Twee woofers serie of parallel

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

MartyF

Twee woofers serie of parallel

Bericht door MartyF »

Ik kon het zo snel niet vinden op het forum, zal ongetwijfeld al wel eens wat over geschreven zijn, maar ik zit met de volgende vraag.

Vance Dickason schrijft in het boek "Luidsprekerkasten ontwerpen" het volgende over het toepassen van meerdere woofers in 1 behuizing:

De gevoeligheid neemt in vergelijking tot één enkele luidspreker met 3 dB toe bij parallelschakeling en neemt met 3 dB af bij serieschakeling. Aangezien bij parallelschakeling van twee chassis de ingangsimpedantie wordt gehalveerd, resulteert een ingangsspanning van bijvoorbeeld 2,83 V in een verdubbeling van het elektrische ingangsvermogen, zodat het geluidsniveau met 6 dB toeneemt.

Wanneer ik echter in bijvoorbeeld BassBox Pro twee luidsprekers in serie schakel, geeft de grafiek ook dan een toename van 6 dB aan, dus geen afname. Wat is nu de waarheid? :?

Groet,
Martin
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

Vance D heeft gelijk
]eep
Contacteer:

Bericht door ]eep »

ik zit ook al een tijdje met die vraag. Vandaar dat ik ook nog even wat wilde toevoegen. Het lijkt me duidelijk dat de sim niet klopt. Maar ik kan de optelsom van het boek ook niet volgen.
Ik bedoel
parallel: 2x opp=2x meer dB =+3dB en halvering impedantie = 2x meer dB. Dus 3+3=+6
Maar serieel moet volgens mij dan uitkomen op 0dB. En niet -3dB. +3-3=0

En dan nog ligt het heel erg aan de versterker. Want niet elke versterker (dwz bijna geen enkele) kan bij halvering van de impedantie ook echt 2x meer vermogen leveren.
Martijn M
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

Wat [eep zegt, klopt. Volgens mij is dat ook op te maken uit het verhaal van Dickason.
sietse

Bericht door sietse »

Toevallig zit ik ook een beetje te puzzelen over de voordelen van het toepassen van meerdere gelijke woofs. Dit naar aanleiding van de opmerking van Rho, dat ik in mijn TL artikel schrijf, dat meerdere woofs sneller zouden zijn dan één. Nou bedoelde ik het wel goed, maar meerdere woofs t.o.v één zijn natuurlijk niet sneller dan één bij het weergeven van een frequentie. Maar voordelen heeft het wel.

Citaat uit een boekje.

Door de combinatie van meerdere gelijke luidsprekers, wordt het effectieve membraanoppervlak vergroot. De toepassing van meerdere gelijke basunits in plaats van één grote is zelfs gunstiger. Aan de ene kant stijgt het membraanoppervlak van een luidsprekersysteem met het kwadraat van de membraandoorsnede maar aan de andere kant neemt de massa met ongeveer de derde macht toe. Door het gebruik van meerdere lagetonenluidsprekers worden de luidsprekers op zich minder belast iets, dat een kleinere intermodulatie vervorming ten gevolge heeft t.o.v. één basunit.

Dan nog het geluidsvermogen.
Bij iedere verdubbeling van het aantal luidsprekers, treed een verviervoudiging op van het geluidsvermogen. Aangezien de membraansnelheid gelijk moet blijven, moet het toegevoerde versterkervermogen worden verdubbeld.

Dit citaat gaat over de toepassing in open systemen waarbij de units dicht bij elkaar moeten zitten. Het zou dus ook voor openbaffle's gelden.

Als ik het goed snap, is het geluidsvermogen het afgestraalde geluidsniveau van de units.

