Digitaal crossover ontwerp
Moderator: Beheerdersteam
- just-sounds
- Ook commercieel actief
- Berichten: 155
- Lid geworden op: vr 23 nov 2007, 13:10
- Locatie: Weesp
- Contacteer:
Digitaal crossover ontwerp
Na het lezen van het AES paper getiteld :
A family of linear-phase crossover networks of high slope derived by time delay
Van: Stanley P. Lipschitz & John Vanderkooy
(Zeker het lezen waard) heb ik de volgende vraag:
Is er een digitale crossover te koop waarbij het mogelijk is om een crossover te specificeren waarbij het origineel signaal wordt gesplitst. Vervolgens een hoogaf filter voor het woofersignaal. En nu de crux.
Voor de tweeter: Een delayed signaal waarna het woofer signaal daarvan wordt afgetrokken. (volgens het paper summed dit weer in fase)
En daarna liefst nog de gebruikelijke speaker correctie fratsen.
A family of linear-phase crossover networks of high slope derived by time delay
Van: Stanley P. Lipschitz & John Vanderkooy
(Zeker het lezen waard) heb ik de volgende vraag:
Is er een digitale crossover te koop waarbij het mogelijk is om een crossover te specificeren waarbij het origineel signaal wordt gesplitst. Vervolgens een hoogaf filter voor het woofersignaal. En nu de crux.
Voor de tweeter: Een delayed signaal waarna het woofer signaal daarvan wordt afgetrokken. (volgens het paper summed dit weer in fase)
En daarna liefst nog de gebruikelijke speaker correctie fratsen.
Hoi Just-Sounds,
hierbij een advies over een product waar ik alleen nog maar naar gekeken heb, en pas in maart ga toepassen:
http://www.groundsound.com/dcn23.html
Deze digitale crossover heeft mogelijk de genoemde functionaliteit. (volgens de specs wel in ieder geval).
Ongeveer op deze manier: gebruik voor de woofer output 3. Deze is dubbel op het bord uitgevoerd. Voer deze output weer terug naar input 2.
Gebruik de sum functie om e.e.a. af te trekken.
Nogmaals: ik heb dit nog niet toegepast.
Groeten, Harry
hierbij een advies over een product waar ik alleen nog maar naar gekeken heb, en pas in maart ga toepassen:
http://www.groundsound.com/dcn23.html
Deze digitale crossover heeft mogelijk de genoemde functionaliteit. (volgens de specs wel in ieder geval).
Ongeveer op deze manier: gebruik voor de woofer output 3. Deze is dubbel op het bord uitgevoerd. Voer deze output weer terug naar input 2.
Gebruik de sum functie om e.e.a. af te trekken.
Nogmaals: ik heb dit nog niet toegepast.
Groeten, Harry
- just-sounds
- Ook commercieel actief
- Berichten: 155
- Lid geworden op: vr 23 nov 2007, 13:10
- Locatie: Weesp
- Contacteer:
Groundsound werk bij mijn weten met IIR filters, en die zijn niet faselineair. In feite zijn IIR filters een "gewoon" filter maar dan uitgevoerd in het digitale domein (misschien een beetje kort door de bocht, maar ja...
)
Voor IIR is veel minder rekenkracht nodig, en dat resulteert in veel minder delay. Hierdoor zijn IIR gebaseerde speakers beter te combineren met een HT systeem, waarbij beeld en geluid synchroon moeten lopen. Betekent ook, dat tussen de units nog steeds looptijd verschillen blijven heersen.
Bij muziek ligt de zaak anders, daar maakt het niet uit als het een halve seconde (overdreven) stil blijft nadat je CD speler is begonnen met spelen. FIR filters hebben een grotere delay, maar als voordeel dat looptijd verschillen gecompenseerd worden.
De DEQX werkt met FIR filters. (www.deqx.com) Geen goedkope jongen, maar met heel veel high-end potentieel. Nadeel is, dat als het eenmaal werkt, je systeem gewoon "af" is. Er bestaat gewoon weinig drive meer om nog beter te willen.. Slecht voor de hobby dus...
Voor IIR is veel minder rekenkracht nodig, en dat resulteert in veel minder delay. Hierdoor zijn IIR gebaseerde speakers beter te combineren met een HT systeem, waarbij beeld en geluid synchroon moeten lopen. Betekent ook, dat tussen de units nog steeds looptijd verschillen blijven heersen.
Bij muziek ligt de zaak anders, daar maakt het niet uit als het een halve seconde (overdreven) stil blijft nadat je CD speler is begonnen met spelen. FIR filters hebben een grotere delay, maar als voordeel dat looptijd verschillen gecompenseerd worden.
De DEQX werkt met FIR filters. (www.deqx.com) Geen goedkope jongen, maar met heel veel high-end potentieel. Nadeel is, dat als het eenmaal werkt, je systeem gewoon "af" is. Er bestaat gewoon weinig drive meer om nog beter te willen.. Slecht voor de hobby dus...
