Lampucera 2 ( Hong kong DAC)

De rest......
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

gervenja

Lampucera 2 ( Hong kong DAC)

Bericht door gervenja »

Er zullen waarschijnlijk nog wel een paar volgen, maar hier is die van mijn in aanbouw. Via Mischa een leuke Hong Kong dac besteld en door Jan op het idee gekomen om dit project als een studie object te gaan gebruiken. Ik heb wel eens eerder een buizen versterker gemaakt met iets teveel brom maar dat was meer namaken zonder te weten hoe het werkt. Op diverse sites heb ik wat van die vogelnesten of spinnen gezien in de testfases maar daar ben ik toch een beetje te huiverig voor. Het moest maar een plank worden met degelijke verbindingen. Natuurlijk lastig met solderen maar voor mij gemakkelijker met meten. Van het net een stapeltje met audioclassrooms gedownload en ik ben er klaar voor. Vandaag maar eens begonnen met de bouw, ben nog niet verder gekomen dan de gloei maar het begin is er. Later deze week weer verder met de voedingsspanning en die condensator die nu nog los staat.
John
Bijlagen
DSC02721.JPG
DSC02714.JPG
Laatst gewijzigd door gervenja op vr 27 mar 2009, 16:51, 1 keer totaal gewijzigd.
ray5150

Re: Lampucera 2

Bericht door ray5150 »

gervenja schreef:
Van het net een stapeltje met audioclassrooms gedownload
Waar, Waar? is dat een Ezine?

Dat is een heel mooi plankje, kunstof? lijkt mij plexiglas.
nu ga ik wel zitten afvragen welke buizen en componenten je gebruikt.
gervenja

Bericht door gervenja »

Waar, Waar? is dat een Ezine
Klein goudmijntje; http://www.audioxpress.com/resource/aud ... /index.htm
In engels maar ik denk erg nuttig.
Het plaatje waar alles op is gemaakt is gewoon multiplex met een laagje kleur van mijn kozijnen. Het trafotje komt bij radio twente vandaan, de buisjes zijn divers, 6x4 voor gelijkrichting en 6n1, 6n2, 6n6, 6n23 en 6n30 voor versterking en testen. De condensator is een 32+32uF 500V, en de weerstanden gaan kiwame's worden. verder heb ik nog een kleine smoorspoel die ik kan gebruiken. Verder heb ik sind kort een oude philips toongenerator uit austalië (ebay) en een nog oudere scoop. Ik denk dan mijn nieuwe jaar druk genoeg gaat worden :twisted:.
RobertD
Contacteer:

Bericht door RobertD »

Dit ga ik ook volgen!

Mooie voedingstrafo! Die Löwe dingen vind ik echt een heel solide indruk maken.
Welk type is dit? De NTR 7?
Wat betaal je daar nu voor bij Twenthe?
ray5150

Bericht door ray5150 »

Volgens de prijslijst zou hij 64.95 moeten kosten. Als het de NTR7 is tenminste.

Leuke zaak, Radio Twenthe. Ik ben er zaterdag nog geweest voor wat spullen voor mijn buizenvoorversterker.
Het is geen High end wat ze verkopen maar wel goed bruikbaar en ook betaalbaar.
gervenja

Bericht door gervenja »

Het is inderdaad de ntr 7 en heeft € 65 gekost. Ik heb daar ook de bedrading gekocht voor zo'n €0.20 per meter dus gelijk maar 10 meter in 4 kleuren meegenomen. Ik heb alleen de verkeerde zekeringen meegenomen, als ik nu met deze 2 buisje voor de trafo meet trekt het 0,085 A als ik hem aan zet zie ik heel even 0,18 A maar dit is genoeg om 3 zekeringen van 315 mA door te blazen. morgen dus een nieuw setje ophalen, Ik had zo gedacht dat 6,3V 2A en 6,3V 1A en 250V 0,075A toch maximaal 0,16A aan de primaire kant zouden trekken en dus 315mA toch meer als zat zou zijn. Of ben ik nu gek? Kijk klas is begonnen :)

John
RobertD
Contacteer:

Bericht door RobertD »

Het zal de inschakel piek zijn die je de das omdoet.

Vraag ook om trage zekeringen. Geen snelle F-types dus.

315mA-T staat er dan op.