En ik weet dat Jeroen-d mij al eens goede uitleg heeft gegeven over het toepassen van meerdere units, maar dat kan ik natuurlijk weer niet terug vinden. :cry:

En ff offtopic, versie drie van het TL artikel komt, want er staan wat foutjes in. :oops: En wat andere zaken.
MartyF

Bericht door MartyF »

sietse schreef:
Door het gebruik van meerdere lagetonenluidsprekers worden de luidsprekers op zich minder belast iets, dat een kleinere intermodulatie vervorming ten gevolge heeft t.o.v. één basunit.
Vance D schrijft inderdaad ook dat de vervorming afneemt.
sietse schreef:
Dan nog het geluidsvermogen.
Bij iedere verdubbeling van het aantal luidsprekers, treed een verviervoudiging op van het geluidsvermogen. Aangezien de membraansnelheid gelijk moet blijven, moet het toegevoerde versterkervermogen worden verdubbeld.
Dus een verviervoudiging van het geluidsvermogen gedeeld door een verdubbeling van het versterkervermogen betekent uiteindelijk een verdubbeling van het geluidsvermogen bij dezelfde versterkerinstelling?

Maar dit verhaal maakt geen onderscheid tussen serie en parallel. Wanneer je de wet van ohm zou hanteren voor twee belastingen in serie: de spanning wordt over twee belastingen verdeeld i.p.v. over 1, dus een halvering. De stroom halveert ook doordat de weerstand verdubbeld. Dus het vermogen is nog maar een kwart. Dit keer twee luidsprekers betekent een halvering van het vermogen, dus -3 dB. Maar je kan m.i. de wet van ohm niet loslaten op een versterker/luidspreker-combinatie.
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

MartyF schreef:
Maar je kan m.i. de wet van ohm niet loslaten op een versterker/luidspreker-combinatie.
Dat kan wel hoor, de wet gaat niet alleen op voor ohmse weerstand maar ook voor complexe impedanties.

De sim klopt niet, Dickason ook niet:
1) in serie met dezelfde aangebrachte spanning betekent halvering van de stroom dus halvering van het toegevoerde vermogen.
2) parallel met dezelfde aangebrachte spanning betekent verdubbeling van de stroom dus verdubbeling van het toegevoerde vermogen.

1) in serie heb je per luidspreker een kwart van het vermogen, dat betekent -6dB geluidsdruk per luidspreker die weer optelt tot 0dB met beide luidspekers.
2) parallel heb je per luidspreker hetzelfde vermogen, dat betekent een toename van 6dB van de geluidsdruk met beide luidsprekers.

1) Dus bij serie heb je net als bij 1 luidspreker dezelfde geluidsdruk bij dezelfde aangebrachte bronspanning, maar, bij de serieschakeling bereik je deze geluidsdruk met de helft van het vermogen omdat bij de twee in serie geschakelde luidsprekers maar de helft van de stroom loopt. Het rendement is dus met 3 dB toegenomen!
2) Bij parallel neemt de geluidsdruk toe met 6 dB, maar er loopt 2x zoveel stroom dus de parallelschakeling trekt 3dB meer vermogen. Ook hier is het rendement met 3dB toegenomen!
sietse

Bericht door sietse »

Maar dit verhaal maakt geen onderscheid tussen serie en parallel.
Nee. maar ik weet nog van ergens dat parallel beter is dan serie schakelen. Hoe hoorbaar dat is weet ik niet. Als ik er wat van terug weet te vinden zal ik het melden. Maar ik denk dat Dickason wat dat betreft gelijk heeft. Maar nogmaals, zul je het verschil ook horen?
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

- parallelschakeling is stroom vreten
- serieschakelen is spanning vreten voor dezelfde geluidsdruk.

Of het een beter is dan het andere hangt helemaal af van de versterker die je gebruikt.
- Wat wel een nadeel kan zijn van serieschakeling is enigszins onvoorspelbaar gedrag als de impedanties van de luidsprekers ongelijk zijn, bv door ongelijke resonantiefrequentie. Dat gaat dan ten koste van een goede demping van de speaker. Maar als het over kwaliteitsluidsprekers gaat met constante productiekwaliteit is er geen probleem.
- Een ander nadeel kan zijn is dat de impedantie van de speaker 2x zo hoog wordt. Dit betekent dat voor filtering je een 4x zo grote spoel nodig hebt als voor de parallelschakeling die een 2x zo lage impedantie heeft.
- Een voordeel van serieschakeling kan zijn, vooral bij actieve aansturing, dat je voor de tweemaal zo hoog benodigde spanning je de versterker in bridge mode zet, hetgeen een lagere vervorming van de versterker tot gevolg heeft.
Martijn M
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

Ik snap 't niet. Hoe kan de efficiëntie (outputvermogen/inputvermogen) nou stijgen? Is dat niet een eigenschap van de luidspreker zelf? Als bovenstaande klopt, is het dan bij serieschakeling zo dat de efficiëntie een limiet op 100% heeft als je het aantal drivers oneindig groot maakt?
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

-edit- antwoord weggehaald, geeft mogelijk geen duidelijkheid.

