RCF 20cm met Fountek Ribbon

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Gebruikersavatar
amanda
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 758
Lid geworden op: zo 06 jul 2008, 9:55
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

RCF 20cm met Fountek Ribbon

Bericht door amanda »

Zomaar even wat geprobeerd, tenminste......

Ik denk dat dit een leuk systeempje is.
Laag/mid is een RCF L8S800 met een rendement van 93dB
Hoog is een Fountek NeoCD2.0 met een rendement van 92dB

Hier een concept met iedergeval de goede verhoudingen :roll:
bxh = 28x48 cm volume gesloten 12 liter (-3 is 105Hz) of brrrr 24 liter (-3 is 55Hz)
Kantelpunt zou tussen de 2000 en 2500 kunnen liggen.

Kosten: Ribbon 104 euro, laag/mid 105 euro

Afbeelding

edit: prijs
Lnsadnoh
Berichten: 6051
Lid geworden op: di 07 aug 2007, 16:43
Contacteer:

Bericht door Lnsadnoh »

:-k Amanda, zou je eerst niet eens wat lopende projecten afmaken :lol: .
Of heb ik wat gemist #-o .

Wel erg mooi zo'n Ribbon, dat moet ik toegeven :oops: .
Gebruikersavatar
amanda
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 758
Lid geworden op: zo 06 jul 2008, 9:55
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Bericht door amanda »

Dat is zo, zal volgende week klaar zijn :wink:

Maar je moet een beetje vooruit denken toch 8)
Lnsadnoh
Berichten: 6051
Lid geworden op: di 07 aug 2007, 16:43
Contacteer:

Bericht door Lnsadnoh »

amanda schreef:
Maar je moet een beetje vooruit denken toch 8)
Tsja, ik doe niet anders :wink: .
Ik mag aannemen dat er binnenkort een uitnodiging in m'n post-in vakje ligt 8) .
Gebruikersavatar
amanda
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 758
Lid geworden op: zo 06 jul 2008, 9:55
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Bericht door amanda »

Hondasnl schreef:
amanda schreef:
Maar je moet een beetje vooruit denken toch 8)
Tsja, ik doe niet anders :wink: .
Ik mag aannemen dat er binnenkort een uitnodiging in m'n post-in vakje ligt 8) .
Ja natuurlijk !
Zoek maar alvast cd's uit :wink:
Yewst
Berichten: 17
Lid geworden op: vr 02 nov 2007, 17:13
Locatie: Rotterdam

Bericht door Yewst »

NeoCD2.0

Sensitivity 97dB/1m/2.83v :shock:

http://www.fountek.net/products_neo_20.htm

;)
Gebruikersavatar
amanda
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 758
Lid geworden op: zo 06 jul 2008, 9:55
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Bericht door amanda »

Yewst schreef:
NeoCD2.0

Sensitivity 97dB/1m/2.83v :shock:

http://www.fountek.net/products_neo_20.htm

;)
Ja weet het, beetje vreemd want bij Audaphon geven ze 95 en 92 dB op... zal wel ergens tussen de 92 en 97 dB zitten :roll:
Gebruikersavatar
]eep
Berichten: 469
Lid geworden op: za 03 mei 2008, 2:03
Locatie: Ede
Contacteer:

Bericht door ]eep »

reken er maar op dat je eerder in de buurt van de 97 komt. Die ribbons hebben altijd een flink hoog rendement. Maar de RCF ook gelukkkig. Dat gaat een lekker hoog rendement speaker worden! Erg fijn voor mijn buizenversterkertje!

Ik ben erg benieuwd hoe die RCF klinkt. Dit is alweer zo'n mooie opzet die helemaal in mijn idee past. Ik zou de x-over onder de 2500 leggen want ik zie daar al een gemene breakuppiek zitten, en bij 3.5-4 nog 1. Als je 2e orde gaat filteren zit je daar toch al aardig dicht bij.
RSQ8P
Berichten: 279
Lid geworden op: do 27 mar 2008, 15:57

Bericht door RSQ8P »

]eep schreef:
Ik ben erg benieuwd hoe die RCF klinkt. Dit is alweer zo'n mooie opzet die helemaal in mijn idee past. Ik zou de x-over onder de 2500 leggen want ik zie daar al een gemene breakuppiek zitten, en bij 3.5-4 nog 1. Als je 2e orde gaat filteren zit je daar toch al aardig dicht bij.
Hé, nu opeens wel een filter en letten op de break-up ]eep?
Geintje...
bunky

Bericht door bunky »

]eep schreef:
Als je 2e orde gaat filteren zit je daar toch al aardig dicht bij.

Specs bevelen een 3e orde filter aan! En dat doen zij echt niet voor niets. :wink:
Gebruikersavatar
]eep
Berichten: 469
Lid geworden op: za 03 mei 2008, 2:03
Locatie: Ede
Contacteer:

Bericht door ]eep »

RSQ8P schreef:
]eep schreef:
Ik ben erg benieuwd hoe die RCF klinkt. Dit is alweer zo'n mooie opzet die helemaal in mijn idee past. Ik zou de x-over onder de 2500 leggen want ik zie daar al een gemene breakuppiek zitten, en bij 3.5-4 nog 1. Als je 2e orde gaat filteren zit je daar toch al aardig dicht bij.
Hé, nu opeens wel een filter en letten op de break-up ]eep?
Geintje...
Ja maar ik luister wel braaf hoor!

Ik had de RCF ook al gezien maar door die breakup kon ik m niet echt kiezen. Wel jammer van dat lekker hoge rendement. De Focals liep ik toevallig tegenaan en daar moet ik het dus maar mee klaren. Ik vind het best wel een hele puzzel om de juiste luidsprekerdrivers bij elkaar te vinden. Maar dat is ook de kunst natuurlijk.

De meeste ribbons wordt idd 3e orde aanbevolen. Maar hoe groter de ribbon hoe lager de vervorming bij lagere frequenties en hoe lager je hem in kunt zetten. Daar raak je een flink stuk van kwijt als je 6dB filtert.

Maar laten we die keuze maar lekker aan amanda over.
Gebruikersavatar
amanda
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 758
Lid geworden op: zo 06 jul 2008, 9:55
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Bericht door amanda »

Misschien is dit een betere partner?
Heb de 18 sound 6ND430 er in geplakt.
Filteren op 3000Hz en in een kastje van 5 liter gesloten (20 bij 37cm)



Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”