Toevallig zit ik ook een beetje te puzzelen over de voordelen van het toepassen van meerdere gelijke woofs. Dit naar aanleiding van de opmerking van Rho, dat ik in mijn TL artikel schrijf, dat meerdere woofs sneller zouden zijn dan één. Nou bedoelde ik het wel goed, maar meerdere woofs t.o.v één zijn natuurlijk niet sneller dan één bij het weergeven van een frequentie. Maar voordelen heeft het wel.
Citaat uit een boekje.
Door de combinatie van meerdere gelijke luidsprekers, wordt het effectieve membraanoppervlak vergroot. De toepassing van meerdere gelijke basunits in plaats van één grote is zelfs gunstiger. Aan de ene kant stijgt het membraanoppervlak van een luidsprekersysteem met het kwadraat van de membraandoorsnede maar aan de andere kant neemt de massa met ongeveer de derde macht toe. Door het gebruik van meerdere lagetonenluidsprekers worden de luidsprekers op zich minder belast iets, dat een kleinere intermodulatie vervorming ten gevolge heeft t.o.v. één basunit.
Dan nog het geluidsvermogen.
Bij iedere verdubbeling van het aantal luidsprekers, treed een verviervoudiging op van het geluidsvermogen. Aangezien de membraansnelheid gelijk moet blijven, moet het toegevoerde versterkervermogen worden verdubbeld.
Dit citaat gaat over de toepassing in open systemen waarbij de units dicht bij elkaar moeten zitten. Het zou dus ook voor openbaffle's gelden.
Als ik het goed snap, is het geluidsvermogen het afgestraalde geluidsniveau van de units.
En ik weet dat Jeroen-d mij al eens goede uitleg heeft gegeven over het toepassen van meerdere units, maar dat kan ik natuurlijk weer niet terug vinden.
En ff offtopic, versie drie van het TL artikel komt, want er staan wat foutjes in.

En wat andere zaken.