Scan Speak Ekta-XT Special Edition

incl oude discussies en bouwverslagen

Moderator: Beheerdersteam

Gesloten
ProXius
Ook commercieel actief

Scan Speak Ekta-XT Special Edition

Bericht door ProXius »

Inleiding:

Goed, een nieuw project. Mijn huidige project, de 'JEM' op basis van een ontwerp van Edo is bijna af. Ze spelen zelfs al! Alleen nog wat delen lakken en de frontjes, dan kunnen ze naar hun nieuwe eigenaar.

Ik heb de smaak te pakken, ik vind het erg leuk om te bouwen en te bedenken. (het bedenken bijna nog leuker als het bouwen. :lol: ) Daarom is voor mij nu de tijd aangebroken om na te denken over mijn eigen project.

De Scan Speak Ekta-XT van Troels Gravesen, echter met wat extra's. ;)

Waarom de Ekta?

Tsja, muziek is emotie, muziek is gevoel. Bij mij draait het luisteren van muziek niet eens geheel om de geluidskwaliteit. Het uiterlijk en het gevoel, de gevoelssaarde spelen bij mij een erg belangrijke rol.

Ik heb altijd al de units van Scan Speak erg mooi gevonden qua uiterlijk en dat was dan ook de initiële aanzet tot de bouw. Ik heb eerst gedacht iets anders te bouwen, bijvoorbeeld de monitor van Interficior. Allemaal prachtig maar juist die gevoelswaarde ontbrak bij mij steeds.

De Scan Speak Vertigo en de Scan Speak monitoren van Speaker&Co stonden mij erg aan op het gebied van hun geluid. De Vertigo is echter ruim buiten het budget dus kwam ik weer terug bij mijn oorspronkelijke idee, de Ekta. Deze gebruikt dezelfde units als de Vertigo dus is ook aan de prijs. Gelukkig heeft Troels Gravesen daar wat op gevonden, namelijk de tweeter van Scan Speak verwisselen voor de Vifa XT ringradiator. Op deze manier kan je een systeem creëren dat vriendelijker voor de portemonnee is.

Toch is het budget redelijk hoog, dit wordt een beetje mijn 'ultieme' project en ik wil dan ook niet op het één of ander bezuinigen. Een mooi opgebouwd filter, mooie kasten met echt fineer, en wat leuke extra's dus.

De Units:

De units zijn natuurlijk al bekend, maar voor de mensen die ze nog niet kennen:

Het hoog:

Vifa XT25TG30-04
Afbeelding
http://www.tymphany.com/datasheet/printview.php?id=112

Het midden:

Scan Speak Revelator 12M/4631G00
Afbeelding
http://www.tymphany.com/datasheet/printview.php?id=72

Het laag:

Scan Speak Revelator 18W/8531G00
Afbeelding
http://www.tymphany.com/datasheet/printview.php?id=85

Welbekende units dus, het kan al bijna niet meer stuk gaan. Ja, de revelators zijn heel erg aan de prijs en er is vast wel iets te vinden dat vrijwel vergelijkbaar presteert voor een lagere prijs. (Dayton Reference?, Peerless HDS?)

Maar goed, daar gaan we weer, die raken op de één of andere manier niet mijn gevoelige snaar. Het gevoel is bij deze drie bovengenoemde units gewoon erg goed, en wil ze daarom dan ook gebruiken.

Het filter:

Het filter heb ik al besproken met Roland. Ik ben expres gegaan voor mooie componenten omdat ik het in één keer goed wil doen.

Bovendien komt zelfs hier die gevoelswaarde weer naar boven. Ik ben altijd al gefascineerd geweest van de filters die verstopt zitten in de luidsprekers. Daarom wil ik dan ook het filter zichtbaar maken. Er komt een soort van bak, aan de achterkant van de kast, waar het filter in ligt. Het filter zou ik dan heel netjes opgebouwd willen zien, dus zonder lelijke draadjes (die mogen aan de onderkant lopen ;) ) dit dan netjes symmetrisch gemonteerd op een spiegelende zwarte plexi plaat.

