Kort vraagje over Low Budget spul
Geplaatst: za 27 dec 2008, 0:17
Ik heb een vraagje.
Ik heb laatst een tiental speakertjes (0,5W 8Ohm) voor 25 cent per stuk gekocht. Nou heb ik een mooi plankje gevonden, even 10 gaten in geboord en de speakertjes op bevestigt. Mijn idee was om een soort center-speaker te creëren tussen de 2 speakers die ik al heb (om een wat meer surround geluid te maken en het ziet er gewoon leuk uit). Alleen vraag ik me af hoe ik die speakertjes op de plank het beste aan de versterker kan koppelen.
De 2 staande speakers hebben een impedantie van 4 tot 8 Ohm. Ik ga voor een luidspreker van €2,5 geen scheidingsfilters aanschaffen dus ik was van plan om ze gewoon direct aan de kabels van de staande speakers koppelen. Ik heb nou op die plank 2 groepjes van 5 speakertjes (rechts/links) parallel verbonden en samen met de staande speakers in de versterker geplugd. Maar nou komt er te veel geluid uit de plank dan uit de staande, wat vrij logisch is want de impedantie (5 * 1/8 = 5/8 Ohm) is lager. Maar hoe moet ik het dan wel doen?
Alvast bedankt,
MVG
Rick Driessen
Ik heb laatst een tiental speakertjes (0,5W 8Ohm) voor 25 cent per stuk gekocht. Nou heb ik een mooi plankje gevonden, even 10 gaten in geboord en de speakertjes op bevestigt. Mijn idee was om een soort center-speaker te creëren tussen de 2 speakers die ik al heb (om een wat meer surround geluid te maken en het ziet er gewoon leuk uit). Alleen vraag ik me af hoe ik die speakertjes op de plank het beste aan de versterker kan koppelen.
De 2 staande speakers hebben een impedantie van 4 tot 8 Ohm. Ik ga voor een luidspreker van €2,5 geen scheidingsfilters aanschaffen dus ik was van plan om ze gewoon direct aan de kabels van de staande speakers koppelen. Ik heb nou op die plank 2 groepjes van 5 speakertjes (rechts/links) parallel verbonden en samen met de staande speakers in de versterker geplugd. Maar nou komt er te veel geluid uit de plank dan uit de staande, wat vrij logisch is want de impedantie (5 * 1/8 = 5/8 Ohm) is lager. Maar hoe moet ik het dan wel doen?
Alvast bedankt,
MVG
Rick Driessen