Kort vraagje over Low Budget spul

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Big-R
Berichten: 14
Lid geworden op: wo 20 feb 2008, 21:33
Locatie: Malden
Contacteer:

Kort vraagje over Low Budget spul

Bericht door Big-R »

Ik heb een vraagje.

Ik heb laatst een tiental speakertjes (0,5W 8Ohm) voor 25 cent per stuk gekocht. Nou heb ik een mooi plankje gevonden, even 10 gaten in geboord en de speakertjes op bevestigt. Mijn idee was om een soort center-speaker te creëren tussen de 2 speakers die ik al heb (om een wat meer surround geluid te maken en het ziet er gewoon leuk uit). Alleen vraag ik me af hoe ik die speakertjes op de plank het beste aan de versterker kan koppelen.

De 2 staande speakers hebben een impedantie van 4 tot 8 Ohm. Ik ga voor een luidspreker van €2,5 geen scheidingsfilters aanschaffen dus ik was van plan om ze gewoon direct aan de kabels van de staande speakers koppelen. Ik heb nou op die plank 2 groepjes van 5 speakertjes (rechts/links) parallel verbonden en samen met de staande speakers in de versterker geplugd. Maar nou komt er te veel geluid uit de plank dan uit de staande, wat vrij logisch is want de impedantie (5 * 1/8 = 5/8 Ohm) is lager. Maar hoe moet ik het dan wel doen?

Alvast bedankt,
MVG

Rick Driessen
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Kort vraagje over Low Budget spul

Bericht door richard »

Big-R schreef:
Ik heb nou op die plank 2 groepjes van 5 speakertjes (rechts/links) parallel verbonden en samen met de staande speakers in de versterker geplugd. Maar nou komt er te veel geluid uit de plank dan uit de staande, wat vrij logisch is want de impedantie (5 * 1/8 = 5/8 Ohm) is lager.
Het sommetje is iets anders, met 5 woofertjes parallel krijg je dan 1,6 Ohm [1/(5*1/8 )], wat je weer parallel zet met je hoofdluidsprekers. Pas maar op met je versterker, die belasting is doorgaans veel te zwaar!
Big-R
Berichten: 14
Lid geworden op: wo 20 feb 2008, 21:33
Locatie: Malden
Contacteer:

Bericht door Big-R »

Maar het is toch het beste als de impedantie van de hoofdluidspreker gelijk is als die van de plank? Nou gaat die plank te hard...

Iemand rade me aan om 1 speakertje in serie en de rest parallel te doen maar dan gaat weer 1 speakertje harder dan de andere 4...

Iemand een goed idee? Een extra weerstandje ofzo?

MVG
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Bericht door richard »

Big-R schreef:
Een extra weerstandje ofzo?
Om te beginnen.
Aangezien je hoofdluidsprekers al 4 Ohm zijn zou ik er geen luidsprekers aan parallel hangen. Ik weet niet hoe potent je versterker is maar de meeste huis-, tuin- en keukenversterkers worden daarmee veel te zwaar belast.

Je kan een combinatie van serie-parallel gebruiken; bijvoorbeeld twee paar parallel in serie en de vijfde in serie met deze twee paar. De luidst klinkende zet je in het midden. Je kan ook een dikke weerstand in serie met je parallelgeschakelde 'budget spul' zetten, maar of dat allemaal een bevredigend resultaat zal geven betwijfel ik.

Beter is het om gewoon één luidsprekerunit als centerspeaker te gebruiken, dan heb je in ieder geval geen last van interferenties en kamfiltereffecten.
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Bericht door sietse »

Je hebt 10 speakertjes gekocht. 5 op één plankje is niet goed, zoals Richard al schreef. Hoe dan wel?

Neem twee plankjes met 4 speakertjes en die in serie/parr. schakelen. Dan heb je per plankje een acceptabele impedantie per plankje. Gebruik deze plankjes dan als rear speakers. Met de twee speakertjes die je dan over hebt kun je dan een center mee bouwen.
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Hallo Rick,

Vertel ook eens of je een stereo- of een home-theatre versterker hebt.

In dat geval weten mensen ook of het zin heeft om je te informeren over surround speakers.

Groeten,
Mischa
Gebruikersavatar
indoubt
Berichten: 1352
Lid geworden op: vr 29 apr 2005, 0:17
Locatie: Sweet lake city

Bericht door indoubt »

Bedenk dat ook de opstelling/configuratie belangrijk is, anders krijg je mogelijk een heel smalle bundel geluid en daarnaast niks.
Big-R
Berichten: 14
Lid geworden op: wo 20 feb 2008, 21:33
Locatie: Malden
Contacteer:

Bericht door Big-R »

Ik heb een gewoon stereo versterkertje met maar de mogelijkheid om 2 luidsprekers op aan te sluiten.

Maar het is zeker niet mogelijk om gewoon een koolstofweerstandje op de plank te monteren...

MVG
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”