Hoe is het filter opgebouwd?

Het hoog:

ClarityCap ESA 4.70 uF
MKP 1837
0.10 mH 0.17 Ohm
ClarityCap ESA 6.80 uF
MKP 1837
0.33 mH 0.26 Ohm
0.47 mH 0.41 Ohm
MOX 10 Watt 10 Ohm
ClarityCap ESA 1.5 uF
Afbeelding

Het midden:

ClarityCapSA 13.3 uF
MKP 1837
2.20 mH 0.40 Ohm
0.47 mH 0.22 Ohm
ClarityCapSA 18.2 uF
MKP 1837
0.22 mH 0.17 Ohm
Afbeelding

Het laag:

Erse IXQ 2.70 mH
ClarityCap PX mkp 47.0 uF
MKP 1837
Afbeelding

De kast:

De kast zal gemaakt worden uit 18mm MDF. Afmetingen zijn grofweg:
900x195x280mm (hoogte x breedte x diepte)

Natuurlijk wat extra bracing en loodbitumen van binnen in. De inhoud is zo'n 32 liter na aftrek van bitumen, bracing en 1.5liter voor de midden behuizing.

De 'bak' voor het filter moet ik nog van het geheel aftrekken waardoor de maten dus nog wat aangepast zullen worden.

De kast wil ik bekleden met notenhout fineer, wat ik vervolgens in 3 stappen zal oliën, net zoals ik gewend ben bij mijn geweerkolven ;)

Het hout en het fineer!

Het punt is alleen, ik heb geen vervoer en weinig gereedschap, bovendien kost het veel tijd en werk om fineer uit te zoeken en op maat te maken.

Ik kwam toen bij een website die ik via google tegen kwam bij het zoeken naar fineer: www.hout4sale.nl
Hij bleef een poosje in mijn favorieten staan tot afgelopen vrijdag. Ik wou toch eens informeren wat mijn wensenpakket zou gaan kosten. Je kan heel makkelijk een vrijblijvend offerte aanvragen, dat had ik dus ook gedaan. In het weekend kreeg ik al een mailtje terug dat mijn offerte op dinsdag in behandeling zou worden genomen ja hoor, vanochtend om 10 uur. :shock: al een mail met de gehele kostenberekening.

De kosten vielen mij erg mee, ik kwam uit op een 230 euro incl. BTW en verzending en incl. al het fineer en MDF, alles netjes op maat gemaakt. (En het fineer gesorteerd op kleur en tekening.) Top natuurlijk!

Toch zou ik graag mijn units willen infrezen, ook dat is weer werk en helaas heb ik daar weinig ruimte en apparatuur voor. Ik dus om kwart over 10 weer een mailtje sturen met de vraag of ze ook konden frezen.

10 minuten later al een reactie dat het geen enkel probleem was. Meteen gevraagd of ze een globale schatting konden doen van in totaal 6 gaten en, je raadt het al, binnen een kwartier een mail terug.

De prijs voor frezen is ongeveer 50 euro, als ook de gaten er bij moeten van de speakers komt daar 15 euro bij.

Ben zelf erg tevreden met deze prijs! Zeker gezien de behoorlijke lijst aan hout en fineer.

Ik stuurde meteen een mailtje terug om duidelijk te maken dat ik niet 1,2,3 de bestelling zou plaatsen, eerst de rest afronden hier en daarna gaan we pas bestellen. Geen enkel probleem. Ook stuurde ik dat ik zat te twijfelen tussen noten fineer en wenge fineer.

Wat krijg ik als reactie?
"Stuur je adres maar even op, dan gaan er vanmiddag nog 2 strookjes fineer op de post voor je."

Nou sorry, maar als dat geen service is dan weet ik het niet meer. :lol:

Nee, ik heb geen aandelen van hout4sale en nee, ook niet van fortis ;) Maar moest hier toch even een uitgebreide melding van maken. Ik vind het een super service, ik hoef de deur niet meer uit, hoef niet meer te zeulen met al het hout in het openbaar vervoer en ook moeders is blij omdat het nu allemaal wat minder werk en gedoe kost. 8)

Die paar extra euro's kan ik nog wel ophoesten, daar sparen we tenslotte voor.

