat uit natuurlijk) en de versterker zal ook niet niks wegen.

Iemand ervaring met handvatten trouwens?
Gebruikersavatar
Boerenterprise
Berichten: 522
Lid geworden op: di 27 jun 2006, 21:58
Locatie: Epe

Bericht door Boerenterprise »

Persoonlijk maak ik altijd een zaag plan voor de mensen die het hout gaan zagen. Zolang ik geen goede apparatuur heb ben ik nog altijd op hun kunsten aangewezen. Er zit verschil in wie er zaagt. de een doet extra precies en de ander zal het werkelijk een worst wezen. De volgorde van mijn zaagplannen zijn altijd zo dat een maat die vaker terug komt, ALTIJD wordt gezaagd door éen instelling van de zaag. Mocht er afwijking in zitten, dan heb je hier geen last van. Om zeker te zijn dat ik aan de grootste (buitenste) vlakken genoeg materiaal heb, laat iik deze altijd met een 5mm overmaat zagen. De kast verlijmen en met een kopieerfrees er langs..... voila een perfect aanluitende kas.
Handvatten heb ik geen ervaring mee.
Heb je de gezaagde planken ook "droog" gepast.

M.v.g.

Chris
Johannes
Berichten: 48
Lid geworden op: di 20 jan 2009, 0:04
Locatie: Delft

Bericht door Johannes »

Ik had er nog helemaal geen ervaring mee, maar die (beer van een) kerel bij de Gamma deed dat ook. "Hoef ik de maat maar twee keer in te stellen, wel zo makkelijk!"

Verder is die 5mm extra wel een goede, ik denk dat het in mijn geval nog best 'ok' uit gaat pakken, hoewel het natuurlijk wel krap wordt. Ik kan waarschijnlijk stiekem wel het een en ander bij-vlakken, alleen als ik de baffel dubbel uit ga voeren, gaat dat opvallen. Nouja, dat zien we dan wel weer! :)

Er staat al wat in de lijm-klemmen en vanavond ga ik verder!
De bracing is interessant geworden, maar dat leg ik wel uit icm foto's vanavond ;)

Verder heb ik nu al weer veel geleerd en ben ik ook al best een goede hoeveelheid geld kwijt aan materiaal waarvan ik nieteens wist dat het bestond :lol: Maar dat kan ik voor mijn andere (to-be) speakers gebruiken, dus al met al valt het nog wel mee.

Verder heb ik nog steeds veel lol en dat is ook wat waard!
Johannes
Berichten: 48
Lid geworden op: di 20 jan 2009, 0:04
Locatie: Delft

Bericht door Johannes »

In (hopelijk) chronologische volgorde de foto's!
Edit: Toch verkeerd om, grrr! :(

De bracing is dus niet echt 2x2 geworden, maar eerder 4 losse bracing-platen. Dit heeft als voornaamste reden dat ik niet nauwkeurig genoeg om kon/kan gaan met mijn bovenfrees :oops: Daarna heb ik echter besloten een nieuwe baffle te maken (zodat er iets meer ruimte was voor de bevestiging van de driver) en de oude baffle maar als bracing te gebruiken :)

Verder ben ik nu compleet overtuigd van het gebruiken van deuvels, wat een geweldig handig systeem is dat zeg!
Eerst was ik er een beetje terughoudend over, omdat ik dacht dat je toch eigenlijk wel een kolomboor nodig had en elk gat heel precies moest afmeten, maar met die puntige-houder-dingen en een "stop" op het boortje is het echt heel erg simpel te gebruiken en gaat het "precies goed" lijmen zelfs mij best goed af! :lol:
Bijlagen
1.jpg
2.jpg
3.jpg
4.jpg
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

Verzink je de woofer nog in de baffle?

Als alles mooi in elkaar past is het leuk bouwen!

Ik denk dat je een brede grijns zal krijgen als je de sub goed hebt ingeregeld en een filmpje opzet!
Johannes
Berichten: 48
Lid geworden op: di 20 jan 2009, 0:04
Locatie: Delft

Bericht door Johannes »

Montana schreef:
Verzink je de woofer nog in de baffle?
Ik ben wel van plan een extra plaat mdf tegen de speaker-kant (en wellicht ook de versterker-kant) te plakken, maar dat zal nog wel een weekje op zich moeten laten wachten ben ik bang.
Als alles mooi in elkaar past is het leuk bouwen!

Ik denk dat je een brede grijns zal krijgen als je de sub goed hebt ingeregeld en een filmpje opzet!
Ik kijk er naar uit! :)

Edit: ik heb een showcase-thread geopend!
Plaats reactie