Martijn, misschien als je beseft dat geluidsdruk niet hetzelfde is als afgegeven vermogen aan het medium dan begrijp je het misschien. De geluidsdruk van twee speakers telt op alsof het om spanningen gaat, dan verdubbelt de geluidsdruk bij 2 speakers. Een dubbele druk op het medium (lucht) is te zien als een dubbele spanning op een bepaalde weerstand. Dit resulteert in een verviervoudiging van het afgegeven vermogen, daarom krijg je +6dB als twee speakers in fase werken.

Off-axis, bij hoge frequenties, tellen de speakers niet meer mooi op en krijg je destructieve interferentie (lobing in het verticale vlak). De totale powerrespons, gezien over de gehele bol om de speaker heen, is dan geen +6dB maar +3dB. Voor lage frequenties staan de woofers dusdanig dicht bij elkaar, dat de optelling onder alle hoeken vrijwel volledig is en heb je daadwerkelijk een 6dB verhoging van het totaal geïntegreerde afgegeven vermogen.
MartyF

Bericht door MartyF »

Even concreet. Ik heb twee 4 ohm midwoofers, 86 dB per woofer, die ik wil combineren met een 8 ohm tweeter van 89 dB. In serie schakelen betekent dat de impedantie gelijk is over het hele frequentiespectrum, en ik hoop ook dat de midwoofercombinatie van 86 naar 89 dB stijgt. Dat scheelt weer een spanningsdeler om de niveau's gelijk te krijgen. :?:
Godtoh

Bericht door Godtoh »

jeroen_d schreef:
MartyF schreef:
Maar je kan m.i. de wet van ohm niet loslaten op een versterker/luidspreker-combinatie.
Dat kan wel hoor, de wet gaat niet alleen op voor ohmse weerstand maar ook voor complexe impedanties.

De sim klopt niet, Dickason ook niet:
1) in serie met dezelfde aangebrachte spanning betekent halvering van de stroom dus halvering van het toegevoerde vermogen.
2) parallel met dezelfde aangebrachte spanning betekent verdubbeling van de stroom dus verdubbeling van het toegevoerde vermogen.

1) in serie heb je per luidspreker een kwart van het vermogen, dat betekent -6dB geluidsdruk per luidspreker die weer optelt tot 0dB met beide luidspekers.
2) parallel heb je per luidspreker hetzelfde vermogen, dat betekent een toename van 6dB van de geluidsdruk met beide luidsprekers.

1) Dus bij serie heb je net als bij 1 luidspreker dezelfde geluidsdruk bij dezelfde aangebrachte bronspanning, maar, bij de serieschakeling bereik je deze geluidsdruk met de helft van het vermogen omdat bij de twee in serie geschakelde luidsprekers maar de helft van de stroom loopt. Het rendement is dus met 3 dB toegenomen!
2) Bij parallel neemt de geluidsdruk toe met 6 dB, maar er loopt 2x zoveel stroom dus de parallelschakeling trekt 3dB meer vermogen. Ook hier is het rendement met 3dB toegenomen!
Ik haak hier ff op in hoor...
Hoop dat ik het goed snap en beetje goed uitleg.
Stel men heeft een 12v voeding en 2 serie weerstanden van 6ohm.
Dan loopt er een stroom door beide weerstanden van 1Ampere, alleen het voltage over 1 weerstand is 6v.
Hiermee zeg ik dat als je een serieschakeling maakt van weerstanden, de stroom door de componenten hetzelfde blijft, alleen de spanning over de componenten kan anders zijn.

