veelkanaals analoge volumeregeling ?

De rest......
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Plaats reactie
Paul Jenner
Contacteer:

veelkanaals analoge volumeregeling ?

Bericht door Paul Jenner »

Al het gefilosofeer over vierwegsystemen en Behringer DCX-en is wel leuk natuurlijk,

maar uiteraard zitten we dan met een praktisch probleem:

Hoe gaan we dat volume van al die kanalen tegelijk regelen ?

Op het net zijn diverse oplossingen voorbijgekomen, waar ik met een half oog kennis van heb genomen. Ik ben er nog niet helemaal uit. Mijn voorkeur gaat er naar uit om het eerst eens heel simpel te proberen met een achtdeks potmeter.

1) waar vind ik die zonder dat ik een tweede hypotheek moet nemen ?

2) Vervolgens is het zo dat een pot alléén niet ideaal is omdat er geen buffering optreedt voor de uitgangen. De uitgang "ziet" als het ware een wisselende impedantie. En de lage impedanties kan een doorsnee opamp uitgang niet zo aansturen. Zeg ik dat zo goed ?

Nu is het zo dat de gebalanceerde uitgangen van een Behringer DCX een aantal dB;s hogere output leveren dan er benodigd is om een eindversterker in te sturen die op "consumenten-niveau" werkt.

3) Ik zou haast zeggen, kan ik niet met voorschakelweerstanden dat aantal dB's compenseren, zodat de wisselende afsluitweerstand door de pot enigzins gecompenseerd wordt ?

Ik zou graag horen hoe de meer onderlegden op electronica gebied hierover denken.
Pjotr ? Jeroen ?

Bij voorbaat dank,

Paul.
rho

Bericht door rho »

Ik zie voor zoiets 2 oplossingen. (vooral gericht op gelijkloop van de onderlinge kanalen)
1) Je kan met IC's te werk gaan. Een goed voorbeeld zou een PGA2310 zijn. Je kan die dingen lekker in cascade zetten. Zo kan je zelfs in 1 keer per kanaal de versterking/verzwakking in stellen.

2) Je kan ook gebruik maken van VCA's (Voltage controled amplifier). Zo kan je met 1 pot al de kanalen gelijktijdig versterken/verzwakken. Gelijkloop is prima, omdat de regeling door 1 pot gebeurt en dus voor elk kanaal indentiek is. Daarbij is de spreiding van de specs in een normale productie van zulke IC's redelijk klein. Een probleem is hier wel dat je altijd een zelfde gain hebt voor elk kanaal.
voodooless
Contacteer:

Re: veelkanaals analoge volumeregeling ?

Bericht door voodooless »

Hey :D Dit ga ik volgen, omdat ik ook dergelijke plannen hebt. Ik wil het zelf doen met een digitale regeling, maar een cheap ass analoge oplossing is natuurlijk nooit weg (al zal het waarschijnlijk net zo min goedkoop zijn)...

Btw, heb jij ook dit probleem: http://www.moerman.org/~lelievel/forum/ ... .php?t=774
vigier

Bericht door vigier »

Aangezien ik niet weet wat jij goedkoop of duur vindt, post ik hem toch maar even:
http://www.thel-audioworld.de/bauteile/regler/Potis.htm

Afbeelding

€ 372, inclusief motor.

Groet, Joris
Paul Jenner
Contacteer:

@Rho: Ik zou graag eens nadenken over een passieve uitvoering met 8-deks pot. Dat lijtk me eenvoudiger en goedkoper. Wat ik er later nog bij ga verzinnen ter perfectionering is een ander verhaal. Ik meen ook gelezen te hebben dat het werken met opamps ook zo zijn problemen kent. Bovendien ben ik niet zo verzot op opamps, maar van Pjotr mag ik dat niet zeggen :)

@Deepspace: Dat probleem heb ik niet, we hebben het hier over de analoge gang van zaken;

@Vigier: at bedoel ik dus met een "tweede Hypotheek" . Ik chargeer natuurlijk een beetje, maar dit vind ik (te) veel geld ...

Paul.
vigier

Bericht door vigier »

Paul,

ik vind het ook veeeeeeeeel teveel voor een potmeter, maar er lopen hier ook mensen rond die voor 1600 Euri 4 middentoners aanschaffen ;) dus, ik dacht: gewoon ff posten..