De extra's?

De kast is dan overigens nog niet af, zoals ik al vertelde komt aan de achterkant een mooie bak voor het filter.
Hier omheen wil ik een uitgebreid stuk aluminium, waar ook meteen de terminals in verwerkt zijn. Ik heb het ontwerp voor schaeffer AG al gemaakt met front panel designer, ideaal programma!

Afbeelding

Kost overigens wel wat, 2x deze delen in 3mm dik aluminium komt wel op 150 euro incl. verzending. Maar ach, dat heb ik er graag over.
Jaja, die gevoelswaarde hier weer terug ;)

Als iemand anders een goedkoper adres weet, dan hoor ik dat natuurlijk graag.

Goed, dan zijn we aan het einde gekomen van deze eerste post.
Nogmaals, het echte bestellen en bouwen duurt nog wel even, maar wil graag alles lekker voorbereiden. 8)

Nu dus nog even één vraag.

Wie zou, natuurlijk tegen een vergoeding, straks het gehele filter willen bouwen en solderen? Op een zo mooi mogelijke manier waarbij minder mooie onderdelen en kabels niet te zien zijn. (Aan de onderkant van het plexiglas.) Is weer eens wat anders als een standaard filtertje!
Waarom doe ik het niet zelf? tsja, ik ben er niet zo goed in, zeker niet als het netjes moet en ik wil het nu liever in één keer super goed hebben. Op deze manier kost het ook wat minder tijd. (lees: stress factor :D )
ProXius
Ook commercieel actief

Bericht door ProXius »

Zeuw, hier alvast weer een aanvulling :)

Vandaag de enveloppe van hout4sale binnen gekregen met twee voorbeeld strookjes:

Afbeelding

Ik heb ze nu in de olie gezet die ik gebruik voor mijn geweerkolven en vind het er nu al érg mooi uit zien. 8)

Onze voorkeur hier gaat naar Noten, omdat het wat lichter is. (En we hebben een vrij donkere kamer)

Maar om eerlijk te zijn zit ik stiekem ook aan Zebrano te denken, daar heb ik altijd al iets mee willen doen. Ja, het is 'heftig' maar ik vind het wel érg gaaf, ik weet dus nog niet wat het gaat worden ;)

---

Ik kreeg overigens ook een emailtje met de vraag waarom het een Special Edition wordt, afgezien dan van de genoemde extra's.

Het 'speciale' aan dit project is dat B.Gehakt van het Audiofreaksforum zijn kunsten hier op los gaat laten. Dus op de drivers zelf en op wat ander spul in de kast ;) Daarom dus speciaal!
mikekiwi
Contacteer:

Bericht door mikekiwi »

Ha, dan wordt het de Ekta-Mayo en geen Ekta-SE! :D
ProXius
Ook commercieel actief

Bericht door ProXius »

:o :o :lol:

Ja, maar dat staat wat stom op die achterkant!
Wel goede tip, misschien kan ik iets leuks bedenken met een stille hint naar de Mayo en B Gehakt ;)
hopsa
In memoriam †

Bericht door hopsa »

Een aluminium bak rond het filter lijkt me niet handig.
Zie:http://www.troelsgravesen.dk/coils.htm
ProXius
Ook commercieel actief

Bericht door ProXius »

Hoi Hopsa,

Het wordt ook absoluut geen aluminium bak hoor!
Gewoon van mdf.
Er komt alleen aan de buitenkant van de kast een randje 3mm dik aluminium, om het netjes af te werken. De vraag is of dat voor mij hoorbare, negatieve invloed heeft.

Ik heb trouwens een aantal emails ontvangen met de vraag waarom ik niet ga voor een (tweedehands) fabriek spaar, voor maximaal 2000 euro.

Tsja, ik weet niet... Als suggestie werd de B&W 804s gedaan en ik ben altijd al een fan van de looks geweest, maar ik weet niet in hoeverre het geluid overeenkomt met een ScanSpeak systeem.

