monitor speakers en SUB combineren

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Jacobus

monitor speakers en SUB combineren

Bericht door Jacobus »

Beste Mensen,

Ik vroeg me hoe je het beste twee monitor speakers met een goede sub kan combineren? Er zijn namelijk verschillende opties.

1) Monitors full range laten spelen en een aktieve sub het laag laten aanvullen

2) monitors aktief filteren op laten we zeggen 70-80Hz gebruik makend van de aktief filter van de sub-amp. Dit kan door de sub filter te plaatsen tussen de pre-out en hoofd-in van de versterker die de monitors aanstuurt of via de luidsprekers kabels.

Kan me voorstellen dat als je aktief filtert de monitoren ontlast worden en dat de dynamiek omhoog gaat en dat waarschijnlijk de midrange erop vooruit gaat aangezien de kleine woofers geen laag meer hoeven te doen. Nadeel is misschien dat er eerst een aktief filter zit waarna de mid en de highs passief gefilterd worden.

Groeten,

Jacobus
Biarritz

Bericht door Biarritz »

Jacobus,

Ik zit met hetzelfde probleem. Heb nu een paar breedbanders die ik ondersteun met een sub. Het is echter een groot probleem om die met elkaar af te stemmen.

Heb laatst ook een Reckhorn F1 gekocht om eens te experimenteren met een actief filter. Ook hier ben ik nog niet tevreden over.

Ik ben van plan een paar Scan Speak Reference SE monitoren aan te schaffen om deze later met twee subs te onderstenen. Ik zat te denken aan de Vifa MA 26. Maar dan moet ik wel zeker weten dat dit gaat lukken.

Grt,

Patrick
Paul

Bericht door Paul »

Bij mij had de opzet van 2 monitors combineren met 2 subs enkel voordelen :D

De mids waren 7inch Accuton C92 en die knapten er beoorlijk van op dat ze ontlast werden van al het laag onder de pakweg 150hz.... Het laag was Seas L26

Met 1 sub moet je de plaatsing denk ik wel goed moeten kunnen varieren voor een goed resultaat, als dat niet kan zou ik de monitors full range laten spelen
Martijn M
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

De mooiste manier is de speakers ontlasten van het laag. Zo krijg je de integratie veel makkelijker en beter voor elkaar. Het crossen doe je zo laag mogelijk (met het oog op goede fase-integratie), maar wel op een voldoende hoge frequentie dat de midwoofer nooit te veel hoeft uit te slaan als je eens wat harder speelt. In mijn geval is dat me teen 7" woofer net iets boven 100 hz. De subwoofer staat dan tussen de fronts.
Jacobus

Bericht door Jacobus »

Ik zou bij voorkeur een goede sub gebruiken (wegens plaats gebrek). Dit wordt dan wel gelijk een goede :twisted: :o het gaat om 5inch mids, dat plus het feit dat het een sub wordt lijkt mij het kantelpunt van 80-90Hz ok?

Het lijkt mij wel wel dat de aktieve filtering van hoge kwaliteit moet zijn? doet de Reckhorn hieraan b.v.? of moet ik ergens anders naar kijken (iets dat wel nog enigszins te betalen is natuurlijk)

Jacobus
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

je kan ook op zoek gaan naar een subamp die ook een HP filtering heeft, bv de (oudere) Hypex 200 of de Thommessen 2.5. ik heb die laatste en dat is een schitterend ding, en ook z'n kleine broertje de 1.2 (vaste HP op 70Hz) presteert prima, ik hoor in het hoog/mid geen verandering met die er tussen
Biarritz

Bericht door Biarritz »

Jacobus,

De Reckhorn F-1 (zie conrad.nl) is een vrij goedkoop apparaatje, waar je nog wel wat aan moet tweaken wil die een beetje redelijk klinken, zoals aanpassing voeding, correct aarde en vervangen van de OP ampjes. Dit is redelijk eenvoudig te doen. Verder moet je een weerstand vervangen om het uitgangssignaal wat op te krikken. ( zie http://www.nubert-forum.de/nuforum/ftopic15658.html)

Het ontwerp is volgens mij wel goed en er is vrij veel te vinden op vooral Duitse forums. Maar ook in dit forum loopt er een draadje.

Je zou bijvoorbeeld bij Thel kunnen kijken om een meer 'High end' crossover aan te schaffen.

Grt,

Patrick
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”