signaal kabel langs magneet

De rest......
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Plaats reactie
solitaire

signaal kabel langs magneet

Bericht door solitaire »

Voor de zekerheid even een controle ... nu is het nog een luidspreker ontwerptekening, maar ik wil problemen tijdens de bouw (of later) proberen te voorkomen.

De HF driver is vrij boven op de kast gesitueerd, ingekleed / vastgehouden door een rubber blok. Het ontwerp zou op z'n mooist zijn als ik alle kabels weg zou kunnen werken.

De signaalkabels zouden volgens de tekening langs de driver magneet lopen. Dat's nu de vraag: kan dat kwaad ?

Naar mijn idee niet:
• zowel de draad als de magneet hebben een vaste / onbeweeglijke positie
• de kracht die de magneet uitoefend is blijvend van een zelfde grootte
• de stroom die door de signaalkabel loopt is slechts een zeer zwak wisselstroompje

Graag zie ik jullie mening !

Wolf
dekkersj
Contacteer:

Bericht door dekkersj »

Een permante magneet zal geen wisselend veld geven is dus verder niet schadelijk oid.

Groet,
Jacco
Pjotr

Bericht door Pjotr »

De magneet niet Jacco maar de wisselstroom door de draden wel. Daardoor worden er wel mechanische krachten op de draden uitgeoefend door het magneetveld van de magneet. Daardoor kunnen ze gaan bewegen als ze los liggen.

Of dat nu een punt van aandacht is weet ik niet. Ik heb het zelf nooit als een probleem ondervonden.
Marp
Beheerder / Sysadmin

Bericht door Marp »

Ik kan me ook niet voorstellen dat het magnetische veld merkbaar grip krijgt op de spanningvoerende draad als deze niet in een lus ligt.
audiomanics
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

Marp schreef:
Ik kan me ook niet voorstellen dat het magnetische veld merkbaar grip krijgt op de spanningvoerende draad als deze niet in een lus ligt.
Ik wel!
Kijk maar hoe een luidspreker zelf opgebouwd is... is dat niet gewoon een stroomvoerende geleider in een magnetisch veld?
Ok, de magnetische velden zijn op lokatie behoorlijk geconcentreerd, maar toch..
In principe dal een stroomvoerende geleider binnen een magnetisch veld onder invloed van de Lorentz-krachten, mechanish beinvloed worden.
Bij voldoende stroom en voldoende magnetisch veld zal de geleider dus gaan meetrillen met de muziek..
Zal allemaal wel meevallen, maar het bestaat wel dus..
Kees
Marp
Beheerder / Sysadmin

Bericht door Marp »

Een spoel middenin het magnetische veld is toch heel wat anders dan een gestrekte draad buitenlangs? Natuurlijk, in beperkte mate treden ook daar nog krachten op, maar verwacht je daar onder normale omstandigheden nog "merkbare grip" van?
audiomanics
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

Marp schreef:
maar verwacht je daar onder normale omstandigheden nog "merkbare grip" van?
Nee, eigenlijk niet echt..
Kees
solitaire

Bericht door solitaire »

De kabel loopt aan de buitenkant van de magneet, en niet door de spleet waarin de kracht van die magneet geconcentreerd is en waarin de spoel zit (coil-gap). De kabel zit klem tussen een blok rubber aan de ene en de magneet aan de andere kant, voor de totale lengte van 46 mm. De kans dat de kabel hier gaat meetrillen lijkt me uitgesloten (iig. niet meer dan de magneet zelf ook meetrild). Misschien is een betere vraag of de trilling overgebracht door de trillende magneet op de kabel kwaad kan :? :idea: .

De magneet is een modern 11.000 Gauss neodymium (Nd-Fe-B) exemplaar (gemeten in coil-gap ?), de gebruikte kabel een 2 x 0.5 mm. ø DNM Reson (oud model; onafgeschermd).

W.
Marp
Beheerder / Sysadmin

Bericht door Marp »

Je stelt dat zowel de draad als de magneet een vaste / onbeweeglijke positie hebben. Voor zover de magneet in het rubber blok beweegt, beweegt de draad mee indien ze t.o.v. elkaar gefixeerd zijn. Dat zou gunstig zijn, want dat beperkt beweging t.o.v. elkaar.

Mij lijkt het geen enkel probleem. Zeker niet vergeleken met al die luidsprekers waarbij de draad losjes vanaf de driver naar beneden hangt. Veel van die draden zullen vrolijk met de luchtstroom meetrillen, terwijl het laatste deel zich meestal ook niet echt buiten het bereik van de magneet bevindt.
solitaire

Bericht door solitaire »

Wij zitten op de zelfde lijn. De kabel blijft waar 'ie is in het ontwerp.

Dank aan allen voor het meedenken !

W.
solitaire

Bericht door solitaire »

Heb nu in m'n proefkast met driver een aantal verplaatsbare sterke magneten, en ben domweg 's wat aan het rondklooien ... en tot mijn verbazing doet het wat met het geluid als er dichtbij een signaalkabel een magneet geplaatst wordt :shock: .
Kan het nog niet exact in woorden vatten, maar iemand die nu aan het bouwen is of anderszins in staat met sigmaalkabels en magneten te spelen raadt ik aan eea. zelf eens te proberen !