Er zijn veel merken, maar ik dacht dat ik met ongeveer 1700 euro aan zelfbouw spul, wel tweedehands speakers van 2000 euro er uit zou kunnen spelen. Ik kan het grandioos mis hebben en is het in dat geval aan te raden om toch eens rond te luisteren????
MichaelB

Bericht door MichaelB »

ProXius schreef:
Ik heb de smaak te pakken, ik vind het erg leuk om te bouwen en te bedenken. (het bedenken bijna nog leuker als het bouwen. ) Daarom is voor mij nu de tijd aangebroken om na te denken over mijn eigen project.
Dat is je eerste post...

Er zijn meer voordelen aan zelfbouw dan alleen maar een tweedehands er uit spelen voor wat betreft geld.

1. je maakt ze ZELF
2. ze worden afgestemt exact zoals JIJ wil, je hoeft in principe geen concessies te doen (okee, er zijn altijd concessies, maar je snapt het wel).
3. is er iets toch niet helemaal okee, dan verander je dat later weer
4. de trots dat je ze ZELF gebouwd hebt.
5. je leert aldoende

Oh ja, had ik al gezegd dat je ze ZELF bouwt? :wink:
Martijn H

Bericht door Martijn H »

ProXius
Ook commercieel actief

Bericht door ProXius »

@MichaelB:
Kijk dat is nog eens een peptalk!
Je hebt absoluut gelijk, je bouwt natuurlijk zelf omdat dat érg leuk is en een enorme voldoening geeft.

Bij mij zitten er gewoon een aantal nadelen aan die je niet hebt met een fabrieks speaker.

- Weinig ruimte: Ik moet alles bouwen in een koude schuur van 1x2meter waar ik 's nachts niks kan laten staan omdat het anders weg rot.
- Afwerking zal ik nooit krijgen zoals bij een fabrieks speaker
- Moeder staat er nou ook niet echt om te springen dat ik weer een project begin, de stof, de rotzooi, de tafel die ik vaak in gebruik neem, etc. (Mijn moeder is lichamelijk niet helemaal gezond, dus de rotzooi is voor haar heel vervelend. Nu ruim ik het natuurlijk wel op, maar je snapt het idee.

Neemt niet weg dat zelfbouwen erg gaaf is natuurlijk!

@Montana:
Zeker gezien en zeker mooi, echter komt er dan een 400 euro bij voor alleen een setje extra woofers. Dat i.c.m. onze kleine ruimte lijkt me niet echt slim. ;) Ik heb straks een BK XLS200 die de boel in films wat gaat aanvullen.

Aan de andere kant, verrek zeg, je zet me wel aan het denken...
Als ik het aluminium zou 'skippen' scheelt me dat in één klap 150 euro!
Het originele filter dat ik met Roland heb berekend was 285 euro voor de twee kasten. Later heb ik een net iets luxer filter in het budget genomen, met 365 euro voor twee kasten.
Ik zou dus daar op kunnen besparen, en zo al 230 euro extra ruimte hebben.

En volgens mij heeft de Ekta Grande ook minder filter componenten, dus zou je daar ook iets op besparen, toch?

Toch ben ik bang dat ik daar spijt van ga krijgen, i.v.m. die gevoelswaarde ;)

Lastig lastig, 2x een 18W klinkt erg aantrekkelijk...! :lol:
Ik vind alleen die looks van B&W altijd om te kwijlen, zo'n prachtige tweeter op de bovenkant, gekromde panelen, wauwie!
Dat soort dingen kan ik gewoon niet zelf, en vind ik érg, érg jammer.

