Voor het berekenen van een drie-weg filter pakte ik het boek van Vance Dickason erbij. Een 3-weg heeft volgens mij 2 kantelfrequenties, fhoog en flaag. In mijn geval 300 en 3000 Hz.
In de formules zie ik echter 3 frequenties: fL, fH en fM. Wat wordt bedoeld met die fM???
3-weg filter frequentiewaarden
Moderator: Beheerdersteam
Op zich correct, maar aan het definiëren van fM heb je niet zoveel. Voor de middentoner zijn fL en fH veel belangrijker. Het gedrag rond die frequenties, van middentoner + filter, moet perfect aansluiten in amplitude en fase op dat van de woofer en tweeter + filter.
Het is dus beter om voor de middentoner te denken in termen van een hoogdoorlaatfilter (voor aansluiting op de woofer) en een laagdoorlaatfilter (voor aansluiting op de tweeter). Dit in plaats van denken in termen van een banddoorlaatfilter en dat dan uit te rekenen.
Het is dus beter om voor de middentoner te denken in termen van een hoogdoorlaatfilter (voor aansluiting op de woofer) en een laagdoorlaatfilter (voor aansluiting op de tweeter). Dit in plaats van denken in termen van een banddoorlaatfilter en dat dan uit te rekenen.