Aan de netzijde kun je best een 1A zekering gebruiken hoor. Het is alleen maar een kortsluit beveiliging. Die trafo kan best tegen een stootje.
ray5150

Bericht door ray5150 »

heb je ook nog een bepaald schema waar je van uit gaat? er zijn onderhand zoveel lampucera variaties te vinden hier dat je door de bomen het bos niet meer ziet.
gervenja

Bericht door gervenja »

Ik heb net als de meeste de dac besteld maar ook een LM4562, ik ga het dus eerst digitaal proberen en in de tussentijd dat ik op mijn spulletjes wacht maak ik een universele tube uitgang. Aan die tube uitgang ga ik met toongenerator en scoop wat meten om te kijken wat het nu allemaal doet. Een beetje verdieping voor mij zelf zullen we maar zeggen. Ik ga dus met diverse tubes aan de gang om wat verschillen te meten. Als ik daar een beetje uit ben ga ik zeer waarschijnlijk voor een gebalanceerde uitgang. Maar ik ga dus starten met dit ontwerpje, de weerstanden zijn zo gekozen dat er niet veel fout kan gaan (hoop ik).
Bijlagen
Schema Lampucera.GIF
Schema Lampucera.GIF (9.69 KiB) 3961 keer bekeken
RobertD
Contacteer:

Bericht door RobertD »

Met dit schema krijg je een voedingsspanning van pakweg 300V, misschien zelfs meer.
Op zich kan dat wel, maar Lucas gaat op zijn site uit van een voedingsspanning van 180V ofzo.

Houdt er in elk geval rekening mee dat het maximale spanningsverschil tussen gloeidraad en kathode niet boven een bepaalde waarde uit mag komen.

Gebruik dus een spanningsdeler, waarvan je de onderste weerstand ontkoppelt met een condensator, om de gloeispanning op te tillen naar een niveau van 75V.
Of maak de voedingsspanning lager door een dikke weerstand tussen de gelijkrichter en de eerste elco op te nemen. Dat vindt je gelijkrichter ook veel prettiger.
audiomanics
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

't is ook wel èrrug weinig afvlakking zo.. Misschien nog een RC of LCtje er tussen?

Kees
RobertD
Contacteer:

Bericht door RobertD »

Lijkt mij ook wel verstandig. Extra elcootje en een smoorspoeltje ofzo.

Let ook even op de tekenwijze bij de weerstand tussen de twee triodes in, een kruising is géén verbinding! Dit moet wel een verbinding zijn, dus óf verspringen óf een dikke punt op die kruising.
gervenja

Bericht door gervenja »

in feiten is de elko die ik gebruik een 32u+32u van JJ dus een elko erbij is geen probleem maar ik wil de effecten straks op mijn scoop zien wat het extra elko doet. Ik heb nu een 10K weerstand erin getekend zou dat al voldoende zijn? Als ik de tweede elko aansluit gaat de spanning meen ik ook omhoog. Ik had het idee dat als je de twee buishelften in serie zet de spanning ook door tweeen werd gedeeld. volgens de specs zouden ze 250V moeten kunnen draaien.
@ Robert, ik begrijp niet helemaal wat je bedoeld met die condensator.
Bijlagen
bijgewerkt
bijgewerkt
RobertD
Contacteer:

Bericht door RobertD »

Kijk eens naar R1, R2 en C7 in dit schema van de voeding van de Phonodude van Triodedick.

Afbeelding

Daarmee wordt de gehele gloeispanning op een hoger potentiaal gelegd. Daardoor wordt het spanningsverschil tussen gloeidraad en kathode kleiner.
ray5150

Bericht door ray5150 »

gervenja schreef:
@ Robert, ik begrijp niet helemaal wat je bedoeld met die condensator.

volgens mij bedoelt hij zoiets :

[EDIT: shit,een minuut te laat.]
Bijlagen
edospreampvoeding.gif
edospreampvoeding.gif (14.58 KiB) 3842 keer bekeken
audiomanics
Contacteer:

RobertD
Contacteer:

Bericht door RobertD »

Net iets later, maar bij jou staat er bij de gloeistroomaansluiting 40V en 46,2 volt. Het verschil is de 6,2 volt voor de gloei.

Dit zou helemaal duidelijk moeten maken met wat er bedoeld wordt met het potentiaal waarop de gloei gelegd wordt.

De spanningsdeler bepaalt de waarde van dat potentiaal. De condensator is puur om brom te onderdrukken.
gervenja

Bericht door gervenja »

Ja het is nu duidelijk, :) ik heb die truck ook al eens uitgehaald bij mijn dc-darling
gervenja

Bericht door gervenja »

mmm, zeg Kees wat zie ik daar voor mooie filament voeding :P
gervenja

Bericht door gervenja »

