Ik ben net verhuisd en er is nog één kamer beschikbaar om een hobby-kamer van te maken. Eerste prioriteit is het plaatsen van een luidsprekerpaar voor muziek. Ook moet er een klein bureau in komen met computer.
Eindelijk heb ik de ruimte, nu moet ik nog luidsprekers en meubilair aanschaffen of maken.
Ik heb een plan van de kamer bijgevoegd. Muren zijn geplaasterd bakstenen, plafond is beton afgewerkt met plaaster en de vloer laminaat. Hoogte is 2,40m.
Ik heb een paar B&W DM4 luidsprekers er al ingezet, maar ze klinken verschrikkelijk slecht in de lege kamer. Ook heb ik wat plaats nodig voor boeken, CD's en "vintage" audioapparatuur die niet in gebruik is.
Ik heb nog nooit en eigen luisterruimte ingericht, dus ik kan alle tips gebruiken. Wat lezen over akoestiek heeft vooral veel vragen en verwarring opgeleverd.
Bijvoorbeeld schijnt men het niet echt eens te zijn over het opstellen langs de lange of korte zijde van de kamer. Ook over de grootte luidsprekers, tapijten, afstand van de muur, enz... lees ik tegenstrijdige berichten.
Ik kan natuurlijk alles zelf uitzoeken, maar trial and error met de aankoop van meubels en luidsprekers is me wat te duur. Het budget is laag door de aankoop van het huis. Uiteraard heb ik met het enkele dagen schuiven met luidsprekers geen probleem, ik zie het als een uitdaging om met mijn beperkte budget een goede geluidsweergave te krijgen.
Om een beetje duidelijkheid te krijgen bij de aankoop van luidsprekers en meubilair heb ik enkele vragen:
- Hoe groot moet de luidspreker zijn? Kan een luidspreker te groot zijn voor een ruimte?
- Langs welke zijde van de kamer luidsprekers plaatsen.
- Wat kan ik best als meubilair gebruiken om de galm te dempen en waar plaats ik het.
Luidsprekers en meubilair voor nieuwe luisterruimte
Moderator: Beheerdersteam
-
bromfietser
- LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Luidsprekers en meubilair voor nieuwe luisterruimte
- Bijlagen
-
- kamer
- kamer.gif (13.08 KiB) 1247 keer bekeken
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Contacteer:
Ha die bromfietser, welkom hier...
ken je deze site al: http://www.soundscapes.nu/lectuur.html
daar heb je flink wat leesvoer over dit onderwerp.
ken je deze site al: http://www.soundscapes.nu/lectuur.html
daar heb je flink wat leesvoer over dit onderwerp.
-
bromfietser
- LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.