Plasma als vervanging van tweeter
Moderator: Beheerdersteam
-
monsterdark
- Berichten: 7
- Lid geworden op: di 30 dec 2008, 0:27
- Locatie: eindhoven
Plasma als vervanging van tweeter
heeft iemand hier al meer ervaring mee?
hier wordt een plasma arc gebruikt om een tweeter te vervangen.
http://nl.youtube.com/watch?v=cEeWtBAE5 ... _speakers/
hier wordt een plasma arc gebruikt om een tweeter te vervangen.
http://nl.youtube.com/watch?v=cEeWtBAE5 ... _speakers/
-
Rien Kleinjan
- Berichten: 124
- Lid geworden op: do 11 sep 2008, 20:14
Plasma luidsprekers zijn al oud. Magnat heeft ooit een model gehad met zo'n plasma-bol. De theorie van het plasma klopt. Of het klinkt is de vraag. Verder is het zeer ongezond om een plasmaboog in je huiskamer te hebben omdat het ongelofelijk veel ozon produceert. Slecht voor je gezondheid en interieur. Het enige voordeel is dat ozon sigarettenlucht verwijdert. Opmerkelijk commentaar onder het filmpje : er wordt geen ozon geproduceerd ...... ja, ja ....
...tijdens normaal gebruik, misschien bedoelt hij verwaarloosbaar weinig (iemand anders zei een keer dat de hoeveelheid ozon die werd geproduceerd wel meeviel).Rien Kleinjan schreef:Opmerkelijk commentaar onder het filmpje : er wordt geen ozon geproduceerd ...... ja, ja ....
Op Circuitsonline is er ook iemand mee bezig (geweest).
-
Rien Kleinjan
- Berichten: 124
- Lid geworden op: do 11 sep 2008, 20:14
-
monsterdark
- Berichten: 7
- Lid geworden op: di 30 dec 2008, 0:27
- Locatie: eindhoven
-
ultrasound
- Berichten: 39
- Lid geworden op: ma 15 sep 2008, 15:39
- Locatie: Utrecht
Ik heb een dergelijke speaker ongeveer een 30 jaar geleden bij de locale hifihandelaar in Utrecht beluisterd en was behoorlijk onder de indruk.
Door het ontbreken van een membraam moet de resolutie/impulsgedrag wel heel goed zijn.
Als je zelfbouw plannen hebt is hier de link:
http://www.plasmatweeter.de/eng_plasma.htm
Door het ontbreken van een membraam moet de resolutie/impulsgedrag wel heel goed zijn.
Als je zelfbouw plannen hebt is hier de link:
http://www.plasmatweeter.de/eng_plasma.htm
-
Rien Kleinjan
- Berichten: 124
- Lid geworden op: do 11 sep 2008, 20:14
een fullrangeGeertM2 schreef:Het nieuwe eraan zou kunnen zijn dat die gast van het filmpje beweerd binnenkort met een full range plasma weergever te komen. Zal een flinke vlamboog zijn!
Dan moet je voortaan je lasbril opzetten vanwege de sterke UV straling ...... en nee, daar wordt je niet bruin van, helaas .....
nou, ik ben benieuwd !
-
monsterdark
- Berichten: 7
- Lid geworden op: di 30 dec 2008, 0:27
- Locatie: eindhoven
-
Rien Kleinjan
- Berichten: 124
- Lid geworden op: do 11 sep 2008, 20:14
Dat is toch echt een misverstand. Van lassen wordt je nauwelijks bruin maar je verbrand wel (heeft te maken met UV A en UV B) Ik las al sinds 1977 dagelijks zowel elektroden, mig en tig. Als het zou werken was ik zo bruin als een neger. Ik ben echter spierwit en ja, ik bruin erg makkelijk in de zon. De straling van lassen is zo sterk dat je zeer snel verbrand, sterker nog het is kankerverwekkend. Het veroorzaakt staar en andere oogafwijkingen en huidkanker. Bij het lassen altijd je huid afdekken en goede oogbescherming gebruiken.
Zo en nou hou ik er over op. Sorry hoor, ik kan nou eenmaal niet tegen verkeerde beweringen.
Zo en nou hou ik er over op. Sorry hoor, ik kan nou eenmaal niet tegen verkeerde beweringen.
-
monsterdark
- Berichten: 7
- Lid geworden op: di 30 dec 2008, 0:27
- Locatie: eindhoven
