Help! Gaaskap maken voor B&W DM220

't Houtwormen forum. Ook voor metaal, poly, en andere materialen.
Hier gaat t over de technieken, niet de tools zelf

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
masterCa
Berichten: 5
Lid geworden op: ma 12 jan 2009, 16:34

Help! Gaaskap maken voor B&W DM220

Bericht door masterCa »

Hoi allemaal,

Ik ben nieuw hier want ik wil beginnen aan een klein projectje.
Ik heb twee B&W DM220 boxen staan maar de kappen zijn weg gegooit en de kat heeft de speakers bewerkt dus ze zien er niet echt meer mooi uit.
Nou wil ik graag zelf de kap maken met zwart gaas zodat je er niet meer doorheen kunt kijken. Nu dacht ik dat dit wel het perfecte forum was voor wat tips.
De voorkant waar de kap op zou komen is 20 bij 45 cm en heeft 4 gaatjes per speaker waar de oude kappen in zaten.
Hoe kan ik nu het beste zo'n kap maken? Ik zat zelf te denken aan houten balkjes met 2 rechte en een schuine kant en dan een soort gaas/stof daaromheen nieten.
Maar hoe kan ik het beste die balkjes aan elkaar monteren en hoe kan ik die pluggen voor in de gaatjes het beste maken? Daarbij heb ik geen idee waar je een soort gaas/stof voor je boxen kunt halen?

Hopelijk kunnen jullie mij helpen,

Bedankt
markje
Berichten: 995
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 14:49

Bericht door markje »

Dat gaas is speakerdoek en verkopen ze zo ongeveer bij alle winkels waar ze luidsprekers verkopen; dus ook veel lokale electronicaboeren hebben wat op dit gebied. Die gaatjes zijn waarschijnlijk van de pluggen waarmee het front los te halen is, die worden meestal daar verkocht waar ze ook speakerdoek verkopen.

Om zo'n fontje te maken, maar je een houten raamwerk en niet je het gaas aan de achterkant vast. Dat is het meest eenvoudig. Je zult zien dat het stretch materiaal is en erg eenvoudig strak te trekken is.


Groeten Mark
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

Latjes kun je gewoon kops op elkaar lijmen, eventueel met een duveltje....Maar misschien kun je beter een plaat MDF (bijvoorbeeld) nemen en daar de gaten voor de speakers uitzagen.
Matzwart spuiten en daar het luidsprekerdoek overheen spannen..
Latjes willen door de kracht nog wel eens snel doorbuigen.
Als je iemand kent die kan hardsolderen, kun je misschien ook een metalen raampje maken met daarop, op de juiste posities, een paar pennen die in die gaatjes passen.
Vastzetten van het doek kun je prima doen met een zgn "tacker" (een nietmachine zonder onderkant)

Kees
masterCa
Berichten: 5
Lid geworden op: ma 12 jan 2009, 16:34

Bericht door masterCa »

Iemand het wel eens zo geprobeerd?
http://www.audiofriends.nl/luidsprekers ... age23.html
Is dat te doen?
Wat vind de rest, beter balkjes of een MDF-plaat?
Gebruikersavatar
hovingtim
Berichten: 1206
Lid geworden op: zo 19 jun 2005, 23:37
Locatie: Ergens Bij Nijmegen

Bericht door hovingtim »

MDF plaat is stijver, maar let op dat je niet te de "wanden" niet te dun maakt. Dan scheurt mdf makkelijk. Daarnaast zijn er verschillende manieren om luidsprekerdoek vast te maken. Zoals je zelf al had gevonden is de bisontix manier. Dan kan je het speakerdoek eventueel ook nog vast nieten. De andere manier is om met de strijkbout en een lijmpistool te werken.
audioot
In memoriam †
Berichten: 1242
Lid geworden op: za 21 mei 2005, 21:26
Locatie: eke belgie

Bericht door audioot »

of met dubbelzijdig kleefband op een schuimdrager?
mvg
audioot
Gebruikersavatar
KILLorBE
Berichten: 280
Lid geworden op: do 12 jun 2008, 23:17
Locatie: Nijmegen

Re: Help! Gaaskap maken voor B&W DM220

Bericht door KILLorBE »

masterCa schreef:
Ik heb twee B&W DM220 boxen staan maar de kappen zijn weg gegooit en de kat heeft de speakers bewerkt dus ze zien er niet echt meer mooi uit.
Het is toch niet zo erg gesteld met de speakers zoals die van mij?
Afbeelding
:wink:

Het is handig om te weten welk gereedschap je hebt of kan lenen/gebruiken.

Ik zou min. 8mm MDF gebruiken (bij het opgegeven formaat is 8mm spaanplaat ook voldoende).

Een tip is om de randen aan de voorkant (waar de speakers achter zitten) af te ronden, door het bewegen van het doek kunnen de randen op den duur zichtbaar worden, daarbij word de overgang tussen frontje en "het gat" zo goed als onzichtbaar m.b.t. lichtval e.d.

Ik vermoed dat de "studs" het zelfde zijn als die van mijn B&W speakers, deze zijn iig bij BMM te koop, als je wilt kan ik het e.e.a. wel opzoeken.
masterCa
Berichten: 5
Lid geworden op: ma 12 jan 2009, 16:34

Re: Help! Gaaskap maken voor B&W DM220

Bericht door masterCa »

KILLorBE schreef:
masterCa schreef:
Ik heb twee B&W DM220 boxen staan maar de kappen zijn weg gegooit en de kat heeft de speakers bewerkt dus ze zien er niet echt meer mooi uit.
Het is toch niet zo erg gesteld met de speakers zoals die van mij?
Afbeelding
:wink:

Het is handig om te weten welk gereedschap je hebt of kan lenen/gebruiken.

