Peerless CSX 257 W 10" woofer (bereik?)

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Onne

Peerless CSX 257 W 10" woofer (bereik?)

Bericht door Onne »

CSX-257W
24 cm bass driver with sandwich cone.
power handling (continuous/programme) = 120 / 160 W
resonance frequency fs = 28 Hz
impedance R = 8 Ohm
sound pressure level SPL = 88,2 dB (2,83V; 1m)
DC resistance Re = 5,5 Ohm
force factor BL = 10 N/A
voice coil inductance L = 2,9 mH
effective piston radiating area Sd = 330 cm2
effective mechanical mass incl. air load 51,9 g
equivalent volume of compliance Vas = 144 l
total Q factor Qts = 0,35 (Qms=2,56, Qes=0,4)
maximum peak linear excursion vibration xlin = +/- 9 mm
mounting diameter d = 220 mm
overall diameter d = 257 mm
mounting depth (not countersunk) t = 99,6 mm

Tot hoeveel Hz kan deze woofer meedoen ? Is dat 500 hz of 1500 hz ?
Is daar een grafiekje van te vinden ?

Gr Onno
Martijn H

Bericht door Martijn H »

http://www.bmm-electronics.com/Product. ... ct_ID=3349

jeetje de eerste hit op google!

Hij heeft wat onregelmatigheden rond 850Hz. Misschien bevalt het je wel! Het zal in ieder geval een unieke klank geven.

Zou best goed kunnen uitpakken als je een tweeter hebt die laag kan komen, zodat je rond 1400 kan crossen. De H1212 kan dat opzich wel
Laatst gewijzigd door Martijn H op do 09 okt 2008, 23:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Onne

Bericht door Onne »

Montana schreef:
http://www.bmm-electronics.com/Product. ... ct_ID=3349
jeetje de eerste hit op google!
Hij heeft wat onregelmatigheden rond 850Hz. Misschien bevalt het je wel! Het zal in ieder geval een unieke klank geven.
Ik had deze al gevonden maar ik zocht bevestiging! :D

En dit is de tweeter die ik heb liggen, zou ik deze in kunnen zetten vanaf 1000 hz ?
http://www.bmm-electronics.com/Product. ... ct_ID=3167

Dus met andere woorden, zouden deze 2 drivers geschikt zijn voor een soort Vifa Filigran 2-weg speaker ?
Martijn H

Bericht door Martijn H »

Ik zou zelf een 10"woofer niet graag tot 1400Hz laten lopen vanwege allerlei nadelen die dat met zich meebrengt, maar aan de andere kant levert het wel een twee weg op die zijn mannetje staat in het laag. De dip rond 1kHz wordt misschien opgeheven door diffractie van de kast of opslingering van het filter. Het is allemaal redelijk lastig te voorspellen.

Ik heb eigenlijk niet heel veel vertrouwen in de tweeter, maar ik heb geen vervormingsmetingen gezien dus ik durf niet te zeggen of hij zo laag te crossen is.

Als je de units toch hebt liggen kan je netzogoed beginnen met het bouwen van een testkast. De woofer lijkt niet erg op te breken en is misschien te gebruiken als je op 1400Hz crosst. Of de tweeter het aankan blijft afwachten, maar mocht het niet lukken dan zou een H1212 of een andere tweeter die laag te crossen is, de uitkomst kunnen zijn.

Het kunnen meten van de frequentierespons zou enorm helpen als je het tot een goed einde wil brengen en op die manier kan je van het forum betere info krijgen.
Onne

Bericht door Onne »

mm mm interessant!! Strak laag was sowieso wel de bedoeling!

Wat voor nadelen moet ik aan denken van de woofer op 1400 hz ?
Doet dat vanalles met de impedantie ?
Martijn H

Bericht door Martijn H »

Volgens Linkwitz gaat een 10"woofer vanaf zo een 344/ (3 x 10" x 0,0254) = 450 hertz het geluid bundelen. Hoe dat gehoormatig precies uitpakt durf ik niet te zeggen.

De frequentierespons goedkrijgen is het belangrijkste en zo slecht lijkt deze 10"woofer niet te zijn op dat gebied.