(CNC-frees anyone? :lol: )
Martijn H

Bericht door Martijn H »

Wat Roland precies heeft gezegd weet ik niet. De filtercomponenten met een grote waarde (47.0 uF) zou ik nemen in mkt. Dat scheelt volgens mij ook weer een paar tientjes. Mkp voor het mid-hoog wel, vooral omdat je er wb gevoel zoveel waarde aan hecht. Het ziet er natuurlijk ook luxer uit als je het filter zichtbaar maakt. Een beetje korting kan je ook wel vragen aan een bedrijf als je zoveel SS units koopt! :wink:

Voor de rest kan je besparen op dure binnenbekabeling. Gebruik gewone koperdraden. Zelf gebruik ik spoeldraad. Besteed wel veel aandacht aan bracing voor in de baskast. 18mm panelen vind ik vrij dun eigenlijk. De meeste hoorbare winst behaal je met slimme kastconstructies. Daarmee verminder je kastkleuring. Een a-parallele vorm voor de midkast is bijv aan te raden.

Ik vind vooral de kast van de Ekta Grande heel erg mooi! De bouw lijkt me niet zo simpel als de Ekta, maar als ik het goed zie is het wel te doen. De frontbaffle met de hoeken lijkt me nog het lastigst, maar je moet dan ook wel de tijd nemen voor een ultiem project..
Laatst gewijzigd door Martijn H op zo 26 okt 2008, 13:29, 2 keer totaal gewijzigd.
ProXius
Ook commercieel actief

Bericht door ProXius »

Hoi Martijn,

Het filter zou ik met Roland wel uitvogelen, maar zo te zien zijn het minder onderdelen, dus goedkoper.

De kast wordt dan echt, echt het grootste probleem.
Ik ben gewoon niet erg handig, heb weinig plek en al helemaal geen gereedschap.

Een uitkomst zou een CNC-frees zijn, dan gebruik ik gewoon de plakjes methode en kunnen de wanden en bracing zo speciaal zijn als de fantasie toe laat. :)
(Ik zou het liefst richting een B&W 804/804 willen gaan op het gebied van uiterlijk, dus mooie zijkanten en het liefst, al is dat denk ik onmogelijk, zo'n mooie tweeter er boven op. (Is onmogelijk met de vifa, wordt veel te lomp.)
Martijn H

Bericht door Martijn H »

De plakjes methode is wel vrij duur voor zulke hoge kasten en zal niet goed lukken, omdat je kasten hellen.

Ik denk dat het het makkelijkste is om een soort geraamte te maken wat gelijk je bracing is en waar je mid-hoogkast in verwerkt is en daar +/- 6 laagjes van 4 mm mdf tegenaan te buigen. Dat word dan heel erg stevig. Als laatste plak je dan de frontbaffle tegen de kast aan.

Het helpt vaak om een en ander wat uit te tekenen op papier. Verschillende mensen hebben simpele technieken laten zien om die schuine facetten te maken. Een schuurmachine decoupeer zaag en bovenfrees is bijna een must-have voor iedere diyspeaker!

Laat je trouwens niet door mij in de war brengen! :wink:
Laatst gewijzigd door Martijn H op zo 26 okt 2008, 13:33, 1 keer totaal gewijzigd.
ProXius
Ook commercieel actief

Bericht door ProXius »

Hoi Martijn,

Het hellen zou ik puur doen door de voorste spikes/pootjes wat hoger te maken. :oops: Tsja, ik ben nou eenmaal niet handig!

Schrik niet, decoupeerzaag, schuurmachine én bovenfrees heb ik allemaal niet. ;) Decoupeerzaag leen ik natuurlijk.

Plakjesmethode is inderdaad behoorlijk kostbaar omdat je veel hout nodig hebt, maar ik zou de Ekta Grande toch in een kleinere behuizing zetten. (Met wat heen- en weer mailen naar Troels.)

De buig-MDF methode is ook erg slim, maar veel moeilijker om netjes te krijgen. Ik zou gewoon niet weten hoe ik alle randen daarvan netjes moet afwerken. Laat staan alleen al het eromheen spannen.
Bovendien is buig-MDF geloof ik ook behoorlijk aan de prijs.
Martijn H

Bericht door Martijn H »

Ik heb het niet over buigmdf, maar gewone 4 mm mdf platen! Die zijn buigzaam genoeg. Zelf heb ik ook met buigmdf gewerkt, maar dat doe ik niet weer dat is niet stijf genoeg.

