effect weerstand spoel

Conventionele filters zonder actieve elektronica.

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
upp3rd0g

effect weerstand spoel

Bericht door upp3rd0g »

Hallo allemaal,

Ik ben nieuw op het forum, ben hard aan het leren (oa door dit hele fora door te spitten), maar vroeg me het volgende af:

Wat voor uitspraken zijn er te doen over het vervangen van een spoel door een spoel met een hogere of lagere weerstand?

Concreet: ik wil mijn filters upgraden maar het lijkt onvermijdelijk te zijn dat mijn (seriele) spoel voor midden en (parallele) spoel voor het hoog in weerstand omlaag gaan, indien ik folie-spoelen ga toepassen. Kan iemand mee uitleggen waarom mijn geluidsbeeld zal veranderen door de verminderde weerstand?

Op dit forum heb ik gelezen dat een te lage weerstand van een spoel gecorrigeerd zou kunnen worden door een weerstand in serie met de spoel te plaatsen. Is dit daadwerkelijk zo?

Zijn er ook "truukjes" mogelijk om een spoel met een hoge weerstand parallel te schakelen met een weerstand om op een lagere totaal weerstand uit te komen?

Dank u voor de informatie.

Gr,

Marco
audiomanics
Contacteer:

Re: effect weerstand spoel

Bericht door audiomanics »

upp3rd0g schreef:
ben hard aan het leren (oa door dit hele fora door te spitten)
Daar ben je wel een jaartje zoet mee denk ik..
Maar even over de spoelen.
Technisch bekeken bestaat een spoel uit een zelfinductie, met in serie een weerstand (de draad is dun en heeft een zekere lengte). Daarbij zitten er ook ontelbare condensatortjes in: namelijk als een geleider een andere geleider "ziet" door een dielectricum (lucht en wat lak in dit geval) heb je een condensator... Deze zijn zo klein dat we er bij de audio niet zoveel last van hebben en ze eigenlijk kunnen verwaarlozen... Maar ze zijn er wel.
De zelfinductie zal een hogere "weerstand" (inductieve reactantie) krijgen naarmate de frequentie toeneemt.
De weerstand is frequentie onafhankelijk
De capaciteit zal een lagere "weerstand" (capacitieve reactantie) krijgen naarmate de frequentie toeneemt.
Nu een antwoord op je vraag:
Als je een spoel met een lagere weerstand neemt zal er dus over het hele frequentiebereik meer doogelaten worden. Afhankelijk van hoe de spoel in je filter zit zou dat voor, bijvoorbeeld de basluidspreker, betekenen dat er iets meer bas uit je luidsprekers komt.
Dit kun je tegen gaan door het verschil in weerstand in serie met die spoel te zetten maar het is mogelijk verstandiger om dat te gaan compenseren met de serieweerstanden in het midden/hoog.
Een weerstand parallel schakelen aan een spoel zou ik niet doen, immers de weerstand is frequentie onafhankelijk, en dan heb je wat dat betreft helemaal geen filter meer.
Kort door de bocht: Ja je KAN verschil gaan merken. Maar het kan ook zo marginaal zijn of misschien wel zo lekker klinken dat het een verbetering is..
Gelukkig zijn er nog al wat simulatie-programma's waarmee je dat kan voorspellen.
Als laatste:
"who needs accuracy when you can have extasy"

Kees
upp3rd0g

Bericht door upp3rd0g »

De zelfinductie zal een hogere "weerstand" (inductieve reactantie) krijgen naarmate de frequentie toeneemt.
De weerstand is frequentie onafhankelijk
De capaciteit zal een lagere "weerstand" (capacitieve reactantie) krijgen naarmate de frequentie toeneemt.
Ehh... OK, dit moet ik even verder uitzoeken voordat ik dit begrijp. Dus een spoel is in essentie 3 dingen in 1, nl: zelf-inductie + weerstand + capaciteit. Gezamenlijk leveren deze een "Rdc" waarde op?
Als je een spoel met een lagere weerstand neemt zal er dus over het hele frequentiebereik meer doogelaten worden.
Juist, dit klinkt me geheel begrijpelijk in de oren. :-)
"who needs accuracy when you can have xtc"
??? :wink:

Bedankt voor je antwoorden Kees!

Is iedereen het met Kees eens? Met name dit dus:
Als je een spoel met een lagere weerstand neemt zal er dus over het hele frequentiebereik meer doogelaten worden. ... ... ... Dit kun je tegen gaan door het verschil in weerstand in serie met die spoel te zetten.
Groet,

Marco
audiomanics
Contacteer:

upp3rd0g schreef:
Dus een spoel is in essentie 3 dingen in 1, nl: zelf-inductie + weerstand + capaciteit. Gezamenlijk leveren deze een "Rdc" waarde op?
De Rdc is alleen de weerstand in dat rijtje, immers staat dc hier voor gelijkspanning en daarvan is de frequentie nul.
de inductieve reactantie kun je als volgt uitrekenen:
Zl= 2 x pi x f x L Voobeeld: een spoel van 2 mH heeft bij een frequentie van 1000 Hz een reactantie van 2 x 3,1415 x 1000 x 2.e-3= 12,56 Ohm
Een condensator is in principe het omgekeerde van een spoel in alle opzichten... de capacitieve reactantie laat zich als volgt uitrekenen:
Zc = 1 / (2 x pi x f x C) . Voorbeeld: een condensator van 1 uF (1.e-6) heeft bij 1000 Hz een reactantie van 1 / ( 2 x 3,1415 x 1000 x 1.e-6) = 159,15 Ohm.
Nu zal de paracitaire capaciteit bij spoelen heel erg klein zijn: in de orde van pico farads (e-12). Meestal zie je daarvan ook geen opgave bij spoelen maar als je de totale reactantie in een grafiek zou uitzetten tegen de frequentie zul je in het begin de reactantie rechtevenredig met de frequentie zien toenemen (het inductieve deel) maar bij zeer hogere frequenties weer zien afnemen (het capacitieve deel)
De zeer hoge frequenties zitten ruim boven het audiogebied.. dus geen zorgen daarover..
Kees
Gman
Contacteer:

Bericht door Gman »

Ik ben zelf ook lerende en heb zelf deze pagina (deels) zitten lezen:
http://www.breem.nl/fldtechniek/pgwissel.htm

Zowiezo is heel die site wel aardig als basis informatie :!:
audiomanics
Contacteer:

Gman schreef:
Zowiezo is heel die site wel aardig als basis informatie :!:
Ja, en daarna wel ZELF je oordeel vormen....

Kees
Plaats reactie

Terug naar “Filterontwerp & Passieve Filters”