Groet.... & succes met en PGA'tje??
Marp
Beheerder / Sysadmin

Bericht door Marp »

Wi je met betaalbare potmeters werken, dan is dit vrij eenvoudig mechanisch op te lossen.

Hang 4 fatsoenlijke stereo pots in bijv. een bevestigingsbeugel zoals hieronder, en monteer tandwielen op de asjes. Bedien je de middelste potmeter, dan draaien de anderen vanzelf (in tegenovergestelde richting) mee. Van speling hoef je dankzij de sleufgaten geen last te hebben.
4potmeters.gif
4potmeters.gif (13.3 KiB) 78 keer bekeken
Paul Jenner
Contacteer:

:lol: :lol:

Mario wil er een soort tafelvoetbal van maken ;)

Paul.
rho

Bericht door rho »

Paul Jenner schreef:
@Rho:...Bovendien ben ik niet zo verzot op opamps, maar van Pjotr mag ik dat niet zeggen :)
Van mij ook niet! :evil:
:wink:
Rudy

Bericht door Rudy »

Wel je hebt een klein probleempje als je zonder opamps wil werken, want zowel de omzetting van symmetrisch naar assymetrisch kan best met opamps, en je signaal dat je van je potmeter bekomt kan ook best gebufferd worden of je geheel word sterk versterkerafhankelijk.

Je kan best een omzetting gebruiken naar assymetrisch of brom/ruis word meer voorradig dan muziek, vooral bij 8 kanalen ( 4weg stereo ).
Je kan zonder, dat zeg ik niet maar dan zal je znel merken dat de hele installatie enorm bedradingsafhankelijk is, en dit is meestal een slecht ding.

Ik dacht persoonlijk dat panasonic ook stackebel potmeters had, kan alleen effe niet herinneren hoe de site heete waar ik het gezien had.

/edit
consumentenniveau is over het algemeen lager dan PA materiaal.

Groetjes
Rudy
Leeuwarden

Bericht door Leeuwarden »

rho schreef:
Paul Jenner schreef:
@Rho:...Bovendien ben ik niet zo verzot op opamps, maar van Pjotr mag ik dat niet zeggen :)
't Is heel simpel: als het goed klinkt, dan klinkt het goed!
voodooless
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Marp schreef:
Afbeelding
Hmm, volgens mij heb jij teveel naar Back to the Future gekeken. Zo'n fluxcapacitor is volgens mij een duur grapje :roll:

Maar het is theoretisch natuurlijk een prima oplossing. Hoe goed dat practisch werkt is natuurlijk af te wachten.
Paul Jenner
Contacteer:

Rudy schreef:
.... want zowel de omzetting van symmetrisch naar assymetrisch kan best met opamps ....
Ik heb mijn analoge lijnfilter altijd aangesloten gehad waarbij ik één pootje van de symmetrische uitgang gewoon niet aangesloten heb.
Voila, van symmetrisch naar a-symmetrisch :)

Paul.
rho

Bericht door rho »

Leeuwarden schreef:
rho schreef:
Paul Jenner schreef:
't Is heel simpel: als het goed klinkt, dan klinkt het goed!
Ik snap gewoon niet wat sommige mensen tegen opamps hebben. 't Zijn nochtans erg nuttige dingetjes. En kwa klankkwaliteit kan je er allerminst over klagen.
Leeuwarden

Bericht door Leeuwarden »

Ik heb er vandaag nog 4 gehaald... Ik moet er niet aan denken als ik dat discreet zou moeten opbouwen... PCB wordt 2 x zo groot...
Rudy

Bericht door Rudy »

Paul Jenner schreef:
Rudy schreef:
.... want zowel de omzetting van symmetrisch naar assymetrisch kan best met opamps ....
Ik heb mijn analoge lijnfilter altijd aangesloten gehad waarbij ik één pootje van de symmetrische uitgang gewoon niet aangesloten heb.
Voila, van symmetrisch naar a-symmetrisch :)

Paul.
Zoals ik al zij, het "beste", dat het niet anders gaat heb ik nooit gezegd, maar je hebt dan ook nooit naar het omhooggaand ruisniveau geluisterd tov de situatie ervoor, laat staan als je met meerdere amps gaat werken en telke malen uiteindelijk de aarding door je signaal EN je voedingskabel laat gaan.

Groetjes
Rudy
Plaats reactie

Terug naar “Overige Audio-elektronica”