XTZ luidsprekers

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

XTZ luidsprekers

Bericht door wouter »

Hallo allemaal,

Gister kwam ik dit merk tegen, XTZ
Aangezien ik de laatste 2 weken uren in een monitor heb gestoken met 2 seas units (H1224 & H1212) schrok ik een beetje van de prijs van deze luidsprekers. Kent iemand deze luidsprekers? Monitor 350,- stuk, vloerstaand 2,5 weg kost 475 per stuk, beide 8 lagen pianolak.

Afbeelding

Afbeelding

en dan vraag ik me af of dit nog wel zoveel zin heeft gehad:

Afbeelding

Afbeelding


Kortom, ik ben erg benieuwd hoe die XTZ's klinken. Een voordeel van zelfbouw is meestal de prijs/kwaliteit maar dit valt niet eens in te kopen voor dat bedrag. Of ben ik nou gek?! :D

Wouter
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

Ziet er leuk uit. Welke drivers zitten er in?
mipo
Berichten: 588
Lid geworden op: do 25 jan 2007, 19:26
Locatie: amsterdam

Bericht door mipo »

Een voordeel van zelfbouw is in mijn beleving vooral het plezier wat je hebt van de bezigheid zelf; het bedenken en maken , dat het vaak goedkoper is maar niet altijd, is meegenomen.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Bericht door wouter »

Klopt, dat is absoluut heerlijk.

En normaal gesproken bouw ik geen doorsnee systemen. Deze monitor is voor een vriend van me, die een CD wil afmixen maar nog geen monitoren had. Zowel als DD8-mkII als op de site zaphaudio werd deze combinatie - Seas H1224 en H1212 - gebruikt. Ik besloot 2 sets te bouwen met de meest vlakke SPL-curve, zodat ik zelf ook een setje als referentie kon gebruiken voor mijn andere ontwerpen. Al ben ik nog niet helemaal uit over de basreflex afstemming.

De zuil waarop de luidsprekers staan is een 12 liter actief gesloten highpass subwoofer voor mijn half actieve FAST ontwerp. Daar kom ik niet zo snel iets vergelijkbaars van tegen op het web :D

Maar die XTZ hebben 18cm Nextel luidsprekers, met een Fountek bandje als ik het zo zie. En das bijna te mooi spul voor dat bedrag. De kasten worden in China gemaakt denk ik. Op de site lees ik iets over samenwerking tussen scandinavie en china.

De korf kan ik alleen even niet thuisbrengen...
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

Het lijkt mij geen Seas Nextel. Als 't dat wel is, meld ik me bij deze voor een powerbuy.
NielsLu
Berichten: 134
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 12:39
Locatie: Scheemda

Bericht door NielsLu »

Misschien heb je hier wat aan:

http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=80982.0

http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=47637.2200

Volgens mij zijn XTZ speakers erg mooi voor het geld, Mike is er op het htforum ook erg tevreden over.

Groet,

Niels
NielsLu
Berichten: 134
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 12:39
Locatie: Scheemda

Bericht door NielsLu »

Martijn M schreef:
Het lijkt mij geen Seas Nextel. Als 't dat wel is, meld ik me bij deze voor een powerbuy.
Het zijn trouwens aangepaste Seas Excel units (zie hier http://www.avforums.com/forums/speakers ... first.html)
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Bericht door wouter »

klopt ja, nextel, excel... wist het ff niet meer.

Kortom, een klasse hoger dan de prestige H1224


geen troep dus, filteropzet die ik ergens tegenkwam was met vlakband spoelen. Die hoogglans zwart varianten zou ik eerder bestellen dan nabouwen.

Als ik het goed gelezen heb hebben deze boxen net als mijn zelfbouw 2-wegje een potente versterker nodig om een beetje geluidsdruk neer te zetten. Zou verklaren waarom ik de versterker zover open draai op het seas setje
NielsLu
Berichten: 134
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 12:39
Locatie: Scheemda

Bericht door NielsLu »

wouter schreef:
Als ik het goed gelezen heb hebben deze boxen net als mijn zelfbouw 2-wegje een potente versterker nodig om een beetje geluidsdruk neer te zetten. Zou verklaren waarom ik de versterker zover open draai op het seas setje
Wat voor een versterker heb je?
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Bericht door wouter »

Opzich niet de moeite van het vermelden waard - t staat op een oude Sony van 6,4 kg. Maar die draai ik meestal niet zo ver open.