Ik zou min. 8mm MDF gebruiken (bij het opgegeven formaat is 8mm spaanplaat ook voldoende).

Een tip is om de randen aan de voorkant (waar de speakers achter zitten) af te ronden, door het bewegen van het doek kunnen de randen op den duur zichtbaar worden, daarbij word de overgang tussen frontje en "het gat" zo goed als onzichtbaar m.b.t. lichtval e.d.

Ik vermoed dat de "studs" het zelfde zijn als die van mijn B&W speakers, deze zijn iig bij BMM te koop, als je wilt kan ik het e.e.a. wel opzoeken.

Nee beetje krasjes enzo, doen het nog perfect. ;)

Wat is BMM? En als je zou kunnen opzoeken hoe ik eraan kom en hoe ik die een MDF plaat inkrijg zou dat wel heel chill zijn.

En wat voor gaten kan ik dan het beste maken? Alleen voor de speakers? En met wat voor zaag gaat dat het makkelijkste?

Bedankt voor de hulp alvast allemaal!
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Help! Gaaskap maken voor B&W DM220

Bericht door audiomanics »

masterCa schreef:
wat voor gaten kan ik dan het beste maken? Alleen voor de speakers? En met wat voor zaag gaat dat het makkelijkste?
Lijkt me wel he, alleen gaten waar de speakers mooi invallen..
Veruit het mooiste en het makkelijkste doe je dat met een CNC-frees... Maar die zijn vrij dun gezaaid hier op het forum.
Een frees op een plankje rondtrekken wordt ook veel gedaan, maar gewoon met een decoupeerzaag gaat snel en mooi genoeg, vermits je de plank hout goed vast legt en niet in al te beschonken toestand de zaag ter hand neemt..
Wil je lekker "ouderwetsch" aan de gang: dan pak je een figuurzaagje :lol:

Kees
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Re: Help! Gaaskap maken voor B&W DM220

Bericht door SARK »

audiomanics schreef:
Wil je lekker "ouderwetsch" aan de gang: dan pak je een figuurzaagje :lol:

Kees
En dan na elke 5 cm het zaagje vervangen ... POING :evil:
Ah, those were the days :roll:
masterCa
Berichten: 5
Lid geworden op: ma 12 jan 2009, 16:34

Bericht door masterCa »

Haha nee figuurzaagje wordt em niet daar heb ik echt een stronthekel aan als dat zaagje steeds knapt.

Dus ga even kijken of ik ergens een decoupeerzaag kan lenen maar dat gaat wel goed komen denk ik.

Ik ga voor een 1,2 cm MDF plaat aangezien hij dan mooi over mn speakers heen valt. Maar nu zit ik te denken hoe ik de zijkanten in een 45 graden hoek kan krijgen. Al even gekeken of frezen een optie is maar er is niemand die ik ken met een freestafel. Iemand nog ideeën over hoe je dat kunt doen?
Gebruikersavatar
KILLorBE
Berichten: 280
Lid geworden op: do 12 jun 2008, 23:17
Locatie: Nijmegen

Bericht door KILLorBE »

masterCa schreef:
Wat is BMM? En als je zou kunnen opzoeken hoe ik eraan kom en hoe ik die een MDF plaat inkrijg zou dat wel heel chill zijn.
BMM

Waarschijnlijk passen de Monacor MBF-85 zonder al teveel problemen, maar dat moet je zelf even opmeten voor de zekerheid (PDF met de maten).

Het monteren is een kwestie van een paar iets te kleine gaten boren en ze er voorzichtig in tikken (Ik zou niet op het kopje tikken maar een buisje, ringsleuteltje o.i.d. gebruiken).

Let wel op met het meten en de grootte van het frontje, ik zou het frontje sowieso iets kleiner zagen omdat er 2x de dikte van het doek bij komt, en ik vind een iets te klein frontje mooier dan een frontje dat iets uitsteekt.
masterCa schreef:
Ik ga voor een 1,2 cm MDF plaat aangezien hij dan mooi over mn speakers heen valt. Maar nu zit ik te denken hoe ik de zijkanten in een 45 graden hoek kan krijgen. Al even gekeken of frezen een optie is maar er is niemand die ik ken met een freestafel. Iemand nog ideeën over hoe je dat kunt doen?
Misschien dat er iemand bij je in de buurt woont die je daar mee wilt/kan helpen?
Ik zou wel een stukje recht laten (4-5mm of zo) omdat de randen en hoeken anders erg gevoelig voor schade zijn en je het doek makkelijk kapot stoot.
masterCa
Berichten: 5
Lid geworden op: ma 12 jan 2009, 16:34

Bericht door masterCa »

Heb iemand gevonden die me wil helpen. Hij heeft een cirkelzaag die je in een 45graden hoek kunt zetten. en dan denk ik dat ik daarna de kantjes een beetje recht afschuur zodat het idd iets minder schade gevoelig is. Ik heb de duiveltjes besteld, na wat meten leek het idd wel de goeie maat. Ik denk dat ik er nu wel uit ga komen.

Bedankt voor de hulp!
Ik hou jullie op de hoogte en zal een fotootje plaatsen van het eindresultaat.
Plaats reactie