Hoeveel invloed heeft de afstand van een spoel ten opzichte van een unit op de waarde van de spoel?
Of is het zelfs zo extreem dat als je een spoel tegen de magneet houdt dat deze spoel niet meer werkt?
Omgekeerd zou ik ook nog kunnen bedenken dat het magnetisch veld van de magneet constant is en er dus eigenlijk geen invloed is, hoogstens een verschuiving van de waarde van de spoel.
Heeft iemand wel eens gemeten wat er gebeurd met verschillende posities van het filter?
Magnetisme en spoelen.
Moderator: Beheerdersteam
Hoi Ovni,
Magnetisme beinvloed de zelfinduktie waarde van de spoel. Ongeacht het soort magnetisme. Meestal is ca 10cm afstand wel voldoende. Maar hoe verder weg hoe beter. Ik heb het nooit nagemeten maar het is een natuurwet en daar veranderd zelfs een computer niets aan.
Is het nog gelukt met de speakers in je boot?
Sietse
Magnetisme beinvloed de zelfinduktie waarde van de spoel. Ongeacht het soort magnetisme. Meestal is ca 10cm afstand wel voldoende. Maar hoe verder weg hoe beter. Ik heb het nooit nagemeten maar het is een natuurwet en daar veranderd zelfs een computer niets aan.
Is het nog gelukt met de speakers in je boot?
Sietse
Hoi Sietse,
Ik heb eerst van oude spaanplaat proef kasten gemaakt. Klonk prima. wat weinig in het diepe laag natuurlijk ivg tot de thuis speakers. Maar ja 9 cm of 21 cm doorsnee is nogal wat.
Wat enorm opviel aan die proef speakers is hoe hard de wanden mee resoneerden bij een stevig volume. Was 10 mm spaanplaat, maar met buitenmaten van 27x20x12 cm verwacht je dat toch niet zo.
Het handige van de proef speakers is ook dat ik kon kijken op de boot of het wel zo te bevestigen was zodat het niet in de weg zat. Om die reden zijn de maten iets anders geworden; 24x18x14 cm. Het materiaal is van de definitieve kastjes is 12mm berken multiplex. Ik heb beide zijwanden met een balkje van 1,2 x 3.6 cm verbonden, uiteraard volledig afgerond. Van onder, via de achterwand naar boven loopt ook een versteviging. Als ik nu op de kast klop klinkt het niet meer als een holle trommel. Ik ben ondertussen in de afwerkings fase aangeland.... Nu nog even een freesje met r=12 mm regelen.
Het ophanging princiepe dat jij getekend hebt zal zeker toegepast gaan worden. De speakers wegen met units toch nog 2,6 kg per stuk. Enkele van die tules is dus waarschijnlijk te licht. Ik heb nog van die anti tril voeten voor onder een wasmachine en daar ga ik dus iets mee doen.
Over de spoelen (dus nu pas on topic
)
Een spoel functioneert dacht ik door het opgewekte magnetisme. Als je er dus een dikke magneet in de buurt hangt (ik was bijv in een klap m'n halve beeldscherm kwijt met die proefboxjes) moet dat invloed hebben. Die 10 cm die jij noemt is meer voor spoelen onderling mits ze haaks op elkaar staan. Ik verwacht daar ook geen groot zwaar magnetisch veld bij een spoel waar eigenlijk nooit veel meer door zal gaan dan 2 a 3 watt energie. Echte high end freaks hebben het liefst het filter naast de kast, maar is dit weer een miniscuul verschil, of een verschil als tussen mp3 en sacd?
Nu weer lekker off topic verder
Uiteraard heb ik dia's gemaakt, als de box af leg ik er wel een paar in de scanner en zet ik een en ander wel in showcase.
Daar het zeil seizoen al is begonnen steek ik momenteel meer tijd in m'n bootje dan het boxen bouwen, dus ik weet niet of het nog voor de zomervakantie al aan boord is. Maar als ik weer eens in Dokkum lig (afhankelijk van de wind) kom je maar eens een borrel halen als je Biko gaat uitlaten.
Ik heb eerst van oude spaanplaat proef kasten gemaakt. Klonk prima. wat weinig in het diepe laag natuurlijk ivg tot de thuis speakers. Maar ja 9 cm of 21 cm doorsnee is nogal wat.
Wat enorm opviel aan die proef speakers is hoe hard de wanden mee resoneerden bij een stevig volume. Was 10 mm spaanplaat, maar met buitenmaten van 27x20x12 cm verwacht je dat toch niet zo.
Het handige van de proef speakers is ook dat ik kon kijken op de boot of het wel zo te bevestigen was zodat het niet in de weg zat. Om die reden zijn de maten iets anders geworden; 24x18x14 cm. Het materiaal is van de definitieve kastjes is 12mm berken multiplex. Ik heb beide zijwanden met een balkje van 1,2 x 3.6 cm verbonden, uiteraard volledig afgerond. Van onder, via de achterwand naar boven loopt ook een versteviging. Als ik nu op de kast klop klinkt het niet meer als een holle trommel. Ik ben ondertussen in de afwerkings fase aangeland.... Nu nog even een freesje met r=12 mm regelen.
Het ophanging princiepe dat jij getekend hebt zal zeker toegepast gaan worden. De speakers wegen met units toch nog 2,6 kg per stuk. Enkele van die tules is dus waarschijnlijk te licht. Ik heb nog van die anti tril voeten voor onder een wasmachine en daar ga ik dus iets mee doen.
Over de spoelen (dus nu pas on topic
Een spoel functioneert dacht ik door het opgewekte magnetisme. Als je er dus een dikke magneet in de buurt hangt (ik was bijv in een klap m'n halve beeldscherm kwijt met die proefboxjes) moet dat invloed hebben. Die 10 cm die jij noemt is meer voor spoelen onderling mits ze haaks op elkaar staan. Ik verwacht daar ook geen groot zwaar magnetisch veld bij een spoel waar eigenlijk nooit veel meer door zal gaan dan 2 a 3 watt energie. Echte high end freaks hebben het liefst het filter naast de kast, maar is dit weer een miniscuul verschil, of een verschil als tussen mp3 en sacd?
Nu weer lekker off topic verder
Uiteraard heb ik dia's gemaakt, als de box af leg ik er wel een paar in de scanner en zet ik een en ander wel in showcase.
Daar het zeil seizoen al is begonnen steek ik momenteel meer tijd in m'n bootje dan het boxen bouwen, dus ik weet niet of het nog voor de zomervakantie al aan boord is. Maar als ik weer eens in Dokkum lig (afhankelijk van de wind) kom je maar eens een borrel halen als je Biko gaat uitlaten.
