Plasma als vervanging van tweeter

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
monsterdark
Berichten: 7
Lid geworden op: di 30 dec 2008, 0:27
Locatie: eindhoven

Plasma als vervanging van tweeter

Bericht door monsterdark »

heeft iemand hier al meer ervaring mee?
hier wordt een plasma arc gebruikt om een tweeter te vervangen.
http://nl.youtube.com/watch?v=cEeWtBAE5 ... _speakers/
Rien Kleinjan
Berichten: 124
Lid geworden op: do 11 sep 2008, 20:14

Bericht door Rien Kleinjan »

Plasma luidsprekers zijn al oud. Magnat heeft ooit een model gehad met zo'n plasma-bol. De theorie van het plasma klopt. Of het klinkt is de vraag. Verder is het zeer ongezond om een plasmaboog in je huiskamer te hebben omdat het ongelofelijk veel ozon produceert. Slecht voor je gezondheid en interieur. Het enige voordeel is dat ozon sigarettenlucht verwijdert. Opmerkelijk commentaar onder het filmpje : er wordt geen ozon geproduceerd ...... ja, ja ....
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

Is zelfs al eens een flink topic over geweest, gebruik de zoek functie maar eens.
Vuurkat
Berichten: 2008
Lid geworden op: di 11 dec 2007, 16:36

Bericht door Vuurkat »

Rien Kleinjan schreef:
Opmerkelijk commentaar onder het filmpje : er wordt geen ozon geproduceerd ...... ja, ja ....
...tijdens normaal gebruik, misschien bedoelt hij verwaarloosbaar weinig (iemand anders zei een keer dat de hoeveelheid ozon die werd geproduceerd wel meeviel).

Op Circuitsonline is er ook iemand mee bezig (geweest).
Rien Kleinjan
Berichten: 124
Lid geworden op: do 11 sep 2008, 20:14

Bericht door Rien Kleinjan »

Hoe dan ook, als er een vlamboog is (plasma) wordt er ozon gevormd. Deze stof is al bij zeer geringe hoeveelheden schadelijk. Het is verder instabiel en tast b.v. metaal en rubber aan. Kijk verder maar op Wikipedia. Een gewaarschuwd mens telt voor twee !
monsterdark
Berichten: 7
Lid geworden op: di 30 dec 2008, 0:27
Locatie: eindhoven

Bericht door monsterdark »

ik had al gezocht op het forum maar kon zo niets vinden, maar het is dus oud nieuws, sorry!
de plasma tweeter beschadigd dus eigenlijk de rubber randen van de woofer die er naast zit (en de rest van je huis)
slecht plan dus :?
Gebruikersavatar
GeertM2
Berichten: 557
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 14:48
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Bericht door GeertM2 »

Het nieuwe eraan zou kunnen zijn dat die gast van het filmpje beweerd binnenkort met een full range plasma weergever te komen. Zal een flinke vlamboog zijn! :twisted:
ultrasound
Berichten: 39
Lid geworden op: ma 15 sep 2008, 15:39
Locatie: Utrecht

Bericht door ultrasound »

Ik heb een dergelijke speaker ongeveer een 30 jaar geleden bij de locale hifihandelaar in Utrecht beluisterd en was behoorlijk onder de indruk.
Door het ontbreken van een membraam moet de resolutie/impulsgedrag wel heel goed zijn.
Als je zelfbouw plannen hebt is hier de link:



http://www.plasmatweeter.de/eng_plasma.htm
Rien Kleinjan
Berichten: 124
Lid geworden op: do 11 sep 2008, 20:14

Bericht door Rien Kleinjan »

GeertM2 schreef:
Het nieuwe eraan zou kunnen zijn dat die gast van het filmpje beweerd binnenkort met een full range plasma weergever te komen. Zal een flinke vlamboog zijn! :twisted:
een fullrange :shock:

Dan moet je voortaan je lasbril opzetten vanwege de sterke UV straling ...... en nee, daar wordt je niet bruin van, helaas .....

nou, ik ben benieuwd !
monsterdark
Berichten: 7
Lid geworden op: di 30 dec 2008, 0:27
Locatie: eindhoven

Bericht door monsterdark »

nou.. tijdens het lassen wordt je wel bruin hoor, na 2 dagen lassen ben je net zo bruin als 1,5 week aan de Cote d'azure in het hoogseizoen :P
okee gezond is anders ivm huid kanker, maar bruin wordt je
Rien Kleinjan
Berichten: 124
Lid geworden op: do 11 sep 2008, 20:14

Bericht door Rien Kleinjan »

Dat is toch echt een misverstand. Van lassen wordt je nauwelijks bruin maar je verbrand wel (heeft te maken met UV A en UV B) Ik las al sinds 1977 dagelijks zowel elektroden, mig en tig. Als het zou werken was ik zo bruin als een neger. Ik ben echter spierwit en ja, ik bruin erg makkelijk in de zon. De straling van lassen is zo sterk dat je zeer snel verbrand, sterker nog het is kankerverwekkend. Het veroorzaakt staar en andere oogafwijkingen en huidkanker. Bij het lassen altijd je huid afdekken en goede oogbescherming gebruiken.

Zo en nou hou ik er over op. Sorry hoor, ik kan nou eenmaal niet tegen verkeerde beweringen.
monsterdark
Berichten: 7
Lid geworden op: di 30 dec 2008, 0:27
Locatie: eindhoven

Bericht door monsterdark »

je hebt gelijk hoor, verbranden deed ik zeker.
maar als ik in een t-shirt 1cm dik staal 2 dagen aan het tig lassen was had ik echt hele bruine armen hoor, je kon precies zien waar m'n t-shirt begon.
maar het is niemand aan te raden want ongezond is het zeker!
Plaats reactie