Parallel:
12v voeding, 2 24ohm weerstanden parallel. Gevolg: de voedingen levert 1 ampere, hiervan gaat 0,5 ampere door de ene weerstand en 0,5 ampere door de andere. De spanning over beide weerstanden is echter wel gelijk, namelijk 12v.

Samengevat:
-serie: stroom hetzelfde, spanning anders
-parallel: spanning hetzelfde, stroom anders

Voor degene die van googlen houden, ff op wetten van Kirchhoff googlen.
MartyF

Bericht door MartyF »

Godtoh schreef:
Stel men heeft een 12v voeding en 2 serie weerstanden van 6ohm.
Dan loopt er een stroom door beide weerstanden van 1Ampere, alleen het voltage over 1 weerstand is 6v.
Hiermee zeg ik dat als je een serieschakeling maakt van weerstanden, de stroom door de componenten hetzelfde blijft, alleen de spanning over de componenten kan anders zijn.

Parallel:
12v voeding, 2 24ohm weerstanden parallel. Gevolg: de voedingen levert 1 ampere, hiervan gaat 0,5 ampere door de ene weerstand en 0,5 ampere door de andere. De spanning over beide weerstanden is echter wel gelijk, namelijk 12v.

Samengevat:
-serie: stroom hetzelfde, spanning anders
-parallel: spanning hetzelfde, stroom anders

Voor degene die van googlen houden, ff op wetten van Kirchhoff googlen.
Lijkt te kloppen.
Maar nu het verhaal van 1 woofer naar 2 woofers.

Stel we nemen weer 12 volt met 6 ohm. Bij 1 woofer loopt er dan een stroom van 2 A. Vermogen in de belasting verdissipeert is dan 12 x 2 = 24 Watt.

Twee woofers in serie. De weerstand gaat van 6 naar 12 ohm. Dus de stroom zakt naar 1 A. Dus uit de combi komt 12 x 1 is 12 watt.

Twee woofers parallel. De weerstand wordt 3 ohm. De stroom wordt dus 4 A en het vermogen 48 watt.

Of is dat te kort door de bocht? :?
Laatst gewijzigd door MartyF op vr 19 dec 2008, 23:40, 1 keer totaal gewijzigd.
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Klopt precies.
MartyF schreef:
Even concreet. Ik heb twee 4 ohm midwoofers, 86 dB per woofer, die ik wil combineren met een 8 ohm tweeter van 89 dB. In serie schakelen betekent dat de impedantie gelijk is over het hele frequentiespectrum, en ik hoop ook dat de midwoofercombinatie van 86 naar 89 dB stijgt. Dat scheelt weer een spanningsdeler om de niveau's gelijk te krijgen. :?:
Nee, de midwoofercombinatie blijft gewoon 86dB, het enige verschil met een enkele midwoofer is dat de midwoofercombinatie 2x zo weinig stroom van de versterker vraagt. Het toegenomen rendement resulteert dus niet in een toename van geluidsdruk bij serieschakeling. Ik quote mezelf even van hierboven:
jeroen_d schreef:
Laatst gewijzigd door jeroen_d op vr 19 dec 2008, 23:43, 3 keer totaal gewijzigd.
asterduc
Contacteer:

Bericht door asterduc »

MartyF schreef:
2x4 Ohm parallel geeft 2 Ohm. Kan je versterker dat aan? zo ja, dan gaat je tweeter moeten werken om de woofers bij houden.

2x4 Ohm serie gaat een mooiere belasting geven, maar je tweeter zul je aardig moeten afzwakken. Om dezelfde geluidsdruk van de woofers te krijgen moet je meer spanning toevoegen en dat zit er in je ontwerp vermoedelijk niet in.

