Goed, een nieuw project. Mijn huidige project, de 'JEM' op basis van een ontwerp van Edo is bijna af. Ze spelen zelfs al! Alleen nog wat delen lakken en de frontjes, dan kunnen ze naar hun nieuwe eigenaar.
Ik heb de smaak te pakken, ik vind het erg leuk om te bouwen en te bedenken. (het bedenken bijna nog leuker als het bouwen.
De Scan Speak Ekta-XT van Troels Gravesen, echter met wat extra's.
Waarom de Ekta?
Tsja, muziek is emotie, muziek is gevoel. Bij mij draait het luisteren van muziek niet eens geheel om de geluidskwaliteit. Het uiterlijk en het gevoel, de gevoelssaarde spelen bij mij een erg belangrijke rol.
Ik heb altijd al de units van Scan Speak erg mooi gevonden qua uiterlijk en dat was dan ook de initiële aanzet tot de bouw. Ik heb eerst gedacht iets anders te bouwen, bijvoorbeeld de monitor van Interficior. Allemaal prachtig maar juist die gevoelswaarde ontbrak bij mij steeds.
De Scan Speak Vertigo en de Scan Speak monitoren van Speaker&Co stonden mij erg aan op het gebied van hun geluid. De Vertigo is echter ruim buiten het budget dus kwam ik weer terug bij mijn oorspronkelijke idee, de Ekta. Deze gebruikt dezelfde units als de Vertigo dus is ook aan de prijs. Gelukkig heeft Troels Gravesen daar wat op gevonden, namelijk de tweeter van Scan Speak verwisselen voor de Vifa XT ringradiator. Op deze manier kan je een systeem creëren dat vriendelijker voor de portemonnee is.
Toch is het budget redelijk hoog, dit wordt een beetje mijn 'ultieme' project en ik wil dan ook niet op het één of ander bezuinigen. Een mooi opgebouwd filter, mooie kasten met echt fineer, en wat leuke extra's dus.
De Units:
De units zijn natuurlijk al bekend, maar voor de mensen die ze nog niet kennen:
Het hoog:
Vifa XT25TG30-04

http://www.tymphany.com/datasheet/printview.php?id=112
Het midden:
Scan Speak Revelator 12M/4631G00

http://www.tymphany.com/datasheet/printview.php?id=72
Het laag:
Scan Speak Revelator 18W/8531G00

http://www.tymphany.com/datasheet/printview.php?id=85
Welbekende units dus, het kan al bijna niet meer stuk gaan. Ja, de revelators zijn heel erg aan de prijs en er is vast wel iets te vinden dat vrijwel vergelijkbaar presteert voor een lagere prijs. (Dayton Reference?, Peerless HDS?)
Maar goed, daar gaan we weer, die raken op de één of andere manier niet mijn gevoelige snaar. Het gevoel is bij deze drie bovengenoemde units gewoon erg goed, en wil ze daarom dan ook gebruiken.
Het filter:
Het filter heb ik al besproken met Roland. Ik ben expres gegaan voor mooie componenten omdat ik het in één keer goed wil doen.
Bovendien komt zelfs hier die gevoelswaarde weer naar boven. Ik ben altijd al gefascineerd geweest van de filters die verstopt zitten in de luidsprekers. Daarom wil ik dan ook het filter zichtbaar maken. Er komt een soort van bak, aan de achterkant van de kast, waar het filter in ligt. Het filter zou ik dan heel netjes opgebouwd willen zien, dus zonder lelijke draadjes (die mogen aan de onderkant lopen
Hoe is het filter opgebouwd?
Het hoog:
ClarityCap ESA 4.70 uF
MKP 1837
0.10 mH 0.17 Ohm
ClarityCap ESA 6.80 uF
MKP 1837
0.33 mH 0.26 Ohm
0.47 mH 0.41 Ohm
MOX 10 Watt 10 Ohm
ClarityCap ESA 1.5 uF
Het midden:
ClarityCapSA 13.3 uF
MKP 1837
2.20 mH 0.40 Ohm
0.47 mH 0.22 Ohm
ClarityCapSA 18.2 uF
MKP 1837
0.22 mH 0.17 Ohm
Het laag:
Erse IXQ 2.70 mH
ClarityCap PX mkp 47.0 uF
MKP 1837