Ben benieuwd naar andere ervaringen, en naar verklaringen :? .

W.
Marp
Beheerder / Sysadmin

Bericht door Marp »

Dat verbaast me, tenzij... de magneten dusdanig zijn geplaatst dat het magnetisch veld invloed heeft op die van de luidsprekermagneet. In dat geval veranderen de eigenschappen van de driver.
solitaire

Bericht door solitaire »

Sorry: wat niet duidelijk was in m'n schrijven was dat de magneten waarmee ik speel niet de magneet van de driver is. De magneten in de opstelling zijn het makkelijkst in positie te houden aan de onder/achterkant van de kast, daar waar de kabel de kast verlaat.

En qua uitwerking is het te vergelijken met wat de oorspronkelijke carbon kabels van vdHul doen met het geluid. Een beetje een fase achtig geluid, afhankelijk van hoe en hoeveel magneten op de kabel inwerken. Beter kan ik het zo 123 niet zeggen.

W.
dekkersj
Contacteer:

Bericht door dekkersj »

solitaire schreef:
Heb nu in m'n proefkast met driver een aantal verplaatsbare sterke magneten, en ben domweg 's wat aan het rondklooien ... en tot mijn verbazing doet het wat met het geluid als er dichtbij een signaalkabel een magneet geplaatst wordt :shock: .
Kan het nog niet exact in woorden vatten, maar iemand die nu aan het bouwen is of anderszins in staat met sigmaalkabels en magneten te spelen raadt ik aan eea. zelf eens te proberen !

Ben benieuwd naar andere ervaringen, en naar verklaringen :? .

W.
De verklaring is dat je jezelf voor de gek houdt.

En als je het verschil toch wilt aantonen, doe het dan blind en met ten minste 67 trials waarvan je er 49 of meer goed moet hebben.

Groet,
Jacco
solitaire

Bericht door solitaire »

Gebeuren er bij jou nooit dingen die je absoluut niet had voorzien, en die zich niet 123 laten verklaren ? Want begrijp me goed, de waargenomen verschillen in klankopbouw dicht ik niet toe aan voodoo oid.. Er is vast een logische wetenschappelijke verklaring voor. Daar naar zoek ik eigenlijk ...

W.
JuuL

Bericht door JuuL »

Wat Jacco bedoelt is dat je het eerst eens moet uitsluiten met een blinde test. Niet dat we je niet geloven hoor, maar audio is subjectief.

De wisselspanning door de kabel van je speaker wekt zelf een magnetisch veld op. Zet er maar eens een compas naast en jaag er een grote stroom door.
Icm het permanente magnetische veld van de speaker kan ik me best indenken dat dit magnetisch veld wordt beinvloed. In hoeverre je dit merkt? Geen id.
dekkersj
Contacteer:

Bericht door dekkersj »

solitaire schreef:
Gebeuren er bij jou nooit dingen die je absoluut niet had voorzien, en die zich niet 123 laten verklaren ?
Ja, dat gebeurt me regelmatig. Maar na een objectieve test blijkt het toch niet waar te zijn. Ik heb inmiddels ingezien dat je vergelijkend luisteren eigenlijk niet moet willen. Voordat je een claim kunt neerleggen ben je een onnoemlijk grote hoeveelheid blind trials verder. Alleen grote verschillen zijn eenvoudig te duiden.
solitaire schreef:
Want begrijp me goed, de waargenomen verschillen in klankopbouw dicht ik niet toe aan voodoo oid.. Er is vast een logische wetenschappelijke verklaring voor. Daar naar zoek ik eigenlijk ...

W.
Ik ben bang dat die er niet is. Een permanente magneet in de buurt van een wisselend veld heeft zo weinig invloed. De draden moeten bewegen om een spanning te induceren en ik denk dat je wel kunt aanvoelen dat dat bijzonder gering is.

Groet,
Jacco
solitaire

Bericht door solitaire »

't Is merkbaar. Echter alleen al je weet welke wetmatigheid hier speeld kan je eea. gericht toepasssen. Onder andere omstandigheden (andere magneten, andere kabel, andere opstelling) zal ik de testjes asap. herhalen.

W.
JuuL

Bericht door JuuL »

Gebruik dan eens sterkere magneten, magneten juiste positie, de kabel als een spoel winden en er veel stroom doorheen jagen.
Ik zou het zo gunstig mogelijk maken en dan eens vergelijken.
solitaire

Bericht door solitaire »

dekkersj schreef:
Alleen grote verschillen zijn eenvoudig te duiden.
Hier blijkt maar weer hoe subjectief het begrip 'groot' is.
dekkersj schreef:
Ik ben bang dat die er niet is. (een logische wetenschappelijke verklaring)
Dank je voor het meedenken. Gelukkig is er niemand die alles weet. Vandaar dat ik mijn vraag stelde in een forum.

W.
solitaire

Bericht door solitaire »

JuuL schreef:
Gebruik dan eens sterkere magneten, magneten juiste positie, de kabel als een spoel winden en er veel stroom doorheen jagen.
Ik zou het zo gunstig mogelijk maken en dan eens vergelijken.
precies dat wil ik gaan doen

wellicht dat de (nu nog random) emperische resultaten zich dan toch tot een zekere wetmatigheid laten maken

W.
Plaats reactie

Terug naar “Overige Audio-elektronica”