Pagina 1 van 1

RCF 20cm met Fountek Ribbon

Geplaatst: do 18 sep 2008, 23:16
door amanda
Zomaar even wat geprobeerd, tenminste......

Ik denk dat dit een leuk systeempje is.
Laag/mid is een RCF L8S800 met een rendement van 93dB
Hoog is een Fountek NeoCD2.0 met een rendement van 92dB

Hier een concept met iedergeval de goede verhoudingen :roll:
bxh = 28x48 cm volume gesloten 12 liter (-3 is 105Hz) of brrrr 24 liter (-3 is 55Hz)
Kantelpunt zou tussen de 2000 en 2500 kunnen liggen.

Kosten: Ribbon 104 euro, laag/mid 105 euro

Afbeelding

edit: prijs

Geplaatst: vr 19 sep 2008, 5:44
door Lnsadnoh
:-k Amanda, zou je eerst niet eens wat lopende projecten afmaken :lol: .
Of heb ik wat gemist #-o .

Wel erg mooi zo'n Ribbon, dat moet ik toegeven :oops: .

Geplaatst: vr 19 sep 2008, 7:34
door amanda
Dat is zo, zal volgende week klaar zijn :wink:

Maar je moet een beetje vooruit denken toch 8)

Geplaatst: vr 19 sep 2008, 7:48
door Lnsadnoh
amanda schreef:
Maar je moet een beetje vooruit denken toch 8)
Tsja, ik doe niet anders :wink: .
Ik mag aannemen dat er binnenkort een uitnodiging in m'n post-in vakje ligt 8) .

Geplaatst: vr 19 sep 2008, 7:55
door amanda
Hondasnl schreef:
amanda schreef:
Maar je moet een beetje vooruit denken toch 8)
Tsja, ik doe niet anders :wink: .
Ik mag aannemen dat er binnenkort een uitnodiging in m'n post-in vakje ligt 8) .
Ja natuurlijk !
Zoek maar alvast cd's uit :wink:

Geplaatst: vr 19 sep 2008, 8:46
door Yewst
NeoCD2.0

Sensitivity 97dB/1m/2.83v :shock:

http://www.fountek.net/products_neo_20.htm

;)

Geplaatst: vr 19 sep 2008, 8:55
door amanda
Yewst schreef:
NeoCD2.0

Sensitivity 97dB/1m/2.83v :shock:

http://www.fountek.net/products_neo_20.htm

;)
Ja weet het, beetje vreemd want bij Audaphon geven ze 95 en 92 dB op... zal wel ergens tussen de 92 en 97 dB zitten :roll:

Geplaatst: vr 19 sep 2008, 13:37
door ]eep
reken er maar op dat je eerder in de buurt van de 97 komt. Die ribbons hebben altijd een flink hoog rendement. Maar de RCF ook gelukkkig. Dat gaat een lekker hoog rendement speaker worden! Erg fijn voor mijn buizenversterkertje!

Ik ben erg benieuwd hoe die RCF klinkt. Dit is alweer zo'n mooie opzet die helemaal in mijn idee past. Ik zou de x-over onder de 2500 leggen want ik zie daar al een gemene breakuppiek zitten, en bij 3.5-4 nog 1. Als je 2e orde gaat filteren zit je daar toch al aardig dicht bij.

Geplaatst: vr 19 sep 2008, 14:36
door RSQ8P
]eep schreef:
Ik ben erg benieuwd hoe die RCF klinkt. Dit is alweer zo'n mooie opzet die helemaal in mijn idee past. Ik zou de x-over onder de 2500 leggen want ik zie daar al een gemene breakuppiek zitten, en bij 3.5-4 nog 1. Als je 2e orde gaat filteren zit je daar toch al aardig dicht bij.
Hé, nu opeens wel een filter en letten op de break-up ]eep?
Geintje...

Geplaatst: vr 19 sep 2008, 15:57
door bunky
]eep schreef:
Als je 2e orde gaat filteren zit je daar toch al aardig dicht bij.

Specs bevelen een 3e orde filter aan! En dat doen zij echt niet voor niets. :wink:

Geplaatst: za 20 sep 2008, 15:00
door ]eep
RSQ8P schreef:
]eep schreef:
Ik ben erg benieuwd hoe die RCF klinkt. Dit is alweer zo'n mooie opzet die helemaal in mijn idee past. Ik zou de x-over onder de 2500 leggen want ik zie daar al een gemene breakuppiek zitten, en bij 3.5-4 nog 1. Als je 2e orde gaat filteren zit je daar toch al aardig dicht bij.
Hé, nu opeens wel een filter en letten op de break-up ]eep?
Geintje...
Ja maar ik luister wel braaf hoor!

Ik had de RCF ook al gezien maar door die breakup kon ik m niet echt kiezen. Wel jammer van dat lekker hoge rendement. De Focals liep ik toevallig tegenaan en daar moet ik het dus maar mee klaren. Ik vind het best wel een hele puzzel om de juiste luidsprekerdrivers bij elkaar te vinden. Maar dat is ook de kunst natuurlijk.

De meeste ribbons wordt idd 3e orde aanbevolen. Maar hoe groter de ribbon hoe lager de vervorming bij lagere frequenties en hoe lager je hem in kunt zetten. Daar raak je een flink stuk van kwijt als je 6dB filtert.

Maar laten we die keuze maar lekker aan amanda over.

Geplaatst: za 20 sep 2008, 23:41
door amanda
Misschien is dit een betere partner?
Heb de 18 sound 6ND430 er in geplakt.
Filteren op 3000Hz en in een kastje van 5 liter gesloten (20 bij 37cm)



Afbeelding