De kast:
De kast zal gemaakt worden uit 18mm MDF. Afmetingen zijn grofweg:
900x195x280mm (hoogte x breedte x diepte)
Natuurlijk wat extra bracing en loodbitumen van binnen in. De inhoud is zo'n 32 liter na aftrek van bitumen, bracing en 1.5liter voor de midden behuizing.
De 'bak' voor het filter moet ik nog van het geheel aftrekken waardoor de maten dus nog wat aangepast zullen worden.
De kast wil ik bekleden met notenhout fineer, wat ik vervolgens in 3 stappen zal oliën, net zoals ik gewend ben bij mijn geweerkolven
Het hout en het fineer!
Het punt is alleen, ik heb geen vervoer en weinig gereedschap, bovendien kost het veel tijd en werk om fineer uit te zoeken en op maat te maken.
Ik kwam toen bij een website die ik via google tegen kwam bij het zoeken naar fineer: www.hout4sale.nl
Hij bleef een poosje in mijn favorieten staan tot afgelopen vrijdag. Ik wou toch eens informeren wat mijn wensenpakket zou gaan kosten. Je kan heel makkelijk een vrijblijvend offerte aanvragen, dat had ik dus ook gedaan. In het weekend kreeg ik al een mailtje terug dat mijn offerte op dinsdag in behandeling zou worden genomen ja hoor, vanochtend om 10 uur.
De kosten vielen mij erg mee, ik kwam uit op een 230 euro incl. BTW en verzending en incl. al het fineer en MDF, alles netjes op maat gemaakt. (En het fineer gesorteerd op kleur en tekening.) Top natuurlijk!
Toch zou ik graag mijn units willen infrezen, ook dat is weer werk en helaas heb ik daar weinig ruimte en apparatuur voor. Ik dus om kwart over 10 weer een mailtje sturen met de vraag of ze ook konden frezen.
10 minuten later al een reactie dat het geen enkel probleem was. Meteen gevraagd of ze een globale schatting konden doen van in totaal 6 gaten en, je raadt het al, binnen een kwartier een mail terug.
De prijs voor frezen is ongeveer 50 euro, als ook de gaten er bij moeten van de speakers komt daar 15 euro bij.
Ben zelf erg tevreden met deze prijs! Zeker gezien de behoorlijke lijst aan hout en fineer.
Ik stuurde meteen een mailtje terug om duidelijk te maken dat ik niet 1,2,3 de bestelling zou plaatsen, eerst de rest afronden hier en daarna gaan we pas bestellen. Geen enkel probleem. Ook stuurde ik dat ik zat te twijfelen tussen noten fineer en wenge fineer.
Wat krijg ik als reactie?
"Stuur je adres maar even op, dan gaan er vanmiddag nog 2 strookjes fineer op de post voor je."
Nou sorry, maar als dat geen service is dan weet ik het niet meer.
Nee, ik heb geen aandelen van hout4sale en nee, ook niet van fortis
Die paar extra euro's kan ik nog wel ophoesten, daar sparen we tenslotte voor.
De extra's?
De kast is dan overigens nog niet af, zoals ik al vertelde komt aan de achterkant een mooie bak voor het filter.
Hier omheen wil ik een uitgebreid stuk aluminium, waar ook meteen de terminals in verwerkt zijn. Ik heb het ontwerp voor schaeffer AG al gemaakt met front panel designer, ideaal programma!

Kost overigens wel wat, 2x deze delen in 3mm dik aluminium komt wel op 150 euro incl. verzending. Maar ach, dat heb ik er graag over.
Jaja, die gevoelswaarde hier weer terug
Als iemand anders een goedkoper adres weet, dan hoor ik dat natuurlijk graag.
Goed, dan zijn we aan het einde gekomen van deze eerste post.
Nogmaals, het echte bestellen en bouwen duurt nog wel even, maar wil graag alles lekker voorbereiden.
Nu dus nog even één vraag.
Wie zou, natuurlijk tegen een vergoeding, straks het gehele filter willen bouwen en solderen? Op een zo mooi mogelijke manier waarbij minder mooie onderdelen en kabels niet te zien zijn. (Aan de onderkant van het plexiglas.) Is weer eens wat anders als een standaard filtertje!
Waarom doe ik het niet zelf? tsja, ik ben er niet zo goed in, zeker niet als het netjes moet en ik wil het nu liever in één keer super goed hebben. Op deze manier kost het ook wat minder tijd. (lees: stress factor