Pagina 1 van 2

Seas Centerspeaker

Geplaatst: za 27 dec 2008, 10:32
door Edo
Al is er de laatste tijd wat (erg) weinig tijd, dit project zat al een tijdje in de planning.

Het ontwerp is simpel. Niets moeilijke constructies maar recht-toe-recht-aan rechthoekig. Geen bracings of iets en een gesloten kast.
De rede voor geen bracing is dat de centerspeaker nooit echt hard staat, klein van formaat is en aan bepaalde afmetingen moest voldoen.
De kast is gemaakt van 18mm MDF en is 430x150x170mm.
Aan de achterkant nog wat extra MDF geplakt om de inhoud wat te verkleinen Dit resulteerd in een inhoud van ~4 liter.


Het laag/mid komt voor rekening van tweemaal de Seas L12RCY/P (H1207)
Afbeelding

Het hoog de 27TBC/GTV (H1148)
Afbeelding

De L12's zijn nog niet voorzien van magnetische afscherming. Op zich tegenwoordig niet zo'n probleem, omdat toch wel een hoop mensen een LCD of plasma scherm hebben die in vergelijking met een CRT (beeldbuis) geen hebben van magnetisme.

Geplaatst: za 27 dec 2008, 10:34
door Edo
Gaatjes en demping erin.
Qua demping het volgende. Alle kanten voorzien van dik vilt (ondertapijt) behalve de achterkant. Die is voorzien van Pritex.

Geplaatst: za 27 dec 2008, 10:41
door Edo
Fineer erop en 3x in de blanke lak gezet.

Dit weekend de units erin en eens beginnen aan het filter.

Geplaatst: za 27 dec 2008, 10:49
door rho
En wat zien we daar onder die center liggen?
Het volgende project... of het vorige? :wink:

Geplaatst: za 27 dec 2008, 10:57
door Edo
rho schreef:
En wat zien we daar onder die center liggen?
Het volgende project... of het vorige? :wink:
Fountek project met FW146 en NeoCD1.0MB..... :)

Geplaatst: za 27 dec 2008, 11:07
door Nils_vn
Edo, je bent een ZBA'er naar m'n hart =D>
Wederom een eenvoudige (low budget?) luidspreker die makkelijk na te bouwen is, zonder veel franjes, hou ik wel van.

'k ben benieuwd naar het filter en metingen.

Geplaatst: za 27 dec 2008, 11:10
door Edo
Nils_vn schreef:
(low budget?) l
Schatting is rond de 250 euro.
Incl. filter/print/fineer/potje lak/pot lijm/frontje/etc etc

Geplaatst: za 27 dec 2008, 11:57
door mipo
Ik ben benieuwd waar en hoe je de Fountek gaat crossen.. ook na de kleine aanpassing aan het filter (waarvoor nogmaals dank) bleef
de klank rond het overnamegebied wat hard/ scherp.

Mischien typisch voor een aluminium membraam?

Ben ook erg benieuwd naar je ervaring met de tweeter straks :)

Geplaatst: za 27 dec 2008, 12:04
door ray5150
Altijd leuk om de projekten van Edo te volgen. :D
Is dit voor jouw toekomstige thuisbioscoop of voor iemand anders?

Geplaatst: za 27 dec 2008, 12:08
door Edo
Deze is voor iemand anders. De andere zijn voor mezelf voor in het nieuwe huis. (2x keuken, 6 x bioscoop en huidige speakers aanpassen....dus hoop te doen nog)

Geplaatst: za 27 dec 2008, 12:08
door Edo
mipo schreef:
Ik ben benieuwd waar en hoe je de Fountek gaat crossen.. ook na de kleine aanpassing aan het filter (waarvoor nogmaals dank) bleef
de klank rond het overnamegebied wat hard/ scherp.

Mischien typisch voor een aluminium membraam?

Ben ook erg benieuwd naar je ervaring met de tweeter straks :)
Ik ook.... 8)

Geplaatst: za 27 dec 2008, 13:44
door rho
Edo schreef:
rho schreef:
En wat zien we daar onder die center liggen?
Het volgende project... of het vorige? :wink:
Fountek project met FW146 en NeoCD1.0MB..... :)
En waar is de showcase? :)

Geplaatst: za 27 dec 2008, 15:07
door Edo
rho schreef:
En waar is de showcase? :)
Komt eraan.... :)

Eerst even verder met deze centerspeaker.
Achterkant en 2/3 van de units zitten erin. Laatste unit komt nog want eerst even meten of het filteropzetje wat ik gemaakt hebt erin past.
Wel zo handig om te weten.

Geplaatst: za 27 dec 2008, 18:17
door rho
Welk fineer is dat?

Geplaatst: za 27 dec 2008, 18:40
door Edo
rho schreef:
Welk fineer is dat?
Dit is mahonie fineer. Gelijk aan het fineer wat ik gebruikt heb voor de Hera (die tweeweg vloerstaander met Seas units)

Afbeelding

Geplaatst: za 27 dec 2008, 18:44
door rho
Aha. Ik had niet verwacht dat er in mahonie zo'n mooie tekening zou zitten.
Redelijk subtiel, maar wel duidelijk.

Geplaatst: za 27 dec 2008, 18:49
door Edo
Net als bij veel fineersoorten heb je ook hierin wel veel verschillen.
Ik heb voor deze projecten wat rustiger uitgezocht.
Maar je hebt ook veel drukker mahonie zoals dit kastje hieronder.

Afbeelding[/url]

Geplaatst: za 27 dec 2008, 19:37
door rho
En ik maar altijd denken dat mahonie een saaie houtsoort is.
Foutje. :oops:
:D

Geplaatst: zo 28 dec 2008, 15:04
door Edo
Vanmorgen alles in lkaar gezet en een aantal filters uitgetest. Op dit moment klinkt versie 3 (zie hieronder) al erg lekker.
Het filter is in eerste instantie afgekeken van de Seas vloerstaander, die soortgelijke drivers had. (was alleen MMT, en dit MTM)

Als ik even tijd heb vanavond eens beginnen met meten.

Geplaatst: zo 28 dec 2008, 15:19
door Martijn H
Heb je ook aan een 2.5 weg filter gedacht? Het is wel duurder, maar voor een liggende mtm lijkt me dat iets gunstiger als je of ax zit.

Misschien werkt het qua rendement niet helemaal..

Geplaatst: zo 28 dec 2008, 15:29
door Edo
Zal ik zeker gaan proberen. Het is altijd wat "freubelen"met deze horizontale MTM opstelling qua afstraalgedrag.

Geplaatst: zo 28 dec 2008, 23:14
door Edo
Freubel....freubel....

Mmm, DLSA laat me even in de steek (vraag me niet waarom), dus maar even ATB erbij gehaalt.

Hieronder zie je de 0-15-30-45 graden grafiek (1,5 meter afstand).
Nog ruimte voor verbeteringen natuurlijk, maar ik weet dat de klant van wat hoog houdt.... :)

(Even niet letten op de rommel onder de 400Hz graag)

Geplaatst: zo 28 dec 2008, 23:23
door Henkjan
Edo schreef:
..... maar ik weet dat de klant van hoog houdt.... :)
jammer dan van die 5dB afval helemaal bovenin :wink:

Geplaatst: zo 28 dec 2008, 23:28
door Edo
Jep, helaas eigenschapje van de tweeter....Maar hij klinkt al best lekker al zeg ik hetzelf.

Geplaatst: zo 28 dec 2008, 23:31
door Henkjan
als je m nou met alleen een serieweerstand dempt en net met een L-pad