Het is wellicht de moeite waard om uit te vissen waar je diffractiepiek en dip ontstaat bij een kastontwerp. Je kan met de bouw dan al rekening houden met de eigenschappen van de woofer. Het is prettig als de diffractiepiek in de dip van de wooferrespons valt, rond 900Hz. Deze is o.a. te beinvloeden met de breedte van de kast
Onne

Bericht door Onne »

Jij hebt het nu puur over klankeigenschappen toch?

Is die diffractiepiek en dip te simuleren ?
Martijn H

Bericht door Martijn H »

Onne schreef:

In een grote kast kunnen allerlei staande golven ontstaan als je hoog crosst. Je zal de basmid kast dus ook heel goed moeten dempen en veel a-symmetrische bracing moeten toepassen. Als ik de woofer simuleer komt hij eigenlijk alleen zeer diep in een heel erg grote br kast van 100liter . Misshcien dat je (WAF)het gelukkigst wordt van een >50 liter gesloten kast met een -3dB punt op 45Hz. Het meetbare gaat wat mij betreft samen met het hoorbare.

Het zou te simuleren moeten zijn met The edge of boxsim. Ik krijg het nu vreemd genoeg niet goed werkend..

Ik zou nog wat meningen van anderen afwachten ook! :wink:
Onne

Bericht door Onne »

Montana schreef:
Onne schreef:

In een grote kast kunnen allerlei staande golven ontstaan als je hoog crosst. Je zal de basmid kast dus ook heel goed moeten dempen en veel a-symmetrische bracing moeten toepassen. Als ik de woofer simuleer komt hij eigenlijk alleen zeer diep in een heel erg grote br kast. Misshcien dat je (WAF)het gelukkigst wordt van een >50 liter gesloten kast met een -3dB punt op 45Hz. Het meetbare gaat wat mij betreft samen met het hoorbare.

Het zou te simuleren moeten zijn met The edge of boxsim. Ik krijg het nu vreemd genoeg niet goed werkend..
BR kast van +/- 90 liter kan ook (100*30*30), WAF speelt nog niet echt :wink:

Ik vond dit een interessant stukje bij audiocomponents.nl

Filigran, een volwassen produkt
De Filigran is een slanke box die niet opdringerig is en neutraal van karakter in het hele frequentiebereik. Dit ontwerp heeft alle voordelen die een tweewegsysteem biedt en doet het ook uitsluitend bij een wat hoger geluidsniveau. De woofer, van het type 21-WP-250, is voorzien van een polycoon membraam. De effectieve membraamdoorsnede van bijna 200 mm. zorgt voor een diepreikende laagweergave. Hoewel impulsmetingen aantonen dat de woofer geschikt is voor een weergave van 5 kHz, is het arbeidsbereik tot slechts 2500 Kz. beperkt. De Filigran is uitgerust met een 26 mm. dome-tweeter die wordt gedempt met ferrofluid. Deze tweeweg combinatie is ook uitermate geschikt voor grotere luisterruimten. Qua afstraling komt de Filigran heel dicht bij de Korrekt die nagenoeg voldoet aan het ideaal van de zogenaamde "puntbron".
Martijn H

Bericht door Martijn H »

In de PA wereld worden ook 10"woofers en zelfs 12"woofers gebruikt als middentoners. Het zal wel kunnen als de frequentierespons het toelaat, maar je moet er zo laag mogelijk mee crossen.

Simulatieprogramma's zijn niet 100% nauwkeurig en je kan pas echt goed finetunen met een meetsetje. Dan kan je de bafflebreedte bijvoorbeeld aanpassen en optimaliseren.
Onne

Bericht door Onne »

Hier staat nog wat info over de Filigran(de)
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... bafflestep
Bart_M
Mede-oprichter ZBA

Bericht door Bart_M »

Die tweeters moet je niet te laag door laten lopen en redelijk steil filteren.

10" en een tweeter lijkt me net teveel van het goede...
Als je dik laag wilt, zou ik er eventueel nog een goede 8" tussen zetten.
Martijn H

Bericht door Martijn H »

Hart van de woofer 45 cm vanaf de bovenkant van de baffle en een baffle breedte van 34 cm dan krijg je dit gedrag bij de respons van de woofer zelf:

De dip op 900 zie je dan minder terug en het oppreken rond 1.5 wordt iets onderdrukt.