Nu heb ik nog eens even alles bekeken en gezien dat jullie de gloeispanning allemaal met gelijkrichting hebben, ik dus niet, gaat dit nog nadelige gevolgen hebben? Mijn voeding komt al snel op 340V dus die moet zeker naar beneden, in een uiteindelijk versie ga ik hier een andere trafo voor halen want dit blijft mijn proefplank. Dus als ik het goed begrijp is het zo; twee weerstandenin serie van 2k, parallel aan mijn afvlak elko en ik heb in het midden van die twee weerstanden zo'n 150V. Dan ga ik uit van 75mA wat de trafo maximaal kan leveren, heeft mijn schakeling minder mA nodig gaat de spanning ook minder worden?
Tjonge 25 jaar geleden mts 1e klas (niet af gemaakt) wat zakt dat toch snel weg. :oops:
RobertD
Contacteer:

Bericht door RobertD »

Die twee weerstanden in serie, parallel aan de afvlak elco vormen alleen een punt met een bepaalde potentiaal, van bijvoorbeeld 80 volt. Die potentiaal gebruik je om de gloeispanning van je buisjes mee "op te tillen", zodat het verschil in spanning tussen de kathode van het bovenste triodetje en de gloeidraad niet te groot wordt.

Gebruik hiervoor weerstanden in de orde van grootte van 100k.
Het maakt trouwens niet uit of je wissel of gelijkspanning op de gloei hebt met deze buisjes in deze schakeling.

Wanneer je de spanning in zijn geheel wat lager wilt maken, zul je de stroom moeten kennen die je schakeling trekt. Ik denk dat het hier iets van 5mA is. (bijvoorbeeld.)
Wil je de spanning dan 100V laten zakken, dan neem je na de voedingselco een weerstand van 100/5=20kOhm op. Ze daarachter wel weer een elco om de spanning op je schakeling stabiel te houden.

Dat je trafo 75mA kan leveren is alleen maar mooi, maar heeft verder geen invloed op deze berekening. Het gaat erom wat je schakeling trekt.
audiomanics
Contacteer:

gervenja schreef:
mmm, zeg Kees wat zie ik daar voor mooie filament voeding :P
Eigen ontwerpje van een Voltage Controlled Current Source versie 1 (VCCS1)
Versie 2 bestaat ook al even:
Bij deze de PDF alvast, en het simulatiemodelletje (MicroCap)
De VCCS2.txt file hernoemen naar VCCS2.cir om in microcap te kunnen laden.

Kees
Bijlagen
VCCS2.txt
MicroCap Simulatie! .txt henoemen naar .cir
(14.62 KiB) 140 keer gedownload
VCCS2.jpg
VCCS2.pdf
(47.09 KiB) 307 keer gedownload
audiomanics
Contacteer:

gervenja schreef:
Tjonge 25 jaar geleden mts 1e klas (niet af gemaakt) wat zakt dat toch snel weg. :oops:
Toen ik ruim 30 jaar geleden nog op de MTS zat werden daar al geen buizen meer gegeven.... De rest is echt autodidactisch hoor!!..
Op school leer je niet te denken.... Dat moet je zelf doen..
(stomweg formules leren kweekt geen begrip, bedoel ik)

Kees
gervenja

Bericht door gervenja »

dat is ook gelijk de reden waarom ik er geen zin meer in had, tot in het oneindige theorie, en de 4 uur praktijk die er was bestond alleen uit oogjes buigen en draadbomen knopen. Maar van de wet van Ohm ed. is nog wel iets blijven hangen.
gervenja

Bericht door gervenja »

Zo vandaag na lange tijd weer wat kunnen doen. Allereerst maar een aantal batterijen gehaald voor mijn toongenerator, nooit geweten of hij het deed, vorig jaar op ebay in australië gekocht. Dat gaat dus goed. Zoals jullie al dachten er was brom te horen vanwege de weinige afvlakking, maar ik wilde het meten en horen voor en na de aanpassing. Ik had ook nog een smoorspoeltje liggen dus dat heb ik er ook gelijk tussen gezet. Natuurlijk even aan een versterker gehangen en me half dood geschrokken. Ik had de 6n2p gebruikt en die heeft bijna een versterking van 100 na deze gewijzigd te hebben in een 6n6p ging het al een stuk beter. Met een andere ingangs condensator ging het nog beter. Natuurlijk nog teveel versterking, hij hangt nu als een soort van buizen buffer tussen een cd-speler en de versterker. Maar het klinkt al een stuk beter. Ben nu aan het nadenken hoe ik het ga toepassen, ik denk dat het een buizen voorversterker gaat worden met de Hong Kong dac ingebouwd. Qua thema ga ik iets bouwen in de stijl van mijn dc darling.
Hier even wat schema's en foto's.
Bijlagen
500Hz veelsteveel volts uit
500Hz veelsteveel volts uit
Test opstelling
Test opstelling
0,5 volt 500hz in
0,5 volt 500hz in
Schema aangepast
Schema aangepast
Schema 1
Schema 1