- just-sounds
- Ook commercieel actief
- Berichten: 155
- Lid geworden op: vr 23 nov 2007, 13:10
- Locatie: Weesp
- Contacteer:
Ik weet dat de groundsound iir filtert en dat vind ik niet erg omdat ik een lineare fase sum kan krijgen met bovenstaande truc.
Het idee is al tijden geleden bedacht met passieve componenten alleen was er een delay nodig wat toendertijd met allpass filters werd bewerkstelligd maar nu is dat niet meer nodig.
Het enige wat nodig is is dus de mogelijkheid om na de filtering en delay van de tweeter dit signaal van een orgineel signaal af te trekken waardoor het woofer signaal wordt gemaakt.
@ HarryEng
Leek mij ook een goede optie alleen wil ik alles zoveel mogelijk in het digitale domein houden en het lijkt me zonde om een ADDA extra te maken alleen voor die -sum
Het idee is al tijden geleden bedacht met passieve componenten alleen was er een delay nodig wat toendertijd met allpass filters werd bewerkstelligd maar nu is dat niet meer nodig.
Het enige wat nodig is is dus de mogelijkheid om na de filtering en delay van de tweeter dit signaal van een orgineel signaal af te trekken waardoor het woofer signaal wordt gemaakt.
@ HarryEng
Leek mij ook een goede optie alleen wil ik alles zoveel mogelijk in het digitale domein houden en het lijkt me zonde om een ADDA extra te maken alleen voor die -sum
- Hans Nootdorp
- Berichten: 2036
- Lid geworden op: di 29 aug 2006, 1:52
- Locatie: Nootdorp
Het principe lijkt interessant.
De "aftrek-truc" is op zich al oud, maar zoals dat in het verleden ook al eens door Elektuur is voorgesteld, gaf dat voor de tweeter een afval van "slechts" 6 dB per oktaaf. Moest je wel willen: de tweeter wordt zwaarder belast en meer kans op tweeter-vervorming bij de lagere frequenties.
Deze methode lijkt die nadelen niet te hebben.
Jammer dat het artikel $20,- moet kosten. Zou het graag eens lezen.......
Misschien is dit principe ook wel iets voor mijn 3-weg systeem waarbij mid/hoog passief gefilterd is en de woofer/top actief gaat worden gefilterd.
De "aftrek-truc" is op zich al oud, maar zoals dat in het verleden ook al eens door Elektuur is voorgesteld, gaf dat voor de tweeter een afval van "slechts" 6 dB per oktaaf. Moest je wel willen: de tweeter wordt zwaarder belast en meer kans op tweeter-vervorming bij de lagere frequenties.
Deze methode lijkt die nadelen niet te hebben.
Jammer dat het artikel $20,- moet kosten. Zou het graag eens lezen.......
Wat is het nadeel van het maken van de delay met een all/pass filter?just-sounds schreef:Het idee is al tijden geleden bedacht met passieve componenten. Alleen was er een delay nodig wat toendertijd met allpass filters werd bewerkstelligd maar nu is dat niet meer nodig.
Misschien is dit principe ook wel iets voor mijn 3-weg systeem waarbij mid/hoog passief gefilterd is en de woofer/top actief gaat worden gefilterd.
- just-sounds
- Ook commercieel actief
- Berichten: 155
- Lid geworden op: vr 23 nov 2007, 13:10
- Locatie: Weesp
- Contacteer:
- Hans Nootdorp
- Berichten: 2036
- Lid geworden op: di 29 aug 2006, 1:52
- Locatie: Nootdorp
- just-sounds
- Ook commercieel actief
- Berichten: 155
- Lid geworden op: vr 23 nov 2007, 13:10
- Locatie: Weesp
- Contacteer:
Ik snap niet helemaal hoe de aftrek truc de afval van de tweeter bepaald. Als ik het goed begrijp doe je een high-pass filter voor de tweeter. En daarna doe je het basis signaal minus het gefilterde signaal voor de om hiermee op een simpele manier de low-pass te genereren. Het enige wat de afval bepaald is de stijlheid van de high-pass filter.Hans Nootdorp schreef:Het principe lijkt interessant.
De "aftrek-truc" is op zich al oud, maar zoals dat in het verleden ook al eens door Elektuur is voorgesteld, gaf dat voor de tweeter een afval van "slechts" 6 dB per oktaaf. Moest je wel willen: de tweeter wordt zwaarder belast en meer kans op tweeter-vervorming bij de lagere frequenties.
Deze methode lijkt die nadelen niet te hebben.
Jammer dat het artikel $20,- moet kosten. Zou het graag eens lezen.......
Wat is het nadeel van het maken van de delay met een all/pass filter?just-sounds schreef:Het idee is al tijden geleden bedacht met passieve componenten. Alleen was er een delay nodig wat toendertijd met allpass filters werd bewerkstelligd maar nu is dat niet meer nodig.
Misschien is dit principe ook wel iets voor mijn 3-weg systeem waarbij mid/hoog passief gefilterd is en de woofer/top actief gaat worden gefilterd.
Je weet met deze "truc" zeker dat de twee signalen bij elkaar opgeteld exact het originele signaal is en zorgt er ook voor dat de fase gelijk is zolang je de truc maar een keer toepast.