Ik zou zeggen, doe eens de test in de praktijk, je zult dadelijk merken wat best past :D
]eep
Contacteer:

Bericht door ]eep »

jeroen_d schreef:
MartyF schreef:
De wet van Ohm gaat altijd op natuurlijk, maar dat wil niet zeggen dat een versterker zich ook compleet Ohms gedraagt. Dat is alleen in het ideale geval. Er zijn maar heel weinig versterkers die bij 4Ohm echt 2x zoveel vermogen leveren en bij 2 Ohm nog eens 2x zoveel (bv. 100W>200W>400W).
Dit kan ik niet volgen. Waarom nu ineens een kwart? Het wordt wel erg verwarrend als je elektrisch en akoustisch vermogen door elkaar gebruikt. Je kunt t beter zo scheiden.
koppeling elektrisch akoestisch
serieel -3dB +3dB
parallel +3dB +3dB
Dit komt natuurlijk heel logisch over.

Met 2 drivers lukt dat ook wel. Maar als je nog meer speakers gaat verbinden gaat het moeilijk worden denk ik. De meeste versterkers reageren niet zo goed op impedanties van <1 of >32Ohm.
Waar ik aan zit te denken is 4 drivers per speaker en dan 2 parallel 2 aan 2 serieel.
Dan gaan er nog andere zaken spelen, zoals wat doet de inductie van de spreekspoel van de ene voor de andere?

Sorry voor de trage reply, moest er nogal even over nadenken, en dan gaat ineens iedereen tussendoor reageren :P
MartyF

Bericht door MartyF »

asterduc schreef:
2x4 Ohm parallel geeft 2 Ohm. Kan je versterker dat aan? zo ja, dan gaat je tweeter moeten werken om de woofers bij houden.
Wanneer ik voor parallel zou kiezen, dan wordt het 2 x 8 ohm parallel. Reden voor de dubbele woofer is, is dat ik een enkele woofer nu soms overstuur. Het vermogen is niet zo groot (Visaton W 100 s).
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

]eep schreef:
De wet van Ohm gaat altijd op natuurlijk, maar dat wil niet zeggen dat een versterker zich ook compleet Ohms gedraagt. Dat is alleen in het ideale geval. Er zijn maar heel weinig versterkers die bij 4Ohm echt 2x zoveel vermogen leveren en bij 2 Ohm nog eens 2x zoveel (bv. 100W>200W>400W).
Daarom gaf ik ook aan dat serie of parallel niet zoveel uitmaakt, dat het afhangt van de versterker. Oftewel, om het duidelijker aan te geven, is ie goed in spanning leveren of is ie goed in stroom leveren.
Dit kan ik niet volgen. Waarom nu ineens een kwart? Het wordt wel erg verwarrend als je elektrisch en akoustisch vermogen door elkaar gebruikt. Je kunt t beter zo scheiden.
serieel -3dB +3dB
parallel +3dB +3dB
Dit klopt niet. Wat wel zou kloppen is:
serieel -3dB 0dB
parallel +3dB +6dB
Dan zie je dat in beide gevallen het rendement toeneemt met 3dB.
Met 2 drivers lukt dat ook wel. Maar als je nog meer speakers gaat verbinden gaat het moeilijk worden denk ik. De meeste versterkers reageren niet zo goed op impedanties van <1 of >32Ohm.
Waar ik aan zit te denken is 4 drivers per speaker en dan 2 parallel 2 aan 2 serieel.
Uiteraard, dit wordt dan ook vaak toegepast in PA installaties.
Dan gaan er nog andere zaken spelen, zoals wat doet de inductie van de spreekspoel van de ene voor de andere?
Zoals ik al aangaf, maakt niets uit zolang de speakers maar goed gelijk zijn aan elkaar en niet varieren in hun resonantiefrequentie van unit tot unit.
Martijn M
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

Voor mij wordt 't alleen maar onduidelijker. Ik ben wel benieuwd naar je (Jeroens) eerdere maar verwijderde/ge-editte (is dat Nederlands? 8) ) post. Maaruhh... Nog even op wat ik eerder zei: is het waar dat er bij een oneindig aantal units in serie een limiet op 100% voor het rendement bestaat? Ik snap namelijk niet dat het rendement zo te beïnvloeden is.
]eep
Contacteer:

Bericht door ]eep »