Maar wat vind je daar nou van - de magnesium konus in een 350,- box
Gebruikersavatar
indoubt
Berichten: 1352
Lid geworden op: vr 29 apr 2005, 0:17
Locatie: Sweet lake city

Bericht door indoubt »

Als je niet zelf wilt of kunt bouwen lijkt het me een goede oplossing.

Fountec Neo CD3.0 (65€)
Seas Excell W18E001 (183€) (magnesium cone dus maar dan zwart geanodiseerd)

Voor de units ben je al bijna 250€ kwijt

Ik heb eerder een klein excell luidsprekertje gezien met een kleinere 15 unit en een millenium tweeter voor 800€ of zo
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Bericht door wouter »

Sja... en sinds kort weet ik wat pianolak kost bij een geschikte spuiterij hier in Groningen

In deze prijsklasse ga ik ff niet meer bouwen :D 350,- excell & pianolak, zucht. Stiekem overweeg ik een setje te halen, en dan gewoon voor minder geld proberen iets beters te bouwen. Maar die seas excell's vervormen wel echt heel weinig... Fountek is leuk maar zoals ik al lees in de reviews; het mid-hoog kan beter. En het laag heeft ruimte nodig (rondom geen muren).

Toch... blijft een mooi ding. Niemand hier die al iets van XTZ gehoord heeft?

Volgende week vergelijk ik Visaton AL + KE met het seas setje van de foto's hierboven. Eens kijken hoe dat uitpakt.
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

In hoeverre de motor en de rest van het chassis "excell" is is niet bekend toch?

Je kan altijd de monitor meten en opnieuw filteren! Is het toch nog diy
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Bericht door wouter »

Als ik zo de plaatjes zie is het echt wat er staat...

http://www.xtz.se/pdf/9936_highfidelity_english.pdf

en hierboven staat een link naar een verslag waarin de SPL curves zichtbaar zijn.

En ik zou het Zuigreflex systeem willen aanpakken, maar wellicht is dit kleine kastje redelijk optimaal (Qts van 0,26)

Gek genoeg lijkt het wel een Nextel chassis:
W18NX001

Afbeelding
Gebruikersavatar
indoubt
Berichten: 1352
Lid geworden op: vr 29 apr 2005, 0:17
Locatie: Sweet lake city

Bericht door indoubt »

Uit het artikel op avforum dat eerder werd aangehaald zou je kunnen afleiden dat het de magnesium versie is. Of de driver exact gelijk is is natuurlijk lastig te zeggen
The driver is an XTZ specific version of the 18cm SEAS Excel W18E, the differences being in a black anodizing of the magnesium cone, a silver anodizing of the copper phase plug and chamfering of the driver basket to fit the narrow cabinet profiles
Audioslave
Berichten: 82
Lid geworden op: vr 12 jan 2007, 20:08

Bericht door Audioslave »

Gebruikersavatar
indoubt
Berichten: 1352
Lid geworden op: vr 29 apr 2005, 0:17
Locatie: Sweet lake city

Bericht door indoubt »

en daar lees je dan weer
De middentoners van bovenstaande 3 luidsprekers zijn uitgevoerd met SEAS Excel drivers en zijn terug te vinden in zeer veel high-end luidsprekers. De conussen zijn gemaakt van hard papier met Nextel coating. Ook de korf heeft een bijpassende Nextel coating.
nou ja :shock:
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Bericht door wouter »

Ja, gek he...

ik meende het ergens gelezen te hebben. Later weer zwart magnesium, maar toen ik bij BMM ff keek herkende ik toch die papieren versie en dacht ammehoela, das dus wel zo'n nextel excel.

hoe dan ook, werkelijk mooi spul in een lage prijsklasse. Wat het dan ook is.

Now i'm in doubt :-)
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

De verwarring ontstaat doordat je de naamvoering SEAS Excel hebt en daarin heb je de magnesium conussen en de nextel conussen.

