Meetversterker, volumeregeling

... is weten!

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
MarcoSQ

Meetversterker, volumeregeling

Bericht door MarcoSQ »

Dag allen,

Om de meet-setup een beetje draagbaar te maken, ben ik bezig een meetkastje te maken. De versterker daarvoor komt binnenkort binnen, en zal een bekende hier zijn : http://electronics.dantimax.dk/Kits/Pre ... index.html .

Nu zit ik een beetje met het probleem : het volume moet natuurlijk te regelen zijn. Ik ben op elektronica-vlak geen volslagen leek, maar met versterkers heb ik gewoon niet veel ervaring.

Het schema is hier te vinden : http://electronics.dantimax.dk/SiDownlo ... 75_sch.pdf

Enige wat ik kan verzinnen is om R2 weg te halen en te vervangen door een potmeter (plus extra weerstand van ~10k om het onmogelijk te maken om de bron kort te sluiten). Spanningsdeler op de ingangsimpedantie dus. (edit. bedoelde hier uitgangsimpedantie)

Mijn vraag : is er enig nadeel te verzinnen aan deze manier; is het noemenswaardig beter om een opampje de voorversterking te laten doen ? En waarom dan ?

Ik hoop dat dat opampje niet nodig is; ik heb nl. maar heeel weinig ruimte over in het kastje...

Alvast bedankt, Marco.

EDIT. Moet er natuurlijk nog de bron bij vermelden -> een externe geluidskaart, M-audio MobilePre USB.
Laatst gewijzigd door MarcoSQ op di 28 okt 2008, 23:42, 1 keer totaal gewijzigd.
daniel

Bericht door daniel »

R2 vervangen door een potmeter, waarvan de loper aan R1 hangt. Dan kan je de bron niet kortsluiten.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Nope, R2 laten zitten! Anders gaat het behoorlijk kraken bij verdraaien van de potmeter. En bij een wat mindere potmeter loop je kans op flink DC op de uitgang.

Als je hem op een geluidskaart zet kun je er gewoon een 10K_log potmeter voor zetten. R2 dan aansluiten op de loper van de potmeter.
MarcoSQ

Bericht door MarcoSQ »

Okay...het kan dus wel gewoon. Gelukkig.
Maar, een 10k pot erbij ? Je bedoelt neem ik aan toch in serie met die oorspronkelijke 100k weerstand ?

Het lijkt mij juist dat die totale weerstand omlaag moet om te verzwakken, of snap ik het nou verkeerd ?

edit. of bedoel je :

CODE: Selecteer alles

-----pot-------R1-----
              |
 in          R2                  uit
              |
    ------------------------
Moet nodig weer de boekjes in merk ik....lijkt toch behoorlijk basic dit :oops:
MarcoSQ

Bericht door MarcoSQ »

Bedankt voor de medewerking; ik begrijp het "al"....Even teveel projectjes tegelijk aan mn hoofd, en dan willen simpele dingen nog wel eens moeilijk lijken blijkbaar :roll: ...
daniel

Bericht door daniel »

Pjotr schreef:
Nope, R2 laten zitten! Anders gaat het behoorlijk kraken bij verdraaien van de potmeter. En bij een wat mindere potmeter loop je kans op flink DC op de uitgang.

Als je hem op een geluidskaart zet kun je er gewoon een 10K_log potmeter voor zetten. R2 dan aansluiten op de loper van de potmeter.
tuurlijk, ik snap 'm. Je wilt altijd die ingang netjes afgesloten hebben.
Plaats reactie