ERG vreemde meet resultaten

... is weten!

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
MichaelB

ERG vreemde meet resultaten

Bericht door MichaelB »

Het volgende is het geval (in ATB PRO):

Ik meet een Tangband W2-800SL, dichtbij, 1cm van de conus, speaker ligt vrij op het buro. Ik meet een CSS SDX7, zelfde afstand, zelfde plaats op het buro.

Nu het vreemde, de Tangband meet 12dB! harder dan de SDX. Ik bedoel dan op de frequenties die ze beide goed kunnen weergeven, zo rond de 500Hz (over de hele linie is het eigenlijk 12-13dB lager). Andere TB, andere SDX, maar hetzelfde resultaat.

Ik heb ze beide op dezelfde aansluiting getest, heb alles langsgelopen, maar ik snap er werkelijk geen ene SNARS van :roll: :?:
MarcoSQ

Bericht door MarcoSQ »

Meet maar eens op een afstandje (een meter ofzo), dan zal dat verschil wel weg zijn. Conusgrootte verschilt nogal :).
MichaelB

Bericht door MichaelB »

MarcoSQ schreef:
Meet maar eens op een afstandje (een meter ofzo), dan zal dat verschil wel weg zijn. Conusgrootte verschilt nogal :).
Dat weet ik, maar dat zou toch geen verschil moeten geven als ik beide speakers op het hart meet op 1 cm afstand? Ik kan het nog even proberen. (ik ben per slot van rekening nieuw met meten) Hoor je morgen van me!
MichaelB

Bericht door MichaelB »

Ik heb geisteravond nog een nieuwe meting gedaan op 1 meter afstand, maar hetzelfde resultaat.

Waar ik toen aan dacht: de Re van beide speakers is verschillend. Als je dan de versterker op dezelfde stand laat staan, dan is het toch logisch? dat de ene een stuk harder zal klinken dan de ander?

Vervolgens heb ik ze tegelijk getest met een simpel 1e orde voor de TB en wonder, nu krijg ik wel de output die ik verwacht: de TB gaat ongeveer 3dB harder.
Plaats reactie