Als je het allemaal niet ziet zitten moet je het niet doen. Ik ken jouw vaardigheden natuurlijk niet.
ProXius
Ook commercieel actief

Bericht door ProXius »

Aah ok, ik las het wat te snel denk ik.
4mm MDF platen zijn inderdaad een stuk goedkoper.
Het voordeel is dat ik het met MDF wil afwerken, ik ben nog steeds van mening dat je dan iets minder alles glad hoeft te maken dan bij het lakken.

Misschien lukt het allemaal nog wel, met een beetje hulp van de mensen hier. ;)

Ik ben alleen bang dat ik de Ekta Grande niet in een kast krijg die ik groot genoeg vind. De standaard Ekta Grande kast vind ik namelijk te groot.
En als je dan ook nog eens met gebogen zijkanten gaat werken, hak je nog meer volume weg...

Op zich kan recht ook best mooi zijn hoor, maar ik zat nog even weg te dromen bij de B&W kasten. ;)

#Edit:
Misschien moet ik eens voor de gein een ontwerpje maken wat lijkt op de Focal Scala Utopia. Maar dan rechte hoeken :) Zo haal je toch een beetje dat ' standaard' rechte model er uit.
Afbeelding

Het geinige is dat hij eerst groter liikt.... maar als je dan mijn huidige Focal er naast zet... zijn ze gelijk!

Het nadeel is dat ik dan op een 37L behuizing kom voor het laag. :(
(En daar gaat dan nog bracing en de units van af.)
Bijlagen
2.jpg
1.jpg
franks

Bericht door franks »

Hallo Proxius,

mooi project waar je mee bezig bent, je hebt het een aantal keren over gebogen kast-vormen maar dat is veel minder moeilijk dan het lijkt.
Als je een klein beetje handig bent kom je een heel eind, misschien kun je wat ideeen opdoen bij het verhaal over de bouw van mijn speakers.

http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=41295.0

Groet Frank
ProXius
Ook commercieel actief

Bericht door ProXius »

Hallo Frank,

Bedankt voor je link, erg mooi om te lezen. Prachtig hoe je het allemaal gemaakt hebt, grote, grote klasse!

Ik zou het stiekem toch wel graag proberen, ik vind het namelijk érg mooi.
Ik ben alleen bang dat ik de randen van het 4mm mdf dat ik zou willen buigen, niet goed strak krijg. (met name aan de voorkant en achterkant van de kast.)

Je hebt een prachtige mal gemaakt, maar daar heb ik helaas geen ruimte voor. Als ik zo'n mal ergens zou kunnen lenen, of laat ik het zo zeggen, ergens mijn gebogen delen kan laten maken, wordt het een heel ander verhaal. :) (Ik zou ze iets minder buigen, en met een balk aan de achterkant, dus niet 100% in een punt.)

Goed de Focal versie van mijn ontwerp valt af. 3kasten is alleen maar lastig te maken en neemt meer intern volume in beslag, dat valt dus af.
Bovendien heeft een recht model al 50 liter aan inhoud voor het laag, dat is een stuk leuker!

Waarschijnlijk pak ik dus gewoon een rechte kast, die iets schuin zet (4 graden?) en vervolgens zaag ik de bovenkant schuin af, waardoor die juist weer waterpas is. 8) Dat moet hopelijk nog wel lukken. :lol:

Mijn vraag is, zou een litertje of 45 ook lukken voor het Ekta Grande ontwerp? Of moeten daar echt filter en baspoorten op worden afgestemd?
ProXius
Ook commercieel actief

Bericht door ProXius »

Ik vraag me overigens serieus af of het me het wel waard is.
Twee extra laagunits kost me een extra 400 euro. Voor dat geld kan ik zo'n beetje de TV vervangen voor een FullHD model!

Ik heb nu Focals, ook met maar één laag unit en daar kom ik niet veel laag te kort, zeker niet als ik zometeen een subwoofertje heb voor films.

Nee, we laten het gewoon bij het oude ontwerp denk ik. Dan hebben we ook een leuke, iets kleinere kast.

