Audax HD13D34H defect?
Moderator: Beheerdersteam
Audax HD13D34H defect?
Beste forum lezer,
Allereerst een gelukkig 2009!
Een van de Audax dome-middentoners van mijn rogers monitoren maakt bij een bepaalde frequentie een vervormend geluid (bij de meeste muziek overigens niet te horen). Waarschijnlijk een resonantie in de speaker?
Kan de "kap" met vier moeren zonder probleem verwijderd worden (scheurt de zwarte koepel dan niet of komt ie bij herplaatsing niet scheef te liggen?)?
Of is vervanging aan te raden?
bedankt voor een evt. antwoord
Allereerst een gelukkig 2009!
Een van de Audax dome-middentoners van mijn rogers monitoren maakt bij een bepaalde frequentie een vervormend geluid (bij de meeste muziek overigens niet te horen). Waarschijnlijk een resonantie in de speaker?
Kan de "kap" met vier moeren zonder probleem verwijderd worden (scheurt de zwarte koepel dan niet of komt ie bij herplaatsing niet scheef te liggen?)?
Of is vervanging aan te raden?
bedankt voor een evt. antwoord
Welkom op dit forum Eugene!
Is dat sinds kort of is dat geluid er al altijd geweest?
Is de dome sterk genoeg om hem heel lichtjes in te drukken en hoor je dan een mechanisch geluid? schraapgeluid bijv.
Hoor je het vooral bij hoge of juist bij lage frequenties?
Best lastig om er zo iets over te zeggen, maar vervangen is natuurlijk de snelste oplossing..
Is de dome sterk genoeg om hem heel lichtjes in te drukken en hoor je dan een mechanisch geluid? schraapgeluid bijv.
Best lastig om er zo iets over te zeggen, maar vervangen is natuurlijk de snelste oplossing..
Bedankt voor je snelle antwoord. Of het al lang is weet ik niet. Het viel me wel eens op dat er af en toe een bepaalde schelheid in het geluid was. De dome is van textiel gemaakt. Indrukken heeft geen effect. De vervorming treedt met name op bij hoge frequenties bij "moeilijke situaties" zoals pianoaanslagen.Montana schreef:Welkom op dit forum Eugene!
Ik vraag mij alleen af of het opmaken van de dome zonder beschadiging kan.
groeten,
Eugene
Mijn ervaring met AUDAX domes (tweets en mids) is dat ze een "dwang-centrering" hebben, uitsparing die maar op een manier over een nokje past waardoor ze makkelijk en veilig te demonteren zijn. Waar je wel goed op moet letten is of de aansluit lippen niet vast op de frontplaat zitten maar ook aan het frame-pje vastzitten, foto(s) doet wonderenEugene schreef:Ik vraag mij alleen af of het opmaken van de dome zonder beschadiging kan.
groeten,
Eugene
Bedankt voor je tip. Heb de frontplaat incl dome gedemonteerd en op de versterker (niet te hard) aangesloten. Vervorming blijft. Vreemd genoeg ziet alles er goed uit. Alle hoeken geprobeerd, maar helaas zonder resultaat. Ik denk dat vervanging de enige optie is.SARK schreef:Mijn ervaring met AUDAX domes (tweets en mids) is dat ze een "dwang-centrering" hebben, uitsparing die maar op een manier over een nokje past waardoor ze makkelijk en veilig te demonteren zijn. Waar je wel goed op moet letten is of de aansluit lippen niet vast op de frontplaat zitten maar ook aan het frame-pje vastzitten, foto(s) doet wonderenEugene schreef:Ik vraag mij alleen af of het opmaken van de dome zonder beschadiging kan.
groeten,
Eugene
Ik heb de speaker rechtstreeks aangesloten op de versterker. Ik had deze ook kunnen omwisselen met de andere speaker. Ook bij rechtstreekse aansluiting hoor je bij silofoon en piano aanslag vervorming. Aan de koepel en magneet is niets te zien.sietse schreef:Ik heb een beetje het gevoel dat je beter eerst es de serie condensator in het filter zou moeten vervangen. Jou klacht lijkt een beetje op het effect van een slechte (verouderde?) C.
Zelf heb ik een Realistic gesloten 3-weg, waarbij een dome middentoner precies hetzelfde probleem kent, welke je omschreven hebt.
Er is mij toen verteld dat stof/vuil wat bij de spreekspoel komt een oorzaak kan zijn.
Ik heb het nog niet kunnen controleren, maar het lijkt me heel aannemelijk.
De spoelweerstand is namelijk nog ok en er zijn ook geen scheuren te bekennen.
Er is mij toen verteld dat stof/vuil wat bij de spreekspoel komt een oorzaak kan zijn.
Hallo Sikalot,Sikalot schreef:Zelf heb ik een Realistic gesloten 3-weg, waarbij een dome middentoner precies hetzelfde probleem kent, welke je omschreven hebt.
Waarschijlijk is het probleem een gebroken draadje in de dome die voor deze vervorming zorgt.
groeten,
Eugene
Nee ik geef geen tip, maar aan dat waarschijnlijk dit de oorzaak is. Ga dus op zoek naar een vervangende of zoek 2 vergelijkbare speakers.SARK schreef:Geef je nu een tip aan Sikalot of heb je het probleem bij jouw tweets gevondenEugene schreef:Hallo Sikalot,
Waarschijlijk is het probleem een gebroken draadje in de dome die voor deze vervorming zorgt.
groeten,
Eugene
groeten,
Eugene
Ik heb een paar "nieuwe" identieke audaxen gekocht. Het probleem was niet verholpen. Waarschijnlijk was het toch het wisselfilter. Ikk ga daar niet verder mee aan de slag. Heb een paar oude philips boxen aangesloten die ook wel aardig klinken. Ben er wel tevreden mee. In ieder geval bedankt voor jullie bijdrage. Zo'n forum is toch wel leuk om ervaringen uit te wisselen. Case kan gesloten worden.
En dit dit draadje loopt ook al op Hear en daaruit begrijp ik dat het om de Rogers TL monitor gaat.
Die speaker heeft notoir last van een paar sterke resonanties in het frontpaneel. Nu je de speakers vervangen hebt en geen verbetering constateert kan het natuurlijk nog steeds een gare C in het filter zijn maar evengoed te maken hebben met die frontpaneel resonanties. Je zou kunnen overwegen om de B110 (of wat daar nu voor in zit) en de twetters te monteren met verend schuimrubber tussen het front en de speaker: Iets van 3 mm schuimneopreenplaat. Dat is dat spul waar ook surfpakken van gemaakt worden. Dat helpt wel om die resonanties te temmen.
Die speaker heeft notoir last van een paar sterke resonanties in het frontpaneel. Nu je de speakers vervangen hebt en geen verbetering constateert kan het natuurlijk nog steeds een gare C in het filter zijn maar evengoed te maken hebben met die frontpaneel resonanties. Je zou kunnen overwegen om de B110 (of wat daar nu voor in zit) en de twetters te monteren met verend schuimrubber tussen het front en de speaker: Iets van 3 mm schuimneopreenplaat. Dat is dat spul waar ook surfpakken van gemaakt worden. Dat helpt wel om die resonanties te temmen.
Klopt. Het gaat om de Rogers. Bedankt voor de tip!Pjotr schreef:En dit dit draadje loopt ook al op Hear en daaruit begrijp ik dat het om de Rogers TL monitor gaat.