filter plaatsing

Conventionele filters zonder actieve elektronica.

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Gebruikersavatar
solitaire
Berichten: 164
Lid geworden op: ma 18 aug 2008, 12:06

filter plaatsing

Bericht door solitaire »

De header geeft het al aan: ik probeer een crossover optimaal te plaatsen, heb al eea. geprobeerd, maar ben benieuwd hoe jullie dit aanpakken.

Het filter is 2D bestucked, op een totaal oppervlak van ± 60 x 25 cm., in een externe kast te plaatsen, oa. om trillingen van de luidsprekers zo goed mogelijk buiten m'n filter te houden.

Zo als gewoonlijk ben ik van plan de onderdelen vast te zetten met montagekit en ty-raps (bij de proefjes alles met ty-raps gedaan). In dit geval gaan de caps voorzien worden van stroken kunststof dempings materiaal (is nog niet aangebracht).

Tot zo ver heb ik bestucked op panelen van 8mm. MDF / 44mm. MDF / gasbeton, alle panelen volledig op non-metalen 'spikes', alle panelen op ± 2 x 2 x 2 cm. dempings materiaal, alle op een mix van 'spikes' en demping, panelen gelegd op zand. :?:

Welke manier van plaatsen gebruiken jullie (en waarom) ? In het verleden ben ik vaker met het optimaliseren van apparaat plaatsing bezig geweest, maar nooit serieus met filter plaatsing. 'k Kan natuurlijk weer opnieuw alle mogelijkheden doorlopen, maar 's om me heen kijken lijkt me wel zo snugger 8) .


Wolf
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33828
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

je bedoelt dus, waar het complete filter komt, niet de componenten op de filterplaat..

ik heb bij een extern filter het kastje wel eens volgestort met zand.
Gebruikersavatar
solitaire
Berichten: 164
Lid geworden op: ma 18 aug 2008, 12:06

Bericht door solitaire »

Henkjan schreef:
je bedoelt dus, waar het complete filter komt, niet de componenten op de filterplaat...
dat bedoel ik inderdaad
Henkjan schreef:
ik heb bij een extern filter het kastje wel eens volgestort met zand.
Echt tot aan de nok, filter helemaal onder het zand ? En dan met dempings voetjes eronder ?


W.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33828
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

yep, helemaal in het zand ja. staat gewoon op t tapijt, ik denk dat er meer trillingen via de lucht naar toe komen dan via het beton van mijn vloer
Gebruikersavatar
solitaire
Berichten: 164
Lid geworden op: ma 18 aug 2008, 12:06

Bericht door solitaire »

Henkjan schreef:
yep, helemaal in het zand ja. staat gewoon op t tapijt, ik denk dat er meer trillingen via de lucht naar toe komen dan via het beton van mijn vloer
dat denk ik idd. ook

Als ik de verhalen op het internet zo eens volg, ook die op dit forum, had ik eigenlijk in m'n hoofd ook eens te kijken naar het afvoeren van trillingen die het filter (caps & coils) zelf ontwikkeld. Over micro-trillingen gesproken :shock: . Het met zand afvullen is bij nader inzien misschien juist hiervoor wel een mooie oplossing.

Weet niet waarom, maar om de een of andere reden gaan m'n nekharen overeind staan bij het idee het hele filter met zand af te vullen ... :roll: niet positief dus, maar kan niets bedenken waarom het niet positief is :?: .


W.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33828
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

als je goed schoon (meedere keren wassen) maakt zodat er geen zout oid in achterblijft, het erg doed droogt (op 150°C in de oven) en zorgt dat het droog blijft (kastje goed dicht dus) dan zie ik geen probleem
Plaats reactie

Terug naar “Filterontwerp & Passieve Filters”