Of iemand moet een enorm stukje commentaar hebben over de manier waarop de standaard Ekta is gemaakt?
Martijn H

Bericht door Martijn H »

Commentaar is bijna op elk ontwerp te geven, maar ik denk dat je niet veel kan veranderen aan de baffle zonder ook iets aan het filter te moeten doen.Ik denk dat de kast boven de tweeter iets hoger moet, maar misschien heeft Troels dat al geprobeerd. Het achterover hellen is denk ik geen slecht idee bij dit filter, maar ook daarvan weet ik niet zeker of Troels er rekening mee gehouden heeft. Zou je hem moeten vragen!
ProXius
Ook commercieel actief

Bericht door ProXius »

De baffle zou ik inderdaad zo laten als de originele Ekta, al vind ik de 'ofset' drivers niet zo mooi. ;)
Afmetingen zou ik wel iets moeten aanpassen, omdat de originele kast geen vierkante doos is...
Achterover hellen was niet zo'n probleem, zolang ik maar niet teveel graden ging hellen. (> 5graden)
ProXius
Ook commercieel actief

Bericht door ProXius »

Hoi allemaal. :lol:

Ik ben gister even bij iEar wezen luisteren naar dure luidsprekers, waaronder de mooie B&W 802D.

Ik had ze eerst op mijn normale volume staan en het viel me behoorlijk tegen! Een dure set met dure McIntosh amp en bron.

Begrijp me niet verkeert, toen het volume wat verder openging, kwam de B&W tot leven.
Op wat lager volume vond ik hem gewoon niet beter dan mijn focal. (behalve bij 2 nummers)

Ik denk, ja het is misschien stom? maar dat ik voorlopig bij mijn focals blijf.

Vanmiddag heb ik mijn nieuwe BK XL200 aangesloten en dat geeft nou nèt die toevoeging die nodig was.

De focals bevallen gewoon heel erg vreselijk goed.

Om het uiterste uit de kan te halen wil ik overigens wel de filters wat upgraden en laat ik de rest onder handen nemen door B. Gehakt. (al weet hij dat nog niet, hihi)

Als straks mijn eindversterker er ook is, denk ik gewoon dat in deze ruimte, weing beters mogelijk is. (En nodig is!)

Voor het geld dat ik bepaar kan ik weer autorijlessen kopen of misschien een klein beetje geld pakken voor een full hd pana. (En zelfs dan nog een stuk goedkoper uit zijn.)

Om een lang verhaal kort te houden; ik doe het nog even niet.

Maar:

- Ik ga zeker wel zelfbouwen, dit keer voor een kennis van me. (Ik vind zelfbouwen nou eenmaal leuk)

- Daarna wil ik misschien nadenken over mogelijkheden met een beperkt budget. Laten we zeggen, rond de 800 euro per paar.
Dit om een paar redenen:

- Meer waar voor mijn geld. (vind ik)
- Goedkopere surrounds en center
- Minder risico dat ik het uiteindelijk niet de 1200 euro waard vind. (dat zijn de upgrade kosten als ik mijn focals ga vervanfen van iets van 2000 euro.)

Dus, misschien stel ik jullie teleur ;) Maar het is even de juiste beslissing

Groetjes en natuurlijk bedankt voor het meedenken allemaal.

Jasper
sietse

Bericht door sietse »

Ik denk een verstandige keuze. Ik heb nog al de pest aan boxen, die hard moeten staan, voor er es een keer geluid uit komt.
KILLorBE

Bericht door KILLorBE »

ProXius schreef:
Dus, misschien stel ik jullie teleur ;) Maar het is even de juiste beslissing
Natuurlijk niet! Als je al iemand teleur zou stellen dan zou het jezelf zijn, maar het lijkt mij een weloverwogen keuze.

BTW: Wat afwerking betreft, met een beetje inspanning kun je het meeste 'fabrieks' spul met gemak overtreffen.
Ook de ruimte die je hebt zou er niet toe moeten doen.
Waar een wil is, is een weg :wink:

Succes met je rijlessen en/of een evt. toekomstig project.
Gesloten