Ziehier: http://www.seas.no/index.php?option=com ... &Itemid=45

Allemaal SEAS Excel woofers dus, maar verschillende conussen.
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

Ik heb op hun site gekeken, maar ik zie nergens een speaker met de Millennium. Op zich heb ik wel oren naar zo'n speaker met W15 en Millennium. Waar is die te vinden?
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Bericht door wouter »

Ik ben wel benieuwd waarom je dat type interessant(er) vindt.

Regelmatig krijg ik het idee dat een groter stralend oppervlak ook voor middentoners voorkeur krijgt.

Zelf hield ik basmiddentoners liever een maatje kleiner ivm met een wat gunstigere laagafstemming bij een zelfde kastvolume. Toch lees ik over die XTZ lovende woorden over de basweergave.

En die Seas H1224 (of L18) heb ik nu spelend, maar het valt me tegen. Morgen maar eens meten, maar ik mis alle warmte en body in het laag :? Hopelijk gaat dit nog veranderen (speelt nu 1 week)
Vandaag het setje bij een vriend van me uitgeprobeerd - zelfde resultaat helaas. Ik weet ff niet waar het aan ligt. Mocht je tips hebben, heel graag. Ben geen BR bouwer, en wilde eens op save door een beproefd ontwerp te nemen.
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

In het mid zie ik niet veel voordelen in een groter stralend oppervlak. Een wat kleinere mid geeft in de meeste ontwerpen een wat mooier afstraalgedrag. De 15cm Seas Excels zijn ontzettend goed. De Millennium is in zijn klasse dan misschien niet de beste tweeter, maar toch vind ik 'm heel prettig. Ik kan er eigenlijk geen klankmatige fout in ontdekken. Meettechnisch is een h1212 echter mogelijk al beter.

De Zaph L18/h1212 klinkt inderdaad wat dun. Waar 'm dat in zit, weet ik niet. Volgens de metingen van John Krutke zou hij best natuurlijk en vol moeten klinken. Hij heeft op papier ongeveer 4 dB BSC, maar dichter bij de achterwand klinkt hij lekkerder dan met veel ruimte om zich heen. Ik zal binnenkort ook eens meten.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Bericht door wouter »

Hoi Martijn,

Bedankt voor je reactie. Die seas L18/H1212 monitor heb ik o.a. gebouwd voor een vriend van me en dan wil je gewoon dat het op korte termijn helemaal aan de verwachting voldoet.

Met AJhorn heb ik even wat vergelijkingen gemaakt. De Bijou met het filter van visaton neem ik als rechte lijn in de praktijk - BSC in de simulatie. Pas ik het rendement van de seas aan dan zie ik dit

Afbeelding

De BR afstemming lijkt niet meer te kloppen (groene lijn). Wanneer ik in 15 liter het filter weglaat krijg je de zwarte lijn uit het plaatje hieronder. Wanneer ik de baspijp verkort van 13,9 cm naar 11 cm krijg ik de rode lijn.

Afbeelding

Zou hier dan een goede oplossing liggen? De BR45TR heeft een dubbele trompetpoort dus afzagen lijkt me niet lekker. Als DD8-mkII simuleert het geheel ook zo'n aflopende lijn.
Ik ben erg blij met je hulp, al is het misschien erg of topic.
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

Hmmzz... ik heb wat inroom metingen gedaan en daar word ik niet blij van. Ergens is er iets mis met de L-pad. Nu weet ik niet of dit een fout van mij is bij het opzetten van het filter, of dat het filter mis is op de een of andere manier. Het hoog staat zo'n 4 a 5 dB te hard. In het lage mid is de afval niet zo groot, dus ik vermoed dat bij mij de oorzaak van de dunne klank 'm puur in het hoog zit. Eerst die speaker maar 's open halen.
Laatst gewijzigd door Martijn M op ma 21 sep 2009, 20:27, 1 keer totaal gewijzigd.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Bericht door wouter »

Op de laptop heb ik metingen staan die ik zojuist gedaan heb.

daar leek alles kaarsrecht, maar verder dan 1,5 meter begon het hoog wat hoger te liggen dan de rest. Niet meer dan 2-3 dB.

Moet nu weg. Bedankt alvast. Vanavond zet ik er een Bijou naast, heb net even de kastjes klaargemaakt voor montage. Dan maar eens vergelijken.

Thanks again!
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”