Als je de bouw wil doorzetten zou het nog eens over gedaan moeten worden met een ander simulatieprogramma, zoals The edge.
Bijlagen
diffractie.JPG
Onne

Bericht door Onne »

Montana schreef:
Hart van de woofer 45 cm vanaf de bovenkant van de baffle en een baffle breedte van 34 cm dan krijg je dit gedrag bij de respons van de woofer zelf:

De dip op 900 zie je dan minder terug en het oppreken rond 1.5 wordt iets onderdrukt.

Als je de bouw wil doorzetten zou het nog eens over gedaan moeten worden met een ander simulatieprogramma, zoals The edge.
hey bedankt! Ziet er toch minder vlak uit dan de grafiek bij BMM,
Ik ben nu de mogelijkheden aan het bekijken om deze woofer te combineren met een monacor breedband speaker. Dan zal de scheiding tussen de 200 en 300hz moeten komen !

Alle input is welkom !!!

Afbeelding
Wat zou dit model kast doen voor de weergave ? Hart van de woofer 28cm vanaf de bovenkant en baffle van 30cm breed ?
Martijn H

Bericht door Martijn H »

Nee, wat ik gepost heb is niet de respons van de woofer. Het is het effect van de kast en de plaats van de unit op de kast. Het is dus iets dat naast de respons van de unit gebeurd. Als je de effecten van baffle step/diffractie en de respons van de woofer bij elkaar optelt zie je ongeveer waar je op uitkomt. Een bepaalde dip die in de respons van de woofer zit is te maskeren door slim gebruik te maken van kastmaten.

Als je een unit op een grote plaat zet en gaat meten meet je ongeveer wat je ziet in de sheet van peerless.

Als je op 300 Hz wil crossen naar een breedbander komt de plaatsing van de woofer niet zo nauw, die moet dan gewoon dicht op de breedbander zitten. De plek van de breedbander is het belangrijkste. Het wel of niet aanbrengen van de facetten is ook terug te zien in de respons. Ik heb de kast uit mijn vorige post expres zonder facetten gemaakt om het effect te krijgen zoals in de grafiek te zien is. Ik ben dan ook uitgegaan van een ontwerp met tweeter en een xo op 1400 Hz.

Je kan de afweging breedbander vs tweeter misschien maken door te bedenken welk gebied je in het geluid het belangrijkste vind.

Het hoog krijg je vooral met goede tweeters mooi. brushes die over bekkens gaan etc. Ook is het afstraalgedrag van een breedbander in het hoog niet geweldig vergeleken met een dome. Het nadeel van een dome is dat je hoog moet crossen naar de tweeter, waardoor je woofer veel mid moet weergeven. Als hij naast het mid weergeven ook veel staat te stampen om de bas te volgen kan je dat terug horen als vervorming.

Als je gaat bezuinigen op een goede breedbander dan zullen de prestaties je denk ik vies tegenvallen. De JXR6HD en de FR125SR zijn wellicht goede kandidaten.

Een filter op 300Hz is een stuk duurder en de prijs van een goede breedbander is hoger dan die van een H1212. Maar misschien dat anderen goedkopere breedbanders weten die hoog kunnen weergeven, zoals de BB 3.01

Wat je ook doet, perfect krijg je het alleen door ook metingen te maken als je bezig gaat met filteren.
Olaffel
Contacteer:

Bericht door Olaffel »

Hey Onne,

Heb je de HDS-en uit de peerless Fox verkocht dat je naar de monacor breedbander aan het kijken bent?

Wat je ook zou kunnen doen is de drivers uit de Hatt mkIII gebruiken, en deze onder de 300Hz aanvullen met jouw CSX van Peerless. Dan heb je een mooie 3 weg, en goede filtering is bekend voor de Hatt-combinatie. Dit project doet dat ook, maar dan met een SEAS woofer: viewtopic.php?t=5919

Naar wat ik heb gehoord is de combinatie uit de Hatt mkIII heel mooi aan te vullen. Ik ben benieuwd naar je wss aankomende "nieuwe luidspreker plan topic" :wink:
Apparition

Bericht door Apparition »

Mijn aandacht heb je!!
Dit is ook iets wat ik op lange termijn wil gaan proberen met mijn Hatts.
Plaats reactie