Digitaal crossover ontwerp

Conventionele filters zonder actieve elektronica.

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
just-sounds
Ook commercieel actief
Contacteer:

Digitaal crossover ontwerp

Bericht door just-sounds »

Na het lezen van het AES paper getiteld :

A family of linear-phase crossover networks of high slope derived by time delay

Van: Stanley P. Lipschitz & John Vanderkooy

(Zeker het lezen waard) heb ik de volgende vraag:

Is er een digitale crossover te koop waarbij het mogelijk is om een crossover te specificeren waarbij het origineel signaal wordt gesplitst. Vervolgens een hoogaf filter voor het woofersignaal. En nu de crux.

Voor de tweeter: Een delayed signaal waarna het woofer signaal daarvan wordt afgetrokken. (volgens het paper summed dit weer in fase)

En daarna liefst nog de gebruikelijke speaker correctie fratsen.
harryeng

Bericht door harryeng »

Hoi Just-Sounds,

hierbij een advies over een product waar ik alleen nog maar naar gekeken heb, en pas in maart ga toepassen:

http://www.groundsound.com/dcn23.html

Deze digitale crossover heeft mogelijk de genoemde functionaliteit. (volgens de specs wel in ieder geval).
Ongeveer op deze manier: gebruik voor de woofer output 3. Deze is dubbel op het bord uitgevoerd. Voer deze output weer terug naar input 2.
Gebruik de sum functie om e.e.a. af te trekken.

Nogmaals: ik heb dit nog niet toegepast.

Groeten, Harry
bunky

Bericht door bunky »

http://sound.westhost.com/projects-3.htm

Bekijk deze ook maar eens.
just-sounds
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bedankt voor de suggesties.
fgroen

Bericht door fgroen »

Groundsound werk bij mijn weten met IIR filters, en die zijn niet faselineair. In feite zijn IIR filters een "gewoon" filter maar dan uitgevoerd in het digitale domein (misschien een beetje kort door de bocht, maar ja... 8) )

Voor IIR is veel minder rekenkracht nodig, en dat resulteert in veel minder delay. Hierdoor zijn IIR gebaseerde speakers beter te combineren met een HT systeem, waarbij beeld en geluid synchroon moeten lopen. Betekent ook, dat tussen de units nog steeds looptijd verschillen blijven heersen.

Bij muziek ligt de zaak anders, daar maakt het niet uit als het een halve seconde (overdreven) stil blijft nadat je CD speler is begonnen met spelen. FIR filters hebben een grotere delay, maar als voordeel dat looptijd verschillen gecompenseerd worden.

De DEQX werkt met FIR filters. (www.deqx.com) Geen goedkope jongen, maar met heel veel high-end potentieel. Nadeel is, dat als het eenmaal werkt, je systeem gewoon "af" is. Er bestaat gewoon weinig drive meer om nog beter te willen.. Slecht voor de hobby dus... :?
JeroenKV

Bericht door JeroenKV »

Groundsound lost dat op door delay per unit instelbaar te maken. Dat af zijn herken ik wel ja. :wink:
just-sounds
Ook commercieel actief
Contacteer:

Ik weet dat de groundsound iir filtert en dat vind ik niet erg omdat ik een lineare fase sum kan krijgen met bovenstaande truc.

Het idee is al tijden geleden bedacht met passieve componenten alleen was er een delay nodig wat toendertijd met allpass filters werd bewerkstelligd maar nu is dat niet meer nodig.

Het enige wat nodig is is dus de mogelijkheid om na de filtering en delay van de tweeter dit signaal van een orgineel signaal af te trekken waardoor het woofer signaal wordt gemaakt.

@ HarryEng

Leek mij ook een goede optie alleen wil ik alles zoveel mogelijk in het digitale domein houden en het lijkt me zonde om een ADDA extra te maken alleen voor die -sum
Hans Nootdorp

Bericht door Hans Nootdorp »

Het principe lijkt interessant.
De "aftrek-truc" is op zich al oud, maar zoals dat in het verleden ook al eens door Elektuur is voorgesteld, gaf dat voor de tweeter een afval van "slechts" 6 dB per oktaaf. Moest je wel willen: de tweeter wordt zwaarder belast en meer kans op tweeter-vervorming bij de lagere frequenties.
Deze methode lijkt die nadelen niet te hebben.

Jammer dat het artikel $20,- moet kosten. Zou het graag eens lezen.......
just-sounds schreef:
Het idee is al tijden geleden bedacht met passieve componenten. Alleen was er een delay nodig wat toendertijd met allpass filters werd bewerkstelligd maar nu is dat niet meer nodig.
Wat is het nadeel van het maken van de delay met een all/pass filter?

Misschien is dit principe ook wel iets voor mijn 3-weg systeem waarbij mid/hoog passief gefilterd is en de woofer/top actief gaat worden gefilterd.
just-sounds
Ook commercieel actief
Contacteer:

Veel Dure componenten in het signaalpad :)
Hans Nootdorp

Bericht door Hans Nootdorp »

De componentjes voor een actief all-pass filer hoeft toch niet zo duur te zijn?
just-sounds
Ook commercieel actief
Contacteer:

Aktief valt het inderdaad wel mee maar ik hoop toch nog op een digitale oplossing omdat ik meer dan alleen een crossover wil kunnen instellen
Jasper

Bericht door Jasper »

Hans Nootdorp schreef:
Het principe lijkt interessant.
De "aftrek-truc" is op zich al oud, maar zoals dat in het verleden ook al eens door Elektuur is voorgesteld, gaf dat voor de tweeter een afval van "slechts" 6 dB per oktaaf. Moest je wel willen: de tweeter wordt zwaarder belast en meer kans op tweeter-vervorming bij de lagere frequenties.
Deze methode lijkt die nadelen niet te hebben.

Jammer dat het artikel $20,- moet kosten. Zou het graag eens lezen.......
just-sounds schreef:
Het idee is al tijden geleden bedacht met passieve componenten. Alleen was er een delay nodig wat toendertijd met allpass filters werd bewerkstelligd maar nu is dat niet meer nodig.
Wat is het nadeel van het maken van de delay met een all/pass filter?

Misschien is dit principe ook wel iets voor mijn 3-weg systeem waarbij mid/hoog passief gefilterd is en de woofer/top actief gaat worden gefilterd.
Ik snap niet helemaal hoe de aftrek truc de afval van de tweeter bepaald. Als ik het goed begrijp doe je een high-pass filter voor de tweeter. En daarna doe je het basis signaal minus het gefilterde signaal voor de om hiermee op een simpele manier de low-pass te genereren. Het enige wat de afval bepaald is de stijlheid van de high-pass filter.
Je weet met deze "truc" zeker dat de twee signalen bij elkaar opgeteld exact het originele signaal is en zorgt er ook voor dat de fase gelijk is zolang je de truc maar een keer toepast.
Plaats reactie

Terug naar “Filterontwerp & Passieve Filters”