Goed surround, of goed stereo plus budget surround?

over het kant & Klare spul dus

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Ivo
Contacteer:

Goed surround, of goed stereo plus budget surround?

Bericht door Ivo »

Ik denk over een nieuwe versterker, Op dit moment gebruik ik een geïntegreerde stereoversterker en een oude surround processor (pro-logic :wink: ), ik wil zowel "iets anders" als meer toeters en bellen qua surround. Het betreft mijn enige stereoset, zowel voor muziek als films.

Wat zijn jullie ervaringen en ideeën over surround en hifi? Wat gebruiken jullie? Ik zie surround receivers met mooie specificaties, maar toch lees ik dat veel van jullie stereo en surround gescheiden houden.
Edo
Mede-oprichter ZBA

Bericht door Edo »

Ik gebruik al een tijdje de Yamaha RX-V2700 voor alles hier in de woonkamer en bevalt me erg goed. In "direct" mode, dus zonder toeters en bellen ertussen vind ik het een lekkere versterker voor muziek.
Voor film voldoende instellingen en ook prima geluidje.

Afbeelding
Forza

Bericht door Forza »

Ik heb laatst ook een surround set aangeschaft, een Denon AVR1909 met een Kef KHT2005.2S surround set. Ik heb speciaal voor de Denon gekozen voor de DTS-HD en TrueHD mogelijkheden, dit voor Blu-Ray (en ook een van de goedkopere met deze functies die nog redelijk tot goed geluid geluid geeft, tja studentje :oops: ) Er zitten zo'n beetje alle surround mogelijkheden in die er zijn. Ik moet zeggen dat met een Blu-Ray film het echt schitterend is, vele malen beter geluid dan met DVD (Qua surround geluid dan, je zit nog veel meer "in" de film).

Maar een simpel CD'tje luisteren doe ik nog absoluut met mijn Stereo set, zelfs in direct modus klinkt het bij muziek alsof je in een badkamer zit; heel erg hol en levenloos. Maar goed, dit komt gewoon doordat deze versterker een "instapper" is, de duurdere klasses zijn aanmerkelijk beter met stereo. Ik heb van te voren bij LookenListen (Denon importeur) alle versterkers vergeleken, de eerste die fatsoenlijk stereo gaf (vergeleken met mijn eigen set) was de AVR3808. Die was 1000 euro duurder dan de AVR1909, dat was het voor mij absoluut niet waard want ik had mijn stereo nog.

Wat ik vaak merk is dat de duurdere klasses vele malen beter zijn met stereo. Cambridge schijnt een van de betere surroundversterkers te zijn met stereo, ik heb ze gehoord in vergelijk met Marantz van dezelfde prijsklasse en er was zeer duidelijk verschil; Cambridge was toch wel beter.

En tja, specificaties..., je moet ze gewoon gaan beluisteren en vergelijken. Dat is precies hetzelfde met LCD/Plasma tv's; de Samsung's, Philips'en en JVC's hebben contrast waarden van 50.000:1 en hoger, terwijl een Loewe met 1200:1 veruit het beste beeld heeft met de mooiste kleuren... :wink:
Laatst gewijzigd door Forza op wo 21 jan 2009, 11:06, 1 keer totaal gewijzigd.
asterduc
Contacteer:

Re: Goed surround, of goed stereo plus budget surround?

Bericht door asterduc »

Ivo schreef:
Wat zijn jullie ervaringen en ideeën over surround en hifi? Wat gebruiken jullie? Ik zie surround receivers met mooie specificaties, maar toch lees ik dat veel van jullie stereo en surround gescheiden houden.
dat hangt hoofdzakelijk van je eigen wensen af.

Zelf werk ik nog uitsluitend met stereo.
Surround speelt voor mij een ondergeschikte rol. Ik zie zo'n 2 films per week en draai nooit meerkanaals SACD.

Voor surround weergave laat ik de DVD speler de decodering doen. Geluid komt dus analoog naar buiten. De hoofdkanalen gaan naar de stereo set en de surround kanalen naar een klein stereoversterkertje met volumeregeling. Centerkanaal gebruik ik niet en mis ik ook niet.

Bassmanagement liet ik eveneens door de DVD speler doen, maar op dit moment heeft mijn stereoset zoveel laag dat het extra subkanaal overbodig is en op de DVD speler is uitgeschakeld.

Het enige wat ik in deze set mis is een lipsync functie, vooral indien voor weergave het DTS spoor wordt gekozen. Daarbij loopt de timing tussen klank en beeld niet syncrone. Sommige DVD spelers, zoals de Denon 2930 bvb, heeben nu echter ook lipsync ingebouwd.

Meer toeters en bellen van een surround versterker maakt het er voor mij niet leuker op. Dan gaat teveel van mijn aandacht niet zelden uit naar de set en afregeling ipv de film.
Toen ik zelf nog zo'n full-option surround installatie gebruikte, zei mijn vrouw tijdens het eten, "begin maar vast je installatie af te stellen, dan komen wij binnen een uur de film zien".

Ed.
Paul

Bericht door Paul »

Denk bv aan een goede eindversterker voor stereo icm een surroundversterker, qua eindversterking kon een Denon Avc A10SE niet tippen aan de hypex UCD, enkel op 2 kleine monitortjes was het echt een wereld van verschil, laat staan als je 5 speakers aansluit..

Het VV gedeelte van moderne surroundversterkers is volgens mij gewoon prima in orde..
Ivo
Contacteer:

Bericht door Ivo »

Ik lees het al, ik moet naar een winkel toe en daar luisteren en vergelijken. Dank.
Ivo
Contacteer:

Bericht door Ivo »

Een soort van update. Na onze verhuizing van vorig jaar jaar had ik nog geen kabels gelegd voor de achterspeakers. Op verzoek van mijn vriendin ben ik toch weer eens gaan kijken naar surround voor bij films en dat leidde tot mijn bovenstaande vraag.

Omdat er dus enige vorm van surround ging komen, hetzij de oude pro-logic processor dan wel een 5.1 oplossing, heb ik netjes kabelgootjes gesmurfd en draden gelegd. Omdat het er toch lag, gelijk maar de achterspeakers en de pro-logic processor aangesloten. Ik had ook een oude versterker kunnen gebruik en rechtstreeks op de analoge surrounduitgangen aan kunnen sluiten, maar ik hecht veel aan gemak en dus aan de enkele volumeknop op de pro-logic processor.

Wat er dan gebeurt is toch wel weer interessant. Het effect is minder goed dan in het vorige huis, wat komt omdat deze ruimte anders is ingedeeld en de vanzelfsprekende plaatsing van luidsprekers dus ook anders. De luidsprekers stralen nu onder oorniveau af, wat gewoon niet bevorderlijk is. Misschien onverwacht, maar pro-logic was in de vorige toestand wel heel goed in het wekken van een ruimtelijke illusie en dat is nu he-le-maal weg. Voordat ik goed kan beoordelen hoe goed ik het wil en hoeveel ik daar voor over heb, moeten die luidsprekers maar eerst beter geplaatst worden. Dat wordt iets op de muur. Ik ga niet 20 verschillende proefgaten boren om de goede locatie te zoeken, dus daar moet ik iets op verzinnen. Ik denk aan iets van zo'n ophangsysteem voor schilderijen/fotolijsten. Mijn rearspeakers wegen bijna niets, kurk en triplex en kleine breedbandspeakertjes.

Verder wel weer leuk, een film die je helemaal kan omringen. :)
Plaats reactie