Rare dip in freq-curve magnetostaat

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
RSQ8P

Rare dip in freq-curve magnetostaat

Bericht door RSQ8P »

Beste forummers,

Ik ben in het bezit gekomen van een setje Philips RCD magnetostaten (gelijkend de RSQ8P, die ik al bezit). Nu heb ik mijn trouwe Arta er op los gelaten en bemerk iets vreemds in de frequentiecurve:
Afbeelding
De groene curve is gemeten op een paar centimer voor de folie; de blauwe is op ongeveer een meter afstand. Ik vind de dip bij de 4kHz erg dubieus, of heeft dat met de vorm van de tweeter te maken? De dip is redelijk verdwenen bij de nearfield meting.
De curve onder 20º à 30º graden, toont iig een betere curve, zie de onderstaande figuur. Let wel: ik heb reeds een provisorisch 2de orde hoogdoorlaat filter gemaakt en aangesloten (8,2µF en 0,56mH).
Afbeelding
Maak ik teveel van die dip en moet ik gewoon niet zeuren?

Dank,
Ramon
arjank

Bericht door arjank »

Hoi RSQ8P, heb je de magnetostaat in een baffle gemonteerd?
Want ik veracht dat dit met de breedte van de magnetostaatbehuizing te maken heeft (interferenties aan de zijkant van de behuizing).
Plaats de tweeter maar eens in een bredere kast, dan zul je zien dat die dip naar een lager frequentiegebied verschuift.
Het zegt tevens genoeg dat de curve onder 20 á 30 graden bijna geen dip laat zien, een normaal fenomeen dus.
RSQ8P

Bericht door RSQ8P »

Hoi Arjan,

Dacht zelf ook al die kant op. Met twee plankjes aan weerszijde van de magnetostaat was het al een stuk beter. Alleen wil de kast niet zo breed maken ;-).

Dank voor je antwoord.

Groet,
Ramon
Marp
Beheerder / Sysadmin

Bericht door Marp »

Dat zou best eens kunnen.

Een dipje ergens tussen 4,5 en 6 kHz is me al bij veel magnetostaten opgevallen. Bij mijn McFarlow's, Multicell's, maar ook bij veel andere fabrikaten, en als ik me goed herinner heeft mijn NEO3 ook zo'n dipje. Ik heb er nooit op gelet of conusdrivers datzelfde dipje vertonen, maar dat zal dan wel.
Plaats reactie