Pagina 1 van 1
Cappuccino DAC: Project name Enigma
Geplaatst: zo 11 jan 2009, 23:09
door Olaffel
Hallo, ik ben bezig de Honkong dac in te bouwen, kastje is bijna klaar. Er zit een VU meter in, gewoon voor de looks niet om serieus iets af te lezen.
Check ook Youtube link:
http://nl.youtube.com/watch?v=3pLJBdGpFSY
Gr Olav
Geplaatst: ma 12 jan 2009, 0:03
door audiomanics
onwijs kassie

mooi die blauwe led-vu !
Versterker???
Kees
Geplaatst: ma 12 jan 2009, 10:43
door Olaffel
thnx Kees,
Het wordt geen versterker maar het is de behuizing voor een hongkong DAC, uit de
viewtopic.php?t=7861&postdays=0&postorder=asc&start=0 groupbuy.
Wellicht komen er onder de voet nog spikes, de DAC moet er nogin worden geplaatst (en gemod) en een leuke naam moet k ook nog bedenken.
Gr Olav
Geplaatst: ma 12 jan 2009, 10:52
door mischa72
Die is gaaf. Is het een kast van zo´n superkleine pc? Of waar komt die kast vandaan?
Groeten,
Mischa
Geplaatst: ma 12 jan 2009, 10:59
door Olaffel
Hey,
De kast is geheel vanaf scratch gemaakt, dus allemaal losse profielen, bouten en plaatmateriaal. Vervolgens het plaatmateriaal en kwartronde profielen gepolijst en gespoten in hoogglans blanke lak. Schuursponsjes en schuurmiddel zijn ideaal voor redelijk fijn polijsten
Zwarte zeikanten zijn gespoten plexiglas platen. Deze zijn van "binnenuit" gespoten. Zo krijg je hoogglans-glossy- plaatmateriaal
Ik heb wel wat foto's van de bouw.
Gr Olav
Geplaatst: ma 12 jan 2009, 11:37
door mischa72
Nou, heel gaaf hoor. Ik heb een gifje gehad van een rukkend aapje, dat zou hier op zijn plaats zijn

.
Mocht je overigens iets meer spreiding hebben voor je VU-meter (LM3915 neem ik aan?) zou je eventueel de lensjes van de led´s een beetje op kunnen schuren. Ze spreiden dan een stuk meer, waardoor je meer een balk-idee krijgt in plaats van losse led´s.
Ik moet nog eens goed gaan nadenken in welke behuizing ik mijn SS-DAC ga zetten. Van de TOS-DAC weet ik het al, maar de andere ligt nog open.
Groeten,
Mischa
Geplaatst: ma 12 jan 2009, 11:43
door Olaffel
Haha zoek t gifje anders nog eens op

Mooi compliment, bedankt.
Lm3915 s een goede gok,alleen ik heb de Lm3914. De lineaire variant uit de LM39xx serie. De 3915 hadden ze niet bij de locale electroshop, en de meter is meer voor de sier dan voor echt nuttig gebruik
Wat betreft de leds schuren, dat kan ik weleens proberen, eigenlijk gewoon doen want proberen is dan al redelijk definitief

Is wel gaaf als het wat meer in elkaar overloopt.
Een leuke behuizing bedenken/maken s wel lastig inderdaad. Gister nog met Gobla zitten denken over zijn Dac...
Ik ben verder ook wel benieuwd hoe de andere +/- 25 dac's eruit komen te zien
Gr Olav
Geplaatst: ma 12 jan 2009, 13:30
door Gobla
Olaffel schreef:
Ik ben verder ook wel benieuwd hoe de andere +/- 25 dac's eruit komen te zien

Ik denk dat veel mensen die dac zullen inbouwen samen met de CD-kitjes.
Geplaatst: ma 12 jan 2009, 13:32
door mischa72
Dat denk ik ook wel, hoewel ik ook een los staande wil bouwen. dat wordt de SS-DAC (Solid State).
Groeten,
Mischa
Geplaatst: ma 12 jan 2009, 13:37
door Gobla
Bij deze beloof ik dat mijn DAC ook verrassend zal zijn

.
Geplaatst: ma 12 jan 2009, 14:08
door Olaffel
Gobla's DAC gaat inderdaad ook heel gaaf worden. Maar daar moet nog even wat over nagedacht worden.
Geplaatst: za 21 mar 2009, 11:34
door Olaffel
Even 2 avonden druk geweest om alle in te bouwen, maar ik kan melden dat de DAC klaar is. Moet er alleen nog een passende naam voor vinden, maar er zijn in ieder geval genoeg foto's om te posten.
Mooi detail is is dat de DAC zelf zo ver mogelijk van de voeding af zit gemonteerd.
Zie hier de foto's.
Groeten, Olav
Geplaatst: ma 23 mar 2009, 13:12
door BertDB
héél mooi resultaat !
mijn dac zal inderdaad ook ingebouwd worden in de zelfbouw cd speler.
De print zelf is nauwelijks nog herkenbaar.
Alle elco's zijn vervangen door OSCON SMD elco's & overal wima MKP's bijgeplaatst.
De resonator rond de CS8416 de goede waarden gegeven.
Gedeelte rond de opamp een stukje verwijderd en auricap uitgangscondensatoren toegevoegd.
Cinch bus voor spdif signaal verwijderd en een pulstransfo in de plaats gezet.
ik post wel eens een foto als ik m'n cd speler begin samen te stellen

Geplaatst: ma 23 mar 2009, 15:02
door Olaffel
thnx, ik ben zelf ook zeer tevreden over het resultaat.
Ik ga de DAC zelf ook nog upgraden met goede condensatioren maar dat komt nog, de behuizing kan gemakkelijk open en dicht dus dit later doen is geen probleem.
Ik zal tzt hier ook foto's van posten. Misschien is een groot topic met alle DAC's wel gaaf. Gewoon voor het overzicht.
Succes met de CD speler, ben benieuwd naar de onherkenbare print
Gr Olav
Geplaatst: ma 23 mar 2009, 15:12
door TubeHead
heeel mooi gemaakt ! complimenten !
Geplaatst: za 16 mei 2009, 18:08
door kupfer_m
Inderdaad heel knap gemaakt !
Die ronde profielen die je gebruikt hebt, wat is dat voor iets en waar heb je die gekocht ?
Gr,
Jim
Geplaatst: ma 18 mei 2009, 8:56
door Olaffel
Hallo,
Bedankt voor de leuke reacties.

Het ronde profiel komt van een ijzerhandel in Boxmeer. Denk dat het is gebruikt in een een of andere alu constructie, een vitrine o.i.d.
De bouwmarkt heeft niet echt iets dergelijks, in ieder geval niet in deze ronde vorm.
Groeten,
Olav