Dit klopt niet. Wat wel zou kloppen is:
serieel -3dB 0dB
parallel +3dB +6dB
Nee, je snapt mij verkeerd. Jij neemt denk ik aan dat ik met akoustisch het totaal bedoel, maar dat is niet zo. Je moet ze nog optellen. En dan kom je op jouw getallen.
Dus:
koppeling elektrisch akoestisch totaal
serieel -3dB +3dB =0dB
parallel +3dB +3dB=+6dB
2sx2p 0dB +6dB =+6dB

Dat bedoel ik dus met dat je verschillende vormen van energie niet door elkaar moet halen. Je zit met 1 elektrisch systeem. Dat beinvloed je door de schakeling. Maar de drivers zelf kun je daardoor niet beinvloeden. Je hebt er 2 en je houd er 2 hoe je de stroom ook aansluit (behalve als de er 1 niet aansluit, duhhh ;)) en dus heb je akoustisch 2x zoveel energie als met maar 1 van die 2 drivers. Dus akoustisch altijd +3db.
Het totaal komt dus wel op iets anders uit door het elektrisch systeem en hoe de versterker daar op reageert.
jantje-secuur

Bericht door jantje-secuur »

Zijn twee [in fase geschakelde!] luidsprekers niet coherent en zorgen ze daarom niet voor een whopping akoestische 6dB optelling?

* Ik ga me hier denk ik nooit druk om maken.
Marp
Beheerder / Sysadmin

Bericht door Marp »

]eep schreef:
Het totaal komt dus wel op iets anders uit door het elektrisch systeem en hoe de versterker daar op reageert.
Zijsprongetje
Een luidsprekersysteem heeft 1 tweeter, 1 middentoner en 2 parallel geschakelde woofers. Elke driver is 8 Ohm. Het systeem is keurig afgeregeld en toont een vlakke curve aan een versterker die bij 4 Ohm 2x zoveel vermogen levert als bij 8 Ohm. Wat voor curve laat datzelfde luidsprekersysteem zien als we hem aan een andere versterker hangen? Bijv. aan een versterker die bij 4 Ohm slechts 1.4x zoveel vermogen afgeeft?

De uitkomst geldt natuurlijk ook voor elk 8 Ohm luidsprekersysteem waarvan enkel de tweeter of middentoner een impedantie van 4 Ohm heeft.
]eep
Contacteer:

Bericht door ]eep »

uh, nee. Het in fase geschakeld zijn is de eerste voorwaarde om die +3dB te krijgen. Als je in tegenfase schakelt dan hou je niks over.
0.1 log(I+I) [W]=0.1logI [dB] +3dB
0.1 log(I-I)=0

Je krijgt alleen wel het 'voordeel' bij meerdere speakers boven elkaar dat ze zich meer als lijnbron gaan gedragen en dus over de eerste meters afstand minder snel afvallen dan een bolstraler. Lekker fijn afstemmen als je maar 1 tweeter hebt. :roll:

antwoord op Marp zijn vraag^
Een niet vlak metende luidspreker, in dit geval 1 die weinig bas heeft! Daar waar de impedantie de kelder ingaat zal de mindere versterker het niet bij kunnen benen en die frequenties zullen dus minder hard klinken met een paar dB.
Dat is eigenlijk een heel praktisch geval waar je bv. met een buizenversterker heel erg op moet letten. Dan gaat er bij mij een alarmbelletje rinkelen als ik dubbele bassspeakers zie.
Marp
Beheerder / Sysadmin

Bericht door Marp »

Jeep schreef:
Een niet vlak metende luidspreker, in dit geval 1 die weinig bas heeft! Daar waar de impedantie de kelder ingaat zal de mindere versterker het niet bij kunnen benen en die frequenties zullen dus minder hard klinken met een paar dB.
Dat is exact waar ik heen wilde. Als dat zo is, gaat het wat mij betreft verder dan buizenversterkers. Immers, voor een tweeter kan slechts 0.5 dB al het verschil betekenen tussen tevreden of nét niet. Een conclusie die daaruit zou kunnen volgen: bij een redelijk variabele impedantie kan een luidspreker slechts optimaal worden afgestemd indien dit gebeurt aan (en alleen voor) zijn toekomstige versterker.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”